ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Reguli noi pentru SRL-uri: ce trebuie să știe antreprenorii

14 Septembrie 2025   |   Monica Stătescu (partener), Alina Colibaba (associate) - Filip & Company

Proiectul de lege privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, transmis spre promulgare, aduce schimbări semnificative în materia funcționării societăților comerciale, vizând trei domenii de interes practic imediat: regimul capitalului social, cesiunea părților sociale și situațiile de inactivitate fiscală.

 
 
Proiectul de lege privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative (“Proiectul de Lege”), parte a celui de-al doilea pachet de măsuri fiscale pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea, a fost transmis spre promulgare după ce moțiunea de cenzură depusă împotriva acestuia a fost respinsă. Textul aduce aduce schimbări semnificative în materia funcționării societăților comerciale, vizând trei domenii de interes practic imediat: regimul capitalului social, cesiunea părților sociale și situațiile de inactivitate fiscală.

Capitalul social minim

Una dintre schimbările de impact privește regimul capitalului social al societăților cu răspundere limitată (“SRL“). Dacă, în prezent, un SRL poate fi constituit și cu un capital social de 1 leu, Proiectul de Lege stabilește un prag minim al capitalului social de 500 lei pentru toate societățile nou-înființate. În cazul societăților deja existente, obligația de majorare a capitalului apare numai în momentul în care, la nivelul exercițiului financiar precedent, cifra de afaceri netă depășește 400.000 lei. Într-o asemenea situație, capitalul social trebuie adus la cel puțin 5.000 lei, iar termenul de conformare este sfârșitul exercițiului financiar următor. Pentru societățile care, la data intrării în vigoare a legii, se află deja peste acest prag, Proiectul de Lege prevede o perioadă tranzitorie de maximum doi ani pentru a realiza majorarea.


Nerespectarea acestei obligații atrage riscul dizolvării societății, la cererea oricărei persoane interesate sau a Oficiului Național al Registrului Comerțului (“ONRC”). Totuși, societatea își poate completa capitalul social până la data la care hotărârea de dizolvare rămâne definitivă, evitând astfel radierea.

Cesiunea părților sociale și implicarea ANAF

Un alt subiect reglementat de Proiectul de Lege privește cesiunea părților sociale în cadrul SRL, atunci când, prin această operațiune, se transferă controlul asupra societății, în sensul Codului de procedură fiscală. Dacă în regimul actual procedura se desfășura în principal la nivelul registrului comerțului, noua reglementare introduce obligații suplimentare de notificare și condiționări pentru înregistrare.

Astfel, cesiunea trebuie notificată Agenției Naționale de Administrare Fiscală (“ANAF”) în termen de 15 zile de la data cesiunii, de către cedent, cesionar sau societate, prin transmiterea actului de transfer al părților sociale și a actului constitutiv actualizat. În situația în care societatea figurează cu obligații fiscale restante sau alte creanțe bugetare individualizate în titluri executorii înregistrate spre executare, cesionarul sau societatea are obligația de a constitui garanții în favoarea ANAF, corespunzătoare valorii obligației restante indicate în certificatul de atestare fiscală. Pentru societățile aflate în această situație, registrul comerțului nu poate înregistra cesiunea până când nu primește dovada acordului ANAF cu privire la constituirea acestor garanții. Dacă obligațiile de plată nu sunt stinse în termen de 60 de zile de la înregistrarea cesiunii în registrul comerțului, garanțiile constituite se execută.  

Această procedură nu împiedică încheierea contractului de cesiune între părți si transferul partilor sociale, dar împiedică înregistrarea lui la registrul comerțului și, prin urmare, opozabilitatea față de terți a transferului de parti sociale, până la clarificarea situației fiscale și a garanțiilor.

Noi ipoteze de inactivitate fiscală

Proiectul de Lege aduce modificări și în ceea ce privește regimul inactivității fiscale, introducând două ipoteze noi. Pe lângă cazurile deja prevăzute în Codul de procedură fiscală, o societate va putea fi declarată inactivă dacă nu are cont de plăți în România sau un cont deschis la o unitate a Trezoreriei Statului sau dacă nu depune situațiile financiare anuale într-un termen de cinci luni de la scadența legală. 

Declararea in inactivitate a societăților care se află în una dintre aceste situații, se realizează începând cu 1 ianuarie 2026 și produce consecințe fiscale imediate, societatea fiind înscrisă pe lista contribuabililor inactivi, publicată de ANAF.

Pentru a putea fi reactivată, societatea trebuie : (i) să remedieze situația care a dus la declararea inactivității, respectiv să aibă cont de plăți în România sau un cont deschis la o unitate a Trezoreriei Statului ori să-și fi  îndeplinit obligația de depunere a situațiilor financiare anuale, (ii) să își îndeplinească toate obligațiile declarative prevazute de lege, (iii) sa nu înregistreze obligații fiscale restante și (iv) să nu fie în altă situație care duce la inactivitate. 

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 112 / 10033
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Țuca Zbârcea & Asociații, la finalizarea proiectului în care a asistat Vodafone România la achiziția Telekom România Mobile Communications: O tranzacție de durată, sofisticată, care a necesitat multă dedicare, pricepere și inspirație
    Filip & Company asistă DIGI Romania la achiziția unei părți din Telekom România Mobile Communications | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
    CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
    Lexology Competition Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care modelează practica de concurență pe piața locală: Cătălin Suliman (Filip & Company) și Georgiana Bădescu (Schoenherr), printre avocații considerați Thought Leaders. Manuela Guia (GNP Guia Naghi & Partners), Georgeta Dinu (NNDKP), Andreea Oprișan și Raluca Vasilache (Țuca Zbârcea & Asociații), în nucleul de forță al practicii pe piața locală
    KPMG Legal - Toncescu și Asociații îl recrutează pe Alexandru Slujitoru de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener. Ramona Jurubiță, reconfirmată pentru al treilea mandat în funcția de Country Managing Partner al KPMG în România și Moldova
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocati stagiari promoția septembrie 2025 | Litigii
    Decizie ÎCCJ: O victorie fiscală de referință în materia cheltuielilor intra-grup internațional și a reciclării deșeurilor de ambalaje, obținută de avocații Mușat & Asociații | Echipă interdisciplinară, coordonată de partenerii Angela Porumb și Răzvan Graure
    Avocații PNSA au stat alături de compania locală Bit Soft în tranzacția prin care grupul canadian Volaris a intrat pe piața românească a tehnologiei pentru ospitalitate. Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
    Instanța de judecată a constatat deductibilitatea serviciilor intra-grup de marketing și negociere, respectiv a serviciilor de cercetare și dezvoltare fără posibilitatea organelor fiscale de a evalua oportunitatea acestor servicii | Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații, condusă de Emanuel Băncilă, a obținut victoria
    Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
    Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
    Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...