Comisia Europeană anunţă măsuri pentru îmbunătăţirea drepturilor şi o mai bună informare a călătorilor
29 Noiembrie 2023 Agerpres
Propunerile adoptate miercuri se axează pe trei aspecte: întărirea drepturilor consumatorilor, protecţia călătorilor care achiziţionează pachete de servicii şi îmbunătăţirea serviciilor de informare cu privire la călătoriile multimodale şi crearea unui spaţiu european comun al datelor privind mobilitatea.
Comisia Europeană a adoptat miercuri o serie de propuneri menite să îmbunătăţească experienţa pasagerilor şi a călătorilor prin consolidarea drepturilor acestora, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.
Noile norme se vor baza pe lecţiile învăţate, inclusiv pe experienţele recente ale crizei provocate de pandemia de COVID-19 şi ale falimentului grupului de voiaje Thomas Cook în 2019, care au avut un impact major atât asupra călătorilor, cât şi asupra pieţei călătoriilor. În special, acestea vor clarifica normele privind rambursarea atunci când zborurile sau călătoriile multimodale sunt rezervate printr-un intermediar, astfel încât pasagerii să fie mai bine protejaţi împotriva anulărilor. Acestea vor asigura, de asemenea, călătorii mai uşoare, în special cele care implică diferite servicii de călătorie sau moduri de transport, asigurându-se că pasagerii au acces la sprijin direct şi informaţii îmbunătăţite în timp real, de exemplu cu privire la întârzieri şi anulări.
Noile norme se vor baza pe lecţiile învăţate, inclusiv pe experienţele recente ale crizei provocate de pandemia de COVID-19 şi ale falimentului grupului de voiaje Thomas Cook în 2019, care au avut un impact major atât asupra călătorilor, cât şi asupra pieţei călătoriilor. În special, acestea vor clarifica normele privind rambursarea atunci când zborurile sau călătoriile multimodale sunt rezervate printr-un intermediar, astfel încât pasagerii să fie mai bine protejaţi împotriva anulărilor. Acestea vor asigura, de asemenea, călătorii mai uşoare, în special cele care implică diferite servicii de călătorie sau moduri de transport, asigurându-se că pasagerii au acces la sprijin direct şi informaţii îmbunătăţite în timp real, de exemplu cu privire la întârzieri şi anulări.
Se acordă o atenţie deosebită nevoilor pasagerilor cu handicap sau cu mobilitate redusă pentru a aborda şi a facilita trecerea de la un mod de transport la altul şi pentru a îmbunătăţi asistenţa de calitate acolo unde este necesar.
Propunerile adoptate miercuri se axează pe trei aspecte: întărirea drepturilor consumatorilor, protecţia călătorilor care achiziţionează pachete de servicii şi îmbunătăţirea serviciilor de informare cu privire la călătoriile multimodale şi crearea unui spaţiu european comun al datelor privind mobilitatea.
În ceea ce priveşte întărirea drepturilor consumatorilor, pasagerii care călătoresc cu avionul, cu trenul, cu vaporul sau cu autobuzul se bucură deja de o protecţie recunoscută la nivel mondial prin drepturile pasagerilor din UE. Aceştia au, de exemplu, dreptul la redirecţionare, rambursare, despăgubiri şi/sau asistenţă (în funcţie de circumstanţe) în cazul în care călătoria este perturbată. Cu toate acestea, persistă unele lacune în normele actuale, în timp ce deficienţele în ceea ce priveşte punerea în aplicare şi asigurarea respectării legislaţiei împiedică pasagerii să beneficieze pe deplin de aceste drepturi.
Propunerea de revizuire a regulamentelor privind drepturile pasagerilor abordează aceste probleme prin consolidarea mecanismelor de punere în aplicare şi prin introducerea unor norme pentru pasagerii aerieni care şi-au rezervat zborurile printr-un intermediar, inclusiv în ceea ce priveşte rambursarea. Propunerea privind drepturile pasagerilor în contextul călătoriilor multimodale stabileşte, de asemenea, pentru prima dată, noi norme de protecţie a pasagerilor care utilizează diferite tipuri de transport, cum ar fi autobuzele, trenurile şi avioanele, toate în cadrul unei singure călătorii. Pasagerii se vor bucura de drepturi de informare mai bune înainte şi în timpul acestor călătorii, inclusiv în ceea ce priveşte duratele minime de legătură între diferitele servicii de transport.
În plus, în cazul în care au cumpărat călătoria multimodală în cadrul unui contract de transport, aceştia vor avea dreptul la asistenţă din partea transportatorului în cazul pierderii legăturilor. Se acordă o atenţie deosebită nevoilor pasagerilor cu handicap sau cu mobilitate redusă. Persoanele cu mobilitate redusă care trec de la un mod de transport la altul în timpul călătoriei vor fi asistate la punctele de legătură de către transportatori şi operatorii terminalelor atunci când călătoresc în temeiul unui singur contract de transport sau când călătoresc prin noduri multimodale pentru călători.
În cazul în care o companie aeriană obligă un pasager cu handicap sau o persoană cu mobilitate redusă să călătorească însoţit de o persoană, deoarece pasagerul are nevoie de asistenţă pentru a respecta cerinţele de siguranţă a aviaţiei (de exemplu, pentru a fixa centura de siguranţă), compania aeriană va fi obligată să transporte însoţitorul gratuit şi, atunci când este practic, să aşeze persoana respectivă lângă pasagerul pe care îl asistă. Acest drept există deja atunci când călătoriţi cu trenul, vaporul sau autobuzul/autocarul.
În cazul protecţiei călătorilor care achiziţionează pachete de servicii, odată cu revizuirea Directivei din 2015 privind pachetele de servicii de călătorie, protecţia călătorilor care achiziţionează pachete de servicii va fi mai eficace în viitor, în special în situaţii de criză, învăţând învăţămintele desprinse din pandemia de COVID-19. Modificările propuse vor oferi călătorilor drepturi mai puternice şi mai clare şi vor clarifica obligaţiile şi responsabilităţile organizatorilor de pachete de servicii de călătorie.
În ceea ce priveşte rambursările, există un lanţ de furnizori de servicii, organizatori de pachete de servicii şi călători. Călătorii vor avea în continuare dreptul la rambursare în termen de 14 de zile. Acest lucru va fi facilitat deoarece organizatorii de pachete, dintre care majoritatea sunt întreprinderi mici şi mijlocii (IMM-uri), vor avea dreptul la o rambursare din partea prestatorilor de servicii în termen de 7 de zile. Faptul că aceştia primesc rambursarea în termen de o săptămână le permite, la rândul lor, să îşi ramburseze clienţii în termen de două săptămâni în total.
Aconturile efectuate de călători pentru pachete nu pot depăşi 25% din preţul pachetului, cu excepţia cazului în care organizatorii se confruntă cu costuri care justifică un acont mai mare, de exemplu, deoarece aceştia trebuie să plătească în avans companiei aeriene preţul integral al biletului. Organizatorii nu pot solicita plata totală mai devreme de 28 de zile înainte de începerea derulării pachetului.
Călătorii cărora li se oferă un voucher vor primi informaţii clare cu privire la faptul că pot solicita rambursarea şi vor fi informaţi cu privire la caracteristicile voucherului înainte de a-l accepta. Aceste vouchere vor fi rambursate automat dacă nu sunt utilizate înainte de sfârşitul perioadei lor de valabilitate. În plus, titlurile valorice şi drepturile de rambursare vor fi acoperite de protecţia în caz de insolvenţă.
Turiştii vor primi informaţii clare cu privire la măsura în care o combinaţie de servicii de călătorie constituie un pachet, cine este răspunzător în caz de probleme, precum şi cu privire la drepturile lor în calitate de călători care achiziţionează pachete de servicii.
Referitor la îmbunătăţirea serviciilor de informare cu privire la călătoriile multimodale şi crearea unui spaţiu european comun al datelor privind mobilitatea, revizuirea Regulamentului delegat privind serviciul de informare cu privire la călătoriile multimodale (MMTIS) la nivelul UE va facilita găsirea de către pasageri, prin intermediul serviciilor de informare cu privire la călătorii, a informaţiilor în timp real cu privire la diferite moduri de transport şi accesul la actualizări în timp real în timpul călătoriei, de exemplu cu privire la întârzieri şi anulări. De asemenea, vor fi disponibile noi tipuri de informaţii, cum ar fi dacă bicicletele pot fi transportate în tren şi accesibilitatea, inclusiv pentru călătorii cu handicap sau cu mobilitate redusă.
Multimodalitatea, sau combinaţia de moduri de transport, poate reduce emisiile globale generate de transport, permiţând călătorilor să aleagă cel mai eficient şi mai durabil mod de transport.
În conformitate cu Strategia europeană privind datele şi sprijinită de programul Europa digitală, iniţiativa privind un spaţiu european comun al datelor privind mobilitatea (EMDS), adoptată tot astăzi, va facilita accesul, punerea în comun şi partajarea datelor din sursele existente şi viitoare de date privind transporturile şi mobilitatea. Aceasta va permite accesul la date în timp real şi partajarea acestora, permiţând publicului călător să rămână la curent cu situaţia transportului şi cu condiţiile de trafic, permiţându-i să îşi planifice mai bine călătoriile. Aceasta va permite, de asemenea, actorilor publici şi privaţi să dezvolte servicii de transport inovatoare şi elaborarea de politici bazate pe date în domeniul transporturilor.
Aproximativ 13 miliarde de pasageri care călătoresc cu avionul, cu trenul, cu autocarul, cu autobuzul sau cu feribotul în fiecare an în UE beneficiază de drepturile pasagerilor din UE şi mulţi alţii utilizează transportul local. Se preconizează că această cifră va ajunge la 15 miliarde până în 2030 şi la aproape 20 miliarde până în 2050.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 720 / 5664 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
RTPR, desemnată „Consultantul Juridic al Anului” la Gala ROPEA Awards 2025
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





