
O treime din populaţia României este expusă sărăciei şi o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă (raport)
12 Februarie 2025
AgerpresRaportul Sărăcia din Transporturi în România reprezintă o analiză detaliată a provocărilor de mobilitate şi a discrepanţelor din infrastructura de transport.
O treime din populaţia României este expusă sărăciei, iar o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, susţine Adela Fofiu, realizatoarea raportului "Sărăcia din Transporturi în România", o analiză prezentată miercuri de Asociaţia 2Celsius.
"În condiţiile în care deja noi avem aproape 52% din populaţie rurală expusă sărăciei, deci ruralul românesc este sărac, la modul general şi urban şi rural, o treime din populaţia României este expusă sărăciei şi o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, pe când dacă ar fi întreţinută, rezolvată cum trebuie, să mă exprim informal, ar putea contribui la o mai bună gestionare a problemelor de sărăcie din ţară. Ce vreau să subliniez fără să intru în detalii care pot să aibă natură didactică, deci nu vreau să sune a curs de facultate, este că problemele sistemice sunt transversale. Regăsim aceleaşi provocări şi în transportul rutier, situaţia drumurilor din ţară, de la cele locale, regionale, naţionale, până la situaţia autostrăzilor şi drumurile expres. Problemele sunt aceleaşi în sistemul de căi ferate şi trenuri regionale şi în transportul public. Încercând noi să structurăm fenomenul ca să-l putem observa cu ceva mai mult atenţie, am abordat problema în acest sens: rutierul, feroviarul, transportul public, care se suprapune peste cele două foarte puţin şi cu blândeţe, ne-am uitat şi la transportul aerian şi un fenomen foarte interesant şi adesea ignorat şi de către mass media, dar şi de către colegii mei cercetători sau din sectorul ONG, e problema transportului acvatic", a explicat Adela Fofiu.
"În condiţiile în care deja noi avem aproape 52% din populaţie rurală expusă sărăciei, deci ruralul românesc este sărac, la modul general şi urban şi rural, o treime din populaţia României este expusă sărăciei şi o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, pe când dacă ar fi întreţinută, rezolvată cum trebuie, să mă exprim informal, ar putea contribui la o mai bună gestionare a problemelor de sărăcie din ţară. Ce vreau să subliniez fără să intru în detalii care pot să aibă natură didactică, deci nu vreau să sune a curs de facultate, este că problemele sistemice sunt transversale. Regăsim aceleaşi provocări şi în transportul rutier, situaţia drumurilor din ţară, de la cele locale, regionale, naţionale, până la situaţia autostrăzilor şi drumurile expres. Problemele sunt aceleaşi în sistemul de căi ferate şi trenuri regionale şi în transportul public. Încercând noi să structurăm fenomenul ca să-l putem observa cu ceva mai mult atenţie, am abordat problema în acest sens: rutierul, feroviarul, transportul public, care se suprapune peste cele două foarte puţin şi cu blândeţe, ne-am uitat şi la transportul aerian şi un fenomen foarte interesant şi adesea ignorat şi de către mass media, dar şi de către colegii mei cercetători sau din sectorul ONG, e problema transportului acvatic", a explicat Adela Fofiu.
Raportul Sărăcia din Transporturi în România reprezintă o analiză detaliată a provocărilor de mobilitate şi a discrepanţelor din infrastructura de transport. Documentul pune în lumină impactul inegalităţilor regionale, al insuficienţei infrastructurii de transport rutier, public şi feroviar, dar lipsa soluţiilor sustenabile pentru asigurarea accesului pentru grupurilor vulnerabile
Potrivit unui comunicat de presă al organizaţiei, sărăcia în mobilitate nu se referă doar la constrângerile financiare, ci include şi accesul limitat la transport, educaţie, asistenţă medicală şi oportunităţi de angajare, care sunt vitale pentru participarea deplină la viaţa economică, socială şi culturală. Abordarea sărăciei legate de transport ar trebui să se concentreze pe optimizarea accesibilităţii transportului public regional, interurban, periurban şi rural.
"UE, prin Fondul pentru o Tranziţie Justă, cât şi Fondul Social pentru Clima, va oferi instrumente esenţiale pentru a combate sărăcia în transporturi. Guvernul Romaniei va trebui sa sprijine investiţiile în infrastructură sustenabilă (electrificată), reducerea costurilor de transport pentru populaţiile vulnerabile şi crearea de noi oportunităţi economice în regiunile defavorizate. Succesul depinde de gestionarea eficientă a acestor fonduri şi de implementarea altor politici care să asigure că beneficiile ajung la cei care au cea mai mare nevoie", consideră Raul Cazan, preşedintele Asociaţiei 2Celsius.
Raportul analizează infrastructura rutieră şi feroviară existentă, precum şi reţeaua de mijloace de transport în comun şi cum acestea sunt utilizate la nivel naţional. Unele regiuni, cum ar fi Bucureşti şi Cluj Napoca, înregistrează mai mult utilizatori ai transportului public în comun, decât toate celelalte judeţe la un loc.
"Problemele sistemice sunt transversale, regăsim aceleaşi probleme şi în transportul rutier, cel de căi ferate sau public. Sunt diferenţe foarte mari şi în transportul rural versus urban, dar şi între regiunile ţării, între oraşele din vestul ţării faţă de cele din Dobrogea sau Moldova, pornind de la posibilităţile de cumpărare a biletelor de exemplu, curăţenie, frecvenţă sau vechimea parcului auto. Dacă reuşim să gândim cât mai sistemic şi structural, e foarte posibil, ca într-un termen relativ mediu, să ne crească impactul pozitiv asupra problemelor de inegalitate şi inechitate socială. Există posibilităţi de finanţare însă capacitatea de absorbţie este în continuare foarte mică din cauza lipsei de coordonare între actorii implicaţi în gestionarea şi dezvoltarea transporturilor", a transmis Adela Fofiu, realizatoarea raportului.
Potrivit sursei citate, lipsa unor politici specifice pentru mobilitatea rurală şi serviciile de transport contribuie şi mai mult la sărăcia legată de mobilitate. Programele de dezvoltare rurală se concentrează pe infrastructură, cum ar fi drumurile locale, fără a aborda în mod adecvat nevoia de servicii de transport. O abordare mai cuprinzătoare a transportului durabil implică reducerea dependenţei de automobile şi investirea în infrastructuri favorabile modurilor alternative de transport.
Raportul arată că lipsa accesului la transport adecvat reduce oportunităţile de muncă, educaţie şi servicii esenţiale pentru grupurile vulnerabile; disparităţile urbane-rurale accentuează excluziunea socială; 51,7% din populaţia rurală este expusă riscului de sărăcie sau excluziune socială din cauza lipsei de transport adecvat; reţeaua de drumuri din România este una dintre cele mai puţin dezvoltate din UE, cu doar 38 km la 1 milion de locuitori; reţeaua rutieră şi feroviară este inegal dezvoltată, cu regiuni precum Moldova rămânând slab conectate la restul ţării.
Regiunile vestice, cum ar fi Arad şi Timişoara, beneficiază de infrastructură mai dezvoltată comparativ cu Moldova şi alte regiuni din est. Această discrepanţă limitează accesul echitabil la oportunităţi economice, se arată în raport.
În ultimii 30 de ani, doar 700 km de cale ferată au fost modernizaţi, iar transportul public urban este polarizat în favoarea marilor oraşe. În 2023, trenurile din România au acumulat întârzieri de peste 8,2 ani, afectând milioane de călători. Bucureşti şi Cluj au avut peste 560 milioane de călători în transportul public în 2022, depăşind totalul călătorilor din toate celelalte judeţe la un loc.
De asemenea, poluarea urbană este agravată de lipsa alternativelor viabile la transportul cu autoturismul personal, iar investiţiile în transport electric şi digitalizare au avansat în marile oraşe, dar nu sunt suficiente pentru a combate efectele schimbărilor climatice.
2Celsius este o organizaţie neguvernamentală înfiinţată în 2010 cu scopul de a influenţa politicile privind schimbările climatice la nivel naţional şi european.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 854 / 19317 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA, alături de un sindicat de bănci românești și internaționale cu privire la acordarea unei facilități de credit în valoare de aproximativ 173 milioane de dolari firmei Black Sea Oil & Gas. Ce avocați au fost implicați în finanțare
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
Schoenherr, alături de M Core în achiziția Focșani Shopping Centre de la KBC Bank. Markus Piuk (partner) a coordonat echipa
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
Cariere în Drept | De vorbă cu Andra Mălina Stroe, șefă de promoție a generației care și-a finalizat studiile în 2022, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dacă te-ai ridicat la înălțimea sarcinilor în timpul facultății, este imposibil să nu reușești în a avea o carieră de succes. Înveți de la cei mai buni și ești coleg cu cei mai buni”
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii de business de astăzi înseamnă atât provocări, cât și oportunități semnificative. Dana Bivol (Partener): ”Alături de ceilalți colegi parteneri am reușit să creăm o firmă cu un brand puternic, recunoscut pentru expertiza sa, atât pe plan local, cât și internațional. Popescu & Asociații oferă un mix ideal de oportunități profesionale, mediu de lucru pozitiv și resurse pentru dezvoltare personală și profesională”
Proiectul eșuat de lobby, prin care liderii Alianței pentru Unirea Românilor ar fi beneficiat de o întâlnire și o ședință foto cu Donald Trump la reședința din Mar-a-Lago (Florida) se lasă cu un proces în SUA. Pretenții de 4,6 mil. USD pentru că șefii partidului AUR nu s-au întâlnit cu înalți oficiali americani, peste Ocean
Rising Stars | Raluca Biță, unul dintre cei mai buni studenți ai generației sale, a ales să profeseze în sfera Dreptului financiar-bancar în echipa Filip & Company: ” Una dintre principalele mele așteptări a fost să găsesc un mediu care să mă stimuleze intelectual și să-mi ofere ocazia de a rezolva probleme complexe și am întâlnit exact asta. Fiecare caz aduce provocări unice, care necesită o combinație de cunoștințe juridice, gândire critică și creativitate în găsirea celor mai bune soluții pentru clienți”
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Filip & Company asistă NextUp Solutions în procesul de vânzare către Symfonia. Andreea Bănică (counsel): ”Tranzacția confirmă încă o dată că ecosistemul tech românesc este suficient de matur pentru a atrage interesul unor jucători internaționali serioși”
Filip & Company asistă Conversion Marketing, parte a grupului eMAG, la transferul activității Profitshare către 2Performant
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...