ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Deficitul de specialişti şi incertitudinile economice vor accelera strategiile de retenţie a angajaţilor în 2023 (analiză)

05 Ianuarie 2023   |   Agerpres

Pornită ca o propunere legislativă europeană, transparentizarea salariilor va prinde tot mai mult teren în 2023.

 
 
Deficitul de specialişti şi incertitudinile economice vor accelera strategiile de retenţie a angajaţilor în 2023, conform unei analize realizate de platforma de recrutare online BestJobs.

Potrivit sursei citate, companiile încetinesc ritmul de recrutare la început de an şi vor pune tot mai mult accent pe dezvoltarea echipei pentru a acoperi nevoile de creştere.

În analiză se menţionează că 2022 a fost anul recordurilor în recrutare, cu peste 400.000 de locuri de muncă disponibile pe platforma de recrutare online BestJobs şi 5,5 milioane de candidaţi care au cumulat peste 8 milioane de aplicări în căutarea unui job nou, arătând cel mai mare interes din ultimii cinci ani.


"Semnalele actuale din piaţă indică faptul că ritmul angajărilor noi se va tempera în prima parte a anului, consecinţa unui context macroeconomic dominat de incertitudine. Deficitul de personal rămâne însă o provocare majoră pentru mediul de business şi în 2023, obligând departamentele de HR să se concentreze pe maximizarea indicatorilor de retenţie, dar şi pe dezvoltarea competenţelor angajaţilor existenţi sau chiar pe mobilitatea acestora între departamente, în funcţie de priorităţi şi disponibilitate. Astfel, candidaţii vor simţi din piaţă presiunea de a se dezvolta profesional, de a evolua şi a-şi perfecţiona aptitudinile, astfel încât să devină cât mai valoroşi pentru angajatori", spune Andrei Frunză, CEO BestJobs România.

Datele BestJobs mai arată că, în 2022, un număr de 5,5 milioane de candidaţi şi-au căutat activ job pe platforma de recrutare, cu 39% mai mulţi decât în anul anterior. Cele mai multe căutări au fost pentru poziţiile de contabil, pentru care salariile nete pornesc de la 650 euro pentru un junior şi ajung la 1.800 euro pentru un expert, inginer, care în funcţie de specializare poate câştiga între 900 şi 1.600 de euro pe lună, şi şofer, pentru care salariul este între 800 şi 1.200 pentru cursele interne şi ajunge la 1.800 - 2.400 pentru cursele internaţionale.

Mai mult, domeniile cu cele mai multe oferte de angajare, dar şi cele mai multe angajări au fost în Vânzări, IT/Telecom, Inginerie, Financiar/Contabilitate şi Producţie/Logistică. Deficitul de specialişti rămâne în continuare o problemă în IT, Sănătate şi Tehnic.

Pornită ca o propunere legislativă europeană, transparentizarea salariilor va prinde tot mai mult teren în 2023. Din totalul joburilor disponibile pe platformă anul trecut, 22% au fost cu #SalariuLaVedere, iar cele mai multe astfel de joburi au fost în Vânzări, IT, Financiar/Contablitate.

În Vânzări, salariul cel mai mic este obţinut de un reprezentant de vânzări (700 - 860 de euro lunar), iar cel mai mare de un senior sales executive, ce câştigă 2.200 - 2.800 de euro. În Producţie/Logistică, salariile pornesc de la 600 de euro lunar pentru un gestionar depozit şi pot ajunge la 1.700-2.200 de euro pentru un manager logistică, iar în IT/Telecom un junior network engineer are un salariu cuprins în intervalul 840 - 1.100 euro, în timp ce un lead front-end engineer poate accesa un salariu de 3.400 - 3.800 euro. În Financiar/Contabilitate, cel mai mic salariu este obţinut de un junior auditor, ce poate accesa un salariu mediu lunar de 750 - 900 de euro, în timp ce un financial controller are un câştig mediu lunar ce poate ajunge la 1.900 de euro. 700 de euro lunar este suma cea mai mică pe care o poate obţine un angajat ce lucrează în Inginerie, pe rolul de inginer proiectant instalaţii, iar cel mai mare salariu din Inginerie îl câştigă un director tehnic instalaţii - stingere incendii, care poate ajunge şi la un salariu mediu de 3.500 de euro pe lună.

Oraşele cu cele mai multe oportunităţi profesionale în 2022 au fost Bucureşti, Timişoara, Cluj, Braşov, Iaşi, Constanţa, Sibiu, Arad, Târgu Mureş şi Oradea, principalii poli demografici şi economici la nivel naţional.

Potrivit analizei, în 2022, pe lista de beneficii preferate s-au numărat posibilitatea de a lucra remote şi programul flexibil de lucru. 10% dintre joburile disponibile anul trecut pe BestJobs au putut fi realizate de la distanţă, în timp ce joburile hibrid au crescut tot mai mult ca volum, de la 14% la începutul anului la 20% spre final. Şi în 2023, pentru a păstra în echipe angajaţii buni, companiile vor continua să fie flexibile şi să pună pe primul loc nevoile angajaţilor. Totodată, lista de beneficii va fi completată de bonusurile de performanţă, tichetele de masă şi primele de sărbători, la pachet cu posibilitatea de a-şi personaliza schema extra-salarială în funcţie de nevoi.

Conform BestJobs, începutul anului reprezintă momentul când angajaţii analizează lucrurile bune făcute din punct de vedere profesional pentru bunăstarea lor, statusul rezoluţiilor pe care le-au setat anul trecut şi setează altele noi. În 2022, angajaţii români au făcut schimbări profesionale, pentru starea lor de bine. Mai exact, 23% şi-au amenajat biroul de acasă, fapt ce le-a sporit productivitatea şi creativitatea, tot 23% au investit în propria dezvoltare profesională, 19% au avut curajul să îşi schimbe jobul şi tot 19% au obţinut o promovare, în timp ce 17% dintre candidaţi au demisionat de la un loc de muncă toxic, potrivit unui sondaj BestJobs realizat în luna decembrie, pe un eşantion de 1.049 de utilizatori de internet din România.

Acelaşi sondaj arată că aproximativ 40% sunt optimişti pentru 2023, comparativ cu 60% care sperau în decembrie 2021 că anul ce urmează va fi mai bun. 27% cred că va fi mai dificil, iar 16% sunt de părere că nu va fi diferit. Lecţiile pe care angajaţii le-au învăţat în 2022 şi vor să le aplice în 2023 fac referire la gestionarea mai bună a finanţelor, la bunăstare şi la timpul petrecut cu cei dragi. Astfel, 25% vor ca în 2023 să îşi ia mai mult timp liber şi să muncească mai puţin, 19% să fie mai atenţi la starea de sănătate în timp ce peste 16% vor să aibă mai mare grijă cu gestionarea banilor şi aproape 13% să prioritizeze bunăstarea psihică.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4544 / 16851
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
Arbitrajul ICSID cerut de Nova Group Investments a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la 345 mil. E. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
D&B David şi Baias o cooptează în echipă pe Adina Guțiu, care va coordona departamentul de Energie și Resurse Naturale
Provocarile legislative actuale ale companiilor într-un mediu de afaceri dinamic și inovator | De vorbă cu cu Alexandra Pădurariu, Head of Legal, Compliance and Public Affairs – Samsung Electronics România & Bulgaria, despre cum reușește compania să implementeze practicile și politicile care sprijină guvernanța corporativă responsabilă și adaptarea la tendințele ESG
Echipa integrată a KPMG Legal & Tax obține în fața Curții de Apel Ploiești anularea măsurii nelegale de stabilire a sediului fix în România a unui important jucător în industria fashion, precum și obligațiile fiscale aferente în valoare de 1,5 mil. €
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...