ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Operatorii privaţi de transport feroviar consideră nejustificată înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar SA

26 Februarie 2024   |   Agerpres

Carpatica Feroviar "va fi de facto continuatorul activităţii CFR Marfă

 
 
Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) consideră nejustificată înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar SA, solicitând restabilirea unui mediu concurenţial optim şi echitabil, prin aplicarea Deciziei CE privind rambursarea de către societatea CFR Marfă a ajutorului de stat ilegal primit în perioada 2010-2018.

Potrivit unui comunicat al OPSFPR, operatorii privaţi de transport feroviar trag un semnal de alarmă privind Proiectul de Hotărâre a Guvernului de înfiinţare a Carpatica Feroviar propus pentru dezbatere publică.

"Membrii OPSFPR consideră că argumentele aduse înfiinţării companiei de stat nu au niciun temei şi propun factorilor de decizie să analizeze situaţia, în vederea respectării prevederilor europene în vigoare şi a regulilor necesare asigurării unui mediu concurenţial echitabil pe piaţa transportului feroviar de marfă", se menţionează în comunicat.


Totodată, operatorii privaţi de transport feroviar consideră drept neîntemeiate argumentele prezentate în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ şi apreciază că există 10 motive care susţin respingerea acestei iniţiative.

Conform sursei citate, Carpatica Feroviar "va fi de facto continuatorul activităţii CFR Marfă".

"În ultimii 15 ani, CFR Marfă a acumulat pierderi cumulate de aproximativ 970 milioane euro, iar Carpatica Feroviar nu va fi altceva decât un continuator al activităţii ineficiente şi al administrării defectuoase a societăţii de stat. Această stare de fapt este confirmată şi de preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, care a declarat anul trecut că "noua companie de cale ferată continuă, în esenţă, activitatea lui CFR Marfă" şi va prelua contractele profitabile pentru CFR Marfă şi activele necesare derulării acestora. Restul echipamentelor vor fi valorificate pentru a acoperi parţial datoria companiei către stat, însă suma care nu va putea fi acoperită "va fi o pagubă a bugetului de stat", a precizat atunci preşedintele CC.", se menţionează în comunicat.

Potrivit organizaţiei, Comisia Europeană a stabilit prin decizia nr. C (2020) 1115/24.02.2020, că statul român este obligat să recupereze integral de la CFR Marfă ajutorul de stat ilegal în valoare de 2,6 miliarde lei, plus dobânzi.

"La finalul anului 2022, valoarea datoriei era de 4,2 mld. lei, ca urmare a acumulării de dobânzi şi penalităţi. Aşa cum se menţionează în Nota de Fundamentare, "statul român are obligaţia de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene", însă acest lucru nu s-a întâmplat, deşi termenul stabilit de CE era de 6 luni de la comunicarea deciziei. În condiţiile în care noua companie ar putea prelua contractele şi activele profitabile de la CFR Marfă, acest lucru poate însemna că statul se va afla în imposibilitatea de a recupera datoria. În consecinţă, dacă suma nu a fost recuperată în integralitate, nu se justifică înfiinţarea unei noi companii.", susţine organizaţia.

Pe de altă parte, argumentul privind interesul strategic al Carpatica Feroviar nu este acceptat de Comisia Europeană.

"De la emiterea Deciziei de recuperare şi până în prezent, autorităţile române au purtat negocieri cu reprezentanţii Comisiei Europene în vederea aprobării unei modalităţi alternative plăţii cash pentru rambursarea ajutorului de stat ilegal. Modalitatea propusă vizează transferul de active în locul plăţii şi direcţionarea activelor transferate către o companie nou constituită, cu istoric curat - Carpatica Feroviar. Motivaţia acestui transfer constă chiar în aşa-zisul interes strategic al înfiinţării noii companii. În ciuda încercărilor repetate şi a îndelungilor negocieri, Comisia Europeană nu a acceptat până la acest moment argumentul interesului strategic al Carpatica Feroviar.", se mai precizează în comunicat.

Totodată, interesul strategic şi militar susţinut pentru înfiinţarea Carpatica Feroviar nu se justifică, iar cei 2 ani de război din Ucraina demonstrează asta, precizează sursa citată.

"Operatorii feroviari privaţi şi-au asumat responsabilitatea şi au demonstrat că au capacitatea de a susţine şi a rezolva orice tip de transport special, strategic sau militar pe calea ferată, fără vreo recomandare din partea Ministerului Transporturilor sau a Guvernului României. Nu au existat situaţii în care un operator privat să refuze un transport special. Pur şi simplu, operatorii feroviari nu au uitat că au fost numiţi "A doua Armată a ţării", susţine organizaţia.

În plus, din totalul estimat de 8.400 vagoane active pe care îl deţine CFR Marfă, doar aproximativ 300 vagoane se pot folosi pentru transporturi speciale, ceea ce înseamnă sub 4% din flota de material rulant.

"Membrii OPSFPR sunt dispuşi să asigure în condiţii de echitate şi transparenţă transporturile speciale. Însă, aceste transporturi parvin CFR Marfă în mod neconcurenţial prin alocare directă. Statul român trebuie să ofere tuturor operatorilor şansa de a participa la o procedură de selecţie a furnizorilor pentru aceste categorii de transporturi, prin organizarea de licitaţii publice.", se mai spune în comunicat.

Potrivit sursei citate, operatorii privaţi de transport feroviar de marfă au o cotă de piaţă de peste 70% şi pot acoperi nevoile apărute în situaţii de criză.

"În nota de fundamentare pentru înfiinţarea Carpatica Feroviar, pe lângă interesul strategic, se specifică faptul că această companie va acoperi nevoia de transport în caz de criză. Însă, operatorii privaţi au o cotă de piaţă cumulată de peste 70% şi pot acoperi astfel de nevoi fără probleme. Mai mult, în prezent, din totalul transporturilor de mărfuri calificate prin nota de fundamentare drept strategice, CFR Marfă operează un procent de cca. 25%, restul mărfurilor fiind transportate de operatorii privaţi.", precizează organizaţia.

Pe de altă parte, majorarea capitalului social al Carpatica Feroviar cu aport de locomotive, vagoane şi numerar ar putea fi considerată un nou ajutor de stat ilegal, într-o piaţă concurenţială. Potrivit actului de înfiinţare, capitalul social iniţial al Carpatica Feroviar este de 125.000 lei.

"La articolul 2, se specifică faptul că, ulterior, se va realiza o majorare de capital social. Ce va presupune această majorare de fapt şi cum se va efectua? În cazul în care majorarea capitalului se va face prin transfer de material rulant sau numerar de la CFR Marfă şi într-o piaţă concurenţială, operaţiunea ar putea fi interpretată drept un nou ajutor de stat ilegal şi sancţionată ca atare. Odată rambursat ajutorul de stat în integralitatea sa şi restabilite condiţiile de mediu concurenţial echitabil, Ministerul Transporturilor este liber să folosească excedentul de capital al CFR Marfă pentru orice operaţiuni (inclusiv capitalizarea Carpatica), criteriul discontinuităţii economice devenind redundant.", susţin reprezentanţii organizaţiei.

Potrivit acestora, CFR Marfă a perturbat piaţa de transport de marfă, practicând tarife de dumping către clienţi, motiv pentru care compania a înregistrat pierderi financiare în fiecare an, în ultimii 15 ani.

Operatorii privaţi de transport feroviar mai susţin că, în nota de fundamentare pentru justificarea înfiinţării Carpatica Feroviar, se motivează obligaţia asumată prin PNRR de a face sectorul feroviar competitiv, însă intrarea în vigoare a Statutului personalului feroviar a crescut costurile operatorilor cu peste 10%, iar anul acesta se doreşte mărirea Tarifului de Utilizare al Infrastructurii cu aproximativ 15%, acţiuni ce sunt contrare acestui obiectiv asumat.

"Dacă Guvernul ar lua măsurile necesare pentru eficientizarea activităţii CFR Marfă, motivele invocate pentru înfiinţarea Carpatica Feroviar nu ar mai avea fundament. Actuala companie de stat ar putea îndeplini toate obiectivele trasate de Ministerul Transporturilor în Nota de fundamentare", precizează organizaţia.

Totodată, operatorii de marfă privaţi se întreabă care sunt rezultatele studiului de impact asupra mediului concurenţial care a stat la baza deciziei Guvernului.

"Membrii OPSFPR consideră că este nevoie de transparenţă în ceea ce priveşte rezultatele studiului privind impactul asupra mediului concurenţial şi al impactului asupra mediului de afaceri, dar şi al testului investitorului privat prudent în economie, în baza cărora s-a luat decizia înfiinţării Carpatica Feroviar", se menţionează în document.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 364 / 5437
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Țuca Zbârcea & Asociații a adus la București 100 de avocați din 33 de țări
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Corina Roman (Partener BACIU PARTNERS), pentru care cea mai bună decizie din carieră a fost aceea de a se îndrepta către avocatura de business: ”Expunerea la proiecte interesante și provocatoare este mereu un plus, deoarece te dezvoltă și, personal, îmi satisface curiozitatea înnăscută. Beneficiul principal oferit de BACIU PARTNERS constă în faptul că mă bucur de un mediu preocupat pentru knowledge, calitate și binele clienților”
Familia Umbrărescu, cu sprijinul Bulboacă & Asociații, preia acționariatul Totalgaz Industrie – lider strategic în echipamente pentru gaze naturale
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...