ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

ASF: Consumatorii au primit în plus, în 2024, aproximativ 1,7 milioane lei, în urma concilierilor realizate de SAL-Fin

21 Martie 2025   |   AGERPRES

Cererile consumatorilor, preluate în analiză în cursul anului 2024, au vizat aproape în totalitate domeniul asigurărilor.

 
 
Consumatorii au primit în plus, în anul 2024, aproximativ 1,7 milioane lei, ca urmare a concilierilor realizate de SAL-Fin, Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar non-bancar, din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).

Potrivit unui comunicat remis AGERPRES, cea mai mare sumă obţinută în plus de către un consumator care a apelat la procedurile de conciliere oferite de SAL-Fin a fost de 332.715 lei, ca rezultat al concilierii unui litigiu privind despăgubirea aferentă producerii unui incendiu a unui imobil, respectiv clădire şi hală.

"Mai mult decât atât, şi în alte dosare instrumentate de SAL-Fin, consumatorii au primit sume importante, în plus. Spre exemplu, într-un litigiu în care consumatorul a solicitat o diferenţă pentru despăgubiri pentru daune morale, în cazul unui accident rutier, acesta a primit în plus suma de 230.100 lei. În alte două cazuri similare, sumele suplimentare achitate consumatorilor afectaţi au fost de 51.700 de lei, respectiv 40.385 lei", menţionează sursa citată.


În 2024, SAL-Fin a înregistrat 761 cereri de conciliere, în scădere cu circa 18% faţă de anul anterior, când a fost înregistrat un număr de 923 de cereri. Din numărul total de cereri înregistrate anul trecut, 322 de cereri au fost acceptate, fiind îndeplinite condiţiile legale de eligibilitate, conform documentului.

Totodată, cererile consumatorilor, preluate în analiză în cursul anului 2024, au vizat aproape în totalitate domeniul asigurărilor.

Reprezentanţii ASF au menţionat cele două proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor. Astfel, procedura de soluţionare prin propunerea unei soluţii, cu o perioadă medie de desfăşurare de 30 de zile, presupune soluţionarea unui litigiu sub supravegherea şi îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin, ce survine ca urmare a propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor şi concesiilor la care părţile se înţeleg în vederea soluţionării litigiului în cadrul SAL-Fin.

În schimb, procedura soluţionării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluţii, cu o perioadă medie de desfăşurare de 55 de zile, presupune pronunţarea unei hotărâri de impunere, care, dacă nu este atacată în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării, constituie de drept titlu executoriu.

Potrivit ASF, soluţiile adoptate în procedurile derulate în 2024 de către SAL-Fin, indiferent de modul de soluţionare, au fost acceptate de părţi în proporţie de aproximativ 86%.

Din totalul celor 332 de cereri acceptate, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluţii pentru un număr de 285 de cereri (86%), dintre care 98% din proceduri s-au desfăşurat online.

Pentru un număr de 47 de cereri (14%), consumatorii au ales procedura de propunere a unei soluţii. Aproape toate s-au defăşurat online.
În total, în perioada 2016 - 2024, la nivelul SAL-Fin au fost soluţionate aproximativ 3.800 de litigii, menţionează reprezentanţii ASF.

"Examinarea litigiilor supuse SAL-Fin este gratuită şi se realizează de către conciliatori independenţi şi imparţiali înscrişi în Registrul Conciliatorilor. Acesta este constituit din persoane fizice cu pregătire şi cu experienţă profesională, atât în domeniul pieţelor financiare non-bancare, cât şi al soluţionării litigiilor pe căi alternative", se mai arată în comunicat.

SAL-Fin este singura entitate de soluţionare alternativă a litigiilor care organizează şi administrează proceduri SAL, pe domeniile în care ASF are competenţă şi este unica entitate la nivel naţional membră a reţelei europene de profil FIN-NET. Dezvoltarea capacităţii SAL-Fin vine în sprijinul atât al consumatorilor, prin creşterea capacităţii de procesare a dosarelor, cât şi în sprijinul comercianţilor, care au astfel la îndemână o modalitate eficientă de a rezolva eventualele dispute cu clienţii.

Autoritatea de Supraveghere Financiară este autoritatea naţională, înfiinţată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 942 / 19675
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA a asistat una dintre cele mai mari finanțări acordate în ultimii ani | Grupul Ameropa, client tradițional al casei de avocatură, semnează o facilitate de refinanțare de 1,35 miliarde USD cu un sindicat format din trei bănci. Partenerul Bogdan C. Stoica a coordonat echipa, cu contribuția Ioanei Lazăr (Senior Associate) și a Crinei Stan (Associate)
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Tranzacție majoră în energia verde: RTPR asistă OX2 la vânzarea unui parc eolian de 96 MW. Echipă cu avocații A&O Shearman pe parte juridică, EY - consultant financiar pentru vânzător
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
Țuca Zbârcea & Asociații stabilește un precedent important în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic | Reprezentarea, asigurată de o echipă coordonată de Alina Ungureanu (partner) și Cătălina Ionescu (senior associate)
Schoenherr i-a asistat pe fondatorii Purcari Wineries în legătură cu oferta publică de preluare voluntară de acțiuni ale companiei de către Maspex. Narcisa Oprea (partener) a coordonat echipa
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ și Andronic and Partners au gestionat juridic, în plan local, achiziția startup-ului Planable, fondat în Moldova și România, de către SE Ranking. Firme de avocatură din SUA și Moldova, în tranzacție
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...