Urmările OUG 114 în domeniul construcțiilor - câteva lămuriri fiscale
08 Mai 2019 BizLawyer
Condițiile de acordare a facilităților fiscale pentru salariații societăților din domeniul construcțiilor vizează, pe lângă domeniile menționate la Art. 66, pct.1 și prevederi referitoare la cifra de afaceri și nivelul veniturilor salariale.
Ca urmare a aprobării OUG114/2018, salariile din domeniul construcțiilor au suferit modificări semnificative, având două coordonate majore: stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat și facilitățile fiscale pentru salariații societăților din domeniul construcțiilor.
În privința stabilirii salariului de bază minim brut pe țară garantat, Art. 71 stabilește pentru perioada 01.01.2019-31.12.2019, pentru domeniul construcțiilor salariul de bază minim brut pe țară garantat la 3.000 lei.
Salariul minim se aplică exclusiv domeniilor de activitate prevăzute la art. 66 pct. 1 din OUG 114/2018:
• domeniile de producere a materialelor de construcții (cod CAEN -2312, 2331, 2332, 2361, 2362, 2363, 2364, 2369, 2370, 2223, 1623, 2512, 2511, 0811, 0812)
• activități de arhitectură, inginerie și servicii de consultanță tehnică - cod CAEN 711
Drept urmare, Art. 71 obligă acordarea salariului minim de 3.000 lei tuturor salariaților din domeniul construcțiilor, inclusiv celor cu activitate mixtă, independent de acordarea facilităților fiscale și indiferent de ponderea activității de construcții în totalul activităților desfășurate de firmă.
Întrucât nu există o precizare suplimentară referitoare la societățile care desfășoară activitățile menționate la Art. 66, pct.1 și cele care nu desfășoară aceste activități, dar au înscrise activitățile respective în lista codurilor CAEN, putem pleca de la premisa că acestea din urmă sunt obligate la aplicarea prevederilor Art.71.
În scopul clarificării anumitor aspecte, Inspectoratul Teritorial de Muncă a emis un comunicat de presă ce precizează că salariul minim de 3.000 lei este aplicabil tuturor salariaților angajatorilor care desfășoară activități în sectorul construcțiilor, în domeniile prevăzute de Art.66 pct. 1 din OUG 114/2018. Cu toate acestea, cât timp legea nu menționează explicit dacă angajatorii desfășoară activități sau nu, nu putem face uz de comunicatul de presa al ITM în cazul unei inspecții fiscale.
„Condițiile de acordare a facilităților fiscale pentru salariații societăților din domeniul construcțiilor vizează, pe lângă domeniile menționate la Art. 66, pct.1 și prevederi referitoare la cifra de afaceri și nivelul veniturilor salariale. Astfel, cifra de afaceri obținută din activitățile de construcții trebuie să fie în limita a cel puțin 80% din cifra de afaceri totală calculată cumulat de la începutul anului, inclusiv luna în care se aplică scutirea, iar veniturile lunare brute din salarii și asimilate salariilor, între 3.000 lei și 30.000 lei.”, a declarat Madalina Nicola, Financial & Tax Advisor în cadrul Noerr.
În privința cifrei de afaceri, Ordinul 611/2019 privind aprobarea modelului declarației D112 aduce clarificări suplimentare în sensul deducerii reducerilor comerciale, a TVA și a altor impozite direct legate de cifra de afaceri și a includerii a veniturilor din subvențiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, soldurilor contului 711 si 712 și veniturilor din producția de imobilizări corporale.
Facilitățile acordate salariaților din domeniul construcțiilor sunt reducerea contribuției de asigurări sociale datorată de salariat (CAS) de la 25% la 21,25% și scutirea de la plata contribuției de asigurări de sănătate datorată de salariat (CASS) și impozitul pe salariu.
În privința contribuției asiguratorii pentru munca (CAM) OUG 114/2018 prevede reducerea acesteia de la 2,25% la 0,3375%, lucru care a generat controverse și modificări ca urmare a interpretării de către ANAF a aplicării facilitații fiscale pentru CAM.
Cu toate că Art. 91. prevede, printre altele, că aplicarea reducerii CAM se realizează cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat (până în prezent schema de ajutor de stat nu a fost aprobată), declarația fiscală D112 care a fost pusă la dispoziție de ANAF pentru lunile ianuarie și februarie 2019 a prevăzut cota redusă de 0.3375%. Ulterior, ca urmare a constatării de către ANAF a faptului că art. 66 din OUG 114/2018 nu se poate aplica fără respectarea legii ajutorului de stat, declarația D112 a fost refăcută pentru a permite calcularea CAM cu procentul normal de 2,25%. De asemenea, ANAF solicită ca cei care au aplicat și declarat CAM în procent de 0,3375% să rectifice calculul salarial și declarațiile lunilor Ianuarie și februarie utilizând nivelul normal al CAM.
Actualizarea calculului salarial și depunerea declarațiilor rectificative duce la creșterea obligațiilor de plată ale angajatorului și la calculul unor accesorii (dobânzi de întârziere) pentru lunile ianuarie și februarie aferente diferențelor de plată.
În privința stabilirii salariului de bază minim brut pe țară garantat, Art. 71 stabilește pentru perioada 01.01.2019-31.12.2019, pentru domeniul construcțiilor salariul de bază minim brut pe țară garantat la 3.000 lei.
Salariul minim se aplică exclusiv domeniilor de activitate prevăzute la art. 66 pct. 1 din OUG 114/2018:
• activitatea de construcții (Cod CAEN 41.42.43, secțiunea F)
• domeniile de producere a materialelor de construcții (cod CAEN -2312, 2331, 2332, 2361, 2362, 2363, 2364, 2369, 2370, 2223, 1623, 2512, 2511, 0811, 0812)
• activități de arhitectură, inginerie și servicii de consultanță tehnică - cod CAEN 711
Drept urmare, Art. 71 obligă acordarea salariului minim de 3.000 lei tuturor salariaților din domeniul construcțiilor, inclusiv celor cu activitate mixtă, independent de acordarea facilităților fiscale și indiferent de ponderea activității de construcții în totalul activităților desfășurate de firmă.
Întrucât nu există o precizare suplimentară referitoare la societățile care desfășoară activitățile menționate la Art. 66, pct.1 și cele care nu desfășoară aceste activități, dar au înscrise activitățile respective în lista codurilor CAEN, putem pleca de la premisa că acestea din urmă sunt obligate la aplicarea prevederilor Art.71.
În scopul clarificării anumitor aspecte, Inspectoratul Teritorial de Muncă a emis un comunicat de presă ce precizează că salariul minim de 3.000 lei este aplicabil tuturor salariaților angajatorilor care desfășoară activități în sectorul construcțiilor, în domeniile prevăzute de Art.66 pct. 1 din OUG 114/2018. Cu toate acestea, cât timp legea nu menționează explicit dacă angajatorii desfășoară activități sau nu, nu putem face uz de comunicatul de presa al ITM în cazul unei inspecții fiscale.
„Condițiile de acordare a facilităților fiscale pentru salariații societăților din domeniul construcțiilor vizează, pe lângă domeniile menționate la Art. 66, pct.1 și prevederi referitoare la cifra de afaceri și nivelul veniturilor salariale. Astfel, cifra de afaceri obținută din activitățile de construcții trebuie să fie în limita a cel puțin 80% din cifra de afaceri totală calculată cumulat de la începutul anului, inclusiv luna în care se aplică scutirea, iar veniturile lunare brute din salarii și asimilate salariilor, între 3.000 lei și 30.000 lei.”, a declarat Madalina Nicola, Financial & Tax Advisor în cadrul Noerr.
În privința cifrei de afaceri, Ordinul 611/2019 privind aprobarea modelului declarației D112 aduce clarificări suplimentare în sensul deducerii reducerilor comerciale, a TVA și a altor impozite direct legate de cifra de afaceri și a includerii a veniturilor din subvențiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, soldurilor contului 711 si 712 și veniturilor din producția de imobilizări corporale.
Facilitățile acordate salariaților din domeniul construcțiilor sunt reducerea contribuției de asigurări sociale datorată de salariat (CAS) de la 25% la 21,25% și scutirea de la plata contribuției de asigurări de sănătate datorată de salariat (CASS) și impozitul pe salariu.
În privința contribuției asiguratorii pentru munca (CAM) OUG 114/2018 prevede reducerea acesteia de la 2,25% la 0,3375%, lucru care a generat controverse și modificări ca urmare a interpretării de către ANAF a aplicării facilitații fiscale pentru CAM.
Cu toate că Art. 91. prevede, printre altele, că aplicarea reducerii CAM se realizează cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat (până în prezent schema de ajutor de stat nu a fost aprobată), declarația fiscală D112 care a fost pusă la dispoziție de ANAF pentru lunile ianuarie și februarie 2019 a prevăzut cota redusă de 0.3375%. Ulterior, ca urmare a constatării de către ANAF a faptului că art. 66 din OUG 114/2018 nu se poate aplica fără respectarea legii ajutorului de stat, declarația D112 a fost refăcută pentru a permite calcularea CAM cu procentul normal de 2,25%. De asemenea, ANAF solicită ca cei care au aplicat și declarat CAM în procent de 0,3375% să rectifice calculul salarial și declarațiile lunilor Ianuarie și februarie utilizând nivelul normal al CAM.
Actualizarea calculului salarial și depunerea declarațiilor rectificative duce la creșterea obligațiilor de plată ale angajatorului și la calculul unor accesorii (dobânzi de întârziere) pentru lunile ianuarie și februarie aferente diferențelor de plată.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 5037 / 5611 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Wolf Theiss a asistat Rheinmetall în legătură cu semnarea unui acord de înființare a unui joint venture cu Pirochim Victoria
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat a doua emisiune de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 de mil. € de pe piețele internaționale| Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Filip & Company a asistat BCR și BRD în legătură cu oferta publică inițială a Cris Tim Family Holding | Olga Niță (partener) și Alexandru Bîrsan (managing partner) au coordonat echipa
Clifford Chance Badea a asistat Cris-Tim Family Holding în legătură cu IPO-ul istoric în valoare de 454,35 milioane RON | Daniel Badea (Managing Partner): ”Sperăm ca succesul Cris-Tim să încurajeze și alte branduri românești să vină pe bursă”
Filip & Company a asistat DIGI Romania S.A. în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 mil. €. Alexandru Bîrsan (managing partener) a coordonat echipa
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Dreptul muncii | Consultanță
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Real Estate | Consultanță
Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





