ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Negocierea colectivă la nivel de sector de activitate – modificări recente și unele aspecte practice

27 Martie 2023   |   Mihaela Bondoc (Partener) și Oana Dănilă (Senior Associate) - Bondoc și Asociații SCA

conform noilor prevederi legale, negocierea colectivă este obligatorie pentru angajatorii care au cel puțin 10 salariați (spre deosebire de prevederea anterioară, care se referea la un număr minim de 21 de salariați), dar și la nivel de sector de negociere colectivă.

Mihaela Bondoc (Partener) şi Oana Dănilă (Senior Associate) - Bondoc şi Asociaţii SCA

 
 
În ultima perioadă se poate observa o creștere a preocupării actorilor sociali de a încheia acorduri colective la diferite niveluri, motivația fiind diversă: fie reprezintă o modalitate de retenție a angajaților, fie este vorba de alinierea cu practicile pieței etc.

Această preocupare a apărut inclusiv pe fondul tendințelor apărute la nivel european de creștere a prezenței negocierilor colective în domeniul relațiilor de muncă și, implicit, a numărului de  contracte colective de muncă aplicabile.

Negocierea colectivă nu reprezintă un element de noutate în legislația națională, acest concept fiind reglementat atât în Codul Muncii, cât și în legislația specifică dialogului social. Cu toate acestea, conform noilor prevederi legale, negocierea colectivă este obligatorie pentru angajatorii care au cel puțin 10 salariați (spre deosebire de prevederea anterioară, care se referea la un număr minim de 21 de salariați), dar și la nivel de sector de negociere colectivă.

În cele ce urmează ne vom referi la anumite aspecte în legătură cu negocierea colectivă la nivel de sector de activitate.

Întrucât noua lege a dialogului social introduce obligativitatea de a purta negocieri colective inclusiv la nivel de sector de activitate, și astfel sunt create premisele încheierii de contracte colective de muncă la acest nivel, este de așteptat ca numărul contractelor colective de muncă la nivel de sector să crească în viitor.

În acest context este important ca angajatorii să cunoască anumite aspecte în legătură cu negocierea colectivă și efectele unui contract colectiv de muncă încheiat la nivel de sector de activitate, cum ar fi:

·         apartenența la un sector de activitate - încadrarea într-un sector de negociere colectivă se realizează conform codului CAEN principal de activitate.

În cazul în care unele activități se regăsesc în mai multe sectoare de negociere colectivă, angajatorii pot solicita încadrarea în unul dintre aceste sectoare, dacă au codul CAEN principal în unul dintre sectoarele respective.

·         reprezentativitatea părților contractului colectiv de muncă la nivel de sector – la nivel de sector de negociere colectivă, angajatorul şi angajaţii sunt reprezentaţi după cum urmează:

o   angajatorul - organizaţiile/federaţiile patronale legal constituite şi reprezentative potrivit legii;

o   angajații - federaţiile sindicale legal constituite şi reprezentative potrivit legii;

·         negocierea colectivă – iniţiativa negocierii colective aparţine oricăruia dintre partenerii sociali și demarează cu cel puţin 60 de zile calendaristice înaintea expirării contractelor colective de muncă sau a expirării perioadei de aplicabilitate a clauzelor stipulate în actele adiţionale la contractele colective de muncă.

Durata negocierii este de maximum 45 de zile și poate fi depăşită doar prin acordul părţilor.

·         aplicabilitatea contractului colectiv de muncă încheiat la nivel de sector de negociere colectivă - la contractele colective de muncă încheiate la nivel de sector de negociere colectivă, organizaţiile patronale care nu sunt semnatare, precum şi organizaţiile sindicale corespondente, pot adera ulterior la acestea în baza unei notificări scrise transmisă către depozitar şi adresată părţilor semnatare ale contractului colectiv de muncă.

Astfel, clauzele contractului colectiv de muncă încheiat la nivelul sectorului de negociere colectivă se aplică după cum urmează:

o   tuturor angajaţilor din unităţile din sectorul de negociere colectivă pentru care s-a încheiat contractul colectiv de muncă la nivel de sector de negociere colectivă şi care fac parte din organizaţiile patronale semnatare,

o   tuturor angajaţilor încadraţi în unităţile organizaţiilor patronale şi ale angajatorilor din sectorul de negociere colectivă respectiv care au aderat ulterior la contractul colectiv de muncă sectorial.

De asemenea, în situaţia în care numărul de angajaţi din unităţile membre ale organizaţiilor patronale semnatare este mai mare decât 35% din numărul total al angajaţilor din sectorul de negociere colectivă, aplicarea contractului colectiv de muncă înregistrat la nivelul unui sector de negociere colectivă poate fi extinsă la nivelul tuturor unităţilor din sector cu avizul conform al Consiliului Naţional Tripartit şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului.

Este important să menționăm că, în cazul în care angajatorul refuză să adere la contractul colectiv de muncă la nivel de sector de negociere colectivă, se poate declanșa, in anumite conditii, un conflict colectiv de muncă.

Având în vedere aceste aspecte, credem ca este important ca angajatorii să urmărească îndeaproape inițiativele din sectorul de negociere colectivă din care fac parte, si in general, dinamica relatiilor colective de munca, inclusiv la nivel de angajatori. 

Din experiența noastră practică, reiterăm ca între aspectele de avut în vedere în mod deosebit se numără cele legate de alegerea reprezentanților salariaților, constituirea sindicatelor și afilierea acestora la alte organizații, cerințe specifice legate de încheierea și înregistrarea contractelor colective de muncă, aplicabilitatea contractelor colective de muncă la nivel de unitate/grup de unități/sector/național, după cum este cazul, conflictele colective de muncă și modalități de conciliere ale acestora etc.

Mihaela Bondoc este partener în cadrul Bondoc și Asociații SCA și coordonatorul practicii de dreptul muncii a firmei. Mihaela este membru al Baroului București și are peste 20 de ani de vastă experiență în aspecte complexe și sensibile de dreptul muncii, precum procese de reorganizare, negocieri individuale și colective, încetarea contractelor individuale de muncă revizuiri de politici și proceduri interne cu impact asupra relațiilor de muncă, training-uri personalizate pe teme de dreptul muncii;.

Oana Dănilă este avocat senior în cadrul Bondoc și Asociații SCA din anul 2016, cu o experiență de peste 6 ani în domeniul dreptului muncii. Oana a fost implicată în proiecte complexe, oferind asistență juridică unui număr vast de clienți, în subiecte precum revizuirea contractelor individuale și colective de muncă, transfer de salariați, negocieri colective, revizuirea regulamentelor interne, procese de concediere colectivă.  

Bondoc și Asociații SCA este una dintre cele mai importante firme de avocatură din România, acoperind un spectru extins de servicii juridice.  Echipa este formată din avocați cu o vastă experiență și o cunoaștere în profunzime a pieței românești și internaționale, dar și a mediului legislativ și economic. Având o experiență practică ce depășește frontierele naționale, avocații Bondoc și Asociații SCA s-au specializat în furnizarea unor servicii de consultanță integrate în numeroase proiecte complexe și sensibile.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1567 / 8583
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
    NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
    CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
    Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
    LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
    Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
    Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
    Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
    Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
    Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
    O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
    Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...