
ANAT cere introducerea urgentă a unui mecanism obligatoriu de protecţie împotriva insolvenţei companiilor aeriene
15 Mai 2025
AgerpresPotrivit patronatelor din turism, falimentul companiei Air Belgium a generat pierderi de aproape opt milioane de euro din cereri de rambursare ale pasagerilor, din care peste cinci milioane de euro sunt reprezentate de biletele vândute prin intermediul agenţiilor de turism şi tur-operatorilor.
Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), alături de Asociaţia Europeană a Agenţiilor de Turism şi Touroperatorilor (ECTAA), solicită introducerea de urgenţă a unui mecanism obligatoriu de protecţie împotriva insolvenţei companiilor aeriene în Europa, după ce Air Belgium a intrat în faliment.
"Este inacceptabil ca agenţiile de turism şi clienţii acestora să fie expuşi unor riscuri atât de mari, în timp ce companiile aeriene nu au obligaţia de a constitui garanţii financiare în caz de insolvenţă. Solicităm instituţiilor europene modificarea cadrului legislativ general şi autorităţilor naţionale să dea curs propunerii înaintate de ANAT încă din vara anului trecut şi care, până în acest moment, a fost complet ignorată de către decidenţi, de a înfiinţa un fond de garantare pentru biletele de avion, bazat pe un mecanism extrem de simplu, dar care ar garanta că toţi pasagerii îşi recuperează bani în cazul falimentului unei companii aeriene, indiferent de canalul prin care au achiziţionat biletul de avion", a declarat, într-un comunicat de presă, preşedintele ANAT, Alin Burcea.
"Este inacceptabil ca agenţiile de turism şi clienţii acestora să fie expuşi unor riscuri atât de mari, în timp ce companiile aeriene nu au obligaţia de a constitui garanţii financiare în caz de insolvenţă. Solicităm instituţiilor europene modificarea cadrului legislativ general şi autorităţilor naţionale să dea curs propunerii înaintate de ANAT încă din vara anului trecut şi care, până în acest moment, a fost complet ignorată de către decidenţi, de a înfiinţa un fond de garantare pentru biletele de avion, bazat pe un mecanism extrem de simplu, dar care ar garanta că toţi pasagerii îşi recuperează bani în cazul falimentului unei companii aeriene, indiferent de canalul prin care au achiziţionat biletul de avion", a declarat, într-un comunicat de presă, preşedintele ANAT, Alin Burcea.
Potrivit patronatelor din turism, falimentul companiei Air Belgium a generat pierderi de aproape opt milioane de euro din cereri de rambursare ale pasagerilor, din care peste cinci milioane de euro sunt reprezentate de biletele vândute prin intermediul agenţiilor de turism şi tur-operatorilor.
"Air Belgium a anunţat încetarea zborurilor regulate de pasageri încă din septembrie 2023, iar pe 30 aprilie 2025 a fost declarată oficial în faliment. Această situaţie, ca şi cea generată de falimentul Blue Air pe piaţa din România, lasă mii de pasageri fără posibilitatea de a-şi recupera contravaloarea biletelor, iar agenţiile de turism sunt puse în faţa unei presiuni financiare uriaşe, de multe ori fiind nevoite, pentru a-şi păstra clienţii, să îi despăgubească din propriul buzunar. Impactul este major asupra agenţiilor de turism - în special asupra IMM-urilor, care reprezintă peste 98% din totalul intermediarilor de turism din Europa. În cazul în care un bilet de avion este vândut ca parte a unui pachet de servicii de călătorie, organizatorul este obligat prin lege să ofere o alternativă clientului, chiar dacă nu mai poate recupera banii de la compania aeriană falimentară. Această realitate generează pierderi considerabile pentru agenţiile de turism, care devin victime colaterale ale gestionării defectuoase din partea companiilor aeriene", se menţionează în comunicatul transmis, joi, AGERPRES.
În prezent, Consiliul Uniunii Europene discută revizuirea Regulamentului (CE) nr. 261/2004 privind drepturile pasagerilor aerieni. În acest context, ANAT şi ECTAA solicită includerea unei prevederi clare prin care companiile aeriene să fie obligate să ofere garanţii financiare care să acopere rambursarea biletelor în cazul anulării zborurilor din motive de faliment sau încetarea activităţii.
"Este momentul ca Europa în ansamblu şi România, cu precădere, să adopte un mecanism real de protecţie, similar Fondului de garantare a biletelor de avion din Danemarca. În lipsa unor astfel de măsuri, agenţiile de turism - care sunt coloana vertebrală a ecosistemului turistic - sunt lăsate să suporte consecinţele falimentelor companiilor aeriene, fără vină şi fără protecţie", a subliniat Burcea.
Datele citate de ANAR relevă faptul că, în ultimii 25 de ani, aproximativ 1.200 de companii aeriene de pasageri comerciale au intrat în insolvenţă. Printre falimentele răsunătoare din ultimii 20 de ani se află cele ale companiilor aeriene Air Madrid (Spania), în decembrie 2006, Air Berlin (Germania), în august 201 şi Blue Air (România), care şi-a suspendat operaţiunile în septembrie 2022 şi a intrat în insolvenţă în martie 2023, afectând între 150.000 şi 230.000 de pasageri, iar pagubele financiare au fost de peste 19,5 milioane de euro în bilete neutilizate.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 755 / 19833 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...