ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Avocații Radu și Asociații SPRL, în colaborare cu EY România, obțin o nouă decizie importantă pronunțată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene privind dreptul nerezidenților de a obține rambursarea TVA

09 Iulie 2020   |   A.D.

Chep Equipment Pooling NV a fost asistat în procedurile în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) de către echipa de avocați a Radu și Asociații SPRL condusă de Emanuel Băncilă, împreună cu departamentul de taxe indirecte al EY România, condus de Jean-Marc Cambien. Din echipa implicată în acest proiect au mai făcut parte Corina Mureșan și Călin Stan, avocați specializați în litigii fiscale, precum și Cristina Galin, consultant fiscal specializat în probleme de TVA.

Emanuel Băncilă (stanga), Partener, Coordonatorul practicii de controverse fiscale - Radu si Asociatii SPRL si Jean-Marc Cambien, coordonatorul departamentului de taxe indirecte al EY România

 
 
Decizia CJUE confirmă faptul că legislația națională încalcă legislația europeană în materia dreptului nerezidenților de a obține rambursarea TVA. Aceasta este a doua cauză favorabilă pronunțată ca urmare a demersurilor EY România, după C-441/16, SMS Group

Chep Equipment Pooling NV a fost asistat în procedurile în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) de către echipa de avocați a Radu și Asociații SPRL condusă de Emanuel Băncilă, împreună cu departamentul de taxe indirecte al EY România, condus de Jean-Marc Cambien. Soluția instanței europene a fost dată în cauza C-242/19.


Pe scurt, societatea nerezidentă Chep Equipment Pooling NV desfășoară o activitate de închiriere paleți în Europa, iar în acest scop, cumpără paleți din diferite state membre, inclusiv România, pe care îi închiriază ulterior altor entități din grupul CHEP din UE. Aceste entități, la rândul lor, îi subînchiriază clienților din statul membru respectiv.

În România, această societate nerezidentă închiriază către Chep România atât paleți care au fost anterior achiziționați de la producători din România, cât și paleți transportați în acest scop din alte state membre. În vederea recuperării TVA aferentă paleților, achitată către furnizorii români, societatea a formulat o cerere de rambursare a TVA în temeiul Directivei de TVA 2008/9 de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adăugată, prevăzută în Directiva 2006/112/CE, către persoane impozabile stabilite în alt stat membru decât statul membru de rambursare (în continuare, Directiva 2008/9).

Organele fiscale au respins societății dreptul la rambursarea TVA pe motiv că societatea nerezidentă avea obligația înregistrării în scopuri de TVA în România, obligație generată, în opinia organelor fiscale, de transportul de paleți din alte state membre către România. Organele fiscale și-au întemeiat decizia de respingere a rambursării pe dispozițiile art. 147² alin. (1), lit. a) din Legea 571/2003 privind Vechiul Cod Fiscal, ce condiționează recuperarea TVA-ului de către persoanele nestabilite în România, de interdicția de a fi înregistrat sau de a avea obligația de a se înregistra în scopuri de TVA în România.

În vederea clarificării măsurii în care soluția adoptată de către organele fiscale încalcă dispozițiile dreptului european, la solicitarea avocaților Radu și Asociații SPRL, Tribunalul București a considerat oportună sesizarea CJUE.

Prin decizia dată, CJUE a invalidat opinia organelor fiscale și a constatat următoarele: „contrar poziției susținute de guvernul român, un stat membru nu poate exclude de la dreptul la rambursarea TVA-ului o persoană impozabilă stabilită în alt stat membru pentru simplul motiv că această persoană impozabilă este sau ar trebui să fie înregistrată în scopuri de TVA în primul stat membru.”

CJUE a arătat că o astfel de condiționare este contrară Directivei 2008/9 precum și principiilor fundamentale europene în materie de TVA. În ceea ce privește legalitatea interpretării organelor fiscale cu privire la existența sau nu a obligației de înregistrare în scopuri de TVA în România a societății, CJUE a lăsat la latitudinea instanței naționale să analizeze acest aspect pe baza unei aprecieri globale a tuturor împrejurărilor din litigiul principal.

Această decizie are un impact major asupra tuturor persoanelor impozabile nestabilite în România, care au solicitat rambursarea TVA în temeiul Directivei 2008/9 și cărora li s-a refuzat dreptul la rambursarea TVA pe motiv ca aceasta este înregistrată în scopuri de TVA în România sau are obligația înregistrării în scopuri de TVA în România.

În plus, întrucât CJUE a confirmat faptul că însăși prevederea legală națională ce impune această condiție este contrară Directivei 2008/9, această decizie prezintă importanță pentru statul român, având în vedere că această prevedere este încă în vigoare în legislația națională, fiind preluată și în Legea 227/2015 privind noul Cod Fiscal la art. 302 alineatul 1) litera a). Astfel, în situația în care statul român nu corectează transpunerea Directivei 2008/9 în legislația națională, în conformitate cu interpretarea CJUE dată în cauza C-242/19, riscă declanșarea procedurii de infringement împotriva sa.

”În concluzie, având în vedere efectul cauzei C-242/19 asupra legislației naționale sperăm că această decizie va opri comportamentul nelegal din partea organelor fiscale de a condiționa rambursarea TVA pe baza unor motive nelegale și va contribui la crearea unei legislații naționale conforme cu legislația europeană incidentă”, au arătat avocații implicați în acest proiect.

Din echipa implicată în acest proiect au mai făcut parte Corina Mureșan și Călin Stan, avocați specializați în litigii fiscale, precum și Cristina Galin, consultant fiscal specializat în probleme de TVA.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 134 / 5489
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR a asistat Aegon la vânzarea business-ului din România. Este a opta tranzacție de M&A în ultimele 6 săptămâni
In-houseLegal.ro | Cum s-au adaptat marile companii private la ‘noua normalitate’ și ce sprijin oferă echipele de Legal în perioada pandemiei. Adina Calfa, Group General Counsel - E-Infra: Chiar și în criză este esențial să rămânem orientați înspre creștere. Aceste momente reprezintă o oportunitate, dacă există suficientă determinare și un strop de inspirație
RTPR a asistat fondatorii în vânzarea Te-Rox Prod. RTPR a anunțat 7 tranzacții de M&A în ultima lună
Pandemia a generat mandate complexe pentru avocații din practica de Healthcare & Pharma de la Wolf Theiss. Ileana Glodeanu (Partener): Continuăm să fim implicați în câteva tranzacții în sfera biotech și anticipăm câteva mișcări în piață, atât în Pharma, cât și în Healthcare
Dubla impozitare și ignorarea prescripției de către Administrația Fondului pentru Mediu, confirmate definitiv ca nelegale de către ICCJ într-o cauză în care avocații D&B au asistat cu succes un contribuabil în disputa fiscală
Presiunea bugetară din ce în ce mai mare va obliga statul să caute soluții pentru creșterea încasărilor. Cum lucrează echipele specializate în soluționarea problemelor legate de fiscalitate de la Popescu & Asociații, ce mandate primesc și ce sfaturi le dau clienților în această perioadă
În spatele scenei, alături de echipa de litigii de la CMS România, a cărei activitate a continuat la turație maximă în perioada crizei medicale. Horia Drăghici, Partener coordonator al practicii: Profilul activității contencioase a rămas în general neschimbat, remarcabilă fiind consolidarea poziției noastre în disputele strategice, ceea ce a generat o creștere a activității și a veniturilor
Cum lucrează performanta echipă de litigii fiscale a firmei Reff și Asociații|Deloitte Legal și ce sfaturi oferă clienților intrați în vizorul Fiscului. Mihnea Galgoţiu-Săraru, Partener: E posibil să vedem un fenomen ce se manifestă deja în Europa, al investitorilor privați care solicită daune de la stat pentru măsurile restrictive, pe motiv de discriminare, lipsă de proporționalitate sau absenţa unor măsuri compensatorii corespunzătoare
MPR Partners a asistat J. Christof E&P Services SRL, societate deținută de Christof Industries Global, în notificarea transfrontalieră a unei concentrări economice privind servicii externalizate, în România și Serbia
PNSA a asistat Orange în achiziția pachetului majoritar din acțiunile Telekom Romania Communications. Partenerii Bogdan C. Stoica și Irina Ivanciu au coordonat echipele din mai multe arii de practică
Avocații MPR Partners se așteaptă ca ANAF să reînceapă activitatea de inspecție și întăresc liniile de apărare a clienților. De ce ar trebui să țină cont firmele în această perioadă și cum le poate ajuta echipa de consultanți și avocați specalizați, călită în spețe fiscale
Analiză Colliers International, în parteneriat cu CMS și Randstad: Companiile active pe piața logistică și industrială din România vor să accelereze investițiile. Roxana Frățilă, Partener CMS: Există deja un interes crescut în acest sector, inclusiv în ceea ce privește achiziția de terenuri cu destinație industrială
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...