ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Preţul mediu plătit pentru bunurile de larg consum a crescut cu doar 3,5% în trimestrul trei (studiu)

03 Noiembrie 2025   |   Agerpres

Conform studiului NIQ Consumer Outlook mid-2025, consumatorii au devenit imuni la volatilitatea permanentă din ultimii ani şi aplică în mod constant diferitele strategii preferate de economisire: alegerea unui brand sau magazin mai ieftin, vânătoarea de promoţii sau orientarea spre ambalaje mai mici ori mai mari, în funcţie de disponibilul din portofel.

 
 
Preţul mediu plătit pentru bunurile de larg consum (FGCM) a crescut cu doar 3,5% în trimestrul trei, deoarece românii cumpără mai mult din magazinele cu preţuri mici, aleg mai multe produse ieftine sau la promoţie şi renunţă la unele dintre produsele de răsfăţ, conform unui studiu realizat la nivel naţional de firma de cercetare NielsenIQ.

"Deşi, conform INS, puterea de cumpărare în România a fost în scădere în trimestrul trei - odată cu creşterea inflaţiei şi încetinirea creşterilor salariale - consumul total în industria bunurilor de larg consum se situează încă cu +1,1% în volum şi +4,5% în valoare peste cel de anul trecut, susţinut şi de efortul marilor retaileri de a compensa creşterea de TVA în prima lună de la aplicare. De la începutul anului şi până în septembrie (YTD), valoarea totală a FMCG a crescut cu +6,5%", relevă studiul citat.


Conform studiului NIQ Consumer Outlook mid-2025, consumatorii au devenit imuni la volatilitatea permanentă din ultimii ani şi aplică în mod constant diferitele strategii preferate de economisire: alegerea unui brand sau magazin mai ieftin, vânătoarea de promoţii sau orientarea spre ambalaje mai mici ori mai mari, în funcţie de disponibilul din portofel.

"Este interesant că, la nivel declarativ, consumatorul "mediu" global foloseşte în mod echilibrat mai multe strategii de economisire, în timp ce românii par să acorde preţului o atenţie preponderentă şi să folosească încă mai rar sau în mai mică măsură strategiile ce presupun efort de planificare", susţin reprezentanţii firmei de cercetare.

Totuşi, aplicarea acestor strategii este vizibilă în vânzările raportate de NIQ în România: canalul de Supermarkets & Discounters a înregistrat, în primele 9 luni ale lui 2025, o creştere peste media naţională (+10,3% valoric), în timp ce comerţul tradiţional a crescut cu 4,1%, iar hipermarketurile au avansat cu doar 1,9%.

Vânzările de FMCG prin eCommerce au crescut şi ele peste medie, cu +9,4% în primele 9 luni, impulsionate în special de produsele alimentare (+18,8%), care câştigă pondere în online.

Potrivit sursei citate, acest avans se datorează atât dezvoltării comerţului online/omni şi adaptării românilor la acest mod de a face cumpărături, cât şi unei accelerări înregistrate în trimestrul trei după creşterea inflaţiei, deoarece online-ul face mai uşoară identificarea celor mai bune oferte şi promoţii de preţ.

În trimestrul trei al acestui an, promoţiile câştigă teren şi în off-line, ajungând la o pondere de 25,3% din totalul vânzărilor de FMCG din comerţul modern, în creştere cu 1,3% faţă de aceeaşi perioadă din 2024.

Industria băuturilor alcoolice este cea care se bazează cel mai mult pe promoţii, care au o pondere de 41,2%, urmată de produsele non-alimentare cu 28,1%, în timp ce produsele alimentare depind cel mai puţin de nivelul promo, care stagnează la 22,2% în T3.

"Odată în plus, provocările mediului economic îşi pun amprenta pe evoluţia consumului, dar per total industria de FMCG continuă să fie la fel de rezilientă ca şi cumpărătorul român, care devine din ce în ce mai chibzuit în cheltuieli. Fiecare cumpărătură trebuie câştigată de către retaileri şi producători - succesul lor depinde doar de modul în care îşi gestionează sortimentaţia, inovaţiile şi ofertele, deoarece consumatorii nu mai pot accepta creşteri de preţuri şi răsplătesc acele branduri care le asigură beneficii tangibile, aliniate la nevoile lor", se arată în analiza citată.

NielsenIQ (NIQ) este lider mondial în cercetarea de piaţă, care livrează cea mai completă imagine a comportamentului de consum şi dezvăluie noi căi de creştere pentru comercianţi şi producători. Operează global în peste 90 de ţări ce acoperă aproximativ 85% din populaţia lumii şi un consum de peste 7.200 de miliarde dolari.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 9 / 20307
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance Badea a asistat Cris-Tim Family Holding în legătură cu IPO-ul istoric în valoare de 454,35 milioane RON | Daniel Badea (Managing Partner): ”Sperăm ca succesul Cris-Tim să încurajeze și alte branduri românești să vină pe bursă”
Filip & Company a asistat DIGI Romania S.A. în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 mil. €. Alexandru Bîrsan (managing partener) a coordonat echipa
ANALIZĂ | Cum a răspuns România acuzațiilor aduse de Nova Group Investments la ICSID: Tribunalul arbitral a respins teza „campaniei coordonate”, dar a penalizat statul pentru „retorica ofensivă”. România a câștigat cauza pe fond, dar a fost sancționată simbolic prin soluția pe costuri, pentru maniera în care și-a condus apărarea
Filip & Company, consultant juridic în noua emisiune de obligațiuni prin care Agroserv Măriuța atrage 3 mil. €
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Dreptul muncii | Consultanță
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Real Estate | Consultanță
Cum lucrează una dintre cele mai performante echipe de Concurență de pe piața locală și care sunt particularitățile ce o diferențiază | O discuție cu Manuela Guia (Managing Partener GNP Guia Naghi & Partners) și Otilia Vîlcu (Partener), despre munca avocaților pe toată plaja serviciilor de concurență, standarde înalte și modul în care operează astfel încat să asigure clienților siguranță, claritate, robustețe probatorie și soluții care trec testul autorităților și al instanțelor
România solicită despăgubiri de 2 miliarde de euro la Curtea Internațională de Arbitraj din Londra pentru blocarea proiectului „Casa Radio” din București, dezvoltat de Plaza Centers NV | Statul și investitorii se înfruntă pe două planuri, comercial și investițional, cu seturi de remedii și probatoriu diferite, dar și cu potențiale efecte de interferență
Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...