Piata locala a muncii continua sa se transforme: Director de Sanatate & Wellbeing la nivelul organizatiei, Coordonator Digital, Director de Comunicare Moderna (Storytelling) sunt cateva dintre noile joburi ale momentului
04 Noiembrie 2021 BizLawyer
Joburi precum „contabil”, „casier”, „operator call center” sau „data entry” vor disparea sau se vor modifica fundamental in urmatorii 5 ani in Romania
| |
► Peste 25% dintre joburile de azi vor fi realizate in mare parte de catre roboti pana in 2025. Procentul va ajunge aproape de 55% pana in 2035.
► O parte dintre joburile repetitive de azi vor fi inlocuite cu roluri de Specialisti A.I. (Inteligenta Artificiala), Analisti Big Data, Specialisti in Digital Transformation sau chiar Directori coordonatori ai Sanatatii si Starii de Bine a Angajatilor.
► Piata serviciilor de Executive Search, Recrutare si Selectie se va transforma, de asemenea, in conditiile in care a stagnat in ultimii 2 ani si multe dintre companii au disparut de pe piata, mai arata analiza.
Unele dintre cele mai cautate roluri in viitorul apropiat vor fi cele de „Chief Sanity Officer” (Director de Sanatate & Wellbeing la nivelul organizatiei), „Digital Resource Conductor” (Coordonator al Resurselor Digitale), „Director of Storytelling” (Director Comunicare Moderna”), „Human AI Ambassador” (Promotor al Programelor de Inteligenta Artificiala la nivelul organizatiei), Director Employee/Stakeholder Experience (Responsabil cu experienta angajatilor/partenerilor), iar la niveluri ierahice diferite de „specialist A.I.” (inteligenta artificiala), „analist Big Data”, „specialist in Digital Transformation”, sau „specialist in Inovatie” si „E-Commerce”.
In acelasi timp, joburi precum „contabil”, „casier”, „operator call center” sau „data entry” si orice alt job ce poate fi relativ usor inlocuit de inteligenta artificiala/ procese robotizate (AI/RPA) vor fi din ce in ce mai putine in urmatorii 4-5 ani, releva o analiza realizata de compania de solutii de resurse umane K2S - Key 2 Success.
Majoritatea companiilor, atat cele multinationale cat si cele antreprenoriale romanesti tranziteaza in acest moment procese complexe de transformare, astfel incat nevoia de manageri si specialisti in special pe roluri legate de transformare, digitalizare sau inovatie va determina o competitie acerba pe piata muncii, indica aceeasi analiza.
Potrivit ANOFM – Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, rata somajului in Romania inregistrata la finele lunii august 2021 (*conform celor mai recente date disponibile) a atins un minim istoric (2,93%), adica o rata mai mica decat in luna anterioara cu 0,003 puncte procentuale si cu 0,37 pp sub cea consemnata in luna similara din 2020. Competitia in acest moment pe piata muncii se duce nu doar la nivelul fortei de munca formate din lucratori in diverse industrii, cat si la nivelurile de specialisti si manageri pe diverse paliere de management, conform specialistilor K2S.
Domeniile cele mai active in piata, care vor face cel mai rapid tranzitia la noile profiluri si vor cauta sa accelereze performanta business-ului prin adaugarea in organigrama a noilor tipuri de roluri sunt sectoarele de tehnologie, retail, agribusiness, energie, servicii financiare, industria medicala, etc.
In aceste conditii, si piata locala a serviciilor de Executive Search, Recrutare & Selectie va trece printr-o profunda transformare, determinata de dinamica companiilor din economie. In ultimii 2 ani, potrivit estimarilor K2S, aceasta piata a stagnat la un volum de business anual de aproximativ 7 milioane EUR*. Dintr-un total de aproximativ 47 de jucatori in anii anteriori, in acest moment pe piata sunt aprox. 31 de companii specializate pe acest domeniu. Dintre cele care au disparut de pe piata, o parte au fost preluate, insa cea mai mare parte au fost radiate /au intrat in insolventa in ultimii 2 ani.
5 mari tendinte din piata, la nivelul Trimestrului 4 din 2021:
→ Tehnologia, digitalizarea si inteligenta artificiala (A.I.). Odata cu pandemia de Covid – 19, companiile s-au adaptat pentru a face fata noilor tendinte, iar tehnologia a devenit un instrument foarte important in recrutare. De exemplu: profilarea candidatilor in functie de profilele psihologice, selectia candidatilor utilizand roboti, etc.
→ Rolul strategic al departamentului de HR. Daca inainte, prioritatile acestui departament erau legate de dezvoltarea capabilitatilor, dezvoltare organizationala si eficienta sau optimizarea resurselor, acum au devenit prioritare componente precum wellbeing-ul angajatilor, mindset si profil leadership adaptat, diversitatea si includerea, impactul social, managementul diverselor generatii sau analiza fortei de munca (people analytics).
→ Wellbeing. Experienta angajatilor (modul in care se simt) la locul de munca a devenit un element - cheie in atragerea si retentia oamenilor foarte buni, in contextul unui ritm de viata accelerat, in care sanatatea fizica si mintala a urcat ca prioritate, cat si al competitiei pe forta de munca din piata si al impactului tehnologiei. Elementul de wellbeing la job este strans legat de siguranta psihologica si de un mediu de lucru care sa incurajeze colaborarea, co-crearea de valoare reala, etc.
→ „Staff On Demand” (freelanceri si colaboratori pe proiect, vs. angajati permanenti). Pandemia si posibilitatea lucrului de la distanta au accelerat aceasta tendinta inceputa de organizatiile - unicorni, in care atat angajatorii cat si cei care erau anterior angajati prefera din ce in ce mai mult aceasta forma de colaborare, pentru anumite roluri. Aceasta aduce atat beneficii financiare cat si beneficii legate de libertatea de a lucra pe mai multe proiecte diferite odata, de a petrece timp cu familia, etc. Companiile specializate de recrutare vor incepe de asemenea sa ofere acest tip de alternativa la forta de munca clasica, arata specialistii K2S.
→ Focus pe componenta ESG (Environmental, Social & Governance). Tendintele si preocuparile generale privind sustenabilitatea, cat si tintele internationale de responsabilitate accelereaza preocuparea companiilor pentru componentele care tin de mediu si responsabilitate sociala. Astfel, multe companii au implementat deja si in organigramele din Romania roluri precum Director sau Specialist ESG. Aceasta tendinta va continua, in toate domeniile de activitate, arata analiza.
Infiintata in anul 2009, K2S – Key 2 Success este singura companie de solutii de resurse umane care ofera integrat tot spectrul de servicii strategice adapate nevoilor actuale ale companiilor: recrutare si retentie pentru nivelurile de senior si middle management sau roluri operationale si de specialisti, dezvoltare si transformare organizationala, consultanta privind cultura organizationala sau outplacement si, inclusiv, servicii de mental health support, wellbeing sau coaching.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 13338 / 20468 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat Autonom Services S.A. la încheierea unui contract de facilități de credit în valoare de 300 mil. €. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Refinitiv Legal Advisers - Q3 2025 | Piața de M&A a continuat să crească, în primele nouă luni, pe piețele emergente și la nivel nivel global, chiar dacă numărul tranzacțiilor este în scădere. Europa prinde viteză, iar Estul continentului redevine un teritoriu în care investitorii strategici și financiari caută randament. CMS își menține pozițiile de top la nivel global și în Europa de Est, regiune în care Clifford Chance și Schoenherr strălucesc, iar Kinstellar rămâne în Top 15
În spatele scenei, alături de avocații din practica de Real Estate de la Țuca Zbârcea & Asociații, într-un mediu în care calitatea documentației, calibrarea riscurilor și gestionarea inteligentă a calendarului determină dacă un proiect se finanțează, se construiește și se capitalizează corect | De vorbă cu Răzvan Gheorghiu-Testa (partener) despre tendințele pieței imobiliare și forța unei echipe care operează integrat, folosește inteligent regulile și anticipează riscurile, astfel încât proiectele complicate, de la teren și autorizare până la finanțare, leasing și exit să ajungă la linia de sosire
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni AT1 de 500 milioane Euro lansată de Banca Transilvania pe piețele externe
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





