
ASF: Consumatorii au primit în plus, în 2024, aproximativ 1,7 milioane lei, în urma concilierilor realizate de SAL-Fin
21 Martie 2025
AGERPRESCererile consumatorilor, preluate în analiză în cursul anului 2024, au vizat aproape în totalitate domeniul asigurărilor.
Consumatorii au primit în plus, în anul 2024, aproximativ 1,7 milioane lei, ca urmare a concilierilor realizate de SAL-Fin, Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar non-bancar, din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).
Potrivit unui comunicat remis AGERPRES, cea mai mare sumă obţinută în plus de către un consumator care a apelat la procedurile de conciliere oferite de SAL-Fin a fost de 332.715 lei, ca rezultat al concilierii unui litigiu privind despăgubirea aferentă producerii unui incendiu a unui imobil, respectiv clădire şi hală.
"Mai mult decât atât, şi în alte dosare instrumentate de SAL-Fin, consumatorii au primit sume importante, în plus. Spre exemplu, într-un litigiu în care consumatorul a solicitat o diferenţă pentru despăgubiri pentru daune morale, în cazul unui accident rutier, acesta a primit în plus suma de 230.100 lei. În alte două cazuri similare, sumele suplimentare achitate consumatorilor afectaţi au fost de 51.700 de lei, respectiv 40.385 lei", menţionează sursa citată.
Potrivit unui comunicat remis AGERPRES, cea mai mare sumă obţinută în plus de către un consumator care a apelat la procedurile de conciliere oferite de SAL-Fin a fost de 332.715 lei, ca rezultat al concilierii unui litigiu privind despăgubirea aferentă producerii unui incendiu a unui imobil, respectiv clădire şi hală.
"Mai mult decât atât, şi în alte dosare instrumentate de SAL-Fin, consumatorii au primit sume importante, în plus. Spre exemplu, într-un litigiu în care consumatorul a solicitat o diferenţă pentru despăgubiri pentru daune morale, în cazul unui accident rutier, acesta a primit în plus suma de 230.100 lei. În alte două cazuri similare, sumele suplimentare achitate consumatorilor afectaţi au fost de 51.700 de lei, respectiv 40.385 lei", menţionează sursa citată.
În 2024, SAL-Fin a înregistrat 761 cereri de conciliere, în scădere cu circa 18% faţă de anul anterior, când a fost înregistrat un număr de 923 de cereri. Din numărul total de cereri înregistrate anul trecut, 322 de cereri au fost acceptate, fiind îndeplinite condiţiile legale de eligibilitate, conform documentului.
Totodată, cererile consumatorilor, preluate în analiză în cursul anului 2024, au vizat aproape în totalitate domeniul asigurărilor.
Reprezentanţii ASF au menţionat cele două proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor. Astfel, procedura de soluţionare prin propunerea unei soluţii, cu o perioadă medie de desfăşurare de 30 de zile, presupune soluţionarea unui litigiu sub supravegherea şi îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin, ce survine ca urmare a propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor şi concesiilor la care părţile se înţeleg în vederea soluţionării litigiului în cadrul SAL-Fin.
În schimb, procedura soluţionării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluţii, cu o perioadă medie de desfăşurare de 55 de zile, presupune pronunţarea unei hotărâri de impunere, care, dacă nu este atacată în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării, constituie de drept titlu executoriu.
Potrivit ASF, soluţiile adoptate în procedurile derulate în 2024 de către SAL-Fin, indiferent de modul de soluţionare, au fost acceptate de părţi în proporţie de aproximativ 86%.
Din totalul celor 332 de cereri acceptate, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluţii pentru un număr de 285 de cereri (86%), dintre care 98% din proceduri s-au desfăşurat online.
Pentru un număr de 47 de cereri (14%), consumatorii au ales procedura de propunere a unei soluţii. Aproape toate s-au defăşurat online.
În total, în perioada 2016 - 2024, la nivelul SAL-Fin au fost soluţionate aproximativ 3.800 de litigii, menţionează reprezentanţii ASF.
"Examinarea litigiilor supuse SAL-Fin este gratuită şi se realizează de către conciliatori independenţi şi imparţiali înscrişi în Registrul Conciliatorilor. Acesta este constituit din persoane fizice cu pregătire şi cu experienţă profesională, atât în domeniul pieţelor financiare non-bancare, cât şi al soluţionării litigiilor pe căi alternative", se mai arată în comunicat.
SAL-Fin este singura entitate de soluţionare alternativă a litigiilor care organizează şi administrează proceduri SAL, pe domeniile în care ASF are competenţă şi este unica entitate la nivel naţional membră a reţelei europene de profil FIN-NET. Dezvoltarea capacităţii SAL-Fin vine în sprijinul atât al consumatorilor, prin creşterea capacităţii de procesare a dosarelor, cât şi în sprijinul comercianţilor, care au astfel la îndemână o modalitate eficientă de a rezolva eventualele dispute cu clienţii.
Autoritatea de Supraveghere Financiară este autoritatea naţională, înfiinţată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1315 / 20048 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații, la finalizarea proiectului în care a asistat Vodafone România la achiziția Telekom România Mobile Communications: O tranzacție de durată, sofisticată, care a necesitat multă dedicare, pricepere și inspirație
Filip & Company asistă DIGI Romania la achiziția unei părți din Telekom România Mobile Communications | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Lexology Competition Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care modelează practica de concurență pe piața locală: Cătălin Suliman (Filip & Company) și Georgiana Bădescu (Schoenherr), printre avocații considerați Thought Leaders. Manuela Guia (GNP Guia Naghi & Partners), Georgeta Dinu (NNDKP), Andreea Oprișan și Raluca Vasilache (Țuca Zbârcea & Asociații), în nucleul de forță al practicii pe piața locală
KPMG Legal - Toncescu și Asociații îl recrutează pe Alexandru Slujitoru de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener. Ramona Jurubiță, reconfirmată pentru al treilea mandat în funcția de Country Managing Partner al KPMG în România și Moldova
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocati stagiari promoția septembrie 2025 | Litigii
Decizie ÎCCJ: O victorie fiscală de referință în materia cheltuielilor intra-grup internațional și a reciclării deșeurilor de ambalaje, obținută de avocații Mușat & Asociații | Echipă interdisciplinară, coordonată de partenerii Angela Porumb și Răzvan Graure
Avocații PNSA au stat alături de compania locală Bit Soft în tranzacția prin care grupul canadian Volaris a intrat pe piața românească a tehnologiei pentru ospitalitate. Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Instanța de judecată a constatat deductibilitatea serviciilor intra-grup de marketing și negociere, respectiv a serviciilor de cercetare și dezvoltare fără posibilitatea organelor fiscale de a evalua oportunitatea acestor servicii | Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații, condusă de Emanuel Băncilă, a obținut victoria
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...