ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Rata de neocupare a spaţiilor de birouri înregistrată în Bucureşti este de 15,1% (studiu)

26 Iunie 2023   |   Agerpres

De asemenea, potrivit datelor analizate, valoarea ratei de neocupare a spaţiilor de birouri înregistrată în Bucureşti este cea mai mare începând din 2013, în timp ce cererea netă de spaţii de birouri se aşteaptă să fie mai scăzută în 2023 decât în 2022.

 
 
Rata de neocupare a spaţiilor de birouri înregistrată în Bucureşti este de 15,1%, cu un punct procentual mai mare faţă de sfârşitul trimestrului IV 2022, conform unui studiu realizat de o firmă de servicii imobiliare.
 
De asemenea, potrivit datelor analizate, valoarea ratei de neocupare a spaţiilor de birouri înregistrată în Bucureşti este cea mai mare începând din 2013, în timp ce cererea netă de spaţii de birouri se aşteaptă să fie mai scăzută în 2023 decât în 2022.
 
"Companiile sunt în continuare în căutarea unor îmbunătăţiri ale standardelor calitative în ceea ce priveşte spaţiile de lucru, la Bucureşti, în ciuda încetinirii livrărilor, influenţate şi de evoluţia muncii hibride", se menţionează într-un comunicat al CBRE remis, luni, AGERPRES.
 
Studiul semnalează că birourile cu cele mai înalte standarde de calitate continuă să aibă o cerere puternică pe piaţa locală, ceea ce va determina ca solicitarea de proiecte de dezvoltare sau reamenajare să rămână ridicată, în ciuda scăderii nivelurilor generale, arată sursa citată.
 
În timp ce în Europa 60% dintre companii şi-au redus suprafaţa birourilor, în regiunea CEE volumul a fost doar de 42%, potrivit sondajului CBRE "European Occupier Survey 2023".
 
"Putem observa că la nivelul CEE gradul de prezenţă a angajaţilor la birouri este mai mare comparativ cu restul Europei, iar Bucureştiul nu face excepţie. Cererea continuă să fie puternică pentru spaţiile de calitate, aspect care va determina ca nevoia de dezvoltare sau reamenajare a proiectelor de acest fel să rămână ridicată, în ciuda diminuării per total a cererii. Pe măsură ce importanţa acreditărilor de sustenabilitate pentru chiriaşi şi proprietari creşte, se va produce o împărţire mai clară a chiriilor şi a valorilor între diferitele categorii de birouri. Munca hibridă şi utilizarea birourilor rămân în centrul atenţiei. Companiile vor încerca să găsească un echilibru optim între operaţiunile desfăşurate la birou şi spaţiul de care au nevoie pentru fiecare angajat în parte", a declarat Tudor Ionescu, Head of A&T Services Office CBRE.
 
Pentru prima dată, CBRE a realizat acelaşi sondaj pentru companiile globale care îşi desfăşoară activitatea în Europa Centrală şi de Est (CEE) căutând să surprindă diferenţele majore ale culturii organizaţionale dintre diferite regiuni.
 
Companiile încă îşi modelează politicile post-pandemie în CEE: jumătate dintre companiile chestionate au declarat că procesul de utilizare a birourilor lor nu s-a stabilit încă şi se aşteaptă să crească în timp. Marea majoritate a companiilor din Europa Centrală şi de Est (76%) aşteaptă ca noua lor strategie de birouri să fie finalizată în următoarele 12 luni, cu mult mai devreme decât companiile din întreaga Europă, arată studiul.
 
Astfel, spaţiile de birouri de calitate precară sau amplasate inadecvat vor avea performanţe mai slabe în 2023. De asemenea, clădirile care nu corespund obiectivelor de mediu ale marilor companii chiriaşe vor fi cel mai dificil de închiriat şi vor avea probabil perioade lungi de neocupare, potrivit raportului.
 
Cu toate acestea, studiul arată că, în Europa Centrală şi de Est, opţiunea preferată de companii este ca angajaţii să îşi împartă timpul între birouri şi locaţii remote, cu un uşor avantaj în ceea ce priveşte birourile. Rata medie săptămânală de prezenţă a angajaţilor la birou în ţările din CEE este în prezent între 26% şi 60%, deşi pentru peste jumătate dintre companiile chestionate, acesta nu este un model stabilit. Modelul hibrid înseamnă de obicei 2 sau 3 zile de prezenţă la birou pentru 77% dintre companiile chestionate.
 
Pe piaţa locală, rata de neocupare a spaţiilor de birouri este de aşteptat să rămână relativ stabilă şi din cauza întârzierilor înregistrate de noile proiecte de birouri pe fondul creşterii costurilor de construcţie, al lipsei forţei de muncă, al problemelor de pe lanţul de aprovizionare şi al lipsei autorizaţiilor de construcţie în Bucureşti. Se observă un interes din ce în ce mai pronunţat pentru clădirile cu capacităţi tehnologice şi de wellness, inclusiv din dorinţa companiilor de a promova un sentiment de comunitate în rândul angajaţilor.
 
"Pe măsură ce companiile adoptă programul de lucru flexibil, spaţiul de lucru este deseori amenajat pe o suprafaţă mai mică, dar cu o investiţie sporită în rolul social al locului de muncă, deoarece preferinţele angajaţilor influenţează inclusiv criteriile de selecţie a clădirilor", se mai arată în comunicat.
 
Studiul mai semnalează că, în alegerea locaţiilor, accesul la transportul public reprezintă principala prioritate în majoritatea pieţelor - chiar ceva mai mult în CEE. În timp ce parcarea este încă dominantă în alegerea locaţiei, factorii care uşurează naveta, precum staţiile de încărcare pentru vehicule electrice (EV) (52%) şi parcarea bicicletelor sau scuterelor (38%) devin, de asemenea, mai relevanţi. Printre alte considerente importante se numără: sustenabilitatea (58%), zone dedicate pentru mâncare şi băutură la faţa locului (60%), dar şi accesul la diverse facilităţi, inclusiv spaţiu de întâlnire comun, facilităţi de fitness şi wellness şi spaţiu flexibil, au fost, de asemenea, identificaţi printre factorii de decizie importanţi.
 
"Strategia de portofoliu vizează consolidarea, raţionalizarea sau managementul costurilor; cu toate acestea, mulţi chiriaşi s-au orientat către îmbunătăţirea profilului calitativ al portofoliului lor. Peste 60% dintre companii aleg să încheie contractele de închiriere ajunse la termen, întreruperi sau alte opţiuni contractuale; sau le reînnoiesc la locaţia lor actuală - presupunând că se potriveşte scopului. Aproape jumătate dintre companiile chestionate aleg să se mute în spaţii de mai bună calitate pentru cel puţin unele dintre funcţiile lor, iar alte 23% explorează posibilităţile de a face acest lucru, ceea ce creează mai multă dinamică pe piaţă în următorii ani", a explicat Lukasz Kaledkiewicz, senior director, head of Office Sector CEE.
 
CBRE 2023 European Office Occupier Sentiment Survey a analizat opiniile a peste 130 de companii pe o serie de subiecte legate de viitorul muncii - inclusiv 62 de companii cu prezenţă directă în regiunea CEE.
 
CBRE Group, companie listată în Fortune 500 şi S&P 500, cu sediul în Dallas, este cea mai mare firmă de servicii şi investiţii imobiliare comerciale din lume (pe baza veniturilor din 2022). Compania are peste 115.000 de angajaţi care deservesc clienţi din mai mult de 100 de ţări. În România, CBRE deserveşte o gamă diversă de clienţi cu o suită integrată de servicii, inclusiv facilităţi, tranzacţii şi management de proiect; gestionarea proprietăţii; gestionarea investiţiilor; estimare şi evaluare de proprietăţi; leasing imobiliar; consultanţă strategică; vânzări de proprietăţi; servicii ipotecare şi servicii de dezvoltare. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5780 / 19852
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Summer Internship-ul Mușat & Asociații, mai mult decât un stagiu de vară: program strategic de formare și recrutare, care le oferă studenților experiență practică autentică, mentorat direct de la parteneri și acces la Fellowship, cu șanse reale de a deveni parte din echipa firmei | De vorbă cu Ștefan Diaconescu (Partner) despre experiență completă a cursanților, cu expunere directă la multiple arii de practică și la cultura organizațională a uneia dintre cele mai mari firme de avocatură din România
Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat dezvoltatorul şi investitorul imobiliar Prime Kapital în emisiunea de obligațiuni de 100 mil. €. Partenerii Andrei Burz-Pînzaru și Irina Dimitriu, în prim plan
League Tables of Legal Advisors (H1 2025) | Piața globală a fuziunilor și achizițiilor a atins 2 trilioane USD – cel mai bun semestru pentru mega-deal-uri din 2020, dar cu cel mai mic număr de tranzacții din ultimele două decenii. CMS și Clifford Chance, printre primele în clasamentul global. Schoenherr are un avans impresionant în Europa și a asistat cele mai multe tranzacții în CEE
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...