Încetarea negocierilor în contextul pandemiei de COVID-19
08 Mai 2020 Alexandra Zipiș, Avocat în cadrul societății bpv Grigorescu Ștefănică
Chiar dacă pandemia cauzată de virusul SARS-CoV-2 a afectat din punct de vedere economic majoritatea sectoarelor de activitate, nu toate negocierile pot fi întrerupte cu bună-credință având acest motiv.
| |
Atât pe piața locală cât și pe cea internațională, pandemia de COVID-19 a surprins numeroase tranzacții în curs de desfășurare, în diferite etape ale negocierii sau implementării, acestea având obiective variate. Destabilizarea economiei poate însemna ca anumite tranzacții să nu mai prezinte interes și îi poate determina pe participanți să își dorească să suspende negocierile ori chiar să le întrerupă total. Devine astfel relevantă analiza din perspectiva legislației române a mecanismelor legale și instituțiilor juridice care pot deveni incidente în cazul întreruperii negocierilor aflate în desfășurare.
Buna și reaua credință în negocieri. Analiza situației de fapt provocată de virusul SARS-CoV-2
Părțile au libertatea ruperii negocierilor, însă numai cu respectarea exigențelor bunei-credințe, și nu pot fi ținute răspunzătoare pentru eșecul acestora. Buna sau reaua credință se vor analiza de la caz la caz, în funcție de stadiul în care se afla negocierea tranzacției, de poziția părților implicate, precum și de alte elemente similare. Această distincție devine relevantă atunci când una dintre părți rupe negocierile cu rea-credință, întrucât aceasta poate fi răspunzătoare pentru prejudiciul cauzat celeilalte părți.
Chiar dacă pandemia cauzată de virusul SARS-CoV-2 a afectat din punct de vedere economic majoritatea sectoarelor de activitate, nu toate negocierile pot fi întrerupte cu bună-credință având acest motiv.
În contextul actual, un comportament care ar îndeplini exigențele bunei-credințe în negocieri poate fi reprezentat de conduita părții care ar propune: (i) suspendarea negocierilor pentru o durată determinată; (ii) continuarea negocierilor prin luarea în considerare a unor noi elemente, sau (iii) reevaluarea termenilor deja stabiliți prin luarea de măsuri concrete ce ar diminua un eventual dezechilibru între prestațiile părților.
Dacă afacerea-țintă devine mai profitabilă în contextul pandemiei (spre exemplu – societatea comercializa produse dezinfectante și se observă o creștere a cererii acestora pe piață), este foarte posibil ca vânzătorul să își dorească creșterea prețului ori chiar întreruperea negocierilor. Acesta va putea fi considerat de bună-credință pentru ruperea negocierilor atât timp cât depune în prealabil diligențe pentru a evidenția modificările intervenite și a renegocia aspectele esențiale ale tranzacției.
Un comportament contrar exigențelor bunei-credințe în negocieri este reprezentat de conduita părții care continuă negocierile fără intenția de a mai încheia în cele din urmă contractul. Spre exemplu, se poate considera că o parte acționează cu rea-credință atunci când rupe negocierea, deși impactul pandemiei asupra bunului mers al afacerii sale nu este unul semnificativ.
Mai pot fi întrerupte negocierile atunci când a fost deja înaintată o ofertă?
Partea care a înaintat o ofertă anterior sau în timpul pandemiei de COVID-19 poate să întrerupă negocierile doar în anumite condiții, ținându-se cont și de tipul de ofertă înaintată: ofertă angajantă (binding offer) sau ofertă neangajantă (non-binding offer).
Oferta angajantă este obligatorie pentru partea care a formulat-o și nu poate fi retrasă, cel puțin nu până la un termen predefinit sau până la intervenția unui motiv care o lipsește de eficacitate. Cât timp părțile nu au prevăzut intervenția unei pandemii ca motiv ce anulează caracterul angajant al ofertei, revocarea acesteia nu va fi valabilă. Astfel, contractul va fi considerat încheiat dacă cealaltă parte acceptă oferta fără obiecțiuni.
Totuși, de la caz la caz starea de fapt ar permite invocarea cu succes a unui caz de forță majoră, caz fortuit sau impreviziune, rezultate în legătură cu pandemia de COVID-19, iar oferta angajantă ar putea fi revocată și ar pierde caracterul angajant, chiar dacă durata pentru valabilitatea ei ori celelalte cerințe privind caducitatea sa nu sunt împlinite.
Oferta neangajantă poate fi retrasă de cel care a înaintat-o, dacă nu a fost prevăzut că trebuie să o mențină pentru o anumită durată de timp. Acceptarea ei de către destinatar nu conduce la stabilirea unei relații juridice între părți, ci este doar un pas care permite continuarea pentru formalizarea înțelegerii. Acestă ofertă presupune o incertitudine majoră și este evitată în practică deoarece permite răzgândirea ofertantului, chiar dacă destinatarul a acceptat-o fără obiecțiuni.
Obligativitatea și revocabilitatea ofertelor variază de la caz la caz, având în vedere dreptul părților de a stabili criteriile care permit revocarea în condiții flexibile, sau, dimpotrivă, posibilitatea de a conferi ofertei un caracter angajant. Indiferent de tipul lor, ofertele pot fi retrase ori se poate renunța la ele, condiționat de plata unei cauțiuni ce ar fi, în fapt, modalitatea directă de ieșire din negocieri într-un cadru formal.
Ce remedii se pot utiliza împotriva părții care întrerupe negocierile cu rea-credință?
Partea vătămată ca urmare ruperii negocierilor cu rea-credință în contextul pandemiei va avea la dispoziție acțiunea în răspundere delictuală prin care poate solicita instanței de judecată recuperarea prejudiciului cauzat, precum și plata cheltuielilor de judecată avansate. Pentru stabilirea prejudiciului suferit, reclamantul va trebui să prezinte și să probeze care au fost cheltuielile efectuate cu ocazia negocierii. În plus, se poate invoca un prejudiciu cauzat ca urmare a renunțării la alte oferte certe care ar fi putut fi fructificate chiar și în condițiile situației cauzate de pandemie, pentru a se acorda prioritate tranzacției întrerupte.
Cu toate acestea, partea care dorește să intenteze o astfel de acțiune în justiție va trebui să ia în considerare și riscurile la care se expune. Spre exemplu, dacă instanța va constata că pârâtul nu a fost de rea-credință iar pandemia a generat un motiv obiectiv de întrerupere a negocierilor, pretențiile reclamantului vor putea fi respinse. Mai mult, reclamantul va putea fi obligat și la plata cheltuielilor avansate de pârât, precum și la plata daunelor pentru afectarea imaginii pârâtului prin inițierea litigiului.
Concluzie
Este recomandat ca societățile ce doresc să finalizeze negocierile inițiate să evalueze atent efectele generate de pandemia de COVID-19 și modul în care acestea pot afecta tranzacția. În anumite condiții, elemente importante ale tranzacției pot fi supuse renegocierii – cum ar fi prețul tranzacției atunci când una dintre părți consideră că prețul anterior agreat nu mai este justificat raportat la situația actuală. De asemenea, participanții la negociere ar trebui să ia în considerare includerea în cuprinsul contractului ce reflectă formal înțelegerea a unor clauze specifice de forță majoră, caz fortuit sau impreviziune care să le protejeze de consecințele imposibilității obiective de a-și îndeplini obligațiile asumate din cauza pandemiei.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 9473 / 10114 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Practica de Banking & Finance de la Bondoc & Asociații rămâne calibrată pe proiecte de mare anvergură, execuție la standarde internaționale și expunere transfrontalieră constantă | De vorbă cu partenerele Simona Petrișor și Diana Ispas despre tendințe, tipuri de finanțări, structuri inovatoare și provocările anului din acest sector. Portofoliul de proiecte îmbină ”verdele”, infrastructura și consolidarea bancară, repere clare ale unui an încărcat
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





