CBRE Market Snapshot Q3: Retailul devine motorul tranzacțiilor industriale, cu o pondere dublată în ultimii 5 ani
29 Octombrie 2020 BizLawyer
• Stocul de spații de retail se apropie de 4 mil. mp, cu un apetit ridicat pentru retail park • Companiile din retail și servicii conexe au generat 50% din tranzacțiile de industrial • Stocul de spații industriale va depăși borna de 5 mil. mp iar dezvoltatorii pariază pe extinderea la nivelul țării
| |
|
Carmen Ravon, Head of Retail and Land, Omnichannel Real Estate Solutions, si Andrei Jerca, Head of Industrial Services - CBRE România |
Trimestrul al treilea a adus o activitate crescută pe sectorul spațiilor industriale, unde companiile din retail și servicii aferente, respectiv curierat și logistică, au închiriat peste 300.000 mp, având o pondere de 50% din totalul tranzacțiilor, dublu față de anul 2015, arată raportul CBRE Market Snapshot Q3.
Un trend important în primele trei trimestre din 2020 este evoluția retailului către omnichannel. Pe de o parte, retailerii se concentrează pe rețeaua de magazine fizice, unde CBRE lucrează intens pe optimizarea de portofolii iar pe de altă parte investesc noi resurse pentru a beneficia de creșterea vânzărilor online, extinzându-și capacitățile logistice.
„Evoluția retailului către omnichannel generează o nevoie sporită de spații logistice, alimentată de lipsa de predictibilitate vizavi de posibilele restricții din partea autorităților într-un moment cheie pentru retail. Trimestrul al patrulea, prin Black Friday, Moș Nicole și Crăciunul, generează peste 30% din vânzările totale de retail online iar extinderea spațiilor logistice influențează experiența de cumpărare și implicit vânzările de retail”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail and Land, Omnichannel Real Estate Solutions, în cadrul CBRE România.
Un trend important în primele trei trimestre din 2020 este evoluția retailului către omnichannel. Pe de o parte, retailerii se concentrează pe rețeaua de magazine fizice, unde CBRE lucrează intens pe optimizarea de portofolii iar pe de altă parte investesc noi resurse pentru a beneficia de creșterea vânzărilor online, extinzându-și capacitățile logistice.
„Evoluția retailului către omnichannel generează o nevoie sporită de spații logistice, alimentată de lipsa de predictibilitate vizavi de posibilele restricții din partea autorităților într-un moment cheie pentru retail. Trimestrul al patrulea, prin Black Friday, Moș Nicole și Crăciunul, generează peste 30% din vânzările totale de retail online iar extinderea spațiilor logistice influențează experiența de cumpărare și implicit vânzările de retail”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail and Land, Omnichannel Real Estate Solutions, în cadrul CBRE România.
CBRE a lansat recent în România o gamă de servicii omnichannel pentru retailerii care vor o adaptare rapidă la noul context de piață prin extinderea spațiilor industriale. Noua gamă de servicii integrează soluțiile deja oferite retailerilor (achiziții de terenuri, leasing, optimizare de portofoliu, fuziuni și achiziții și property management) și facilitează accesul acestora la soluții tipice pentru sectorul industrial.
Stocul modern de retail din România era estimat la finalul trimestrului al treilea la 3,84 mil. mp, după ce în primele nouă luni au fost livrați 90.000 mp odată cu finalizarea proiectelor Dâmbovița Mall și Shopping City Târgu Mureș, NEST Miercurea Ciuc și NEST Oradea. În trimestrul al patrulea, alți 82.000 mp vor fi livrați în orașele Alba Iulia, Baia Mare, Brașov, Slobozia, Sibiu și Timișoara, prin deschiderea de noi proiecte sau extinderea celor existente, îndreptându-ne astfel spre pragul de 4 mil. mp, arată datele CBRE Research.
„Proiectele livrate în 2020 au fost inițiate în 2019 sau chiar mai devreme. În continuare, investitorii devin precauți în ceea ce privește dezvoltarea proiectelor de mari dimensiuni și remarcăm mai degrabă un apetit pentru proiecte mici și medii, în special parcuri de retail. Astfel de proiecte, cum este și parcul de retail dezvoltat de Synergy în zona Pipera-Voluntari, ar putea deveni motorul pieței în următorul an”, a adăugat Carmen Ravon.
Peste 600.000 mp de spații industriale tranzacționați în primele nouă luni
În primele trei trimestre, în România a fost tranzacționată o suprafață totală de 612.000 mp de spații industriale, în creștere cu 70% față de media perioadei similare din ultimii trei ani, potrivit datelor CBRE Research.
„Retailul ca pondere în totalul tranzacțiilor de industrial s-a dublat față de anul 2015, creștere evidentă și dacă adăugăm serviciile de curierat și de logistică aferente. Aproape jumătate din totalul tranzacțiilor cu spații industriale din primele nouă luni a fost generat de companii din retail, respectiv peste 300.000 mp. Deși vedem tot mai multe tranzacții din zona non-alimentară, ne așteptăm în continuare și la tranzacții de mari dimensiuni din partea companiilor din FMCG, în diferite zone ale țării”, a declarat Andrei Jerca, Head of Industrial Services, CBRE România.
Suprafața medie tranzacționată pe piața industrială a crescut în 2020 la peste 8.000 mp, confirmând interesul chiriașilor pentru depozite pentru depozite XXL și conturând pasul următor pentru a eficientiza si securiza livrările de marfă în timp util: last mile logistics și incity logistics, potrivit CBRE.
Stocul de spații industriale va depăși borna de 5 mil. mp în 2020
Volumul în creștere de tranzacții de închiriere a alimentat dinamica dezvoltărilor de noi proiecte industriale. Stocul de spatii industriale din România a ajuns la 4,84 mil. mp la sfârșitul trimestrului al treilea, după ce în primele nouă luni au fost livrați 389.000 mp. Aproximativ 260.000 mp urmează a fi finalizați în trimestrul al patrulea, astfel încât până la finalul anului, stocul de spații industriale va depăși borna de 5 mil. mp, potrivit datelor CBRE Research. Raportat la populația României, acest volum reprezintă un stoc industrial de 260 mp per mia de locuitori, sub nivelul din regiune (347 mp per mia de locuitori în Ungaria sau 510 mp per mia de locuitori în Polonia), cu potențial de creștere în continuare. Alți 250.000 mp de spații industriale sunt în construcție și urmează a fi livrați în primele trei trimestre din 2021.
„Aproape jumătate din stocul total existent este concentrat în București, însă dacă analizăm proiectele aflate în construcție, observăm un interes ridicat pentru vestul și nordul tării. Peste 70% din noile proiecte se află în aceste zone, pe care dezvoltatori precum CTP, WDP, Element Development și Global Vision au pariat prin extinderea portofoliilor. Centrul țării devine de asemenea atractiv și remarcăm noi dezvoltări din partea VGP”, a subliniat Andrei Jerca.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 17132 / 20439 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





