ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Antreprenorul secţiunii Chiribiş-Biharia a Autostrăzii Transilvania consideră benefică o anchetă guvernamentală care să clarifice situaţia contractului

16 Mai 2022   |   Agerpres

Antreprenorul a transmis că " vina exclusivă pentru situaţia în care se află Contractul de lucrări aparţine echipei de implementare din cadrul CNAIR SA", care ar fi trebuit să gestioneze acest Proiect, şi factorilor de decizie din cadrul CNAIR SA.

 
 
Antreprenorul care realiza secţiunea Chiribiş - Biharia (28,55 km) a Autostrăzii Transilvania şi al cărui contract a fost reziliat săptămâna trecută de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) susţine că ar fi benefică o anchetă guvernamentală care să clarifice situaţia pe acest contract şi afirmă că vina exclusivă aparţine echipei de implementare din cadrul CNAIR.

"Ne arătăm disponibilitatea de a pune la dispoziţia unei comisii formată din specialişti în domeniul achiziţiilor publice toate informaţiile/documentele relevante în vederea stabilirii modalităţii de derulare a Contractului şi factorii care au condus la situaţia contractuală actuală. În acelaşi timp, ar fi benefică o anchetă guvernamentală care să clarifice situaţia pe acest contract", se precizează într-un punct de vedere al antreprenorului (Asocierea Trameco - Vahostav - Drumuri Bihor - Drum Asfalt - East Water Drillings n.r.), referitor la înştiinţarea de reziliere a contractului, remis luni AGERPRES.


Antreprenorul a transmis că " vina exclusivă pentru situaţia în care se află Contractul de lucrări aparţine echipei de implementare din cadrul CNAIR SA", care ar fi trebuit să gestioneze acest Proiect, şi factorilor de decizie din cadrul CNAIR SA.

În expunerea de argumente, reprezentanţii antreprenorului afirmă că decizia de reziliere a Contractului, luată de CNAIR SA, "este total abuzivă", fiind emisă cu încălcarea flagrantă a prevederilor contractuale şi a legislaţiei aplicabile.

"Beneficiarul a luat această decizie pentru a masca erorile din cadrul Documentaţiei de atribuire aferentă licitaţiei, precum şi a deciziilor luate, cu încălcarea regulilor privitoare la activitatea de achiziţii publice, de către reprezentanţii acestuia pe parcursul derulării Contractului, punând în sarcina Antreprenorului toate obligaţiile contractuale, inclusiv cele care îi reveneau Beneficiarului, denaturând prevederile contractuale, CNAIR SA a încălcat prevederile legale întocmind defectuos documentaţia de atribuire", se subliniază în comunicatul transmis de antreprenor.

Conform obligaţiilor contractuale, Antreprenorul a efectuat expertize şi studii geotehnice, care au reliefat faptul că informaţiile de la licitaţie erau eronate, incomplete şi care au evidenţiat necesitatea adoptării unor soluţii tehnice adaptate conform realităţii din teren, iar rezultatele studiilor au fost validate de beneficiar.

"Următorul pas a fost acela de a informa Beneficiarul şi Inginerul cu privire la soluţiile tehnice pe care Antreprenorul le va implementa în cadrul Proiectului Tehnic, soluţii tehnice ce au fost implementate chiar pe Autostrada Transilvania. În consecinţă, Antreprenorul a întocmit Proiectul Tehnic în conformitate cu prevederile legale şi contractuale şi l-a predat Beneficiarului în data de 01.02.2021. Deşi, urmare a consilierii metodologice acordate de către ANAP, Beneficiarului, conform căreia lucrările suplimentare substanţiale rezultate din expertiza trebuiau scoase separat în cadrul unei alte proceduri de achiziţie, Beneficiarul şi Inginerul, inexplicabil şi nejustificabil, au decis în mod abuziv că ar fi mai eficient de a pune în sarcina Antreprenorului suportarea costului aferent lucrărilor suplimentare, impunând pe toată perioada de derulare a Contractului obligaţia Antreprenorului de a "executa lucrările în valoarea de contract acceptată", se menţionează în documentul transmis AGERPRES.

Ca urmare a solicitărilor Beneficiarului de a implementa în cadrul Proiectul Tehnic soluţii noi impuse de către acesta, Antreprenorul, deşi consideră că Proiectul Tehnic depus în data de 01.02.2021 respectă prevederile contractuale şi legale, a dat curs solicitărilor Beneficiarului, întocmind alte două Proiecte transmise spre aprobare Beneficiarului.

Potrivit antreprenorului, reprezentantul Beneficiarului a confirmat că "din punct de vedere tehnic, soluţiile propuse şi detaliate sunt corecte" şi că "Beneficiarul are la dispoziţie informaţii suficiente în vederea luării unei decizii privind continuarea contractului".

"Cu toate acestea Unitatea de Implementare din cadrul CNAIR SA a continuat să susţină că Antreprenorul "trebuie să se încadreze în valoarea de contract acceptată" şi a refuzat să supună aprobării CTE, toate Proiectele Tehnice înaintate de Antreprenor, CTE fiind comisia ce are competenţe în aprobarea din punct de vedere tehnico-economic a proiectelor. Antreprenorul nu a solicitat sume suplimentare pentru lucrările care exced obiectul Contractului, aşa cum fals afirmă CNAIR SA, ci doar găsirea soluţiilor legale de contractare a acestora, în vederea finalizării cu succes a Contractului", mai transmit reprezentaţii antreprenorului.

De asemenea, ei arată că "nesiguranţa Beneficiarului şi lipsa profesionalismului personalului din cadrul unităţii de implementare", cu privire la încadrarea lucrărilor suplimentare din punct de vedere legal, a determinat CNAIR SA să apeleze la Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP), instituţia cu competenţe de reglementare şi control în domeniul achiziţiilor publice.

Astfel, prin adresa din data 10.11.2021, ANAP a specificat în mod clar soluţiile contractuale şi legale ce pot fi implementate în vederea deblocării şi continuării Contractului, respectiv: cu privire la lucrările suplimentare nesubstanţiale acestea pot fi adiţionate la Contract în limita a 10% din preţul Contractului, iar cu privire la lucrările suplimentare substanţiale este necesară şi se poate organiza o nouă procedură de atribuire.

"În cadrul aceleiaşi adrese, ANAP a specificat şi faptul că "modul de interpretare şi de aplicare a clauzelor contractuale excedează competenţelor ANAP.......un astfel de demers revenind părţilor contractante" care trebuie să respecte prevederile legale "inclusiv a legislaţiei şi a principiilor care guvernează achiziţiile publice"", se mai arată în punctul de vedere al antreprenorului.

Consiliul de Administraţie al CNAIR SA şi-a exprimat punctul de vedere cu privire la solicitarea conducerii companiei de a aproba rezilierea Contractului 3C2, specificând în mod clar că această solicitare excede competenţelor CA menţionând că este "în sarcina conducerii executive a CNAIR SA adoptarea măsurilor legale care se impun".

"Faţă de cele expuse mai sus, CNAIR SA a ales să rezilieze Contractul, interpretând în mod discreţionar prevederile contractuale şi legale, ignorând argumentele pertinente ale Antreprenorului, neţinând cont de opinia favorabilă continuării Proiectului emisă de Inginerului, nerespectând soluţiile contractuale şi legale specificate în mod clar de către ANAP, precum şi denaturând poziţia CA al CNAIR SA interpretând-o ca fiind o aprobare tacită de reziliere a Contractului. În situaţia in care acest contract ar fi beneficiat de o echipă de profesionişti în cadrul Unităţii de implementare, în mod cert la sfârşitul acestui an s-ar fi putut circula în siguranţă pe acest tronson de autostradă", au subliniat reprezentanţii antreprenorului.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunţat joi, 12 mai, rezilierea de către CNAIR a contractului pentru secţiunea Chiribiş - Biharia a autostrăzii Transilvania.

"CNAIR a reziliat astăzi contractul pentru secţiunea Chiribiş - Biharia a autostrăzii Transilvania! A fost nevoie de această măsură ca urmare a blocajului generat de constructor care nu a reuşit nici până acum să predea un Proiect Tehnic conform. Contractul a fost semnat în anul 2020, iar construcţia ar fi trebuit să fie finalizată până la sfârşitul acestui an (2022). CNAIR va relansa acest contract în cel mai scurt timp", a scris ministrul pe pagina sa de Facebook la momentul respectiv.

El a subliniat că modificarea recentă a legislaţiei privind achiziţiile publice va ajuta la urgentarea procedurilor şi nu va mai trebui astfel să pierdem ani de zile pentru reluarea lucrărilor, ca în trecut.

"Şantajul constructorilor care vor bani fără să muncească s-a încheiat", a precizat atunci Grindeanu.

Conform unui comunicat al CNAIR, contractul a fost reziliat având în vedere următoarele aspecte: prevederile contractului nr. 92/50965/11.08.2020: "Proiectare şi execuţie pentru finalizarea Autostrăzii Braşov - Tg. Mureş - Cluj - Oradea, Secţiunea 3C: Suplacu de Barcău - Borş, Lot 2 - Subsecţiunea 3C2: Chiribiş - Biharia, km 30+550 - km 59+100"; neîndeplinirea de către antreprenor a indicatorilor prevăzuţi la punctele de referinţă numărul 2 şi numărul 3; Proiectul Tehnic elaborat de antreprenor nu respectă prevederile contractuale şi legale în vigoare, ceea ce reprezintă o încălcare a prevederilor contractuale asumate de acesta; incapacitatea antreprenorului de a furniza o documentaţie de proiectare în termenii contractuali şi în conformitate cu cerinţele beneficiarului; antreprenorul exclude varianta de continuare a contractului şi de finalizare a execuţiei lucrărilor în valoarea de contract acceptată; antreprenorul condiţionează orice încetare amiabilă a contractului de posibilitatea participării acestuia la următoarea procedură de licitaţie pentru execuţia acestui lot de autostradă; neîndeplinirea de către antreprenor a obligaţiilor din Înştiinţarea de remediere emisă de către inginer conform sub-clauzei 15.1 din Condiţiile Speciale de Contract şi transmisă prin adresa BO3C2/21.0021/29.04.2021.

De asemenea, la baza rezilierii au stat şi prevederile Sub-clauzei 15.2 din Condiţiile Speciale ale Contractului: "Beneficiarul va fi îndreptăţit să rezilieze Contractul dacă Antreprenorul: (a)nu reuşeşte să respecte prevederile Sub-Clauzei 4.2 [Garanţia de Bună Execuţie] sau cerinţele unei înştiinţări potrivit prevederilor Sub-Clauzei 15.1 [Înştiinţarea de Remediere]".

Un alt motiv al acestei decizii a fost constituit de întârzierile majore, nejustificate şi care exclud orice culpă a Beneficiarului în îndeplinirea de către Antreprenor a obligaţiilor contractuale, faptul ca, prin aceasta conduită, Antreprenorul a dovedit incapacitatea de a continua, respectiv de a finaliza obiectivul prevăzut de contract, aspect care reprezintă, în mod vădit, neîndeplinirea unor obligaţii contractuale semnificative şi esenţiale, cât şi atitudinea Beneficiarului, care, deşi ar fi putut da eficienţă instrumentului rezilierii la un moment anterior, a dovedit bună-credinţă şi a acordat Antreprenorului prorogări şi termene rezonabile în care acesta să revină în matca Acordului Contractual, manifestând o conduită în acord cu prevederile legale şi contractuale.

"În oricare din aceste evenimente sau circumstanţe, Beneficiarul, în termen de 14 zile de la transmiterea unei înştiinţări către Antreprenor, are dreptul să rezilieze contractul, acest instrument instituţional operând de plin drept fără nicio altă notificare prealabilă, fără încuviinţarea vreunei instanţe judecătoreşti şi / sau arbitrale şi fără a mai fi necesară îndeplinirea vreunei alte formalităţi şi să evacueze Antreprenorul de pe şantier. Opţiunea Beneficiarului de a rezilia Contractul nu va prejudicia niciun alt drept al Beneficiarului prevăzut în contract sau alt drept. Astfel, după reziliere Antreprenorul va părăsi şantierul şi va preda Inginerului toate bunurile solicitate, toate Documentele Antreprenorului şi orice alte documente de proiectare întocmite de sau pentru el", se menţionează în comunicat.

Contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului Chiribiş - Biharia, 28,55 km, din A3, în valoare de 326,5 milioane de lei, a fost semnat în iunie 2020 cu asocierea Trameco - Vahostav - Drumuri Bihor - Drum Asfalt - East Water Drillings. Proiectarea avea alocată şase luni, iar execuţia, 18 luni.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1338 / 4754
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank la finalizarea vânzării către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers. Ce avocați au fost implicați în proiect
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Grupul Rodbun a accesat un credit sindicalizat de 17,3 mil. €, cu garanţie de stat. NNDKP și Legal Ground, consultanți juridici în această finanțare
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Filip & Company a asistat Ministerul Finanțelor Publice în emisiunea de obligațiuni în valoare de 4,7 miliarde de euro | Monica Stătescu (partener): ”Cererea puternică și condițiile de finanțare semnificativ îmbunătățite arată că România este percepută tot mai mult ca un emitent stabil și credibil”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...