
Soluționarea contestațiilor fiscale are șansa să devină o procedură mai obiectivă
15 Martie 2022
Sorin Biban, Senior Tax Manager, Biriș GoranÎn practică se ajungea la situații în care companiile depuneau contestații împotriva unor decizii emise de inspectori fiscali, iar acele contestații erau soluționate de către colegi ai acelor inspectori.
![]() |
Amânată de mai multe ori, preluarea de către Ministerul de Finanțe a activității de soluționare a contestațiilor fiscale, aflată acum în subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, a intrat în linie dreaptă și urmează să fie operaționalizată până la finalul acestei luni, 31 martie fiind termenul asumat de autorități pentru finalizarea întregului proces de reorganizare administrativă. Măsura este una importantă pentru companii pentru că este menită să aducă o obiectivitate mai mare asupra soluțiilor pe care le primesc atunci când contestă decizii de impunere sau alte acte fiscale emise de ANAF.
Deși a fost introdusă la nivel legislativ în 2020 și ar fi trebuit să fie gata încă din luna iunie a anului trecut, trecerea activității de soluționare a contestațiilor de la ANAF la MF s-a dovedit un proces laborios și îndelungat, care a presupus atât elaborarea unei legislații secundare și terțiare, cât și efectuarea unor operațiuni administrative și organizatorice complexe. Implementarea acestei măsuri a fost amânată în mod repetat, termenul fiind mutat de la 21 iunie 2021 la 1 octombrie 2021 și apoi la 31 martie 2022.
Deși a fost introdusă la nivel legislativ în 2020 și ar fi trebuit să fie gata încă din luna iunie a anului trecut, trecerea activității de soluționare a contestațiilor de la ANAF la MF s-a dovedit un proces laborios și îndelungat, care a presupus atât elaborarea unei legislații secundare și terțiare, cât și efectuarea unor operațiuni administrative și organizatorice complexe. Implementarea acestei măsuri a fost amânată în mod repetat, termenul fiind mutat de la 21 iunie 2021 la 1 octombrie 2021 și apoi la 31 martie 2022.
În prezent, întreg cadrul legal pentru implementarea acestei măsuri este complet, după ce Guvernul a publicat, în luna februarie, HG nr. 238/2022, ultimul pas legislativ necesar pentru ca activitatea de soluționare a contestațiilor să poată fi mutată efectiv la nivelul Ministerului de Finanțe.
Potrivit normelor legale, ANAF va mai soluționa contestații doar până la 31 martie 2022, urmând ca pentru contestaţiile aflate în curs de soluţionare la data de 31 martie, precum și pentru cele depuse după această dată, Ministerul de Finanțe să fie instituția care va decide asupra rezultatelor respectivelor contestații depuse de contriabuabili.
Mutarea soluționării contestațiilor formulate împotriva ANAF vine ca o măsură utilă pentru companii, ea fiind necesară pentru a asigura o mai mare obiectivitate acestei proceduri. Până acum, atât activitatea de control fiscal, cât și cea de soluționare a contestațiilor se aflau în subordinea ANAF, astfel că instituția ajungea în poziția de a impune atât sarcina fiscală ce revine fiecărui contribuabil, cât și sarcina de a-și cenzura propriile decizii de impunere sau acte emise în procedurile de stabilire a creanțelor fiscale, ceea ce nu asigura pentru contribuabili o imparțialitate decizională în ceea ce privește judecarea contestațiilor.
În practică se ajungea la situații în care companiile depuneau contestații împotriva unor decizii emise de inspectori fiscali, iar acele contestații erau soluționate de către colegi ai acelor inspectori. Mai mult chiar, pentru anumite acte administrativ-fiscale, altele decât titlurile de creanță fiscală (de exemplu, decizia de respingere a cererii de eșalonare, decizia de suspendare a inspecției fiscale, decizia de declarare a inactivității), contestațiile se soluționau chiar de către compartimentul sau serviciul care emisese actul administrativ-fiscal respectiv.
În același timp, această reoganizare administrativă va permite o interpretare unitară la nivel național a legislației fiscale și evitarea situațiilor de până acum, când pe aceeași problematică organele fiscale teritoriale aveau abordări diferite, uneori chiar contradictorii.
Așadar, prin această nouă organizare, companiile ar urma să câștige pe cel puțin două paliere: pe de-o parte demersul lor de contestare va fi tratat într-un mod independent, iar pe de altă parte, soluționarea constestațiilor fiscale va fi făcută chiar de către instituția care elaborează legislația, astfel că interpretarea ei va fi mai aproape de intenția reglementării.
Râmăne însă și un semn de întrebare cu privire la noua structură: în ce măsură va fi respectat termenul de soluționare a contestațiilor prevăzut de Codul de procedură fiscală? Termenul de soluționare este de 45 de zile și este bine știut că în practică acest termen nu este respectat, în unele cazuri ajungându-se și la întârzieri de până la 6 luni (la împlinirea căruia contribuabilii au dreptul de a se adresa direct instanței) sau mai mult. Prin urmare, dacă direcțiile de soluționare a contestațiilor din cadrul ANAF nu au putut asigura soluționarea la timp a contestațiilor, va putea noua structură să respecte termenul de 45 de zile? Rămâne de văzut.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 4585 / 9562 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Corina Roman (Partener BACIU PARTNERS), pentru care cea mai bună decizie din carieră a fost aceea de a se îndrepta către avocatura de business: ”Expunerea la proiecte interesante și provocatoare este mereu un plus, deoarece te dezvoltă și, personal, îmi satisface curiozitatea înnăscută. Beneficiul principal oferit de BACIU PARTNERS constă în faptul că mă bucur de un mediu preocupat pentru knowledge, calitate și binele clienților”
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Familia Umbrărescu, cu sprijinul Bulboacă & Asociații, preia acționariatul Totalgaz Industrie – lider strategic în echipamente pentru gaze naturale
VIDEO | Pastila de insolvență – Deschiderea procedurii la cererea debitorului (powered by ZRVP)
Women Lawyers | De vorbă cu Anca Simeria (Partener Popescu & Asociații), avocat care s-a format și a profesat în cadrul unora dintre cele mai mari societăți de avocatură din România: ”Din perspectiva mea, Popescu & Asociații este probabil singura societate de avocatură din România în care există un echilibru perfect între serviciile de consultanță, litigii și dreptul penal al afacerilor, ceea ce înseamnă posibilitatea concretă de a acorda clienților servicii avocațiale integrate și de a avea o viziune cuprinzătoare asupra implicațiilor unui mandat”
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
Filip & Company asistă Fondurile Apax în achiziția preconizată a diviziei de Trezorerie și Piețe de Capital a Finastra | Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa, cu Ioan Dumitrașcu (partener) în prim plan
Women Lawyers | Ramona Pentilescu (Counsel PNSA) și-a început cariera profesională în administrația publică, intrând în profesia de avocat abia în a treia decadă de viață. Reputația excelentă, portofoliul de proiecte și clienți de top, dar și mediul intern care susține colaborarea și dezvoltarea profesională au determinat-o să aleagă PNSA și să rămână aici. „Prețuiesc echipa nu numai pentru profesionalismul desăvârșit și excelența avocaturii practicate aici, dar și pentru caracterul uman și veritabil colegial al colaborării”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...