ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

PwC Tax Talks: Controalele fiscale și serviciile intragrup - ANAF analizează documentația foarte minuțios și are exigențe tot mai ridicate

16 Aprilie 2024   |   BizLawyer

PwC Tax Talks: Controalele fiscale și serviciile intragrup - ANAF analizează documentația foarte minuțios și are exigențe tot mai ridicate

 
 
ANAF a realizat anul trecut aproximativ 87.000 de controale fiscale, 21.000 de inspecții fiscale, 20.000 de verificări documentare și 33.000 de controale antifraudă, iar principalele subiecte ale inspecțiilor au fost TVA și impozit pe profit. Autoritatea va continua în acest ritm și anul acesta, iar contribuabilii trebuie să se pregătească temeinic chiar dacă, o dată cu introducerea SAF-T și e-Factura, s-a redus numărul documentele solicitate.

 

Un subiect care va rămâne pe agenda controalelor fiscale în acest an este problematica serviciilor intragrup, despre care au discutat Dan Dascălu, Partener și Liderul Practicii de Litigii Fiscale din D&B DAvid și Baias, Inge Abdulcair, Director Taxe PwC România, și Iulian Panfiloiu, Director PwC România, într-un nou episod PwC Tax Talks, primul dintr-o serie dedicată inspecțiilor fiscale care vor dezbate cele mai importante tematici de control în 2024.

Câteva declarații din acest episod:

Inspecțiile ANAF vor avea o dinamică diferită în cele mai multe cazuri, odată cu introducerea SAF-T și e-Factura pentru că autoritatea are acces în timp real la informații, care nu vor mai fi solicitate contribuabililor. O situație diferită va fi însă în cazul serviciile intragrup unde analiza se bazează pe disponibilitatea documentelor justificative.

Ce constatăm tot mai des în ultima vreme este nivelul de detaliu și minuțiozitatea cu care organele de control analizează acest subiect, încercând să cupleze fiecare factură cu documentația aferentă, cu un anumit tip de serviciu prestat. Prin urmare, și sarcina contribuabililor devine din ce în ce mai dificilă în a satisface cerințele destul de exigente ale ANAF.

Un alt aspect asupra căruia se apleacă organele de control îl constituie baza de cost și cheile de alocare. Deși detalierea bazei de cost ține mai mult de domeniul prețurilor de transfer, în inspectii este solicitată pentru justificarea deductibilității.

Este foarte important să te pregătești din timp în momentul în care ai această tipologie de serviciu, s-o documentezi din timp, să ai contractele semnate, să ai documentele justificative, indiferent care sunt acestea: timesheets, rapoarte de lucru, corespondențe și așa mai departe, care să fie pregătite. Nu trebuie să ne mai pregătim în cadrul inspecției fiscale sau abia în momentul contestației.
 
Echipele de inspecție fiscală au aceeași abordare, indiferent că discutăm de impozit pe profit sau despre TVA, deși regulile de deductibilitate sunt diferite. Ar trebui să ne uităm la trei piloni din perspectiva TVA. În primul rând, partea de condiții de eligibilitate care sunt relevante și trebuie analizate ca atare. În al doilea rând, care ar fi presupusul prejudiciu adus bugetului de stat de acel beneficiar din România? Și, în al treilea rând, avantajele de care ar trebui să ne bucurăm din perspectiva jurisprudenței europene.
 
Analiza conceptelor de necesitate și beneficiu nu exista în legislația de TVA. Din perspectiva TVA singurele condiții care trebuie îndeplinite de societate sunt condiția de formă (existența unei facturi) și condiția de fond (să se demonstreze efectiv că achizițiile respective sunt efectuate în scopul operațiunilor taxabile ale societății).

Urmăriți alte podcasturi pe teme de fiscalitate pe blogul PwC România.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 270 / 8889
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR a asistat PragmaGO la intrarea pe piața din România prin achiziția Omnicredit. Echipa a fost coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și Ianita Țui (Counsel)
Andreea Zvâc face un pas înainte în carieră și devine Partener în cadrul biroului Wolf Theiss din București | Bryan W. Jardine (Managing Partner): Promovarea sa reflectă nu numai contribuțiile profesionale remarcabile la dezvoltarea departamentului său, ci și rolul semnificativ în consolidarea poziției generale a firmei pe piața din România
Bondoc & Asociații a asistat TDI Renewables, unul dintre principalii actori în domeniul dezvoltării regenerabile, într-o restructurare internațională
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of legal - Farmexim: „Când ești managerul unei echipe de legal, rolul nu se rezumă doar în a asigura îndeplinirea sarcinilor, ci este de fapt mai mult orientat spre partea umană. Cresc echipe, cresc oameni de niște ani buni și nu există satisfacție mai mare ca atunci când vezi transformarea acestora, acolo unde există ‘sămânța dorinței de a evolua ’ ”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Avansul cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
„The Lawyer European Awards 2024”| Patru firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe” | Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. ZRVP, pentru a treia oară în ultimii cinci ani, printre finaliștii secțiunii ”European litigation team of the year”
Rising Stars | Tudor Bonifate, primul admis la Facultatea de Drept și mai apoi șef de promoție în 2022, cu media 10, a ales să profeseze ca avocat la Țuca Zbârcea & Asociații: ”Învăț permanent – de la avocații care mă coordonează, de la colegii mei avocați, de la profesorii cu care am șansa de a colabora la facultate, de la studenții mei. Cred că avocatura mă face un profesor mai bun, după cum profesoratul mă face un avocat mai bun”
Încă un spin-off în piața avocaturii | Luminița Popa și Miruna Suciu, fondatoarele Suciu Popa, o iau pe drumuri diferite. Popa Legal se va focusa pe practica de arbitraj, iar Suciu Partners anunță consolidarea echipei
Țuca Zbârcea & Asociații apără interesele statului român în litigiul inițiat de Damen Holding la Curtea de Arbitraj de la Viena | Legea 187 ̸ 2023 referitoare la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a pus pe butuci modelul de cooperare cu investitorul olandez la Damen Shipyards Mangalia SA, o companie în care statul deține 51%, prin Șantierul Naval 2 Mai SA. Pierderea litigiului antrenează plata unor ”despăgubiri semnificative”
Mușat & Asociații intră în arbitrajul ICSID inițiat de bulgarii de la Eurohold și va lupta, de partea statului român, cu Pinsent Masons și DGKV. Reclamanții și-au ales un arbitru din Anglia
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocați stagiari
LegiTeam | Mitel & Asociatii caută avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...