
CCR: Dispoziţiile privind numirea preşedintelui şi vicepreşedinţilor ANCOM în 30 de zile de la modificarea legii - imposibil de aplicat (motivare)
25 Ianuarie 2021
AGERPRESPe 16 decembrie 2020, Curtea Constituţională a admis sesizarea şefului statului asupra Legii pentru modificarea şi completarea OUG 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii în ceea ce priveşte procedura numirii preşedintelui şi a celor doi vicepreşedinţi.
Dispoziţiile Legii pentru modificarea OUG privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) care prevăd numirea preşedintelui şi a celor doi vicepreşedinţi în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a noului act normativ sunt "imprecise", "lipsite de sens juridic" şi creează "confuzie", conducând la imposibilitatea aplicării, a explicat CCR în motivarea deciziei prin care a admis o sesizare transmisă de preşedintele Klaus Iohannis.
Pe 16 decembrie 2020, Curtea Constituţională a admis sesizarea şefului statului asupra Legii pentru modificarea şi completarea OUG 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii în ceea ce priveşte procedura numirii preşedintelui şi a celor doi vicepreşedinţi.
Pe 16 decembrie 2020, Curtea Constituţională a admis sesizarea şefului statului asupra Legii pentru modificarea şi completarea OUG 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii în ceea ce priveşte procedura numirii preşedintelui şi a celor doi vicepreşedinţi.
"Curtea constată că, în ceea ce priveşte preşedintele şi cei doi vicepreşedinţi ai ANCOM, dispoziţiile criticate care prevăd numirea acestora în termen de 30 de zile de la data intrării legii noi în vigoare sunt imprecise, lipsite de sens juridic şi creează confuzie, conducând la imposibilitatea lor de aplicare. Astfel, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii criticate, nu se pot numi preşedintele şi cei 2 vicepreşedinţi ai ANCOM, din moment ce aceste funcţii nu sunt vacante (mandatul persoanelor în funcţie expirând în anul 2023), nu a intervenit vreo cauză de încetare a acestora şi nici nu se poate considera că temeiul juridic al încetării mandatului îl constituie legea nouă, din moment ce aceasta nu modifică sub niciun aspect regimul juridic al acestor mandate. În aceste condiţii, dispoziţiile art. II determină apariţia unei situaţii de incoerenţă şi instabilitate, contrare principiului securităţii raporturilor juridice în componenta sa referitoare la claritatea şi previzibilitatea legii, fiind imposibil de aplicat în ceea ce priveşte preşedintele şi cei doi vicepreşedinţi ai ANCOM, ale căror mandate expiră în anul 2023", a arătat CCR.
În concluzie, au menţionat judecătorii constituţionali, dispoziţiile articolului II, nefiind "suficient de clare şi precise" pentru a putea fi aplicate în ceea ce priveşte preşedintele şi cei doi vicepreşedinţi ai ANCOM, contravin dispoziţiilor articolului 1 alineatul 5 din Constituţie.
Potrivit CCR, aşa cum a statuat în jurisprudenţa sa prin Decizia 139 din 13 martie 2019 sau prin Decizia 155 din 6 mai 2020, principiul legalităţii, prevăzut de dispoziţiile articolului 1 alineatul 5 din Constituţie, interpretat în coroborare cu celelalte principii subsumate statului de drept, reglementat de articolul 1 alineatul 3 din legea fundamentală, impune ca atât exigenţele de ordin procedural, cât şi cele de ordin substanţial să fie respectate în cadrul legiferării. "Regulile referitoare la fondul reglementărilor, procedurile de urmat, (...) nu sunt însă scopuri în sine, ci mijloace, instrumente pentru asigurarea dezideratului calităţii legii, o lege care să slujească cetăţenilor, iar nu să creeze insecuritate juridică", a statuat Curtea Constituţională.
"Prin urmare, dispoziţiile criticate care prevăd numirea inclusiv a preşedintelui şi a celor doi vicepreşedinţi ai ANCOM sunt neconstituţionale, întrucât contravin atât dispoziţiilor art.1 alin. (5) din Constituţie privind principiul legalităţii, în componenta privind calitatea legii, cât şi dispoziţiilor art.1 alin. (3) privind statul de drept", a indicat instanţa constituţională.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2788 / 5523 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | O discuție cu Stelian Vârvea, student care trece în al doilea an la Facultatea de Drept din Iași, despre provocările primului an de studiu și învățămintele ce pot fi transmise viitorilor ”boboci”: ” Dacă ești curios, motivat și vrei să înțelegi cum funcționează lumea, e un drum care te provoacă constant”
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...