ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Măsuri aplicabile pe durata stării de alertă în România

18 Mai 2020   |   Razvan Popa, Partner Kinstellar

Autoritățile competente au luat măsurile pentru crearea cadrului legal și astfel au fost adoptate recent mai multe acte normative.

 
 
Datorită evoluției favorabile a pandemiei Covid-19 în România, autoritățile au înlocuit starea de urgență cu stare de alertă valabilă pentru o perioadă de 30 de zile începând cu data de 15 mai 2020. Autoritățile competente au luat măsurile pentru crearea cadrului legal și astfel au fost adoptate recent mai multe acte normative.

Mai jos enumerăm câteva dintre cele mai importante norme:

Restricții ce vizează libera circulație

·                  Începând cu data de 15 mai circulația persoanelor în afara casei lor este permisă în orașul sau comuna de rezidență, cu condițiile: măsurile de prevenire a răspândirii infecției să fie respectate și formarea unui grup de mai mult de 3 persoane (care nu locuiesc împreună) este de evitat. Circulația persoanelor în afara localităților este permisă numai în anumite situații;


·        Este obligatorie purtarea unei măști care să acopere nasul și gura în spații comerciale, transport public, la locul de muncă și alte spații închise;

·        Se deschid saloanele de înfrumusețare, cabinetele stomatologice, centrele comerciale cu o suprafață mai mică de 15.000 mp, muzeele ​​și parcurile și sunt permise activități recreative în aer liber; drive-in, room-service, livrarea și preluarea de colete către și de la clienți sunt, de asemenea, permise.

Măsuri ce privesc angajații și angajatorii

·        Instituțiile publice care luptă împotriva pandemiei COVID-19 și efectele acesteia pot solicita detașarea unui salariat cu acordul prealabil al salariatului și al angajatorului detașat, cu condiția ca noul angajator să desfășoare același tip de activitate;

·        Angajatorii pot schimba temporar locul și tipul de muncă - decide asupra telework-ului sau a lucrului de acasă cu acordul prealabil al angajatului.

Alte măsuri

În cazul în care, în timpul stării de alertă, din cauza pandemiei COVID-19, o instanță nu își poate desfășura activitatea, o altă instanță competentă poate fi delegată să preia cazul.

Pe lângă aceste măsuri, o serie de măsuri adoptate anterior au fost prelungite / actualizate:

Restricții de călătorie

·        Se prelungește interdicția de a zbura din / către Spania, Italia, Franța, Germania, Austria, Belgia, Elveția, Statele Unite ale Americii, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Olanda, Turcia și Iran începând cu 15 mai pentru încă 14 zile, cu anumite excepții;

·        Transportul rutier internațional de persoane din / către Italia, Spania, Franța, Germania, Austria, Belgia, Elveția, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Olanda și Turcia este suspendat până la 1 iunie;

·        Sunt obligatorii auto-izolarea la domiciliu sau carantina, după caz, pentru toate persoanele care intră în România, cu o serie de excepții;

·        Este interzis accesul cetățenilor străini și apatrizilor în România, cu mai multe excepții;

·        Închiderea temporară a mai multor segmente de frontieră.

Restricții ce vizează libera circulație

·        Școlile, universitățile, restaurantele, cafenelele, cluburile, cazinourile rămân închise;

·        Activitățile culturale, științifice, artistice, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc organizate în spații închise rămân suspendate.

Măsuri care afectează anumite sectoare industriale

·        Debitorii a căror situație financiară a fost direct sau indirect afectată de pandemia de coronavirus pot solicita reprogramarea plății împrumuturilor și obține o perioadă de grație de până la 9 (nouă) luni. Reeșalonarea datoriei este disponibilă atât pentru persoanele fizice, cât și pentru persoanele juridice, cu condiția îndeplinirii anumitor cerințe;

·        Este interzis exportul de medicamente / dispozitive medicale și materiale sanitare care asigură prevenirea și tratamentul bolilor asociate COVID-19, cu anumite excepții;

·        Este interzis exportul de materii prime utilizate la fabricarea mai multor tipuri de produse biocide, precum și de produse biocide, cu mai multe excepții.

Măsuri ce vizează angajatorii și angajații

Munca de la domiciliu / Telework-ul rămâne în vigoare, dar, în cazurile în care sarcinile de serviciu nu pot fi îndeplinite de la domiciliu, angajatorii cu peste 50 de angajați pot impune schimburi de muncă, asigurând o diferență de o oră la începutul și la sfârșitul programului de lucru al angajaților, chiar și fără acordul angajaților.

Subvenții și sprijin financiar disponibil din partea guvernului

·        Indemnizația pentru șomaj tehnic constând în 75% din salariul brut corespunzător postului ocupat, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut la nivel național se acordă până la data de 31 mai 2020 și, după acest termen, numai pentru angajații în anumite domenii în care restricțiile vor fi menținute;

·        Angajații din alte sectoare, așa cum este definit în Codul civil român, vor beneficia de o indemnizație de 75% din salariul mediu brut național până la 31 mai 2020 și, după acest termen, numai cei din anumite domenii în care se vor menține restricțiile;

·        Programul guvernamental IMM Invest România poate fi accesat în continuare;

·        Zilele libere pentru părinții care au grijă de copii din cauza închiderii școlii vor fi acordate până la sfârșitul anului școlar 2019-2020.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 3740 / 5623
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
    ANALIZĂ | Eurohold Bulgaria AD & Euroins Insurance Group AD vs România: 1-1 după prima încleștare la ICSID. Arbitrii au decis bifurcarea procedurii și vor analiza mai întâi efectele Acordului de denunțare a tratatelor bilaterale intra-UE. Urmează o fază preliminară decisivă - dacă România are dreptate, Tribunalul nu va avea jurisdicție, iar dosarul se oprește
    PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
    VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
    Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
    ‘Leading lawyers’ in Romania | RTPR, NNDKP, CMS, TZA și PNSA au cei mai mulți avocaţi recomandaţi de IFLR 1000, ediția 2025. Ce firme sunt recomandate în practicile de M&A, Banking & Finance, Capital markets și Project development
    Practica de Concurență de la Băncilă, Diaconu și Asociații își confirmă maturitatea prin claritate și execuție disciplinată, luciditate tactică și robustețe în decizie | De vorbă cu Claudia Grosu (Managing Associate) despre modul de lucru al unei echipe care anticipează, ordonează pașii esențiali și finalizează impecabil mandatele dificile
    Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
    CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
    Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
    Schoenherr a asistat fondatorii Calla Oradea în vânzarea unei participații majoritare către Integral Capital Group I Echipa, coordonată de Mădălina Neagu (partner)
    Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...