ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Suspendarea termenelor de prescripție, de decădere, precum și a activității de judecată, va genera un val întârziat, dar inevitabil, de insolvențe, estimează litigatorii MPR Partners ׀ Maravela, Popescu & Asociații. Cea mai importantă lecție pe care firma a învățat-o în această perioadă

15 Iulie 2020   |   Ștefania Enache

Ieșirea din starea de urgență și ridicarea etapizată a restricțiilor conduc către o revenire la normal a activității litiganților.

 
 
Practica de litigii a MPR Partners ׀ Maravela, Popescu & Asociații înregistrează o activitate ridicată în această perioadă. Avocații continuă mandatele primite înainte de criză, dar se implică și în unele noi.„Activitatea în domeniul penal a fost una ridicată în această perioadă și se anunță a fi la același nivel și în perioada următoare.De menționat faptul că solicitările primite de la clienții noi nu au privit aspecte strâns legate de perioada de pandemie.Până la acest moment, nu am primit mandate noi strict în legătură cu situația privind răspândirea Covid – 19”, au precizat pentru BizLawyer reprezentanții MPR Partners.

Ridicarea tuturor restricțiilor va reprezenta, în mod sigur, momentul în care mediul economic își va relua integral activitatea și va face o analiză a pierderilor și cheltuielilor necesare în vederea adaptării la noile condiții de piață. În acel moment există posibilitatea apariției unui număr însemnat de dosare care să decurgă din criza medicală. „În acest context, considerăm că pot apărea litigii într-o multitudine de domenii. Spre exemplu, având în vedere restricțiile de călătorie impuse ca urmare a pandemiei, există șanse ridicate să vedem o creștere a litigiilor în domeniul protecției pasagerilor aerieni, urmând ca instanțele să hotărască dacă pandemia reprezintă un motiv de exonerare de răspundere a operatorilor aerieni. De asemenea, având în vedere necesitatea șomajului tehnic și a concedierilor ca urmare a reducerii activității în multe segmente de piață, este posibilă o creștere a litigiilor de muncă în perioada următoare”, explică avocații.


În plus, suspendarea termenelor de prescripție, de decădere, precum și a activității de judecată pe perioada de urgență va genera un val întârziat, dar inevitabil de insolvențe preconizate pe fondul incapacității de plată cu care se vor confrunta în principal întreprinderile mici și mijlocii. „Această prorogare a termenelor pe perioada stării de urgență ar putea avea efectul scontat al salvgardării afacerii și al evitării insolvenței numai în măsura în care toate celelalte pârghii, anume amânarea plății facturilor de utilități, a impozitelor locale ori a ratelor de credit de până la nouă luni ar constitui instrumente suficiente în fața tuturor celorlalți factori negativi care afectează veniturile și conduc la incapacitate de plată. Nu am înregistrat o creștere propriu-zisă a activității în segmentul litigiilor pe perioada stării de urgență ori de alertă în contextul suspendării activității de judecată, a termenelor de prescripție și a celor de decădere, litigiile aflate în curs de soluționare urmându-și cursul firesc al procedurii. Cu toate acestea, starea de urgență și starea de alertă vor constitui mai degrabă premise pentru viitoare litigii”, precizează reprezentanții MPR Partners ׀ Maravela, Popescu & Asociații.




Mai multă consultanță

În contextul în care activitatea instanțelor a fost blocată, avocații specializați în practica de litigii s-au axat foarte mult pe consultanță. „Până acum, în ce privește Dreptul Muncii, activitatea predominantă se realizează în zona de consultanță. Acest lucru ne face să credem că vor deriva litigii în această ramură de drept în perioada următoare. În ce privește Dreptul Familiei, am avut mai multe dosare în legătură cu acest domeniu al dreptului în perioada crizei sanitare printre care și un litigiu care a antamat probleme complexe de drept civil și drept bancar și care, sperăm noi, va naște o soluție de marcă în jurisprudența noastră. După cum am menționat anterior, am avut mai multe mandate în domeniul Dreptului Penal și preconizăm o activitate crescută în această ramură a dreptului atât pe termen mediu cât și pe termen lung”, detaliază experții.

Ieșirea din starea de urgență și ridicarea etapizată a restricțiilor conduc către o revenire la normal a activității litiganților. Astfel, începând cu 15 mai 2020, activitatea instanțelor de judecată a fost reluată, iar cauzele suspendate au fost repuse pe rol. Tabloul litigiilor în luna iunie a fost unul aglomerat, majoritatea cauzelor suspendate din cauza stării de urgență având deja stabilite termene de judecată în instanță. Acestora li s-au adăugat dosarele noi, ce nu au fost suspendate și au primit termene de judecată ulterior reluării activității.

„Deși au existat și suprapuneri de dosare cu termene fixate pentru aceeași zi, echipa noastră de litigii a reușit, datorită unei organizări adecvate, să răspundă tuturor solicitărilor. Ne-a ajutat în acest sens și noul mod de stabilire a unui interval orar pentru fiecare dosar în parte, măsură administrativă pe care noi ne dorim ca instanțele să o păstreze și după încetarea măsurilor împotriva răspândirii Covid – 19. În prezent nu mai avem mandate rămase în așteptare, iar prioritatea echipei este, ca întotdeauna, să răspundă cât mai bine și prompt cerințelor clienților”, susțin profesioniștii MPR Partners ׀ Maravela, Popescu & Asociații.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Munca în perioada de lockdown

„Pauza” cauzată de starea de urgență a fost utilizată din plin de echipa de litigii a firmei de avocatură, care s-a implicat în foarte multe activități. Astfel, specialiștii s-au ocupat de redactarea de cereri și lucrări în dosarele existente, de redactarea unor cereri noi de natură administrativă în relație cu instanța sau chiar cereri de natură juridică pentru clienți noi pe care firma i-a dobândit în această perioadă.

De asemenea, avocații firmei au mai fost implicați în redactarea de articole de specialitate privind legislația emisă în perioada stării de urgență, dar și în legătură cu soluțiile practice de depășire a status quo-ului actual, pe care le propun atât persoanelor fizice, cât și persoanelor juridice afectate de această criză.

Chiar dacă nu au avut ocazia de a participa la ședințe de judecată desfășurate online, modalitatea de organizare a unor evenimente de acest tip le este cunoscută experților MPR Partners ׀ Maravela, Popescu & Asociații.

„Cu ajutorul tehnologiei, instanțele se conectează prin platforme de conferințe online pentru a stabili o legătură audio și video cu părțile din dosar. În sala de judecată se utilizează un ecran partajat pentru ca instanța să asigure transparența ședinței. Astfel, participanții pot participa activ alături de cei care sunt prezenți fizic la ședința de judecată. Considerăm că această soluție funcționează și poate fi utilă chiar și ulterior ridicării stării de alertă, putând fi o alternativă a deplasărilor avocaților în vederea asigurării reprezentării. Cu toate acestea, pentru a deveni practică utilizată la scară largă, ar fi necesar ca, în primul rând, toate actele din dosare să poată fi accesate on-line, iar în prezent acest lucru nu este posibil. Un alt impediment l-ar putea reprezenta pericolul ca ședința să fie întreruptă din probleme de conexiune sau funcționare a aparaturii, având în vedere faptul că în prezent nu toate instanțele o infrastructură IT modernizată”, explică avocații.

Distanțarea socială impusă de pandemia de COVID-19 a avut și efecte pozitive în anumite domenii. De exemplu, mutarea interacțiunii cu clienții și instituțiile publice exclusiv în mediul online a generat un fenomen cel puțin neașteptat. Astfel, deși toate departamentele de relații cu publicul și-au întrerupt activitatea pe perioada stării de urgență din considerente de siguranță publică, timpul de răspuns la solicitările adresate online a scăzut semnificativ, uneori cererile fiind soluționate în 24 ore.

Avocații MPR Partners ׀ Maravela, Popescu & Asociații au pe masa de lucru o serie de mandate importante. Printre altele, sunt implicați într-un dosar aflat pe rolul International Centre of Settlement for Investments Disputes („ICSID”). „Cu referire la acest litigiu, în intervalul de stare de urgență nu ne-am aflat în perioada de sesiuni, dar am fost anunțați de cei de la ICSID din timp, că se pot organiza sesiuni online și că întreaga procedură nu se suspendă. Elementele speței sunt însă confidențiale. De asemenea, ne aflăm pentru următorii 5 ani pe lista scurtă a Ministerului Finanțelor în vederea reprezentării României în în litigii investiționale arbitrale internaționale guvernate de reguli ICSID sau UNCITRAL”, arată reprezentanții casei de avocatură.

Au rezistat echipele unite

Reprezentanții MPR Partners ׀ Maravela, Popescu & Asociații consideră că cea mai importantă lecție pe care firma a învățat-o în această perioadă este că o echipă puternică, organizată, funcționând pe principii de colegialitate, unită poate trece peste o astfel de situație cu rezultate pozitive și perspective de creștere, dacă investește cel puțin la fel de mult efort și dedicare ca înaintea perioadei de pandemie.

În privința modului de lucru al avocaților, acesta s-a schimbat pe alocuri, în sensul în care se lucrează predominant de acasă, iar avocații se deplasează la birou doar atunci când au o întâlnire cu un client care preferă întâlnirile față în față.

Totodată, pentru a pregăti un dosar ce are stabilit un termen de judecată în viitorul apropiat, avocatul responsabil se va deplasa la firmă pentru a-și pregăti documentele fizice și pentru a pune la punct alte chestiuni administrative legate de viitorul termen de judecată.

Echipa de litigii a MPR Partners ׀ Maravela, Popescu & Asociații include, la acest moment, șase avocați, respectiv doi parteneri care asigură coordonarea proiectelor și patru avocați seniori implicați în activitatea de redactare și susținere a cauzelor în fața instanțelor. Echipa funcționează pe principiul transparenței și colegialității, strategiile fiind discutate împreună de întregul departament și apoi puse în practică de către avocatul titular al mandatului respectiv. Nu au existat modificări de efective în ultimele trei luni, echipa lucrând în parametrii normali pe toată perioada pandemiei.

„În ciuda contextului dificil, suntem atenți la mișcările din piață și căutăm să ne consolidăm echpa de litigii cu profesioniști, așadar analizăm profilele cu elemente interesante și cu elemente în concordanță cu valorile firmei, ale avocaților experimentați”, subliniază reprezentanții casei de avocatură.

În considerarea protestelor magistraților, care au precedat suspendarea activității de judecată pe perioada stării de urgență, activitatea instanțelor a fost grav perturbată încă de la începutul anului 2020. „Având în vedere decizia instanțelor de a reduce vacanța judecătorească la o lună de zile, preconizăm cu optimism o stare de echilibru în sensul soluționării litigiilor într-un termen rezonabil până la finalul anului current”, au conchis litigatorii MPR Partners ׀ Maravela, Popescu & Asociații.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 44 / 5399
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Firma de avocatură Stratulat Albulescu obține o hotărâre de aproximativ 1 milion de euro, emisă de Curtea de Apel București într-o acțiune formulată de Romprest împotriva Ministerului Fondurilor Europene
Echipa de Real Estate de la Biriș Goran are în derulare proiecte și tranzacții noi, reașezate în contextul actual, pe care clienții doresc să le semneze. Există în continuare „new money” pentru proiectele solide și care oferă o perspectivă viabilă, spun avocații
Criza COVID-19 nu a descurajat investitorii, multe proiecte de M&A începute anterior făcând pași înainte, spun avocații Wolf Theiss. Echipa de Employment a dat o mână de ajutor în aceste proiecte și a ajutat clienții să navigheze lin printre schimbările legislative rapide și efectele pandemiei
Avocații RTPR, pionieri în crearea unui instrument prin care clienții au fost ținuți la curent cu modificările legislative. Alina Stăvaru, Partener și coordonator al echipei de Employment: Întrebările au explodat în domeniile legate de adaptarea organizațiilor la noile realități. Am creat o ancoră de stabilitate și claritate legislativă
Activitate foarte intensă în practica de Dreptul Muncii de la Bondoc & Asociații, cu mandate în proiecte complexe de transfer de activitate sau reorganizarea activității unor companii importante. Mihaela Bondoc, Partener: Așteptăm cu interes reglementările ce urmează să mai fie adoptate în perioada următoare
Cine sunt campionii pieței locale, evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2020 | Cei mai buni profesioniști în copyright, brevete și mărci industriale: ZRVP și Simion & Baciu au cele mai multe recomandări, Mușat & Asociații și NNDKP, pe podium
Trofin & Asociații a intrat în doilea arbitraj ICSID și are, alături de LDPP, cele mai multe mandate la Tribunalul arbitral din Washington. Ce firme locale asigură apărarea statului român în cele 8 dosare și ce onorarii primesc firmele angajate de stat
Finanțele restartează procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de 2.200 lei
Avocații Leroy și Asociații spun că se observă o revenire ușoară la „normal” | Dacă lunile trecute clienții cereau suport legal pentru desfășurarea activității în condiții de siguranță, acum sunt solicitări de tipul day-to-day business și se reiau proiectele amânate în ultimele luni
Încă o victorie pentru avocații ZRVP. Investitorii din parcurile industriale rămân scutiți de impozitul pe imobile, a confirmat Înalta Curte de Casație și Justiție
Specialiștii în insolvență de la Popescu & Asociații sunt implicați în proceduri judiciare în care masa credală cumulată depășește un miliard de euro. Octavian Popescu, Managing Partner: În toamnă se vor putea măsura cu adevărat efectele pandemiei. Mă aștept să crească semnificativ nivelul încărcăturii nu numai în România, dar și la nivel european
INTERVIU | Ionuț Bohâlțeanu, Managing Partner Bohâlțeanu & Asociații, firma de avocați care asistă Bursa de Valori la înființarea Contrapărții Centrale: Semnarea acordului cu CC&G era un element vital în demararea procesului de autorizare. Proiectul va căpăta viteză în perioada următoare
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...