
Barometrul de Încredere Edelman 2025: Nivel ridicat de resentiment faţă de guvern, mediu de afaceri şi de cei bogaţi
22 Ianuarie 2025
AgerpresSentimentul de nemulţumire este definit prin convingerea că guvernul şi mediul de afaceri "le fac rău şi servesc interese înguste", iar în cele din urmă cei bogaţi beneficiază, în timp ce oamenii obişnuiţi se chinuie.
Barometrul de încredere Edelman 2025 arată că temerile economice s-au transformat în resentimente, şase din 10 respondenţi, din 26 de ţări, raportând un sentiment de nemulţumire de la moderat la ridicat.
Conform unui comunicat remis, miercuri, AGERPRES, acest sentiment este definit prin convingerea că guvernul şi mediul de afaceri "le fac rău şi servesc interese înguste", iar în cele din urmă cei bogaţi beneficiază, în timp ce oamenii obişnuiţi se chinuie.
Totodată, potrivit sursei citate, teama de discriminare a crescut cu 10 puncte, ajungând la un nivel record de 63%, fiind majoritară la toate genurile, vârstele şi nivelurile de venit. Cea mai mare creştere (14 puncte) a fost înregistrată în rândul albilor din SUA.
Conform unui comunicat remis, miercuri, AGERPRES, acest sentiment este definit prin convingerea că guvernul şi mediul de afaceri "le fac rău şi servesc interese înguste", iar în cele din urmă cei bogaţi beneficiază, în timp ce oamenii obişnuiţi se chinuie.
Totodată, potrivit sursei citate, teama de discriminare a crescut cu 10 puncte, ajungând la un nivel record de 63%, fiind majoritară la toate genurile, vârstele şi nivelurile de venit. Cea mai mare creştere (14 puncte) a fost înregistrată în rândul albilor din SUA.
Barometrul mai semnalează că oamenii aşteaptă de la mediul de afaceri şi mass-media să remedieze problemele pe care le-au creat, în timp ce organizaţiile neguvernamentale au recâştigat din încredere.
"În ultimul deceniu, societatea a evoluat de la temeri la polarizare, iar acum la resentiment. Lideri în funcţie din SUA, Marea Britanie, Franţa, Germania, Coreea de Sud şi Canada au fost înlăturaţi pe fondul furiei alegătorilor cu privire la pierderea locurilor de muncă, la globalizare şi inflaţie. (...) Barometrul constată un decalaj de 30 de puncte în ceea ce priveşte încrederea în instituţii între cei cu nemulţumiri mari şi cei cu nemulţumiri mici (indice de încredere de 36 faţă de 66). Reducerea acestui decalaj favorizează speranţa pentru un viitor mai bun", a declarat Richard Edelman, director general al Edelman, citat în comunicat.
Corina Vinţan, director general al Links Associates, firmă afiliată la reţeaua de PR Edelman, a subliniat că sistemele politice şi economice se află sub cea mai mare presiune, ca urmare a polarizării şi inegalităţilor resimţite.
"Anul acesta, cercetarea surprinde criza fără precedent de încredere prin care trece umanitatea. Valul uriaş de resentiment, lipsa de speranţă şi confuzia devin tot mai mari în toate societăţile din lume, iar sistemele noastre politice şi economice se află sub cea mai mare presiune, ca urmare a polarizării şi inegalităţilor resimţite. În acest context tulbure, comunicatorii din toate instituţiile cheie au rolul de a recalibra mesajele liderilor către o perspectivă mult mai umană. În mod particular, comunicarea mediului de business trebuie să aibă ca obiectiv refacerea punţilor de dialog între consumatori şi branduri într-un mod autentic, integru şi răspunzând aspiraţiilor şi nevoilor reale ale acestora", a spus Corina Vinţan.
Patru factori cheie stau la baza resentimentului
Resentimentul provine din patru factori cheie, se spune în comunicat. Primul este lipsa de speranţă pentru generaţia viitoare, credinţa că lucrurile în ţara lor vor fi mai bune decât astăzi pentru următoarea generaţie fiind de doar 36%, cu scăderi semnificative în toate democraţiile occidentale: Franţa (9%), Regatul Unit (17%) şi SUA (30%). În al doilea rând, există o diferenţă de încredere condiţionată de venit. Astfel, respondenţii cu venituri mici (48%) au cu 13 puncte mai puţină încredere în instituţii decât cei cu venituri mari (61%). În al treilea rând, este o lipsă de încredere fără precedent la nivel global în liderii instituţionali, în contextul în care o medie de 69% dintre respondenţi se tem că oficialii guvernamentali, liderii de afaceri şi jurnaliştii îi induc în eroare în mod deliberat, o creştere cu 11 puncte în ultimii 4 ani. În cele din urmă, există o confuzie generală cu privire la informaţiile credibile - 63% consideră că este din ce în ce mai greu de spus dacă ştirile au fost produse de o sursă respectabilă sau din tentative de înşelăciune.
"În mod alarmant, 4 din 10 respondenţi - 53% dintre cei cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani - aprobă una sau mai multe forme de activism ostil pentru a determina o schimbare, care include atacarea persoanelor online, răspândirea intenţionată a dezinformării, ameninţarea sau comiterea de acte de violenţă şi deteriorarea proprietăţii publice sau private. De asemenea, prevalează o mentalitate de sumă nulă, respondenţii considerând victoriile celor cu politici opuse ca fiind în detrimentul lor. Această perspectivă este de două ori mai frecventă în rândul celor cu nemulţumiri mari (53%) decât a celor cu nemulţumiri mici (23%)", se menţionează în comunicat.
Mediul de afaceri şi mass-media, instituţiile de la care oamenii au aşteptarea de a remedia problemele pe care le-au creat. ONG-urile, singura instituţie privită ca unificatoare
Barometrul mai semnalează că mediul de afaceri a devenit soluţia implicită pentru problemele societale, având în vedere că mulţi oameni cred că întreprinderile sunt mai competente (+48 de puncte) şi mai etice (+29 de puncte) decât guvernul. De altfel, mediul de afaceri este şi instituţia care se bucură de cea mai mare cotă de încredere (62%), urmată de ONG-uri (58%), guvern (52%) şi mass media (52%). Companiile dispun de potenţialul de încredere şi de o mare parte din permisiunea publicului de a aborda problemele sociale, dacă implicarea lor în soluţionarea acestora este justificată prin propria contribuţie la crearea problemei şi dacă acţiunile lor ar îmbunătăţi performanţa întreprinderii.
"Mediul de afaceri se confruntă cu reacţii negative din partea celor care se opun rolului său de catalizator pentru schimbarea societăţii. Întoarcerea de la o societate resentimentară va necesita un efort interinstituţional pentru a aborda probleme precum integritatea informaţiilor, accesibilitatea, durabilitatea şi viitorul AI", a subliniat Richard Edelman.
Spre deosebire de anii trecuţi, organizaţiile neguvernamentale au recâştigat din încredere (53% dintre cei nemulţumiţi moderat, 52% dintre cei foarte nemulţumiţi şi 43% dintre cei puţin nemulţumiţi au încredere în ONG-uri). Acestea sunt văzute ca singura instituţie cu forţă unificatoare în rândul celor cu un sentiment ridicat de nemulţumire şi instituţia cu cea mai mare încredere în rândul acestui grup.
În ceea ce priveşte mass-media, aşteptările sunt ca acestea să acorde prioritate informaţiilor de calitate în detrimentul conţinutului bazat pe click-uri, pentru a permite luarea de decizii în cunoştinţă de cauză.
Alte concluzii ale Barometrului de Încredere Edelman 2025
Barometrul mai evidenţiază şi lipsa de încredere în rândul economiilor de top. Cinci dintre cele mai mari zece economii globale se numără printre cele mai puţin încrezătoare naţiuni din indicele de încredere: Japonia (cea mai puţin încrezătoare, cu 37%), Germania (41%), Regatul Unit (43%), SUA (47%) şi Franţa (48%).
Naţiunile în curs de dezvoltare sunt mai încrezătoare, în fruntea topului afându-se China (77%), Indonezia (76%), India (75%) şi Emiratele Arabe Unite (72%).
Pe de altă parte, în ciuda unei scăderi de 3 puncte, la 75%, a încrederii în rândul angajaţilor, "angajatorul meu" rămâne instituţia cu cea mai mare încredere.
Totodată, barometrul a mai constat o accelerare a insecurităţii locurilor de muncă. Temerile legate de nesiguranţa locului de muncă din cauza impactului globalizării au crescut în ultimul an, incluzând cauze precum conflictele comerciale internaţionale (62% dintre angajaţi sunt îngrijoraţi, în creştere cu 5 puncte), concurenţii străini (59%, în creştere cu 6 puncte), offshoring-ul (54%, în creştere cu 6 puncte), o recesiune iminentă (63%, în creştere cu 3 puncte), automatizarea (58%, în creştere cu 5 puncte) şi competenţele depăşite (58%, în creştere cu 2 puncte).
De asemenea, cei bogaţi sunt văzuţi ca fiind problema, majoritatea considerând că aceştia evită să-şi plătească partea lor echitabilă de impozite (67%), iar 65% dau vina pe egoismul lor pentru multe dintre probleme.
Barometrul de Încredere Edelman 2025 este cel de-al 25-lea sondaj anual de încredere al companiei. Cercetarea a fost realizată de Edelman Trust Institute şi constă în interviuri online de 30 de minute realizate între 25 octombrie şi 16 noiembrie 2024. Edelman Trust Barometer 2025 a chestionat peste 33.000 de respondenţi din 28 de ţări.
Publicat în luna ianuarie a fiecărui an, raportul acoperă o serie de indicatori societali importanţi şi oportuni ai încrederii în mediul de afaceri, mass-media, guvern şi ONG-uri, modelând conversaţia şi stabilind agenda pentru anul următor.
Edelman este o companie globală în domeniul comunicării, cu 6.000 de specialişti, în peste 60 de birouri, care oferă strategii de comunicare.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 192 / 18516 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Victorie în instanță pentru Pop Briciu Crai și Biriș Goran în legătură cu impozitul pe cifra de afaceri aplicabil operatorilor care tranzacționează produse accizabile
Iablonschi & Asociații asistă CCP Cooperatief cu privire la achiziția unui complex logistic din Ștefăneștii de Jos
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...