ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Hidrogenul – în căutarea unui cadru comercial și legislativ

18 Iulie 2022   |   Anca Mihăilescu (Partener Asociat, Coordonatorul practicii de energie al firmei) și Ana-Maria Albu (Asociat) - Noerr

Legislația română are anumite bariere legislative și administrative în ceea ce privește activitatea de producție, stocare și de transport a hidrogenului.

 
 
Hidrogenul ca purtător de energie nu este un concept nou, discuții pe acest subiect existând de mai bine de 100 ani. Cu toate acestea, în contextul tranziției energetice și al circumstanțelor geopolitice actuale, hidrogenul a devenit un subiect amplu dezbătut la nivel european și global, fiind recunoscut de către adepții acestuia drept o parte importantă din soluție pentru decarbonizarea în masă a industriei și pentru echilibrarea intermitențelor surselor regenerabile de energie.

Prin urmare, Uniunea Europeană (UE) plănuiește să investească sute de miliarde de euro în cercetarea și inovarea tehnologiilor pentru hidrogen și în dezvoltarea unor astfel de proiecte.

În lumina celor menționate mai sus, noi ne propunem sa redăm în cele ce urmează, cele mai importante aspecte legislative la nivel european si național cu privire la implementarea proiectelor de hidrogen. Pe scurt, legislația națională a fost modificată în vederea facilitării dezvoltării proiectelor de hidrogen, însă în momentul de față, există mai multe prevederi ce pot îngreuna în mod nejustificat implementarea unor astfel de proiecte. Așadar, actualizarea cadrului legislativ național este de esența dezvoltării proiectelor de hidrogen.


Cadrul de reglementare al UE

Întreaga politică energetică la nivelul Uniunii Europene urmărește crearea unor condiții optime pentru integrarea hidrogenului în mixul energetic al Statelor Membre.

Printre cele mai importante demersuri legislative menționăm Pactul Verde European (Green Deal), Legea europeană a climei, Strategia UE privind hidrogenul, RepowerEU, precum și alte propuneri legislative cum ar fi pachetul “Fit for 55”, propunerea unui regulament și a unei directive privind piața internă a energiei regenerabile, a gazelor naturale și a hidrogenului.

Mesajul tuturor actelor normative menționate mai sus este clar: extinderea graduală și sistematică a proiectelor de hidrogen până în anul 2050.

Hidrogenul reprezintă un produs dedicat mai multor piețe


Cea mai importantă caracteristică a hidrogenului este versatilitatea, atât din punct de vedere al producției cât și al modului de utilizare.

Hidrogenul poate fi produs din toate tipurile de surse de energie prin diverse metode de producție. Hidrogenul verde (produs din energie regenerabilă prin electroliză) este cel mai susținut la nivelul Uniunii Europene datorită faptului că modalitate sa de producție nu presupune emiterea de gaze cu efect de seră. Cu toate acestea, cel puțin în perioada tranziției energetice, și hidrogenul albastru (produs din combustibili fosili prin metoda captării și stocării dioxidului de carbon - CCS) precum și cel roz (produs din energie nucleară prin electroliză) sunt din ce în ce mai prezente în politica energetică a UE.

Cu privire la utilizarea hidrogenului, patru piețe diferite ies în evidență: piața gazelor naturale (în cazul în care hidrogenul va fi injectat în sistemul național de transport), piața mobilității (pentru sectorul transporturilor greu de electrificat precum transportul rutier de mare tonaj, transportul maritim și aerian), piața energiei electrice (în cazul în care hidrogenul va fi transformat în energie electrică și injectat în rețeaua electrică națională) sau piața industriei tradiționale.

Considerăm că un prim punct de plecare în creionarea unui cadru legislativ clar este identificarea diferențelor dintre aceste piețe și reglementarea acestora în mod corespunzător.

Finanțarea proiectelor de hidrogen la nivel național


În acest moment, autoritățile publice se concentrează pe absorbția fondurilor nerambursabile UE din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență. Ministerul Energiei a lansat apelul în sprijinirea investițiilor pentru construirea capacităților de producere a hidrogenului verde prin electroliză punând la dispoziția investitorilor cca. 150 de milioane EUR. Finanțarea maximă disponibilă care poate fi acordată pentru un proiect de investiții, per companie, nu poate depăși 50 milioane EUR. Proiectele pot fi depuse până la data de 31 iulie 2022, dar existe șanse ca acest termen să fie prelungit.

De asemenea, este de așteptat ca un nou apel cu privire la Fondul de Modernizare să fie lansat. Fondul de Modernizare este un program de finanțare dedicat pentru a sprijini 10 state membre ale UE cu venituri reduse, printre care se numără și România, pentru a asigura o tranziție de succes către neutralitatea climatică, contribuind la modernizarea sistemelor energetice.

Legislația națională

Legislația română privind producția de hidrogen a început să capete contur în anul 2020, când Legea energiei electrice și gazelor naturale nr. 123/2012 a fost modificată prin mai multe acte legislative. În acest sens, cele mai importante amendamente sunt următoarele:
►    (i) Ministerul Energiei eliberează autorizații pentru înființarea de noi capacități de producere a hidrogenului pe baza unor norme procedurale aprobate prin ordin al ministrului.
►    (ii) Autoritatea Națională pentru Energie și Reglementare eliberează licențe pentru exploatarea comercială a instalațiilor de producere a hidrogenului și autorizații aferente proiectării, execuției și exploatării acestor instalații.
►    (iii) Producătorii de hidrogen sunt asimilați producătorilor de gaze naturale. Ținând cont de faptul că majoritatea obligațiilor din sarcina producătorului de gaze naturale nu sunt compatibile cu activitatea de producție a hidrogenului, aceasta ar fi una dintre prevederile ce ar necesita modificări legislative pentru a diferenția cele patru piețe ale hidrogenului, așa cum acestea au fost menționate anterior.

Cadrul legislativ cu privire la producția, transportul și stocarea hidrogenului trebuie analizat cu ajutorul unei abordări sistematice cu alte dispozițiile legale aplicabile, cum ar fi cele din domeniul substanțelor periculoase, substanțelor explozive, emisiilor industriale, protecției mediului, urbanism și construcții. Toate aceste prevederi sunt aplicabile selectiv, în funcție de etapa de implementare a proiectului și de caracteristicile acestuia.

Modalitatea în care unele din aceste prevederi sunt aplicabile proiectelor de hidrogen (în mod special hidrogenului verde ale cărui emisii sunt aproape inexistente) este neclară și în unele cazuri total inadecvată.

Cu titlu de exemplu menționăm următoarele:
►    (i) incidența legislației cu privire la emisiile industriale;
►    (ii) modalitatea de aplicare a legislației cu privire la evaluarea impactului asupra mediului;
►    (ii) aplicarea unor prevederi generale legate de distanțe de siguranță care ar face imposibilă amplasarea unor stații de încărcare hidrogen în locații deja existente pentru reîncărcarea cu alte tipuri de combustibil.

Mai mult decât atât, lipsa unor prevederi clare cu privire la producția, transportul și stocarea hidrogenului poate îngreuna din punct de vedere administrativ dezvoltarea acestui tip de proiecte, investitorii fiind puși în situația de a explica autorităților modalitatea în care unele prevederi aplicabile altor domenii trebuie să se aplice prin asimilare și proiectelor de hidrogen. Acest aspect poate crea întârzieri majore în dezvoltarea proiectelor de hidrogen la nivel național.

Pe scurt, putem spune că legislația română are anumite bariere legislative și administrative în ceea ce privește activitatea de producție, stocare și de transport a hidrogenului. Deși pot fi identificate soluții pentru implementarea unor astfel de proiecte, în stadiul actual incipient de dezvoltare legislativă și de piață, adaptarea corespunzătoare a întregului cadru legal reprezintă un pas semnificativ.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 133 / 17795
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Wolf Theiss promovează trei avocați din linia a doua care au participate la unele dintre cele mai importante tranzacţii. Brian Jardine, Managing Partner: Promovarea, recunoaștere a contribuțiilor profesionale deosebite la consolidarea poziției de lider pe piața românească a biroului din București
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a Senior Associate | Banking & Finance
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for an Associate | Banking & Finance
    BizLawyer îi prezintă pe cei mai buni absolvenți din generația lor | Laura Elena Ionașcu, medie finală 9,79 (2021): Cred că notele din timpul facultății pot fi, într-o anumită măsură, indicatori pentru performanța pe care o vei avea în practică, dar succesul profesional nu este determinat de acest aspect. De o importanță majoră sunt și abilitățile practice dobândite, competențele personale, abilitățile de comunicare, de relaționare, de organizare
    Filip & Company a asistat One United Properties în cea mai mare majorare de capital social a unei companii listate la bursă
    Arbitrajul KELAG-Kärntner Elektrizitäts-Aktiengesellschaft and others v. Romania intra în linie dreaptă după ce părțile și-au ales arbitrii. România a mers pe mâna unui avocat cu o bogată experiență în comerț internațional, care a lucrat timp de 20 de ani pentru guvernul mexican
    ZRVP, alături de Ana Hotels în tranzacția cu grupul IHG Hotels & Resorts pentru operarea hotelului Athénée Palace din București. Proces de negociere complex, gestionat juridic de partenerii Marina-Crenguța Florea și Mihai Băjenaru
    RTPR l-a asistat pe Jean Valvis cu privire la parteneriatul strategic între AQUA Carpatica și PepsiCo | Jean Valvis: RTPR s-au ridicat pe deplin la înălțimea renumelui pe care îl au, dovedindu-se avocații de M&A cei mai profesioniști în domeniul comercial, cu accent total pe rezultate
    NNDKP asistă ExxonMobil cu finalizarea vânzării către Romgaz a participației deținute în cadrul proiectului offshore Neptun Deep. Samuel Shehadeh, Senior Counsel ExxonMobil: Am beneficiat de vasta experiență a NNDKP în domeniul energiei, de viziunea strategică și de recomandările practice furnizate
    D&B David și Baias SCA și PwC România în colaborare cu Av. prof. dr. Radu Bufan obțin o hotărâre de referință la CJUE extrem de relevantă pentru companiile de asigurări din România
    BizLawyer îi prezintă pe cei mai buni absolvenți din generația lor | Ion Arhiliuc a trecut Prutul pentru a studia Dreptul la Iași și a fost unul dintre cei mai buni absolvenți din generația anului 2021, cu nota 9,60: ‘Media a atras anumite oportunități. Apreciez că România oferă toate oportunitățile necesare unui profesionist, însă depinde de fiecare dacă uzează de aceste pârghii’
    Pe masa de lucru a avocaților Mitel & Asociații au ajuns proiecte legate de protecția datelor cu caracter personal din ce în ce mai sofisticate. Mădălina Mitel, Partener: Data Protection a devenit o practică de sine stătătoare la nivelul societății noastre, iar mandatele primite sunt dintre cele mai diverse și provocatoare
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...