ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

(CITR): Efectul pozitiv al măsurii de amânare la plată a ratelor va depinde de elaborarea normelor de aplicare

31 Martie 2020   |   AGERPRES

În comunicat se precizează care sunt beneficiile în cazul aprobării suspendării cu 9 luni a ratelor aferente facilităţilor de creditare.

 
 
Efectul pozitiv al măsurii de amânare la plată a ratelor va depinde de modalitatea în care Executivul va elabora normele de aplicare ale acestui act normativ şi de deschiderea mediului bancar, susţine Adrian Lotrean, Senior Partner Impetum Group şi CITR.

"Actul normativ care reglementează posibilitatea amânării la plată a ratelor ce urmează a fi scadente reprezintă o măsură bine-venită pentru mediul economic, care creează posibilitatea debitorilor a căror venituri au fost afectate de pandemia COVID-19 de a se proteja în cazul imposibilităţii de plată a ratelor scadente pentru o perioadă ce nu poate depăşi 31 decembrie 2020. Efectul pozitiv al acestei măsuri va depinde totuşi de modalitatea în care Executivul va elabora normele de aplicare ale acestui act normativ şi de deschiderea mediului bancar, care are posibilitatea fie să limiteze fie să extindă beneficiile. Avem încredere că se va merge pe acordarea beneficiilor şi nu spre refuzul acordării lor pentru anumiţi debitori", a declarat Lotrean.


Potrivit unui comunicat al grupului, printre reacţiile pe care Guvernul României le-a avut pentru diminuarea efectelor determinate de pandemia COVID-19 asupra mediului de afaceri local se numără şi OUG 37/2020 care prevede posibilitatea amânării de către instituţiile de credit bancare şi nebancare a ratelor şi dobânzilor la credite.

Principalii beneficiari ai măsurii publicate în Monitorul Oficial sunt: persoane fizice, PFA, întreprinderi individuale şi familiale, profesii liberale şi persoane juridice din contractele de credit, respectiv leasing.

Conform specialiştilor CITR şi Impetum Group, suspendarea se poate produce pentru o durată de până 9 luni (durată minimă de suspendare 1 lună) pentru rate de capital, dobânzi şi comisioane, iar amânarea la plată nu va fi clasificată ca expunere neperformantă.

Pentru a beneficia de măsură, creditele trebuie să fi fost contractate anterior intrării în vigoare a OUG; să nu fi fost declarate scadent anticipat anterior intrării în vigoare a ordonanţei; să nu existe restanţe la data instituirii stării de urgenţă (16 martie 2020) sau să fi efectuat plata restanţelor până la data solicitării suspendării. Debitorii persoane fizice trebuie să fi fost afectaţi direct sau indirect de situaţia gravă generată de pandemia criza COVID-19.

Celelalte entităţi pot beneficia de prevederi numai dacă îşi întrerup total sau parţial activitatea ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice, pe perioada stării de urgenţă şi deţin certificat de urgenţă emis de MEEMA sau deţin certificatul de urgenţă emis de MEEMA prin care se constată pe baza declaraţiilor pe propria răspundere o diminuare a veniturilor sau încasărilor cu minim 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie - februarie 2020; nu se află în insolvenţă la data solicitării suspendării rambursării creditului.

Procedura de urmat pentru a beneficia de măsură este următoarea: depunerea la creditor a unei cereri în format letric, prin poşta electronică sau pe cale orală, la un număr de telefon dedicat care va fi anunţat pe website-ul creditorului; depunerea cererii în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a OUG37/2020; analizarea şi aprobarea cererii de către creditor se face conform normelor de aplicare a OUG 37/2020; în cazul aprobării are loc prelungirea duratei contractuale de la data comunicării solicitării de suspendare adresată creditorului.

În comunicat se precizează care sunt beneficiile în cazul aprobării suspendării cu 9 luni a ratelor aferente facilităţilor de creditare. Astfel, în timpul perioadei de suspendare (maxim 9 luni, dar nu mai mult de 31 decembrie 2020) debitorul nu va achita către instituţia de credit nici un fel de plată legată de facilităţile de creditare în discuţie (principal, dobânzi, comisioane). Termenele de rambursare ale facilităţilor de creditare vor fi prelungite automat cu perioada suspendării ratelor. Dobânzile pe perioada suspendării vor fi capitalizate la principalul creditelor şi eşalonate până la noua maturitate a creditelor (cu excepţia creditelor ipotecare ale debitorilor persoane fizice). Valoarea principalului creditelor va creşte cu dobânda calculată pe durata suspendării aferentă creditelor în sold.

De asemenea, în comunicat se menţionează că debitorul va achita, ulterior expirării perioadei de suspendare, dobânzi aplicate la noua valoare a principalului, pentru toate facilităţile de credit care beneficiază de suspendare, mai puţin creditele ipotecare ale persoanelor fizice. Pentru acestea, dobânda aferentă perioadei de suspendare se va eşalona într-o facilitate distinctă cu o maturitate de maxim 5 ani, cu dobândă 0. Comisioanele bancare aferente creditelor nu vor fi capitalizate pe perioada celor 9 luni, acestea fiind exceptate total de la plată pentru această perioadă;

Modificarea contractelor se va produce prin efectul legii fără încheierea de acte adiţionale. În 30 de zile de la primirea solicitării, creditorul notifică debitorului clauzele contractuale modificate, potrivit prezentei OUG.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 17767 / 19675
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA a asistat una dintre cele mai mari finanțări acordate în ultimii ani | Grupul Ameropa, client tradițional al casei de avocatură, semnează o facilitate de refinanțare de 1,35 miliarde USD cu un sindicat format din trei bănci. Partenerul Bogdan C. Stoica a coordonat echipa, cu contribuția Ioanei Lazăr (Senior Associate) și a Crinei Stan (Associate)
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Tranzacție majoră în energia verde: RTPR asistă OX2 la vânzarea unui parc eolian de 96 MW. Echipă cu avocații A&O Shearman pe parte juridică, EY - consultant financiar pentru vânzător
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
Țuca Zbârcea & Asociații stabilește un precedent important în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic | Reprezentarea, asigurată de o echipă coordonată de Alina Ungureanu (partner) și Cătălina Ionescu (senior associate)
Schoenherr i-a asistat pe fondatorii Purcari Wineries în legătură cu oferta publică de preluare voluntară de acțiuni ale companiei de către Maspex. Narcisa Oprea (partener) a coordonat echipa
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ și Andronic and Partners au gestionat juridic, în plan local, achiziția startup-ului Planable, fondat în Moldova și România, de către SE Ranking. Firme de avocatură din SUA și Moldova, în tranzacție
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...