
Curtea Constituţională respinge sesizarea Ancăi Dragu privind remanierea miniştrilor
20 Octombrie 2021
Agerpres"Curtea Constituţională, cu unanimitate de voturi, a respins cererea formulată de preşedintele Senatului şi a constatat că nu există conflict juridic de natură constituţională între Guvernul României şi prim-ministrul României, pe de o parte, şi Parlamentul României, pe de altă parte", precizează CCR, într-un comunicat transmis AGERPRES.
Curtea Constituţională a României a respins, miercuri, sesizarea preşedintelui Senatului, Anca Dragu, privind soluţionarea unui conflict juridic dintre Guvern şi prim-ministrul Florin Cîţu, pe de o parte, şi Parlament, pe de altă parte, în legătură cu remanierea miniştrilor.
"Curtea Constituţională, cu unanimitate de voturi, a respins cererea formulată de preşedintele Senatului şi a constatat că nu există conflict juridic de natură constituţională între Guvernul României şi prim-ministrul României, pe de o parte, şi Parlamentul României, pe de altă parte", precizează CCR, într-un comunicat transmis AGERPRES.
Reprezentantul preşedintelui Senatului în faţa judecătorilor constituţionali, avocatul Grigore Haş, a susţinut, miercuri, că existenţa conflictului juridic s-a născut în urma "refuzului prin omisiune" al premierului Florin Cîţu de a propune noi miniştri.
"Este vorba despre un refuz prin omisiune al prim-ministrului de a propune noi miniştri, de a obţine aprobarea Parlamentului pentru aceştia şi, în final, pentru ca aceşti miniştri să fie numiţi de domnul preşedinte al României. Prin urmare, este o procedură care vizează trei paşi, care este declanşată prin propunerea de către prim-ministru, prin aprobarea de către Parlament, cel de-al doilea pas, şi prin numirea acestor noi miniştri de către preşedintele României. Prin refuzul prin omisiune pe care domnul prim-ministru l-a săvârşit în acest caz s-a paralizat întreaga procedură. De unde rezultă şi conflictul constituţional între părţi", a explicat avocatul.
El a adăugat că noul Cod administrativ prevede un termen de cinci zile referitor la declanşarea procedurii de propunere, aprobare şi numire a noilor miniştri.
"Deciziile citate de părţile adverse vizează o altă legislaţie care era în vigoare la acel moment, mă refer la Legea 90 din 2001 privind funcţionarea Guvenului. Într-adevăr, în această lege, nu era prevăzut un termen de cinci zile, astfel cum este prevăzut în Codul administrativ de astăzi, cele cinci zile referitoare la declanşarea procedurii de propunere, aprobare şi numire. Acele decizii erau valabile şi erau constituţionale şi erau absolut valide având în vedere legislaţia de la acel moment. În cazul nostru s-a modificat legislaţia, respectiv Codul administrativ, care explicitează Constituţia şi, prin urmare, ar trebui respectat noul termen de cinci zile. În cazul în care nu s-ar respecta acest termen, practic s-ar goli de conţinut Codul administrativ cu referire la articolul 42", a menţionat reprezentantul Ancăi Dragu.
Reprezentantul Guvernului, George Bogdan Ilea, a susţinut, la rândul său, că premierul nu şi-a încălcat atribuţiile constituţionale.
"Nu a existat niciun moment în care prim-ministrul să îşi fi încălcat atribuţiile constituţionale, fie prin refuzul, fie prin omisiunea de a exercita atribuţia constituţională reglementată a articolului 85, alineat 3 din Constituţie. În momentul formulării cererii de soluţionare a conflictului juridic de natură constituţională, nu se împlinise termenul constituţional prevăzut de articolul 107, alineat 4, în care prim-ministrul ar fi putut să-şi exercite atribuţia reglementată la articolul 85, alineat 3. În data de 5 octombrie, data adoptării moţiunii de cenzură, termenul prevăzut de articolul 107, alineat 4 a încetat să mai curgă, aflându-ne în ipoteza reglementată de articolul 110, alineatele 2 şi 4 din Constituţie. În opinia noastră, articolul 85, alineat 3, articolele 106 şi 107, alineat 4 din Constituţie au ca premisă situaţia unui Guvern cu puteri depline, iar nu a unui Guvern demis. Prim-ministrul nu poate fi acuzat că a refuzat să aplice articolul 85, alineat 3 din Constituţie, deoarece nu a existat niciodată o exprimare neechivocă din partea prim-ministrului a intenţiei de a nu-şi exercita atribuţia de a propune Parlamentului o remaniere cu schimbarea structurii sau a compoziţiei politice a Guvernului. Prim-ministrul nu poate fi acuzat că a omis să îşi realizeze o atribuţie constituţională nici înainte şi nici după 5 octombrie, momentul adoptării moţiunii de cenzură", a arătat reprezentantul Guvernului.
Pe 15 septembrie, Anca Dragu a anunţat că a sesizat CCR cu acest conflict juridic de natură constituţională.
"Solicit instanţei de contencios constituţional să constate existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Guvernul României şi prim-ministru, pe de o parte, şi Parlamentul României, pe de altă parte, născut din încălcarea dispoziţiilor constituţionale referitoare la obligativitatea obţinerii acordului Parlamentului în cazul remanierii guvernamentale, efectuate după schimbarea compoziţiei politice a Guvernului. De asemenea, cer obligarea prim-ministrului la a formula propuneri de miniştri şi a le înainta Parlamentului în vederea pronunţării asupra noii compoziţii politice a Guvernului", declara Dragu.
Pe 2 septembrie, a fost demis ministrul Justiţiei, Stelian Ion, iar pe 7 şi 8 septembrie şi-au dat demisia ceilalţi miniştri USR PLUS şi vicepremierul Dan Barna. Pe 8 septembrie, copreşedinţii USR PLUS, Dacian Cioloş şi Dan Barna, atrăgeau atenţia asupra schimbării compoziţiei politice la nivelul Guvernului.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2067 / 5467 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
NNDKP, alături de Grupul PetStar, în finanțarea de 50 mil. € obținută de la UniCredit Bank. PCF Investment Banking a acționat în calitate de aranjor exclusiv
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile în lei în valoare de 1,5 miliarde de lei. Alexandru Bîrsan (managing partener) a coordonat echipa
Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Andreea Mihalache, Partener în cadrul firmei Popescu & Asociații, profesionist reputat, cu aproape 30 de ani de experiență ca avocat litigant la cel mai înalt nivel: ”Dincolo de oportunitatea de a lucra la dosare complexe, am și sprijinul unei echipe unite, ceea ce face ca fiecare provocare să fie o oportunitate de învățare și evoluție profesională”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...