ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Analiză EY | Companiile din România investesc în AI pentru automatizarea sarcinilor repetitive, viteza de execuţie şi productivitate

16 Iunie 2025   |   Agerpres

Un studiu realizat recent de EY despre tehnologiile emergente în România evidenţiază faptul că, în timp ce 60% dintre organizaţii sunt implicate în utilizarea Inteligenţei Artificiale, fie prin testare, fie prin planificarea adoptării, doar 11,2% au reuşit să implementeze această tehnologie.

 
 
Companiile din România investesc în Inteligenţa Artificială (IA) pentru a automatiza sarcinile repetitive (60%) şi pentru a spori productivitatea şi viteza de execuţie (63%), însă implementarea pe scară largă a acestei tehnologii necesită mai mult decât o simplă aplicare tehnică, reiese dintr-o analiză de specialitate publicată, luni, de EY.

"În România, companiile investesc în Inteligenţa Artificială pentru a automatiza sarcinile repetitive (60%) şi pentru a spori productivitatea şi viteza de execuţie (63%). Aceste aspecte constituie priorităţi strategice pentru organizaţiile de dimensiuni medii şi mari, care sunt dornice să eficientizeze operaţiunile şi să reducă ineficienţele. Totuşi, pentru ca adoptarea IA să se întâmple la scară largă, companiile trebuie să privească dincolo de câştigurile operaţionale şi să se concentreze pe consolidarea încrederii pe care oamenii o au în tehnologie, care ar trebui să fie fundamentul acestei transformări. Atât la nivel global, cât şi în România, companiile sunt dispuse să implementeze Inteligenţa Artificială şi să o folosească, însă implementarea pe scară largă necesită mai mult decât o simplă aplicare tehnică, este necesar un leadership care să cultive înţelegerea, încrederea şi autonomia", se arată în analiza realizată de către Aurelia Costache - partener AI & Data Leader, EY România, şi Ileana Guran - senior manager AI Enabled Transformation,Technology Consulting, EY România.


Un studiu realizat recent de EY despre tehnologiile emergente în România evidenţiază faptul că, în timp ce 60% dintre organizaţii sunt implicate în utilizarea Inteligenţei Artificiale, fie prin testare, fie prin planificarea adoptării, doar 11,2% au reuşit să implementeze această tehnologie.

La nivel global, o cercetare "EY AI Sentiment Index", care a sondat peste 15.000 de persoane din 15 ţări, a arătat că, deşi 82% dintre oameni folosesc Inteligenţa Artificială, doar 57% se simt confortabil făcând acest lucru.

Acelaşi studiu evidenţiază şase tipuri de "persona" în ceea ce priveşte sentimentele şi atitudinilie faţă de Inteligenţa Artificială, ce variază de la entuziaştii "Tech Champions", până la scepticii "AI Rejectors". Astfel, chiar şi cei care sunt ezitanţi faţă de Inteligenţa Artificială găsesc modalităţi de a se implica atunci când aceasta se aliniază cu nevoile şi valorile lor.

"De exemplu, "Hesitant Mainstreamers" au îngrijorări legate de confidenţialitatea datelor, însă 76% dintre ei sunt de acord că IA uşurează finalizarea diferitelor obiective, fie ele tehnice sau academice. Aici este momentul crucial, în care leadershipul companiilor trebuie să intervină. Adoptarea Inteligenţei Artificiale nu trebuie impusă, ci trebuie ghidată. Acest lucru înseamnă crearea unor experienţe cu IA care să fie intuitive, relevante şi să susţină potenţialul oamenilor. De asemenea, companiile trebuie să se concentreze şi să înţeleagă preocupările, de altfel absolut legitime, legate de confidenţialitatea datelor, autonomia oamenilor în luarea deciziilor şi înlocuirea forţei de muncă umane cu cea tehnologică. Companiile din România au ocazia de a se diferenţia prin adoptarea la nivel de organizaţie a Inteligenţei Artificiale prin programe structurate, care să includă o integrare centrată pe om. Atunci când IA este introdusă ca un copilot, potenţând judecata umană şi sporind productivitatea, această tehnologie devine un catalizator pentru dezvoltarea personală şi profesională", notează sursa citată.

În România, principala barieră pentru adoptarea tehnologiilor emergente din partea companiilor, inclusiv a Inteligenţei Artificiale, este lipsa de forţă de muncă calificată, aşa cum au evidenţiat 61% dintre respondenţii în studiul "EY Emerging Technology Investment in Romania". Alte aspecte care încetinesc şi îngreunează adoptarea IA sunt absenţa programelor de formare profesională (37%) şi constrângerile bugetare (52%). Pe lângă problemele interne ale companiilor, există şi factori externi care îngreunează adopţia IA, cum ar fi un sprijin guvernamental insuficient (78%), precum şi sistemul educaţional care nu este adaptat cerinţelor actuale de pregătire a forţei de muncă (76%).

"Pentru a face faţă acestor provocări, în România, trebuie să privim adoptarea Inteligenţei Artificiale ca pe o transformare multidisciplinară. Îmbunătăţirea abilităţilor trebuie să fie o prioritate la toate nivelurile. Nu putem uita că trebuie să dezvoltăm atât politici şi bune practici în utilizarea IA, o bună guvernanţă a IA, cât şi o cultură organizaţională care să încurajeze experimentarea şi care să ducă la creşterea încrederii oamenilor în IA şi, implicit, în utilizarea acesteia pe scară largă. De-a lungul anilor, în România, mediul de afaceri, în general, şi sectorul tehnologic, în particular, au demonstrat multă energie şi rezilienţă. Având în vedere acest lucru, următoarea etapă de creştere economică va ţine de modul în care liderii de afaceri din România vor pregăti companiile şi oamenii pentru o lume modelată de Inteligenţa Artificială", consideră consultantele EY.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 51,2 miliarde de dolari, în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024.

Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1.000 de angajaţi din România şi Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3 / 19317
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA, alături de un sindicat de bănci românești și internaționale cu privire la acordarea unei facilități de credit în valoare de aproximativ 173 milioane de dolari firmei Black Sea Oil & Gas. Ce avocați au fost implicați în finanțare
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
Schoenherr, alături de M Core în achiziția Focșani Shopping Centre de la KBC Bank. Markus Piuk (partner) a coordonat echipa
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
Cariere în Drept | De vorbă cu Andra Mălina Stroe, șefă de promoție a generației care și-a finalizat studiile în 2022, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dacă te-ai ridicat la înălțimea sarcinilor în timpul facultății, este imposibil să nu reușești în a avea o carieră de succes. Înveți de la cei mai buni și ești coleg cu cei mai buni”
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii de business de astăzi înseamnă atât provocări, cât și oportunități semnificative. Dana Bivol (Partener): ”Alături de ceilalți colegi parteneri am reușit să creăm o firmă cu un brand puternic, recunoscut pentru expertiza sa, atât pe plan local, cât și internațional. Popescu & Asociații oferă un mix ideal de oportunități profesionale, mediu de lucru pozitiv și resurse pentru dezvoltare personală și profesională”
Proiectul eșuat de lobby, prin care liderii Alianței pentru Unirea Românilor ar fi beneficiat de o întâlnire și o ședință foto cu Donald Trump la reședința din Mar-a-Lago (Florida) se lasă cu un proces în SUA. Pretenții de 4,6 mil. USD pentru că șefii partidului AUR nu s-au întâlnit cu înalți oficiali americani, peste Ocean
Rising Stars | Raluca Biță, unul dintre cei mai buni studenți ai generației sale, a ales să profeseze în sfera Dreptului financiar-bancar în echipa Filip & Company: ” Una dintre principalele mele așteptări a fost să găsesc un mediu care să mă stimuleze intelectual și să-mi ofere ocazia de a rezolva probleme complexe și am întâlnit exact asta. Fiecare caz aduce provocări unice, care necesită o combinație de cunoștințe juridice, gândire critică și creativitate în găsirea celor mai bune soluții pentru clienți”
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Filip & Company asistă NextUp Solutions în procesul de vânzare către Symfonia. Andreea Bănică (counsel): ”Tranzacția confirmă încă o dată că ecosistemul tech românesc este suficient de matur pentru a atrage interesul unor jucători internaționali serioși”
Filip & Company asistă Conversion Marketing, parte a grupului eMAG, la transferul activității Profitshare către 2Performant
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...