ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

IMM-uri - atenuarea efectelor crizei create de răspândirea COVID-19 | Facilități și măsuri de sprijin acordate

10 Aprilie 2020   |   Laura Toncescu (Partner KPMG, Head of KPMG Legal), Oana Caloian (Senior Managing Associate) si Vlad Peligrad (Partner)

Principalii beneficiarii ai facilităților măsurilor de sprijin adoptate sunt IMM-urile și profesiile care îndeplinesc servicii de interes public (notari publici, avocați și executori judecătorești).

Laura Toncescu (Partner KPMG, Head of KPMG Legal), Oana Caloian (Senior Managing Associate) si Vlad Peligrad (Partner)

 
 

În contextul dificultăților economice și financiare cauzate de răspândirea virusului COVID-19, Guvernul României a adoptat o serie de facilități și măsuri de sprijin pentru IMM-urile a căror activitate este afectată direct prin măsurile dispuse de autoritățile publice, pentru prevenirea și combaterea pandemiei determinate de infecția cu coronavirusul COVID-19.


         Ø  Principalii beneficiarii ai facilităților măsurilor de sprijin adoptate sunt IMM-urile și profesiile care îndeplinesc servicii de interes public (notari publici, avocați și executori judecătorești). Analizând actualele prevederi legale ale Ordonanțelor militare nr. 1/18.03.2020, 2/21.03.2020 3/24.03.2020, 4/29.03.2020, 5/31.03.2020, 6/31.03.2020 și 7/04.04.2020 observăm că prin deciziile emise de autoritățile publice, în mod special sunt afectate IMM-urilor de tipul:


-     Restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice care servesc produse alimentare și băuturi alcoolice și nealcoolice;

-     Întreprinderi care desfășoară activități culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și de îngrijire personală, realizate în spații închise;

-     Cabinete de medicină dentară;

-     Activități de comercializare cu amănuntul a produselor și serviciilor în centrele comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, cu excepția vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de curățătorie.

Ø  Facilitățile acordate IMM-urilor la executarea contractelor în derulare:

(i)        Amânarea la plată pentru serviciile de utilități (electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și de internet), precum și amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare.

Această facilitate este acordată IMM-urile care:

a)       și-au întrerupt activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente pe perioada stării de urgență și care

b)      dețin certificatul de situație de urgență („CSU”) emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri („MEEMA”)

Această facilitate este acordată și formelor de exercitare a profesiilor de avocat, notar public și executor judecătoresc, precum și cabinetele medicilor de familie și cabinetele stomatologice în care își desfășoară activitatea, în orice formă, cel mult 20 de persoane, care au fost afectate de măsurile autorităților publice pentru prevenirea și combaterea pandemiei.

(ii)      Posibilitatea de a invoca forța majoră împotriva IMM-urilor numai după încercarea dovedită cu înscrisuri comunicate între părți prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea în considerare a condițiilor excepționale generate de starea de urgență. Această facilitate este reglementată pentru alte tipuri de contracte decât cele anterior menționate.

(iii)    Nu se datorează pentru durata stării de urgență penalitățile stipulate pentru întârzieri în executarea obligațiilor decurgând din contractele încheiate cu autoritățile publice de către IMM-uri.

Ø  Măsuri suplimentare care pot salvgarda IMM-urile:

-    se poate amâna pe o perioada de 3 luni plata ratelor și dobânzilor aferente împrumuturilor acordate de Ministerul Finanțelor Publice din veniturile rezultate din privatizare unităților/subdiviziunilor administrative teritoriale (facilitatea nu este acordată împrumuturilor care înregistrează restante la plata);

-    se stabilește mecanismul de aprobare a operațiunilor acordate de către Eximbank SA în numele și contul statului care conduc la o expunere cumulata pe același debitor sau grup de debitori de peste 50 milioane de euro;

-    termenul de 31 martie (inclusiv) prevăzut la art. 462 alin. 1 (impozitul pe clădiri), art. 467 alin. 1  (impozitul pe terenuri) și art. 472 alin. 1 (mijloacele de transport) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal s-a prorogat până la data de 30 iunie inclusiv – de această măsură beneficiază și formele de exercitare ale profesiilor liberale;

-    se modifică Ordonanța nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale;

-    pentru obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a OUG nr. 29/2020 și neachitate până la încetarea măsurilor dispuse, respectiv în termen de 30 de zile de la data încetării stării de urgență, nu se calculează și nu se datorează dobânzi si penalități de întârziere conform Codului de procedură fiscală. Aceste obligații fiscale nu vor fi considerate obligații restante, iar de această măsură beneficiază și formele de exercitare ale profesiilor liberale;

-    au fost introduse noi bonificații pentru plata anticipată a impozitului pe profit;

-    se suspendă sau nu se încep măsurile de executare silită prin poprire a creanțelor bugetare, cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor stabilite prin hotărâri judecătorești în materie penală – de această măsură beneficiază și formele de exercitare ale profesiilor liberale;

-    contribuabilii care aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit anual, cu plați anticipate efectuate trimestrial, pot efectua plățile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent;

-    termenul de depunere a declarației privind beneficiarul real prevăzut de art. 56 alin. 4 și art. 62 alin. 1 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative se prelungește cu 3 luni de la data încetării stării de urgenta, iar pe durata stării de urgenta se suspendă depunerea declarației;

-    pentru perioada suspendării temporare a contractelor individuale ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, beneficiază de contravaloarea  indemnizațiilor de șomaj tehnic salariații angajatorilor care și-au redus sau întrerupt total sau parțial activitatea conform unei declarații pe propria răspundere a angajatorului;

-    se modifică și completează Ordonanța de urgență nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii – IMM Invest Romania („OUG nr. 110/2017”); 

-    a fost aprobată schema de ajutor de stat pentru susținerea IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, care se vor acorda după obținerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene;

În ceea ce privește aceste două ultime facilități, prin Ordonanța de urgență nr. 42/2020 pentru modificarea și completarea OUG nr. 110/2017, precum și pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 (“OUG nr. 42/2020”), Guvernul României a acordat măsuri bugetare suplimentare, cum ar fi:

-          IMM-urile pot accesa de la bănci finanțări de 5 milioane de lei pentru capital de lucru si de maximum 10 milioane de lei pentru investiții, dar acestea nu pot depăși cumulat 10 milioane de lei. 80% din aceste credite vor fi suportate de către stat. Aceste facilități pot fi acordate de stat dacă acestea nu depășesc cea mai mare valoare din: (a) 2 x fondul anual de salarii, inclusiv contribuții ale angajatului și ale angajatorului, pentru 2019 al companiei, (b) 25% din cifra de afaceri pe anul 2019 realizată de beneficiar, și (c) necesarul de lichidități;

-          dobânzile for fi subvenționate 100% de către stat de la momentul acordării creditelor sau liniilor de credit contractate după intrarea în vigoare a OUG nr. 42/2020 și până la 31 Decembrie 2020;

-          comisionul de risc va fi de asemenea suportat de stat prin acordarea unui grant;

-          durata maximă a finanțărilor este de 72 de luni în cazul creditelor pentru investiții și de 36 de luni în cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru. Creditele/liniile de credit pentru capitalul de lucru pot fi prelungite cu maximum 36 de luni, urmând ca, în ultimul an de prelungire, să fie rambursate în condițiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezenței ordonanțe de urgență.

Ø  Facilități pentru creditele acordate de instituții bancare și instituții financiar-nebancare debitorilor

-    au fost stabilite condițiile în care debitorii (persoane fizice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, persoane juridice și profesii liberale) pot beneficia de suspendarea plății ratelor, dobânzilor și comisioanelor aferente creditelor pentru o perioadă între o lună și nouă luni, care să nu depășească data de 31.12.2020;

-     solicitarea de suspendare se trimite creditorilor în termen de cel mult 45 de zile de la data intrării în vigoare OUG 37/2020 (30.03.2020);

-    dobânda corespunzătoare sumelor scadente a căror plată este suspendată se capitalizează la soldul creditului existent la finalul perioadei de suspendare.

Ø  Răspunsuri punctuale cu privire la măsurile pe care le puteți aplica din punct de vedere fiscal pentru a face față provocărilor acestei perioade

Cele două mari amenințări cu care se confruntă în prezent orice business sunt încetarea sau, după caz, reducerea activității și lipsa de lichidități. Pentru a atenua pe cât posibil efectele negative menționate anterior, vă răspundem mai jos la unele întrebări punctuale privind unele măsuri practice pe care le puteți avea în vedere în contextul reglementărilor speciale ale acestei perioade privind măsurile fiscale:

1.       Depunerea declarațiilor fiscale:

Se amână vreun termen de depunere a declarațiilor fiscale? – Nu.

Care este consecința nedepunerii declarațiilor fiscale la termen? – Contravențional: se poate aplica amenda care se stabilește de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru contribuabili mijlocii și mari și de la 500 la 1.000 lei pentru contribuabili mici; Fiscal: stabilirea din oficiu a impozitelor și taxelor; Penal: organul fiscal poate sesiza organele de cercetare penală pentru a verifica dacă sunt întrunite cerințele legale pentru evaziune fiscal.

2.       Plata obligațiilor fiscale:

Se amână termenul de plată al obligațiilor fiscale? - Se amână numai termenul de plată pentru plata impozitului pe clădiri, terenuri și mijloacele de transport.

Se calculează dobânzi și penalități de întârziere dacă nu plătesc la termen? - Nu, pentru obligațiile fiscale cu scadența după 21.03.2020 și neachitate până la 14.05.2020 (respectiv, neachitate în termen de 30 de zile de la încetarea situației de urgență. Ca urmare a prelungirii situației de urgență, se va prelungi și acest termen.

Sunt obligațiile fiscale neachitate la termen considerate restante? – Nu (a se vedea răspunsul anterior)

3.       Executarea silită a obligațiilor fiscale și controalele fiscale

ANAF instituie popriri în această perioadă? - Nu, în perioada 21.03.2020 - 14.05.2020, iar ca urmare a prelungirii situației de urgență, se va prelungi și acest termen.

Popririle deja instituite de ANAF se ridică? Da, pentru perioada 21.03.2020 - 14.05.2020, iar ca urmare a prelungirii situației de urgență, se va prelungi și acest termen.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 3929 / 5662
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
    Avocații Schoenherr, alături de Allianz-Țiriac Asigurări în tranzacția de preluare a Campion Broker. Echipa, coordonată de Monica Cojocaru (partener) și Georgiana Bădescu (partener)
    Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
    NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
    Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
    Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
    ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
    Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
    Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
    Mușat & Asociații asistă cu succes asocierea DOGUS în adjudecarea și semnarea contractului pentru cel mai mare proiect de infrastructură derulat în ultimii ani de o autoritate publică în București
    Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
    Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...