ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Facturi neîncasate şi mai multe produse din import la comercializare, printre neregulile găsite la Casa Unirea

12 Februarie 2024   |   AGERPRES

Termenele scadente aferente facturilor emise de către societatea Casa Unirea înregistrează şi peste 100 de zile întârziere, cea mai veche factură emisă şi neîncasată având scadenţa la data de 24.07.2023.

 
 
Direcţia de control din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) a constatat deficienţe şi nereguli în activitatea managementului societăţii Casa Română de Comerţ Agroalimentar "Unirea", în urma controlului derulat în perioada 13 decembrie 2023 - 31 ianuarie 2024, iar printre acestea se numără facturi neîncasate, în valoare de aproximativ 53 de milioane de lei, sau comercializarea într-o proporţie mai mare a produselor din import decât a celor provenite de la producătorii autohtoni.

Potrivit datelor furnizate de MADR la solicitarea AGERPRES, controlul a scos la iveală faptul că din suma totală de mărfuri facturată de Casa Unirea pe parcursul anului 2023, în valoare de aproximativ 79,6 milioane de lei, societatea a încasat aproximativ 26,6 milioane de lei până la data de 10 ianuarie 2024. Astfel, Casa Unirea înregistrează facturi neîncasate în valoare de aproximativ 53 de milioane de lei, rezultate din derularea contractelor cadru de furnizare de produse.


"Peste 95% din această sumă reprezintă sume aferente facturilor neîncasate provenind de la 14 societăţi comerciale partenere (clienţi). Precizăm că din suma de 53 milioane de lei, aproximativ 45 milioane lei reprezintă facturi neîncasate de la 3 societăţi comerciale. Termenele scadente aferente facturilor emise de către societatea Casa Unirea înregistrează şi peste 100 de zile întârziere, cea mai veche factură emisă şi neîncasată având scadenţa la data de 24.07.2023", se arată în documentul transmis de Ministerul Agriculturii.

De asemenea, pe durata controlului, directorul general al societăţii Casa Unirea (Mariana Cotoi, n.r.) nu a putut prezenta documente privind iniţierea vreunui demers în vederea calculării şi facturării penalităţilor de întârziere conform prevederilor contractuale. În plus, ca urmare a solicitărilor echipei de control, directorul general al societăţii a comunicat faptul că au fost iniţiate demersuri pentru notificarea debitorilor, iar la data de 29.12.2023 au fost depuse în bancă instrumentele de plată - bilete la ordin şi file CEC. "La data de 15.01.2024, instrumentele de plată (file CEC şi bilete la ordin) au fost însă retrase de către directorul general al societăţii Casa Unirea, deşi acesta se afla în concediu de odihnă în perioada 03-19.01.2024. Prin acest demers a fost împiedicată recuperarea sumelor restante de la clienţii societăţii, directorul general acţionând împotriva intereselor societăţii Casa Unirea", susţin reprezentanţii MADR.

În şedinţa comună a Adunării Generale a Acţionarilor (AGA) şi a Consiliului de Administraţie (CA) a societăţii Casa Unirea din data de 2 august 2023, reprezentantul AGA a atenţionat asupra riscului de neîncasare a facturilor emise de Casa Unirea către unii clienţi, a propus sistarea livrărilor de marfă către aceştia şi constituirea de garanţii contra riscului de neplată.

Totodată, în cadrul controlului desfăşurat, directorul general al societăţii Casa Unirea nu a prezentat înscrisuri care să demonstreze faptul că recomandările AGA au fost materializate în demersuri sau acţiuni care să conducă la recuperarea creanţelor, diminuarea riscurilor de neîncasare şi protejarea intereselor societăţii Casa Unirea.

"S-a constatat că produsele achiziţionate de Casa Unirea şi comercializate ulterior provin în cea mai mare parte de la mărci consacrate la nivel internaţional, din producţie UE sau non UE, iar cele achiziţionate de la fermieri sau producători români sunt într-o proporţie nesemnificativă, fapt ce denotă îndepărtarea managementului de la obiectivul avut în vedere de acţionarul unic atunci când a fost creată această societate, acela de a facilita vânzarea mărfurilor agroalimentare produse în fermele din România", se arată în raportul de control al MADR.

Potrivit sursei citate, un alt aspect relevant pentru activitatea directorului general reiese din derularea raporturilor comerciale ale societăţii cu unele dintre societăţile partenere. Astfel, s-a constatat un mod de lucru prin care fie clientul final îi indica de la început Casei Unirea furnizorul de la care să facă achiziţia, fie furnizorul îi transmitea Casei Unirea cine este clientul final al produselor intermediate.

În urma controlului s-a mai constatat că prin selecţia superficială a unor parteneri comerciali ai societăţii Casa Unirea - firme care nu au raportat indicatori sau nu au prezentat garanţii care să susţină un parteneriat sigur - prin continuarea relaţiilor comerciale cu partenerii care înregistrau facturi care aveau scadenţa depăşită, precum şi prin lipsa unor acţiuni de somare a societăţilor cu privire la depăşirea termenele scadente sau de emitere a facturilor aferente penalităţilor, "directorul general nu şi-a respectat obligaţiile ce decurg din Contractul de mandat".

Potrivit reglementărilor legale în vigoare, Nota de control privind verificarea şi analizarea activităţii Societăţii Naţionale "Casa Română de Comerţ Agroalimentar Unirea" SA a fost transmisă spre analiză instituţiilor abilitate pentru a stabili conform competenţelor dacă "faptele prezentate îmbracă forma unor infracţiuni", precum şi organelor de control cu atribuţii în analiza concluziilor cu impact fiscal.

Nota de control a fost transmisă şi AGA, pentru a lua la cunoştinţă despre constatările şi concluziile rezultate în urma verificărilor efectuate de către echipa de control, precum şi Consiliului de Administraţie, care în şedinţa din data de 7 februarie 2024, analizând activitatea directorului general, a dispus revocarea din funcţie a acestuia şi numirea unei alte persoane în funcţia de director general, în condiţiile legii. Este vorba de legumicultorul Ionuţ Radu, din judeţul Olt, care figura ca membru în CA al Casei Unirea.

O echipă de control din cadrul Direcţiei Generale Control, Antifraudă şi Inspecţii (DGCAI) a realizat, în perioada 13 decembrie 2023 - 31 ianuarie 2024, verificarea şi analizarea activităţii Societăţii Naţionale "Casa Română de Comerţ Agroalimentar Unirea SA", pentru perioada 2021-2023, pe baza documentelor puse la dispoziţie şi a informaţiilor furnizate de către reprezentanţii societăţii.

Pe data de 16 ianuarie, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a anunţat că a trimis Corpul de Control al ministerului la Casa de Comerţ Agroalimentar Unirea, în urma neregulilor semnalate de Consiliul de Administraţie referitoare la valorificarea unor produse de import prin această societate, nu doar din producţia autohtonă, urmând să ia "măsurile cele mai dure" dacă vor fi găsite nereguli.

"Situaţia nu este una bună, informaţiile sunt corecte (privind valorificarea produselor de import n.r.). În momentul de faţă am trimis Corpul de Control la Casa Unirea. Aştept raportul şi bineînţeles că voi lua deciziile care se impun. Am fost solicitat atât de Consiliul de Administraţie cât şi de AGA (Adunarea Generală a Acţionarilor) să transmit Corpul de Control către Casa Unirea. După finalizarea acestui control vi-l voi pune la dispoziţie", a declarat atunci Florin Barbu.

Casa Română de Comerţ Agroalimentar Unirea SA este o societate naţională înfiinţată în 2018, în primul mandat al ministrului Agriculturii, Petre Daea, cu scopul de a valorifica producţia agricolă naţională. Obiectivul acesteia era de a deschide un lanţ de 60 de magazine cu produse româneşti provenite de la mici producători. Doar două magazine au fost deschise, unul în Bucureşti şi altul în Sibiu, până când proiectul a fost sistat, respectiv în noiembrie 2019, în mandatul ministrului Adrian Oros.

Activitatea societăţii a fost reluată în luna octombrie 2022, în al doilea mandat al lui Petre Daea, după trei ani de întrerupere, odată cu semnarea unui prim contract cu producătorii agricoli pentru 100 de tone de legume.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 35 / 4451
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
Clifford Chance Badea a asistat PIB Group Europa în tranzacția care marchează debutul companiei britanice pe piața de brokeraj de asigurări din România. Ce avocați au făcut parte din echipa coordonată de Nadia Badea, Partener Clifford Chance
CMS alături de PPC în încheierea unui acord strategic cu MYTILINEOS Energy & Metals pentru dezvoltarea unui portofoliu de proiecte fotovoltaice de până la 2GW, în patru țări | Horea Popescu și Mircea Moraru (CMS România) au coordonat echipa internațională care a asistat compania elenă de utilităţi electrice pe parcursul acestei proiect complex
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners primește la Londra premiul Firma Anului în România pentru litigii de brevete, acordat de Managing IP. Alina Tugearu (partener): “Suntem mândri că proiectele pe care le-am derulat sunt remarcate de comunitatea internațională a profesioniștilor în proprietate intelectuală și că munca noastră primește o recunoaștere de un asemenea calibru. Premiul aparține în primul rând echipei care stă în spatele acestor rezultate remarcabile”
SIMION & BACIU câștigă distincțiile Firma Anului în Domeniul Mărcilor și Firma Anului în Domeniul Drepturilor de Autor și Desene în România în cadrul prestigioasei gale Managing IP EMEA. Ana-Maria Baciu (managing partner) a fost desemnată Practicianul Anului în România
Avocații firmei Mitel & Asociații au lucrat anul trecut în 10 tranzacții de M&A, principalele mandate venind din sectorul medical, domeniul securității și managementul riscului și energie | Interesul pentru ținte de achiziții din România se menține ridicat din partea unor investitori cu profil mixt – fonduri de investiții ̸ private equity și investitori strategici. Sorin Mitel, Senior Partner: Se poate remarca și un interes crescut din partea companiilor din Asia, care își fac tot mai mult simțită prezența în România
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...