
Rata de neocupare a spaţiilor de birouri înregistrată în Bucureşti este de 15,1% (studiu)
26 Iunie 2023
AgerpresDe asemenea, potrivit datelor analizate, valoarea ratei de neocupare a spaţiilor de birouri înregistrată în Bucureşti este cea mai mare începând din 2013, în timp ce cererea netă de spaţii de birouri se aşteaptă să fie mai scăzută în 2023 decât în 2022.
Rata de neocupare a spaţiilor de birouri înregistrată în Bucureşti este de 15,1%, cu un punct procentual mai mare faţă de sfârşitul trimestrului IV 2022, conform unui studiu realizat de o firmă de servicii imobiliare.
De asemenea, potrivit datelor analizate, valoarea ratei de neocupare a spaţiilor de birouri înregistrată în Bucureşti este cea mai mare începând din 2013, în timp ce cererea netă de spaţii de birouri se aşteaptă să fie mai scăzută în 2023 decât în 2022.
"Companiile sunt în continuare în căutarea unor îmbunătăţiri ale standardelor calitative în ceea ce priveşte spaţiile de lucru, la Bucureşti, în ciuda încetinirii livrărilor, influenţate şi de evoluţia muncii hibride", se menţionează într-un comunicat al CBRE remis, luni, AGERPRES.
Studiul semnalează că birourile cu cele mai înalte standarde de calitate continuă să aibă o cerere puternică pe piaţa locală, ceea ce va determina ca solicitarea de proiecte de dezvoltare sau reamenajare să rămână ridicată, în ciuda scăderii nivelurilor generale, arată sursa citată.
În timp ce în Europa 60% dintre companii şi-au redus suprafaţa birourilor, în regiunea CEE volumul a fost doar de 42%, potrivit sondajului CBRE "European Occupier Survey 2023".
"Putem observa că la nivelul CEE gradul de prezenţă a angajaţilor la birouri este mai mare comparativ cu restul Europei, iar Bucureştiul nu face excepţie. Cererea continuă să fie puternică pentru spaţiile de calitate, aspect care va determina ca nevoia de dezvoltare sau reamenajare a proiectelor de acest fel să rămână ridicată, în ciuda diminuării per total a cererii. Pe măsură ce importanţa acreditărilor de sustenabilitate pentru chiriaşi şi proprietari creşte, se va produce o împărţire mai clară a chiriilor şi a valorilor între diferitele categorii de birouri. Munca hibridă şi utilizarea birourilor rămân în centrul atenţiei. Companiile vor încerca să găsească un echilibru optim între operaţiunile desfăşurate la birou şi spaţiul de care au nevoie pentru fiecare angajat în parte", a declarat Tudor Ionescu, Head of A&T Services Office CBRE.
Pentru prima dată, CBRE a realizat acelaşi sondaj pentru companiile globale care îşi desfăşoară activitatea în Europa Centrală şi de Est (CEE) căutând să surprindă diferenţele majore ale culturii organizaţionale dintre diferite regiuni.
Companiile încă îşi modelează politicile post-pandemie în CEE: jumătate dintre companiile chestionate au declarat că procesul de utilizare a birourilor lor nu s-a stabilit încă şi se aşteaptă să crească în timp. Marea majoritate a companiilor din Europa Centrală şi de Est (76%) aşteaptă ca noua lor strategie de birouri să fie finalizată în următoarele 12 luni, cu mult mai devreme decât companiile din întreaga Europă, arată studiul.
Astfel, spaţiile de birouri de calitate precară sau amplasate inadecvat vor avea performanţe mai slabe în 2023. De asemenea, clădirile care nu corespund obiectivelor de mediu ale marilor companii chiriaşe vor fi cel mai dificil de închiriat şi vor avea probabil perioade lungi de neocupare, potrivit raportului.
Cu toate acestea, studiul arată că, în Europa Centrală şi de Est, opţiunea preferată de companii este ca angajaţii să îşi împartă timpul între birouri şi locaţii remote, cu un uşor avantaj în ceea ce priveşte birourile. Rata medie săptămânală de prezenţă a angajaţilor la birou în ţările din CEE este în prezent între 26% şi 60%, deşi pentru peste jumătate dintre companiile chestionate, acesta nu este un model stabilit. Modelul hibrid înseamnă de obicei 2 sau 3 zile de prezenţă la birou pentru 77% dintre companiile chestionate.
Pe piaţa locală, rata de neocupare a spaţiilor de birouri este de aşteptat să rămână relativ stabilă şi din cauza întârzierilor înregistrate de noile proiecte de birouri pe fondul creşterii costurilor de construcţie, al lipsei forţei de muncă, al problemelor de pe lanţul de aprovizionare şi al lipsei autorizaţiilor de construcţie în Bucureşti. Se observă un interes din ce în ce mai pronunţat pentru clădirile cu capacităţi tehnologice şi de wellness, inclusiv din dorinţa companiilor de a promova un sentiment de comunitate în rândul angajaţilor.
"Pe măsură ce companiile adoptă programul de lucru flexibil, spaţiul de lucru este deseori amenajat pe o suprafaţă mai mică, dar cu o investiţie sporită în rolul social al locului de muncă, deoarece preferinţele angajaţilor influenţează inclusiv criteriile de selecţie a clădirilor", se mai arată în comunicat.
Studiul mai semnalează că, în alegerea locaţiilor, accesul la transportul public reprezintă principala prioritate în majoritatea pieţelor - chiar ceva mai mult în CEE. În timp ce parcarea este încă dominantă în alegerea locaţiei, factorii care uşurează naveta, precum staţiile de încărcare pentru vehicule electrice (EV) (52%) şi parcarea bicicletelor sau scuterelor (38%) devin, de asemenea, mai relevanţi. Printre alte considerente importante se numără: sustenabilitatea (58%), zone dedicate pentru mâncare şi băutură la faţa locului (60%), dar şi accesul la diverse facilităţi, inclusiv spaţiu de întâlnire comun, facilităţi de fitness şi wellness şi spaţiu flexibil, au fost, de asemenea, identificaţi printre factorii de decizie importanţi.
"Strategia de portofoliu vizează consolidarea, raţionalizarea sau managementul costurilor; cu toate acestea, mulţi chiriaşi s-au orientat către îmbunătăţirea profilului calitativ al portofoliului lor. Peste 60% dintre companii aleg să încheie contractele de închiriere ajunse la termen, întreruperi sau alte opţiuni contractuale; sau le reînnoiesc la locaţia lor actuală - presupunând că se potriveşte scopului. Aproape jumătate dintre companiile chestionate aleg să se mute în spaţii de mai bună calitate pentru cel puţin unele dintre funcţiile lor, iar alte 23% explorează posibilităţile de a face acest lucru, ceea ce creează mai multă dinamică pe piaţă în următorii ani", a explicat Lukasz Kaledkiewicz, senior director, head of Office Sector CEE.
CBRE 2023 European Office Occupier Sentiment Survey a analizat opiniile a peste 130 de companii pe o serie de subiecte legate de viitorul muncii - inclusiv 62 de companii cu prezenţă directă în regiunea CEE.
CBRE Group, companie listată în Fortune 500 şi S&P 500, cu sediul în Dallas, este cea mai mare firmă de servicii şi investiţii imobiliare comerciale din lume (pe baza veniturilor din 2022). Compania are peste 115.000 de angajaţi care deservesc clienţi din mai mult de 100 de ţări. În România, CBRE deserveşte o gamă diversă de clienţi cu o suită integrată de servicii, inclusiv facilităţi, tranzacţii şi management de proiect; gestionarea proprietăţii; gestionarea investiţiilor; estimare şi evaluare de proprietăţi; leasing imobiliar; consultanţă strategică; vânzări de proprietăţi; servicii ipotecare şi servicii de dezvoltare.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 5179 / 19251 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...