ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

APIA: Proiectul de impozitare auto, asumat de Guvern fără consultare publică, ignoră complet impactul emisiilor de CO 2

05 Septembrie 2025   |   Agerpres

Conform datelor ETSC din 2024, citate de asociaţia de profil, România a înregistrat aproximativ 77 de decese la un milion de locuitori, faţă de media UE, de 45, astfel ocupând primul loc la nivel european în ceea ce priveşte mortalitatea în accidente rutiere.

 
 
Proiectul de impozitare auto, introdus prin asumarea răspunderii Guvernului fără consultare publică şi fără dialog real cu industria sau cu societatea civilă, reprezintă o abordare netransparentă şi riscantă, ridică serioase semne de întrebare privind corectitudinea şi impactul acestui act legislativ, ignorând complet factorul relevant al emisiilor de CO2, atrage atenţia Consiliul Director al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), într-o scrisoare deschisă transmisă, vineri, premierului Ilie Bolojan.

"Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), organizaţia reprezentativă a industriei auto din România, face un apel public către prim-ministrul României. Considerăm că proiectul de impozitare auto, introdus prin asumarea răspunderii Guvernului fără consultare publică şi fără dialog real cu industria sau societatea civilă, reprezintă o abordare netransparentă şi riscantă, care ridică serioase semne de întrebare privind corectitudinea şi impactul acestui act legislativ", se menţionează în document.


În plus, specialiştii APIA susţin faptul că metoda de impozitare stabilită prin această lege prezintă probleme de fond esenţiale: criterii incomplete şi învechite - impozitul se calculează exclusiv pe baza cilindreei (volumul generat prin deplasarea pistonului în timpul unei curse - n. r. )şi a încadrării într-o normă Euro, ignorând complet factorul relevant al emisiilor de CO2; diferenţe insuficiente între vehicule vechi şi noi - grila nu descurajează menţinerea sau importul de maşini vechi şi poluante, ba chiar le favorizează, întrucât un vehicul Euro 6 nou este impozitat identic cu unul de zece ani; impact bugetar limitat - în forma actuală, sistemul nu aduce venituri consistente la bugetul de stat şi, prin încurajarea pieţei autoturismelor vechi, de cele mai multe ori nefiscalizate, generează pierderi suplimentare din TVA, contribuţii sociale şi alte taxe conexe; ignorarea propunerilor APIA, în condiţiile în care soluţia transmisă de asociaţie, aliniată la bune practici europene şi bazată pe principiul "poluatorul plăteşte", nu a fost nici măcar luată în considerare pentru o discuţie preliminară.

Din analiza experţilor reiese că diferenţa dintre maşinile Non Euro/E0-E3 şi Euro 6 este, per 200 cmc, de doar 18,2% (pentru capacitatea cilindrică mai mică sau egală cu 1600), de 18,3% (1601-2000), 18,5% (2001-2600), 21% (2601-3000) şi 10% (peste 3001).

"Această amplitudine redusă nu transmite un semnal de cost suficient pentru reînnoirea parcului auto şi nu descurajează ferm menţinerea/achiziţia vehiculelor vechi şi poluante. Mai mult, noile taxe legate de impozitarea auto nu reuşesc să armonizeze evoluţia tarifară cu realităţile economice.

Între 1 ianuarie 2016 şi finalul prognozat al lui 2025 (conform datelor oficiale), inflaţia cumulată a fost de +69,42%, iar cursul RON/EUR a crescut cu +12,4%. În aceeaşi perioadă, parcul auto a îmbătrânit, iar România continuă să deţină una dintre cele mai ridicate rate de mortalitate rutieră din Uniunea Europeană, afirmă reprezentanţii APIA.

Conform datelor ETSC din 2024, citate de asociaţia de profil, România a înregistrat aproximativ 77 de decese la un milion de locuitori, faţă de media UE, de 45, astfel ocupând primul loc la nivel european în ceea ce priveşte mortalitatea în accidente rutiere. Aceste valori alarmante sunt, în mare parte, alimentate de circulaţia excesivă a vehiculelor vechi, nesigure şi poluante, care afectează direct siguranţa rutieră.

"În al doilea rând, dar la fel de important de menţionat, normele Euro nu sunt echivalente cu nivelurile de emisii de CO2. Normele Euro au fost introduse începând cu anul 1992 (Euro 1) şi au evoluat prin etape succesive - Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 (cu sub-etapele 5a şi 5b), Euro 6 (cu sub-etapele 6b, 6c, 6d-TEMP, 6d şi 6e) - până la actuala discuţie privind Euro 7, planificată pentru 2027. Toate aceste norme stabilesc limite pentru poluanţi precum oxizii de azot, particulele, monoxidul de carbon sau hidrocarburile, având ca obiectiv reducerea poluării locale din oraşe şi impactul direct asupra sănătăţii. În paralel, Uniunea Europeană a adoptat un alt cadru legislativ, complet separat, pentru reducerea emisiilor de CO2, considerate principalele responsabile de schimbările climatice. Astfel, producătorii auto au avut şi au în continuare obligaţia să respecte ţinte de emisii medii de CO2‚ pe flotă: 130 g/km în 2015, 95 g/km începând cu 2021 şi, în perspectivă, reducerea cu 55% până în 2030 şi obiectivul zero emisii pentru vehicule noi în 2035. Prin urmare, propunerea ministerului - care combină cilindreea cu norma Euro - creează o confuzie între două cadre legislative distincte şi ignoră componenta CO2‚ cea mai relevantă astăzi în contextul politicilor climatice europene", se precizează în scrisoare deschisă.

Potrivit sursei citate, un alt aspect se referă la schema de impozitare, care "generează anomalii evidente".

"O maşină Euro 6 de un an plăteşte acelaşi impozit ca una de zece ani. Diferenţele de taxare între un vehicul Euro 6 şi unul Euro 4 sunt minore şi nu reflectă diferenţele reale de performanţă şi de impact asupra mediului. În acelaşi timp, autoturismele mai vechi de zece ani, responsabile pentru cea mai mare parte a poluării şi a consumului ridicat, sunt impozitate prea puţin pentru a descuraja menţinerea sau achiziţionarea acestora. Această abordare nu stimulează reînnoirea parcului auto şi nici orientarea către vehicule cu emisii reduse, fie ele hibride sau electrice. Din contră, menţine un avantaj competitiv pentru vehiculele vechi şi poluante, în contradicţie cu obiectivele de mediu asumate de România şi Uniunea Europeană", notează organizaţia profesională.

În context, APIA consideră că actuala propunere din partea Guvernului este "greşită şi incompletă" şi nu reflectă realitatea tehnologică, nu este corelată cu obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 şi nu încurajează tranziţia către un transport mai curat şi mai eficient.

"Reamintim, totodată, că APIA a transmis deja o propunere proprie de sistem de impozitare, fundamentată pe bune practici europene şi pe principiul 'poluatorul plăteşte', care poate reprezenta un punct de plecare solid pentru construcţia unui model echilibrat, corect şi sustenabil pentru România dar a fost ignorată complet atât de fostul Guvern, cât şi de actualul. În acest sens, atragem atenţia că tentativa noastră de a avea un dialog direct cu Ministerul Transporturilor - exact pe această temă - a fost respinsă cu motivarea oficială că 'agenda este extrem de încărcată necesitând o prioritizare a acţiunilor'. Din păcate, se pare că definirea unui sistem corect de impozitare auto nu a reprezentat o prioritate pentru Ministerul Transporturilor", se arată în document.

În viziunea APIA, România are nevoie de un sistem de impozitare auto corect, modern şi sustenabil, care să sprijine tranziţia către un transport mai curat.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1 / 19852
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Summer Internship-ul Mușat & Asociații, mai mult decât un stagiu de vară: program strategic de formare și recrutare, care le oferă studenților experiență practică autentică, mentorat direct de la parteneri și acces la Fellowship, cu șanse reale de a deveni parte din echipa firmei | De vorbă cu Ștefan Diaconescu (Partner) despre experiență completă a cursanților, cu expunere directă la multiple arii de practică și la cultura organizațională a uneia dintre cele mai mari firme de avocatură din România
Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat dezvoltatorul şi investitorul imobiliar Prime Kapital în emisiunea de obligațiuni de 100 mil. €. Partenerii Andrei Burz-Pînzaru și Irina Dimitriu, în prim plan
League Tables of Legal Advisors (H1 2025) | Piața globală a fuziunilor și achizițiilor a atins 2 trilioane USD – cel mai bun semestru pentru mega-deal-uri din 2020, dar cu cel mai mic număr de tranzacții din ultimele două decenii. CMS și Clifford Chance, printre primele în clasamentul global. Schoenherr are un avans impresionant în Europa și a asistat cele mai multe tranzacții în CEE
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...