
CSALB susţine că ANPC dezinformează în ce priveşte soluţionarea litigiilor dintre consumatori şi operatorii financiar-bancari
20 Ianuarie 2025
AgerpresReprezentanţii CSALB menţionează că au atras atenţia ANPC asupra gravităţii acestei dezinformări printr-o scrisoare transmisă în 17 ianuarie.
Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB) atrage atenţia consumatorilor de servicii financiar-bancare că au fost grav dezinformaţi prin ultima comunicare transmisă de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), potrivit căreia consumatorii care întâmpină dificultăţi în relaţia cu operatorii economici financiar-bancari se pot adresa Direcţiei de Soluţionare Alternativă a Litigiilor (DSAL), din cadrul ANPC, printr-o reclamaţie pe platforma specială a acesteia.
CSALB face referire la informarea de presă făcută joi, de ANPC, în spaţiul public, potrivit căreia în contextul deciziei definitive a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie prin care Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB) a pierdut posibilitatea înscrierii pe lista entităţilor de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) din România, până la clarificarea situaţiei privind funcţionalitatea CSALB ca entitate SAL, consumatorii care întâmpină dificultăţi în relaţia cu operatorii economici financiar-bancari se pot adresa Direcţiei de Soluţionare Alternativă a Litigiilor (DSAL), din cadrul ANPC. "DSAL instrumentează reclamaţiile primite de la consumatori, prin intermediul platformei sale speciale, exclusiv pe cale amiabilă şi cu titlu gratuit", preciza ANPC săptămâna trecută.
CSALB face referire la informarea de presă făcută joi, de ANPC, în spaţiul public, potrivit căreia în contextul deciziei definitive a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie prin care Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB) a pierdut posibilitatea înscrierii pe lista entităţilor de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) din România, până la clarificarea situaţiei privind funcţionalitatea CSALB ca entitate SAL, consumatorii care întâmpină dificultăţi în relaţia cu operatorii economici financiar-bancari se pot adresa Direcţiei de Soluţionare Alternativă a Litigiilor (DSAL), din cadrul ANPC. "DSAL instrumentează reclamaţiile primite de la consumatori, prin intermediul platformei sale speciale, exclusiv pe cale amiabilă şi cu titlu gratuit", preciza ANPC săptămâna trecută.
În replică, reprezentanţii CSALB menţionează că au atras atenţia ANPC asupra gravităţii acestei dezinformări printr-o scrisoare transmisă în 17 ianuarie.
"Recomandăm consumatorilor să facă diferenţa între reclamaţiile/sesizările pe care le pot adresa ANPC (şi pe care le puteau adresa şi până acum acestei Autorităţi) şi soluţionarea alternativă a litigiilor care este atributul exclusiv al CSALB, pentru probleme financiar-bancare pe care aceştia le pot avea în relaţie cu băncile, IFN-urile", se menţionează în comunicatul CSALB.
Conform sursei citate, CSALB a fost înfiinţat prin Ordonanţa Guvernului 38/2015 în urma transpunerii în legislaţia românească a Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum.
"Sistemul bancar şi-a asumat finanţarea CSALB, pentru ca oamenii să aibă la dispoziţie o alternativă la instanţele de drept comun, gratuită, mult mai rapidă, gestionată de conciliatori cu expertiză în domeniul financiar-bancar şi care să le rezolve problemele individuale şi imediate pe care le întâmpinau. Astfel de organisme SAL pot fi înfiinţate şi în alte domenii de activitate (în baza aceleiaşi Directive europene), pentru a veni în sprijinul consumatorilor care au nemulţumiri faţă de comercianţi şi care doresc rezolvarea amiabilă a acestora, în afara instanţelor de judecată", se menţionează în comunicat.
Potrivit CSALB, prin OG 38/2015 cererile de soluţionare alternativă a litigiilor/diferendelor dintre consumatorii de servicii financiar-bancare şi bănci/IFN-uri pot fi rezolvate exclusiv de către CSALB, acesta fiind cadrul normativ naţional în domeniul soluţionării alternative a litigiilor financiar-bancare.
"Modalitatea prin care este asigurată finanţarea CSALB de către sistemul bancar este expres prevăzută inclusiv în textul punctului 46 din expunerea de argumente a Directivei, transpus ca atare prin OG 38/2015. Pentru a garanta imparţialitatea şi echidistanţa demersului de conciliere dintre consumatori şi bănci/IFN-uri, legiuitorul a statuat ca CSALB să fie o entitate cu personalitate juridică proprie (autonomă, neguvernamentală, apolitică şi fără scop lucrativ), care să aibă o conducere formată din 5 membri: unul desemnat de ANPC, unul de Banca Naţională a României, unul de Asociaţia Română a Băncilor, un reprezentant desemnat de asociaţiile de consumatori care îndeplinesc anumite condiţii legale, detaliate mai jos, şi un reprezentant independent, ales de ceilalţi membri ai Colegiului, precum şi o echipă operaţională, care să intermedieze propriu-zis relaţia dintre consumatori şi bănci", se mai spune în comunicat.
În perioada cuprinsă între 2015 şi 2018, CSALB a solicitat în mod repetat Ministerului Economiei înregistrarea şi, implicit, deschiderea listei entităţilor SAL din România.
"În luna mai 2018, Dănuţ Andruşcă, Ministrul Economiei la acea vreme, a refuzat solicitarea CSALB, motivând refuzul prin lipsa reprezentantului asociaţiilor de consumatori din cadrul Colegiului de Coordonare. Prin procesul intentat, CSALB a solicitat instanţei ca Ministerul Economiei să deschidă lista entităţilor de soluţionare alternativă a litigiilor din România, listă care, la data promovării litigiului, nici măcar nu era deschisă pe site-ul acestei autorităţi, deşi OG 38 era în vigoare încă din 2015, să fie înregistrat în această listă şi să fie notificat către Comisia Europeană (pentru a fi integrat în lista europeană a entităţilor SAL din domeniul financiar-bancar şi, astfel, să poată soluţiona şi litigiile transfrontaliere). CSALB este singura entitate SAL a cărei înfiinţare, organizare şi modalitatea de desfăşurare a activităţii sunt expres prevăzute de dispoziţiile articolelor 21-24 din OG 38/2015 (cu referiri directe şi în alte articole)", se mai precizează în comunicat.
În context, CSALB susţine că, prin scrisori adresate ANPC, a solicitat implicarea Autorităţii în procesul de desemnare a reprezentantului asociaţiilor de consumatori, similar modului în care această Autoritate s-a implicat în desemnarea reprezentantului asociaţiilor de consumatori la momentul înfiinţării CSALB (2015). De asemenea, organizaţia a solicitat ANPC să îi pună la dispoziţie lista asociaţiilor de consumatori care îndeplinesc condiţiile de reprezentativitate.
"În răspunsul ANPC din 10 august 2020 se menţionează că "asociaţiile de consumatori care au solicitat luarea în evidenţa ANPC, conform prevederilor art. 34 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. 32 şi 33 din OG 21/1992". Adică, la acel moment, nu existau asociaţii de consumatori care să poată participa la desemnarea unui reprezentant în structura Colegiului de Coordonare al CSALB (cu respectarea prevederilor legale anterior menţionate)", se mai precizează în documentul transmis de Centrul de Soluţionare a Litigiilor în Sectorul Financiar-Bancar.
Între 2015-2025 CSALB a funcţionat şi funcţionează în continuare în baza OG 38/2015 şi a gestionat peste 5.000 dosare dintre consumatori şi instituţiile financiar-bancare (sunt aproximativ 5.100 dosare de conciliere soluţionate în perioada menţionată). Beneficiile rezultate din concilieri sunt de aproximativ 14 milioane de euro, menţionează sursa citată.
"Le solicităm reprezentanţilor ANPC să informeze corect consumatorii şi să nu creeze confuzii în rândul acestora, mai ales că un demers de soluţionare alternativă nu se rezumă nici pe departe la simpla trimitere a unei cereri. În spatele fiecărui dosar de conciliere se află proceduri reglementate, munca multor oameni şi expertiză câştigată în aproape zece ani de funcţionare a CSALB", se mai precizează în comunicat.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 127 / 4710 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA, alături de un sindicat de bănci românești și internaționale cu privire la acordarea unei facilități de credit în valoare de aproximativ 173 milioane de dolari firmei Black Sea Oil & Gas. Ce avocați au fost implicați în finanțare
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
Schoenherr, alături de M Core în achiziția Focșani Shopping Centre de la KBC Bank. Markus Piuk (partner) a coordonat echipa
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
Cariere în Drept | De vorbă cu Andra Mălina Stroe, șefă de promoție a generației care și-a finalizat studiile în 2022, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dacă te-ai ridicat la înălțimea sarcinilor în timpul facultății, este imposibil să nu reușești în a avea o carieră de succes. Înveți de la cei mai buni și ești coleg cu cei mai buni”
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii de business de astăzi înseamnă atât provocări, cât și oportunități semnificative. Dana Bivol (Partener): ”Alături de ceilalți colegi parteneri am reușit să creăm o firmă cu un brand puternic, recunoscut pentru expertiza sa, atât pe plan local, cât și internațional. Popescu & Asociații oferă un mix ideal de oportunități profesionale, mediu de lucru pozitiv și resurse pentru dezvoltare personală și profesională”
Proiectul eșuat de lobby, prin care liderii Alianței pentru Unirea Românilor ar fi beneficiat de o întâlnire și o ședință foto cu Donald Trump la reședința din Mar-a-Lago (Florida) se lasă cu un proces în SUA. Pretenții de 4,6 mil. USD pentru că șefii partidului AUR nu s-au întâlnit cu înalți oficiali americani, peste Ocean
Rising Stars | Raluca Biță, unul dintre cei mai buni studenți ai generației sale, a ales să profeseze în sfera Dreptului financiar-bancar în echipa Filip & Company: ” Una dintre principalele mele așteptări a fost să găsesc un mediu care să mă stimuleze intelectual și să-mi ofere ocazia de a rezolva probleme complexe și am întâlnit exact asta. Fiecare caz aduce provocări unice, care necesită o combinație de cunoștințe juridice, gândire critică și creativitate în găsirea celor mai bune soluții pentru clienți”
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Filip & Company asistă NextUp Solutions în procesul de vânzare către Symfonia. Andreea Bănică (counsel): ”Tranzacția confirmă încă o dată că ecosistemul tech românesc este suficient de matur pentru a atrage interesul unor jucători internaționali serioși”
Filip & Company asistă Conversion Marketing, parte a grupului eMAG, la transferul activității Profitshare către 2Performant
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...