ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Creştere cu până la 82% a costurilor de transport maritim în ultimul an. România este una dintre cele mai afectate ţări (analiză)

16 Decembrie 2021   |   Agerpres

Criza s-a adâncit şi după apariţia noii variante a coronavirusului, Omicron, şi, implicit, a unor controale mai stricte impuse de multe ţări asupra andocării vapoarelor sosite din Africa, dar şi din cauza lipsei şoferilor de camioane.

 
 
Restricţiile generate de situaţia pandemică la nivel global au dus la o creştere semnificativă a costurilor de transport maritim, respectiv cu până la 82% în ultimul an, iar România este una dintre cele mai afectate ţări de această criză, arată o analiză a unei companii din piaţa de distribuţie de materii prime chimice.

Criza s-a adâncit şi după apariţia noii variante a coronavirusului, Omicron, şi, implicit, a unor controale mai stricte impuse de multe ţări asupra andocării vapoarelor sosite din Africa, dar şi din cauza lipsei şoferilor de camioane. La toate acestea s-a adăugat şi o criză a containerelor. Astfel, companiile dependente de transporturi internaţionale au resimţit din plin majorarea exponenţială a costurilor, dar şi lipsa oricărei predictibilităţi, susţin reprezentanţii companiei Stera Chemicals, prezentă pe 12 pieţe internaţionale.


"Dacă la începutul anului 2021 costul transportului unui container standard de aproximativ 12 metri (40 feet) din China către Europa era de aproximativ 5.000 dolari, acesta a ajuns în prezent la 22.000 dolari, în unele porturi chiar la 28.000 dolari. Aşadar, pentru încărcarea a 20 de tone de materie primă într-un container, costul transportului a crescut de la 250 de dolari/tonă, la 1.400 de dolari/tonă", explică Alecsandru Rasidescu, CEO Stera Chemicals, distribuitor şi importator de materii prime chimice, care deserveşte peste 1.100 de clienţi naţionali şi internaţionali.

Potrivit sursei citate, România este una dintre cele mai afectate ţări de această criză, căci cantitatea de marfă importată aici este mult mai mică faţă de cea importată de alte state din Europa de Vest. De asemenea, pentru a ajunge în ţara noastră, un transport trece prin una sau mai multe transbordări şi se loveşte de congestia din marile porturi. Mai mult, există şi un deficit de nave mici care operează către porturi precum Constanţa. Astfel, nu cresc doar preţurile, ci şi timpii de aşteptare ai transporturilor.

"Am ajuns să dăm comandă şi să plătim 100% în avans marfa, în luna octombrie 2021. Livrarea din fabrică va fi în luna ianuarie 2022, iar rezervarea pe vas este pentru februarie. Aşadar, comanda va ajunge la noi în martie 2022, dacă vremea va fi favorabilă şi dacă totul decurge cum trebuie. Există şi o posibilitate de a aduce marfa mai devreme, dar costurile pentru spaţiu pe primul vas care pleacă de la destinaţie sunt exorbitante", explică Alecsandru Rasidescu.

Încă de la debutul pandemiei de coronavirus, marii actori economici europeni au realizat că este necesară concentrarea transportului de mărfuri pe sistemele feroviare în detrimentul celor maritime şi aeriene. Astfel, numai în primele 10 luni ale acestui an, din China către Europa de Vest au plecat peste 12.500 de trenuri cu containere standard, de aproximativ 6 metri (20 feet), ceea ce reprezintă o creştere cu 30% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

"În România însă, transportul feroviar nu reprezintă o soluţie optimă întrucât nu avem o infrastructură puternică. Este un alt motiv pentru care preţurile produselor finale cresc", atrage atenţia CEO-ul Stera Chemicals.

În opinia sa, Constanţa este un port scump, lipsit de infrastructură adecvată şi modernizată, iar bunurile care ajung aici trebuie trimise de cele mai multe ori Ťpe roţiť către oraşele de destinaţie, în condiţiile în care România nu are suficiente trenuri care să permită transportul acestora şi multe municipii din ţară nu dispun de terminalele necesare.

Dezvoltarea transportului intermodal în portul Constanţa ar putea face din ţară un partener strategic important pentru multe state, în condiţiile în care portul reprezintă unul dintre principalele centre de distribuţie care deservesc Europa Centrală şi de Est, fiind şi parte din Coridorul Rin-Dunăre. În prezent însă, din Constanţa în restul teritoriului, majoritatea transporturilor sunt rutiere, căci infrastructura terminalelor feroviare existente este veche, numărul acestora fiind limitat, cu o capacitate redusă, mai spun reprezentanţii companiei.

Între timp, în Germania, la iniţiativa Duisport, a început construcţia celui mai mare terminal feroviar din Europa, Duisburg Gateway Terminal, un proiect considerat poarta către Noul Drum al Mătăsii, o rută alternativă rapidă pentru mărfurile venite din Asia către state europene precum Austria, Elveţia, Italia, Slovenia şi Croaţia. Este vorba despre un terminal care va avea o capacitate anuală de 850.000 de containere şi care va opera peste 100 de trenuri cu containere din China pe săptămână, explică Rasidescu.

De asemenea, s-au deschis noi rute feroviare din Zhengzhou-China către Hamburg-Germania. Distanţa de 10.214 kilometri este parcursă de trenuri care pot transporta până la 44 de containere de aproximativ 12 metri (40 feet) în doar 15 zile.

CEO-ul Stera Chemicals consideră că autorităţile ar trebui nu doar să modernizeze portul Constanţa, ci să înceapă totodată negocieri pentru deschiderea unei rute feroviare România-Asia. Astfel, companiile româneşti ar putea dobândi un avantaj şi ar putea scăpa de factorul de imprevizibilitate generat de transportul maritim.

Fondată în 1999, Stera Chemicals este unul dintre liderii pieţei de distribuţie de materii prime chimice, activând în mai multe industrii, printre care: lacuri şi vopsele; cosmetică şi detergenţi; cauciuc; construcţii; plastice; alimentară; tratarea apelor; agricultură. Prezentă pe 12 pieţe internaţionale, compania furnizează materii prime din 5 depozite regionale, cu o livrare rapidă şi o trasabilitate de 100% a loturilor, pentru peste 1.100 de clienţi naţionali şi internaţionali.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 12088 / 19722
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
CMS asistă Rezolv Energy în obținerea finanțării suplimentare de 331 milioane euro pentru parcul eolian VIFOR din România. Echipa, coordonată de Ana Radnev (Head of Banking and Finance) și Varinia Radu (Head of Energy and Projects) | Prin adoptarea în premieră a schemei de sprijin Contracte pentru Diferență, proiectul stabilește un precedent pentru viitoarele dezvoltări în domeniul energiei verzi din România
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Women Lawyers | Pentru Irina Văleanu, Counsel în cadrul firmei BACIU PARTNERS, nucleul comun de valori fundamentale a fost esențial în alegerea echipei în care se dezvoltă profesional acum: ”Reputația firmei în piața avocaturii de business din România a fost un factor decisiv, iar întâlnirea cu Ana-Maria Baciu a consolidat această alegere; am rezonat imediat, iar decizia de a colabora a venit în mod firesc”
Popovici Nițu Stoica & Asociații asistă PPC în procesul de consolidare a afacerilor din domeniul energiei regenerabile
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...