Kurtzarbeit: Măsuri suplimentare de sprijin pentru salariați și angajatori, accesibile în anumite condiții
19 August 2020 Mihaela Bondoc (Partener) si Daniela Gladunea (Managing Associate) - Bondoc & Asociații
Modalitatea de acordare a sumei şi categoriile de bunuri ce pot fi achiziţionate vor fi stabilite prin ordin al Ministrului Muncii și Protecţiei Sociale, care urmeaza să se publice în Monitorul Oficial în 10 zile de la publicarea OUG 132.
| |
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 132/2020 privind instituirea unor măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă (“OUG 132”) a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 720/10.08.2020.
OUG 132 conține măsuri suplimentare de sprijin destinate atât salariatilor, cât și angajatorilor, accesibile în anumite condiții, expres prevăzute în cuprinsul actului normativ, la care ne vom referi pe scurt în cele ce urmeaza, aceasta reprezentând o reglementare similara așa – numitului Kurtzarbeit din legislația germană, un subiect aflat constant în dezbatere publica încă din perioada stării de urgență.
OUG 132 conține măsuri suplimentare de sprijin destinate atât salariatilor, cât și angajatorilor, accesibile în anumite condiții, expres prevăzute în cuprinsul actului normativ, la care ne vom referi pe scurt în cele ce urmeaza, aceasta reprezentând o reglementare similara așa – numitului Kurtzarbeit din legislația germană, un subiect aflat constant în dezbatere publica încă din perioada stării de urgență.
I. Reducerea timpului de munca decisă de către angajator cu acordarea unei indemnizații
În cazul reducerii temporare a activității determinată de instituirea stării de urgență/ alertă/ asediu, angajatorul are posibilitatea reducerii timpului de muncă al salariaților cu cel mult 50% din durata prevăzută în contractul individual de muncă.
Pe durata reducerii timpului de muncă, salariații afectați de aceasta măsură beneficiază de o indemnizație de 75% din diferența dintre salariul de bază brut prevăzut în contractul individual de muncă și salariul de bază brut aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.
Procedura de decontare a sumelor menționate mai sus, precum și perioada de aplicare vor fi stabilite prin Hotărâre a Guvernului care se aprobă, pentru anul 2020, în maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a OUG 132.
Angajatorul poate dispune această măsură și poate solicita indemnizația corespunzătoare dacă îndeplinește cumulativ următoarele condiții: (i) măsura afectează cel puțin 10% din numărul de salariați ai unitătii, și (ii) reducerea activității este justificată de o diminuare a cifrei de afaceri din luna anterioară aplicării măsurii (sau cel mult luna dinaintea lunii anterioare) de cel puțin 10% față de luna similară din anul anterior.
Sunt, de asemenea, prevazute atât obligația de informare și consultare prealabilă de către angajator a sindicatului/ reprezentanților salariaților/ salariaților, după caz, cu privire la implementarea acestei masuri, precum și aceea ca reducerea timpului de munca se decide pentru o perioadă de cel puțin 5 zile lucrătoare consecutive.
Pentru perioada în care angajatorii dispun reducerea timpului de munca, OUG 132 reglementeaza, între altele, și unele interdictii în ceea ce îi priveste pe angajatori, cu titlu de exemplu interdictia de angajare de personal sau subcontractarea activitaților desfasurate de salariații afectati de măsura reducerii timpului de muncă. De asemenea, este interzis salariaților al caror timp de muncă a fost redus să efectueze muncă suplimentară la acelasi angajator.
În ceea ce priveste angajații care au încheiate contracte individuale de muncă pe perioadă determinată (de până la 3 luni), angajatorii acestora vor putea primi până la data de 31 decembrie 2020, dar nu mai mult de o perioadă de 3 luni, contravaloarea a 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate, pentru o perioadă de lucru de 8 orei/zi, dar nu mai mult de 41,5% din câştigul salarial mediu brut de 5.429 lei, aferent perioadei lucrate.
II. Sprijin financiar pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă
Pentru desfăşurarea activităţii în regim de telemuncă, în conformitate cu prevederile legale aplicabile, se acordă, o singură dată, angajatorilor pentru fiecare telesalariat un sprijin financiar în valoare de 2.500 lei în scopul achiziţionării de pachete de bunuri şi servicii tehnologice necesare desfăşurării activităţii în regim de telemuncă.
Suma menționată mai sus se acordă, în ordinea depunerii solicitărilor la Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, până la data de 31 decembrie 2020, din bugetul asigurărilor de şomaj, în limita fondurilor alocate cu această destinaţie, angajatorilor, pentru angajaţii care au lucrat în regim de telemuncă în perioada stării de urgenţă cel puţin 15 zile lucrătoare.
Modalitatea de acordare a sumei şi categoriile de bunuri ce pot fi achiziţionate vor fi stabilite prin ordin al Ministrului Muncii și Protecţiei Sociale, care urmeaza să se publice în Monitorul Oficial în 10 zile de la publicarea OUG 132.
Facem mențiunea că OUG 132 prevede masuri de sprijin aplicabile și altor categorii, precum profesioniștii, membrii cooperatori, dar și zilierii, cu indicarea cerintelor legale specifice.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 9271 / 10226 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





