ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Măsuri aplicabile pe durata stării de alertă în România

18 Mai 2020   |   Razvan Popa, Partner Kinstellar

Autoritățile competente au luat măsurile pentru crearea cadrului legal și astfel au fost adoptate recent mai multe acte normative.

 
 
Datorită evoluției favorabile a pandemiei Covid-19 în România, autoritățile au înlocuit starea de urgență cu stare de alertă valabilă pentru o perioadă de 30 de zile începând cu data de 15 mai 2020. Autoritățile competente au luat măsurile pentru crearea cadrului legal și astfel au fost adoptate recent mai multe acte normative.

Mai jos enumerăm câteva dintre cele mai importante norme:

Restricții ce vizează libera circulație

·                  Începând cu data de 15 mai circulația persoanelor în afara casei lor este permisă în orașul sau comuna de rezidență, cu condițiile: măsurile de prevenire a răspândirii infecției să fie respectate și formarea unui grup de mai mult de 3 persoane (care nu locuiesc împreună) este de evitat. Circulația persoanelor în afara localităților este permisă numai în anumite situații;


·        Este obligatorie purtarea unei măști care să acopere nasul și gura în spații comerciale, transport public, la locul de muncă și alte spații închise;

·        Se deschid saloanele de înfrumusețare, cabinetele stomatologice, centrele comerciale cu o suprafață mai mică de 15.000 mp, muzeele ​​și parcurile și sunt permise activități recreative în aer liber; drive-in, room-service, livrarea și preluarea de colete către și de la clienți sunt, de asemenea, permise.

Măsuri ce privesc angajații și angajatorii

·        Instituțiile publice care luptă împotriva pandemiei COVID-19 și efectele acesteia pot solicita detașarea unui salariat cu acordul prealabil al salariatului și al angajatorului detașat, cu condiția ca noul angajator să desfășoare același tip de activitate;

·        Angajatorii pot schimba temporar locul și tipul de muncă - decide asupra telework-ului sau a lucrului de acasă cu acordul prealabil al angajatului.

Alte măsuri

În cazul în care, în timpul stării de alertă, din cauza pandemiei COVID-19, o instanță nu își poate desfășura activitatea, o altă instanță competentă poate fi delegată să preia cazul.

Pe lângă aceste măsuri, o serie de măsuri adoptate anterior au fost prelungite / actualizate:

Restricții de călătorie

·        Se prelungește interdicția de a zbura din / către Spania, Italia, Franța, Germania, Austria, Belgia, Elveția, Statele Unite ale Americii, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Olanda, Turcia și Iran începând cu 15 mai pentru încă 14 zile, cu anumite excepții;

·        Transportul rutier internațional de persoane din / către Italia, Spania, Franța, Germania, Austria, Belgia, Elveția, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Olanda și Turcia este suspendat până la 1 iunie;

·        Sunt obligatorii auto-izolarea la domiciliu sau carantina, după caz, pentru toate persoanele care intră în România, cu o serie de excepții;

·        Este interzis accesul cetățenilor străini și apatrizilor în România, cu mai multe excepții;

·        Închiderea temporară a mai multor segmente de frontieră.

Restricții ce vizează libera circulație

·        Școlile, universitățile, restaurantele, cafenelele, cluburile, cazinourile rămân închise;

·        Activitățile culturale, științifice, artistice, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc organizate în spații închise rămân suspendate.

Măsuri care afectează anumite sectoare industriale

·        Debitorii a căror situație financiară a fost direct sau indirect afectată de pandemia de coronavirus pot solicita reprogramarea plății împrumuturilor și obține o perioadă de grație de până la 9 (nouă) luni. Reeșalonarea datoriei este disponibilă atât pentru persoanele fizice, cât și pentru persoanele juridice, cu condiția îndeplinirii anumitor cerințe;

·        Este interzis exportul de medicamente / dispozitive medicale și materiale sanitare care asigură prevenirea și tratamentul bolilor asociate COVID-19, cu anumite excepții;

·        Este interzis exportul de materii prime utilizate la fabricarea mai multor tipuri de produse biocide, precum și de produse biocide, cu mai multe excepții.

Măsuri ce vizează angajatorii și angajații

Munca de la domiciliu / Telework-ul rămâne în vigoare, dar, în cazurile în care sarcinile de serviciu nu pot fi îndeplinite de la domiciliu, angajatorii cu peste 50 de angajați pot impune schimburi de muncă, asigurând o diferență de o oră la începutul și la sfârșitul programului de lucru al angajaților, chiar și fără acordul angajaților.

Subvenții și sprijin financiar disponibil din partea guvernului

·        Indemnizația pentru șomaj tehnic constând în 75% din salariul brut corespunzător postului ocupat, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut la nivel național se acordă până la data de 31 mai 2020 și, după acest termen, numai pentru angajații în anumite domenii în care restricțiile vor fi menținute;

·        Angajații din alte sectoare, așa cum este definit în Codul civil român, vor beneficia de o indemnizație de 75% din salariul mediu brut național până la 31 mai 2020 și, după acest termen, numai cei din anumite domenii în care se vor menține restricțiile;

·        Programul guvernamental IMM Invest România poate fi accesat în continuare;

·        Zilele libere pentru părinții care au grijă de copii din cauza închiderii școlii vor fi acordate până la sfârșitul anului școlar 2019-2020.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 3252 / 5135
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
    Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
    BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
    LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
    De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
    Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
    Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
    MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
    LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...