
McKinsey&Company | Inflaţia, invazia din Ucraina şi costul serviciilor medicale - principalele motive de îngrijorare pentru români
12 Decembrie 2022
AgerpresPotrivit McKinsey&Company România, consumatorii români se adaptează la incertitudinea în creştere.
Inflaţia este principala îngrijorare pentru două treimi dintre consumatorii din România, aceasta fiind urmată de invazia din Ucraina şi costul serviciilor medicale, conform studiului "Consumer Sentiment Survey", realizat în noiembrie de o companie de consultanţă în management.
Cercetarea a urmărit trei teme (cum se simt consumatorii, ce observă aceştia şi cum reacţionează) şi a înregistrat aproximativ 1.000 de respondenţi, cu vârsta de peste 18 ani din toate categoriile de venituri.
Astfel, potrivit McKinsey&Company România, consumatorii români se adaptează la incertitudinea în creştere. În ultimele 4-6 săptămâni, 80% dintre aceştia şi-au schimbat comportamentul atunci când au cumpărat alimente şi produse esenţiale, de exemplu au ales produse de uz casnic mai ieftine sau marca proprie a retailerului. Românii au ales branduri mai ieftine sau de tip marcă proprie mai ales în ceea ce priveşte produsele de uz casnic (77%), gustările şi dulciurile (71%), alimentele congelate (70%), lactatele şi ouăle (67%).
Cercetarea a urmărit trei teme (cum se simt consumatorii, ce observă aceştia şi cum reacţionează) şi a înregistrat aproximativ 1.000 de respondenţi, cu vârsta de peste 18 ani din toate categoriile de venituri.
Astfel, potrivit McKinsey&Company România, consumatorii români se adaptează la incertitudinea în creştere. În ultimele 4-6 săptămâni, 80% dintre aceştia şi-au schimbat comportamentul atunci când au cumpărat alimente şi produse esenţiale, de exemplu au ales produse de uz casnic mai ieftine sau marca proprie a retailerului. Românii au ales branduri mai ieftine sau de tip marcă proprie mai ales în ceea ce priveşte produsele de uz casnic (77%), gustările şi dulciurile (71%), alimentele congelate (70%), lactatele şi ouăle (67%).
În acelaşi timp, în ultimele 4-6 săptămâni, 30% dintre consumatori au schimbat magazinul de la care îşi fac cumpărăturile, nedistingându-se clar un format de retail câştigător. Cei care au făcut acest lucru au fost motivaţi de preţurile mai mici (35%) şi de economii în ceea ce priveşte costurile cu benzina (18%). Aproximativ 22% dintre respondenţi au spus că au luat această decizie pentru a obţine un raport calitate-preţ mai bun sau strict o calitate mai bună.
"Inflaţia a fost percepută ca fiind una dintre primele trei surse de îngrijorare de peste 80% dintre respondenţi şi ca fiind preocuparea numărul unu de către două treimi dintre consumatori. Ca urmare, consumatorii îşi direcţionează cheltuielile către bunuri esenţiale şi către retaileri precum discounterii, hipermarketurile şi supermarketurile. Comparativ cu alte ţări din Europa, doar britanicii sunt mai îngrijoraţi decât românii de creşterea preţurilor, inflaţia fiind cel mai important motiv de îngrijorare pentru 69% dintre britanici. Mai puţin îngrijoraţi de creşterea preţurilor sunt italienii (52%), spaniolii (53%), francezii şi germanii (57%), notează realizatorii studiului.
În rândul românilor, cei mai îngrijoraţi de efectele inflaţiei sunt aceia cu venituri mari şi Baby Boomers (persoanele născute între 1946 şi 1964), aceştia devenind mult mai conştienţi de impactul total asupra bugetului personal şi al familiei, dorind astfel să se protejeze de neprevăzut şi să menţină un stil de viaţă sustenabil. Generaţia Millenials (persoane născute între 1981 şi 1996) este în principal îngrijorată de siguranţa locului de muncă, iar Generaţia Z (persoane născute între 1997 şi 2012, peste 18 ani) de schimbările climatice.
"Consumatorii români iau măsuri pentru a-şi proteja veniturile în faţa incertitudinii crescânde, prioritizând achiziţiile esenţiale şi alegând produse mai ieftine sau cu atenţie mai mare faţă de raportul calitate-preţ. Companiile care îşi fac timp să înţeleagă modul în care se comportă consumatorii vor putea să îi sprijine adecvat", a afirmat Alexandru Filip, managing partner McKinsey&Company România.
Dacă inflaţia este preocuparea principală, celelalte două îngrijorări majore ale românilor sunt invazia Ucrainei şi accesibilitatea serviciilor medicale.
Cele mai îngrijorate persoane de atacurile din Ucraina sunt cele cu venituri mari şi românii din generaţia Baby Boom, iar accesul la servicii medicale este un motiv de îngrijorare pentru persoanele cu venituri mici şi generaţia Baby Boom.
Siguranţa locului de muncă este un factor semnificativ de stres pentru Millennials, iar schimbările climatice reprezintă o problemă importantă de îngrijorare pentru Generaţia Z şi pentru persoanele cu venituri ridicate.
În pus, se arată în studiul McKinsey&Company, 30% dintre consumatori au schimbat recent magazinul de la care îşi făceau în mod frecvent cumpărăturile, iar majoritatea respondenţilor se aşteaptă ca preţurile produselor de bază să crească pe tot parcursul anului viitor.
Consumatorii cumpără mai puţin din magazinele de proximitate şi din cele specializate (cu preţuri mai mari), preferând supermarketurile, hipermarketurile şi magazinele de tip discounter ca urmare a tendinţei de a renunţa la confort în favoarea preţului.
Magazinele de tip discount au cei mai fideli consumatori (doar 28% dintre clienţi au făcut mai puţine cumpărături), dar nu sunt încă destul de răspândite geografic - 28% dintre consumatori nu au cumpărat niciodată de la un discounter.
Cele mai afectate de noile comportamente de cumpărare par a fi magazinele alimentare specializate, 41% dintre clienţi cumpărând mai puţin din cadrul acestora în ultimele 4-6 săptămâni, conform studiului citat.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 7772 / 19855 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Summer Internship-ul Mușat & Asociații, mai mult decât un stagiu de vară: program strategic de formare și recrutare, care le oferă studenților experiență practică autentică, mentorat direct de la parteneri și acces la Fellowship, cu șanse reale de a deveni parte din echipa firmei | De vorbă cu Ștefan Diaconescu (Partner) despre experiență completă a cursanților, cu expunere directă la multiple arii de practică și la cultura organizațională a uneia dintre cele mai mari firme de avocatură din România
Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat dezvoltatorul şi investitorul imobiliar Prime Kapital în emisiunea de obligațiuni de 100 mil. €. Partenerii Andrei Burz-Pînzaru și Irina Dimitriu, în prim plan
League Tables of Legal Advisors (H1 2025) | Piața globală a fuziunilor și achizițiilor a atins 2 trilioane USD – cel mai bun semestru pentru mega-deal-uri din 2020, dar cu cel mai mic număr de tranzacții din ultimele două decenii. CMS și Clifford Chance, printre primele în clasamentul global. Schoenherr are un avans impresionant în Europa și a asistat cele mai multe tranzacții în CEE
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...