ZRP Schoenherr
Tuca Zbarcea & Asociatii

O veste excepțională pentru contribuabili: amnistia fiscală se va aplica și accesoriilor aferente inspecțiilor fiscale în derulare sau începute după 29 martie 2021 și până la 31 ianuarie 2022 (Atenție, nu e păcăleală de 1 aprilie!)

01 Aprilie 2021   |   Dan Dascălu, Partener coordonator Litigii, Mihail Boian, Partener si Andreea Racu, Avocat Litigii - D&B David și Baias

Chiar dacă acest caz nou de amnistie fiscală introdus prin OUG 19/2021 este extrem de binevenit pentru mediul de afaceri, fiind așteptat pentru complinirea lacunelor și a inechităților generate de OUG 226/2020, trebuie remarcat, totuși, că au rămas în afara obiectului de aplicare a amnistiei (atât cea reglementată de OUG 69/2020, cât și OUG 19/2021) contribuabilii care au făcut obiectul unor inspecții fiscale sau verificări a situației personale începute după data de 14 mai 2020 și care au fost finalizate anterior datei de 29 martie 2021.

Dan Dascălu, Partener coordonator Litigii, Andreea Racu, Avocat Litigii si Mihail Boian, Partener - D&B David si Baias

 
 

O veste excepțională pentru contribuabili: amnistia fiscală se va aplica și accesoriilor aferente inspecțiilor fiscale în derulare sau începute după 29 martie 2021 și până la 31 ianuarie 2022 (Atenție, nu e păcăleală de 1 aprilie!)

Emisă pentru a adopta printre altele și o serie de facilități fiscale, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 19/20211 în versiunea publicată în Monitorul Oficial nr. 315 în seara zilei de 29.03.2021 a inclus și o măsură legislativă ce constituie o surpriză extrem de plăcută și binevenită pentru contribuabili, în condițiile în care proiectul actului normativ nu făcea referire la aceasta.


Este vorba despre amnistia fiscală a obligațiilor fiscale accesorii aferente obligațiilor fiscale principale determinate în inspecțiile fiscale sau verificările situației fiscale personale în curs la data de 29 martie 2021, precum și inspecțiile fiscale viitoare, începute ulterior acestei date, dar nu mai târziu de 31 ianuarie 2022, indiferent de momentul la care inspecția fiscală se finalizează.

Aspectele esențiale de reținut în privința acestei măsuri mult așteptate de mediul de afaceri ar fi, în opinia noastră, următoarele:

(i)                 vor putea solicita anularea penalităților și dobânzilor fiscale toți contribuabilii care sunt la acest moment în inspecții fiscale (pentru care organele fiscale s-au înscris în RUC între 14 mai 2020 și 29 martie 2021) sau vor face obiectul unor inspecții fiscale viitoare pentru care organele fiscale se vor înscrie în RUC înainte de data de 31 ianuarie 2022, în situația în care acestea se vor finaliza prin emiterea unor decizii de impunere ce vor stabili obligații fiscale suplimentare principale; pentru contribuabilii care aveau în derulare o inspecție fiscală la data de 14 mai 2020, rămân aplicabile prevederile OUG 69/2020, iar nu cele ale OUG 19/2021;

(ii)              data la care aceste inspecții fiscale vor fi finalizate nu prezintă nicio relevanță din perspectiva aplicării amnistiei fiscale;

(iii)            vor face obiectul amnistiei doar penalitățile și dobânzile fiscale ar trebui să fie aferente obligațiilor fiscale principale administrate de ANAF cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020, adică, scadența obligațiilor fiscale principale pentru care accesoriile pot fi anulate a rămas, astfel, aceeași;

(iv)             Condițiile pentru a beneficia de această formă de amnistie fiscală sunt similare cu cele din OUG 69/2020, respectiv, toate diferențele de obligații fiscale principale din decizia de impunere trebuie achitate în termenul de plată prevăzut de lege;

(v)               Vor fi supuse restituirii dobânzile, penalitățile şi toate accesoriile care ar putea face obiectul amnistiei fiscale și care au fost stinse după data de 29 martie 2021, în măsura în care acestea se vor stinge din orice cauză, în loc să fie suspendată orice asemenea stingere;

(vi)             Cererea de anulare va trebui depusă, sub sancțiunea decăderii, până la data de 31 ianuarie 2022, inclusiv, sau în termen de 90 zile de la comunicarea deciziei de impunere, dacă aceasta a fost comunicată după 31 ianuarie 2022, sau termenul de 90 zile depășește această dată.

Din perspectiva particularităților procedurale, OUG 19/2021 nu face referire la adoptarea unei noi proceduri sau a unor noi formulare, astfel încât ne așteptăm ca și această amnistie să fie derulată în termenii și condițiile Ordinului nr. 2100/2020 pentru aprobarea procedurii de anulare a obligațiilor fiscale de plată accesorii.

În afara facilității fiscale, anterior menționate, merită amintit în plus în acest context și că OUG 19/2021 prelungește termenul până la care contribuabilii care înregistrează obligații fiscale restante la data de 31 martie 2020 pot depune cereri de anulare și pot beneficia de măsura anulării obligațiilor accesorii aferente până la data de 31 ianuarie 2022, fiind vizată în mod special situația debitelor fiscale supuse executării silite, suspendate la executare, care fac obiectul unor înlesniri sau eșalonări, precum și situația sumelor de rambursat.

Nu în ultimul rând, chiar dacă acest caz nou de amnistie fiscală introdus prin OUG 19/2021 este extrem de binevenit pentru mediul de afaceri, fiind așteptat pentru complinirea lacunelor și a inechităților generate de OUG 226/2020,  trebuie remarcat, totuși, că au rămas în afara obiectului de aplicare a amnistiei (atât cea reglementată de OUG 69/2020, cât și OUG 19/2021) contribuabilii care au făcut obiectul unor inspecții fiscale sau verificări a situației personale începute după data de 14 mai 2020 și care au fost finalizate anterior datei de 29 martie 2021.  În acest sens, trebuie spus că în privința unora dintre acești contribuabili poate fi  incidentă facilitatea fiscală a eșalonării simplificate prevăzute de OUG nr.181/2020 (i.e. pentru cei cu inspecții fiscale în derulare la 26 octombrie 2020).

Totuși,  nu întrevedem, o rațiune economică socială de exceptare a acestor contribuabili de la masa amnistiilor succesive, fiind mai degrabă o scăpare a legiuitorului care trebuie și sperăm că va fi remediată cu ocazia unor intervenții legislative ulterioare, după cum s-a întâmplat - reamintim - și cu amnistia reglementată de OUG 69/2020. Astfel, chiar dacă din perspectivă constituțională există indiscutabil o marjă largă și exclusivă de apreciere a emitenților actelor normative cu putere de lege în adoptarea deciziei asupra facilităților fiscale, întotdeauna trebuie să rămână ca repere de referință principiile fundamentale precum egalitatea în fața măsurilor fiscale adoptate într-un orizont de timp dat, ce are aptitudinea să le asigure dimensiunea echitabilă și morală în societate.



1. ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 19 din 25 martie 2021 privind unele măsuri fiscale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal (”OUG 19/2021”)

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 77 / 14339
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Bondoc și Asociații a acordat asistență BFS Molecular într-o tranzacție privind vânzarea activelor către o societate lider în domeniul medical de precizie
    Mariana Signeanu, promovată Partener al firmei Biriș Goran
    Cum au reușit studenții Facultății de Drept din București să câștige locul I și mențiune pe echipe la Willem Vis (Hong Kong), cel mai mare și mai prestigios concurs de drept privat din lume. Cine sunt cei șase tineri care au obținut acest rezultat remarcabil și ce spun despre motivație, experiența acumulată, oportunități. De vorbă cu antrenorii despre selecția și pregătirea echipei
    CEE Attorneys ̸ Boanță, Gîdei și Asociații a consiliat compania farmaceutică USP la intrarea pe piața din România
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv (Consultanță)
    Clifford Chance a asistat băncile intermediare la listarea CTP pe bursa Euronext Amsterdam
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a Lawyer | Corporate and M&A Practice
    Echipa BSMP lucrează într-un proiect ce vizează implementarea unui sistem de vot electronic în AGA societăților listate prin utilizarea tehnologiei blockchain, urmată de digitalizarea procedurii de deschidere a conturilor de tranzacționare. Tot mai multe solicitări privind finanțarea prin emisiuni de obligațiuni vin de la clienți din diverse industrii, spun avocații departamentului de Capital Markets
    Despre tinerii avocați care au intrat în rândul partenerilor din firmele mari | Azi, Andra Mihalache (Mușat & Asociații): A fi un avocat bun nu te califică automat pentru a fi partener în cadrul unei firme de avocați. În plus față de nivelul profesional, este nevoie de viziune, strategii de succes, capacitatea de a anticipa domeniile în dezvoltare cu impact juridic, expertiza în industrie
    D&B obține încă o soluție de referință într-un litigiu fiscal: ÎCCJ dispune obligarea ANAF la stabilirea în minus a TVA auto-colectată inițial de contribuabil, precum și a contribuțiilor sociale
    Pentru echipa de M&A din cadrul KPMG, anul 2021 a debutat în forță, cu mandate pentru tranzacții în IT, energie, real-estate, lifestyle, FMCG și servicii financiare. Laura Toncescu, Head of KPMG Legal: Vedem cereri de consultanță din partea unor noi investitori care optează în contextul actual să investească în România datorită fragmentării ridicate a sectoarelor, reflectată în bariere de intrare reduse și oportunități sporite de diferențiere
    LegiTeam | Radu și Asociații SPRL is recruiting a senior lawyer for the banking and finance practice
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...