ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noi cerinte din partea BNR privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului

30 Septembrie 2019   |   Rebecca Marina, associate si Diana Dincă, associate - Filip & Company

In data de 9 septembrie 2019 a intrat in vigoare Regulamentul nr. 2/2019 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, emis de catre Banca Nationala a Romaniei, care abroga vechiul regulament aplicabil, respectiv Regulamentul BNR nr. 9/2008.

Rebecca Marina, associate si Diana Dincă, associate - Filip & Company

 
 
In data de 9 septembrie 2019 a intrat in vigoare Regulamentul nr. 2/2019 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, emis de catre Banca Nationala a Romaniei, care abroga vechiul regulament aplicabil, respectiv Regulamentul BNR nr. 9/2008.

Cine trebuie sa respecte noile cerinte

Noua reglementare se adreseaza unei categorii insemnat mai extinse de entitati ce trebuie sa respecte prevederile acesteia si implicit care urmeaza a implementa noi reguli interne in vederea prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului. Astfel, regulamentul nou este aplicabil atat institutiilor de credit si sucursalelor acestora, cat si institutiilor de plata, institutiilor emitente de moneda electronica, precum si institutiilor financiare nebancare inscrise in Registrul special al BNR ori in Registrul general al BNR care au si statut de institutie de plata sau institutie emitenta de moneda electronica.


De asemenea, dispozitiile legale se aplica inclusiv persoanelor juridice romane ce presteaza activitati in mod direct in alte statele membre UE, in baza pasaportarii, in calitate de institutii de credit, institutii de plata sau institutii emitente de moneda electronica.

Extinderea subiectilor vizati de aceasta reglementare vine in contextul evolutiei continue a cadrului tehnnic si legislativ la nivel european care a incurajat aparitia pe piata financiara a noilor actori prezenti sub forma institutiilor emitente de moneda electronica si a institutiilor de plata. Utilizarea monedei electronice este considerata din ce in ce mai mult un adevarat substituit pentru conturile bancare traditionale, iar din acest motiv, Banca Nationala a Romaniei a ales sa adreseze si acestor institutii reguli si standarde de cunoastere a clientelei similare celor impuse bancilor.

Cerinte mai stricte privind cunoasterea clientelei

La stabilirea unei relatii de afaceri cu orice client, atat persoana fizica cat si juridica, entitatile vizate de noul regulament au obligatia sa deruleze proceduri specifice de cunoastere a clientelei. 

Printre noutatile introduse de noul regulament, in ceea ce priveste informatiile standard pe care orice institutie vizata trebuie sa le obtina, se numara si cerinte suplimentare privind identificarea sursei fondurilor ce urmeaza a fi utilizate in derularea relatiei de afaceri, precum si informatii suplimentare cu privire la beneficiarului real al operatiunii desfasurate. De asemenea, entitatile raportoare au obligatia de a obtine date cu privire la clientii si beneficiarii reali ai oricaror tranzactii ocazionale a caror valoare este mai mare de 15.000 de euro sau care implica transfer de fonduri mai mari de 1.000 de euro.

Prin intermediul noului regulament, Banca Nationala a Romaniei interzice institutiilor vizate initierea, continuarea sau efectuarea oricarei tranzacatii sau relatii de afaceri daca nu pot aplica masurile corespunzatoare de cunoastere a clientelei ori daca nu pot administra adecvat riscul de spalare a banilor si finantare a terorisumului.

Cerinte suplimentare privind personalul si organizarea interna

In vederea respectarii obligatiilor impuse de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, institutiile realizeaza evaluari de risc si implementeaza politici si norme interne. In acest sens, Regulamentul BNR nr. 2/2019 impune o serie de cerinte, aspecte si elemente minime de care acestea trebuie sa tina cont in procesul de instituire a metodologiei de realizare si de actualizare a evaluarilor de risc, a sistemelor si procedurilor de control specifice verificarii acestor evaluari, a politicii pentru administrarea si diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului, precum si a normelor interne de cunoastere a clientelei.

Institutiile supuse noului regulament au obligatia ca, prin politici privind administrarea si diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului, sa stabileasca strategii de acceptare a clientilor, tipurile de produse si servicii pe care intentioneaza sa le ofere, limita maxima a nivelului de risc considerata acceptabila de institutie la nivel de client, de produs si serviciu, precum si la nivelul intregii activitati, directiile si masurile generale adecvate pentru diminuarea riscului si modalitatea prin care sunt asigurate politicile si procedurile aplicabile.

In ceea ce priveste personalul cu responsabilitati in acest domeniu, institutiile au obligatia de a impune standarde adecvate in procesul de recrutare, dar si masuri de asigurare a unui program de pregatire si verificare a acestora. In plus, noul regulament BNR impune institutiilor de credit desemnarea unui ofiter de conformitate dintre membrii conducerii superioare si transmiterea catre Banca Nationala a Romaniei a standardelor privind desemnarea ofiterului de conformitate precum si a documentelor cu privire la experienta acestuia pentru indeplinirea eficienta a sarcinilor ce ii revin.

Termen de conformare

Institutiile raportoare care functioneaza la data intrarii in vigoare a Regulamentului BNR nr. 2/2019 au la dispozitie un termen de aproximativ 4 luni, pana la data de 17 ianuarie 2020, pentru a se conforma cu cerintele impuse de acesta.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 876 / 15400
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Grupul E-INFRA a dus la capăt mai multe proiecte de infrastructură la care s-a lucrat intens în ultimele luni. Adina Calfa, Group General Counsel: Diferența pe care o câștigăm în experiența de management în perioada aceasta este aceea pe care o câștigă un pilot după ce a traversat o furtună și a aterizat forțat pe o autostradă
    Ciprioții de la EP Wind Project (Rom) Six Ltd. cheamă România la arbitraj. Ministerul Economiei trebuie să aleagă consorțiul care se va ”bate” la ICSID cu avocații King & Spalding
    Studiu Refinitiv | Cum și-au împărțit firmele de avocatură harta fuziunilor și achizițiilor din zona EMEA în primele 4 luni din 2020. O firmă cu 200 de avocați, pe primul loc în Europa Estică
    In-houseLegal.ro | Consilierii juridici din companii au continuat să ofere asistență juridică pentru activitatea uzuală, însă au adaugat și noi proiecte specifice stării de urgență. Dr. Sabin Taclit, Legal Manager NextGen: În domeniul telecomunicatiilor proiectele au continuat, în paralel cu demersurile de adaptare la reglementările impuse
    Avocatura penalistă este și va rămâne un “sport de contact” direct, atât cu clientul, cât și cu organele judiciare. Gabriel Albu, Managing Partner Albu-Legal: Pentru viitor anticipăm o creștere substanțială a volumului de activitate, astfel încât ne punem problema măririi echipei
    Concurenta.ro | Soluție excepțională obținută de D&B David și Baias în prima cauză judecată în România cu privire la o practică anticoncurențială de tip ”hub & spoke”. Amenda dată de Consiliul Concurenței unor producători internaționali de armament pentru trucarea unor licitații a fost anulată
    Hervis Sports obține în instanța amânarea chiriei în mall-ul Vivo! Cluj, deschizând calea și altor retaileri mari, afectați de criza medicală. Soluție obținută de litigatorii firmei Stratulat Albulescu, în colaborare cu C.I. Flavia Maier
    Statul are nevoie de avocați specializați în arbitraje internaționale | Frații Sukyas au inițiat două arbitraje împotriva României, în SUA și Canada, pentru a maximiza șansele de a primi despăgubiri de peste 900 mil. usd
    Avocații Stratulat Albulescu au dus la final mai multe proiecte, în perioada crizei, printre care o finanțare de 21 mil. €. Silviu Stratulat, Managing Partner: În limba chineză, ideograma care desemnează criza e compusă din alte două ideograme: primejdie și oportunitate. Am învățat că sunt oportunități infinite și că trebuie să ne adaptăm noilor cereri ale clienților
    Horea Popescu preia coordonarea practicii de Corporate M&A în CMS la nivel regional | Gabriel Sidere, Managing Partner - CMS România: O recunoaștere a creșterii impresionante a biroului CMS din București din ultimii ani. Dóra Petrányi, CEE Managing Director: Horea, un lider foarte capabil, e poziționat ideal pentru a consolida CMS ca lider de piață
    Kinstellar România o promovează pe Zsuzsa Csiki în funcția de Partener
    Schimbările importante din legislația achizițiilor publice, explicate de Raluca Mihai, Partener Voicu & Filipescu | La ce ar trebui să fie atente firmele și autoritățile contractante. Proiecte, clienți, practică și dosare aflate în lucru
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...