ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Kurtzarbeit: Măsuri suplimentare de sprijin pentru salariați și angajatori, accesibile în anumite condiții

19 August 2020   |   Mihaela Bondoc (Partener) si Daniela Gladunea (Managing Associate) - Bondoc & Asociații

Modalitatea de acordare a sumei şi categoriile de bunuri ce pot fi achiziţionate vor fi stabilite prin ordin al Ministrului Muncii și Protecţiei Sociale, care urmeaza să se publice în Monitorul Oficial în 10 zile de la publicarea OUG 132.

 
 
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 132/2020 privind instituirea unor măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă (“OUG 132”) a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 720/10.08.2020.

OUG 132 conține măsuri suplimentare de sprijin destinate atât salariatilor, cât și angajatorilor, accesibile în anumite condiții, expres prevăzute în cuprinsul actului normativ, la care ne vom referi pe scurt în cele ce urmeaza, aceasta reprezentând o reglementare similara așa – numitului Kurtzarbeit din legislația germană, un subiect aflat constant în dezbatere publica încă din perioada stării de urgență.


I. Reducerea timpului de munca decisă de către angajator cu acordarea unei indemnizații

În cazul reducerii temporare a activității determinată de instituirea stării de urgență/ alertă/ asediu, angajatorul are posibilitatea reducerii timpului de muncă al salariaților cu cel mult 50% din durata prevăzută în contractul individual de muncă.

Pe durata reducerii timpului de muncă, salariații afectați de aceasta măsură beneficiază de o indemnizație de 75% din diferența dintre salariul de bază brut prevăzut în contractul individual de muncă și salariul de bază brut aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.

Procedura de decontare a sumelor menționate mai sus, precum și perioada de aplicare vor fi stabilite prin Hotărâre a Guvernului care se aprobă, pentru anul 2020, în maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a OUG 132.

Angajatorul poate dispune această măsură și poate solicita indemnizația corespunzătoare dacă îndeplinește cumulativ următoarele condiții: (i) măsura afectează cel puțin 10% din numărul de salariați ai unitătii, și (ii) reducerea activității este justificată de o diminuare a cifrei de afaceri din luna anterioară aplicării măsurii (sau cel mult luna dinaintea lunii anterioare) de cel puțin 10% față de luna similară din anul anterior.

Sunt, de asemenea, prevazute atât obligația de informare și consultare prealabilă de către angajator a sindicatului/ reprezentanților salariaților/ salariaților, după caz, cu privire la implementarea acestei masuri, precum și aceea ca reducerea timpului de munca se decide pentru o perioadă de cel puțin 5 zile lucrătoare consecutive.

Pentru perioada în care angajatorii dispun reducerea timpului de munca, OUG 132 reglementeaza, între altele, și unele interdictii în ceea ce îi priveste pe angajatori, cu titlu de exemplu interdictia de angajare de personal sau subcontractarea activitaților desfasurate de salariații afectati de măsura reducerii timpului de muncă. De asemenea, este interzis salariaților al caror timp de muncă a fost redus să efectueze muncă suplimentară la acelasi angajator.

În ceea ce priveste angajații care au încheiate contracte individuale de muncă pe perioadă determinată (de până la 3 luni), angajatorii acestora vor putea primi până la data de 31 decembrie 2020, dar nu mai mult de o perioadă de 3 luni, contravaloarea a 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate, pentru o perioadă de lucru de 8 orei/zi, dar nu mai mult de 41,5% din câştigul salarial mediu brut de 5.429 lei, aferent perioadei lucrate.

II. Sprijin financiar pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă

Pentru desfăşurarea activităţii în regim de telemuncă, în conformitate cu prevederile legale aplicabile, se acordă, o singură dată, angajatorilor pentru fiecare telesalariat un sprijin financiar în valoare de 2.500 lei în scopul achiziţionării de pachete de bunuri şi servicii tehnologice necesare desfăşurării activităţii în regim de telemuncă.

Suma menționată mai sus se acordă, în ordinea depunerii solicitărilor la Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, până la data de 31 decembrie 2020, din bugetul asigurărilor de şomaj, în limita fondurilor alocate cu această destinaţie, angajatorilor, pentru angajaţii care au lucrat în regim de telemuncă în perioada stării de urgenţă cel puţin 15 zile lucrătoare.

Modalitatea de acordare a sumei şi categoriile de bunuri ce pot fi achiziţionate vor fi stabilite prin ordin al Ministrului Muncii și Protecţiei Sociale, care urmeaza să se publice în Monitorul Oficial în 10 zile de la publicarea OUG 132.

Facem mențiunea că OUG 132 prevede masuri de sprijin aplicabile și altor categorii, precum profesioniștii, membrii cooperatori, dar și zilierii, cu indicarea cerintelor legale specifice.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 8933 / 9888
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
    CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
    Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
    Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
    Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
    Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
    LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
    ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
    Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
    Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
    Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
    LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...