RORETAIL: Proiectul de lege privind aplicarea de scutiri la plata chiriei nu aduce o protecţie reală pentru chiriaşi
30 Aprilie 2020 AGERPRES
Camera Deputaţilor a adoptat, miercuri, proiectul de lege privind aplicarea unor scutiri de la plata chiriei pentru perioada stării de urgenţă.
Forma finală a propunerii legislative privind aplicarea unor scutiri de la plata chiriei pentru perioada stării de urgenţă, adoptată recent de Camera Deputaţilor, nu aduce în sine o protecţie reală pentru chiriaşi, atrag atenţia reprezentanţii Organizaţiei Patronale a Retailerilor din România - RORETAIL, într-un comunicat de presă.
"Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, a adoptat miercuri, 29 aprilie, propunerea legislativă privind aplicarea unor scutiri de la plata chiriei pentru perioada stării de urgenţă. În pofida tuturor semnalelor de alarmă trase de Organizaţia Patronală a Retailerilor din România, forma finală a legii nu aduce în sine o protecţie reală pentru chiriaşi. Scopul iniţial al legii a fost - aşa cum îi spune şi numele: "scutiri de la plata chiriei pentru perioada de urgenţă". Acest scop a fost urmărit prin forma adoptată de Senat, însă, a fost complet deturnat în forma adoptată de Camera Deputaţilor şi transformat în "amânare". S-ar înţelege prin aplicarea acestei legi că, deşi retailerii nealimentari nu desfăşoară în perioada curentă nici o activitate, ca atare nu utilizează spaţiile închiriate şi nu au venituri, ar trebui să plătească la finalul stării de urgenţă chiria şi pentru această perioadă. În acest fel, povara actuală a plăţii chiriei pentru perioada stării de urgenţă este doar amânată, dar nu diminuată, sprijinul oferit chiriaşilor din zona de retail nealimentar fiind ca şi inexistent", susţin patronatele din retail.
"Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, a adoptat miercuri, 29 aprilie, propunerea legislativă privind aplicarea unor scutiri de la plata chiriei pentru perioada stării de urgenţă. În pofida tuturor semnalelor de alarmă trase de Organizaţia Patronală a Retailerilor din România, forma finală a legii nu aduce în sine o protecţie reală pentru chiriaşi. Scopul iniţial al legii a fost - aşa cum îi spune şi numele: "scutiri de la plata chiriei pentru perioada de urgenţă". Acest scop a fost urmărit prin forma adoptată de Senat, însă, a fost complet deturnat în forma adoptată de Camera Deputaţilor şi transformat în "amânare". S-ar înţelege prin aplicarea acestei legi că, deşi retailerii nealimentari nu desfăşoară în perioada curentă nici o activitate, ca atare nu utilizează spaţiile închiriate şi nu au venituri, ar trebui să plătească la finalul stării de urgenţă chiria şi pentru această perioadă. În acest fel, povara actuală a plăţii chiriei pentru perioada stării de urgenţă este doar amânată, dar nu diminuată, sprijinul oferit chiriaşilor din zona de retail nealimentar fiind ca şi inexistent", susţin patronatele din retail.
În acest sens, organizaţia solicită public preşedintelui României, Klaus Iohannis, să retrimită proiectul de lege spre re-dezbatere parlamentară. "Avem încredere că în noul proces de dezbatere parlamentară se poate asigura cadrul pentru adoptarea legii într-o formă echilibrată şi corectă, care să ofere o susţinere reală a chiriaşilor în această perioadă", subliniază sursa citată.
Organizaţia Patronală a Retailerilor din România este o asociaţie înfiinţată în anul 2014, care grupează peste 800 de magazine din România (branduri naţionale şi internaţionale) şi însumează peste 10.000 de angajaţi.
Camera Deputaţilor a adoptat, miercuri, proiectul de lege privind aplicarea unor scutiri de la plata chiriei pentru perioada stării de urgenţă.
Actul normativ are ca obiect de reglementare amânarea, la cerere, de la plata chiriei pentru folosinţa imobilelor înregistrate ca sedii, puncte de lucru sau locuinţe pentru operatori economici, practicanţi ai profesiilor liberale, entităţile juridice de drept privat, a căror activitate a fost întreruptă sau restrânsă semnificativ şi persoane fizice afectate economic direct sau indirect în perioada de aplicare a stării de urgenţă.
Pentru a beneficia de amânarea la plata chiriei, locatarii respectivi trebuie să pună la dispoziţia organului fiscal teritorial competent orice fel de act justificativ care să ateste imposibilitatea plăţii chiriei în perioada specificată în actul adiţional dintre locator şi locatar. Condiţiile care trebuie să fie îndeplinite pentru cererea de plată către operatorul fiscal teritorial competent sunt: chiria lunară specificată în actul adiţional dintre locator şi locatar este mai mică, cel mult egală cu chiria din februarie 2020, este de maximum 10.000 lei pentru operatorii economici pentru fiecare locaţie şi maximum 2.000 lei pentru persoane fizice pentru o singura locaţie.
Locatarii vor fi obligaţi apoi să plătească chiriile lunare a căror plată a fost amânată prin act adiţional între locator şi locatar organului fiscal teritorial competent care a plătit aceste chirii, eşalonat, în rate egale, după perioada în care plata a fost amânată, până la 31 decembrie 2020. În cazul în care locatarii nu îşi îndeplinesc această obligaţie, organul fiscal teritorial competent procedează la executarea silită a creanţelor nerecuperate.
Prin derogare, în anul 2020 nu sunt venituri impozabile veniturile din cedarea folosinţei bunurilor imobile obţinute în baza unor contracte de închiriere/subînchiriere sau uzufruct. Această măsură va fi aplicată contribuabililor care reduc pe perioada anului 2020 contravaloarea folosinţei bunului imobil, stabilită în bani şi/sau în natură, potrivit contractului încheiat între părţi, cu cel puţin 30% faţă de contravaloarea folosinţei bunului imobil aferentă lunii februarie 2020.
De asemenea, prin derogare, în anul 2020 nu intră în plafonul de calcul anual contravaloarea folosinţei bunului imobil stabilită în bani şi/sau în natură, potrivit contractului încheiat între părţi, redusă cu cel puţin 30% faţă de contravaloarea folosinţei bunului imobil aferentă lunii februarie 2020.
De aceste prevederi beneficiază şi persoanele fizice care în anul 2019 au realizat venituri din cedarea folosinţei bunurilor din derularea unui număr mai mare de 5 contracte de închiriere şi, începând cu anul 2020, au calificat aceste venituri în categoria veniturilor din activităţi independente.
În cazul contribuabililor plătitori de impozit pe profit şi ai celor care datorează impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, veniturile din cedarea folosinţei bunurilor imobile obţinute în baza unor contracte de închiriere/subînchiriere sau uzufruct sunt impozabile doar în proporţie de 80% din valoarea lor. Cei care beneficiază de aceste prevederi sunt aceia care reduc pe perioada anului 2020 contravaloarea folosinţei bunului imobil, stabilită în bani şi/sau în natură, potrivit contractului încheiat între părţi, cu cel puţin 20% faţă de contravaloarea folosinţei bunului imobil aferentă lunii februarie 2020.
Facilităţile se aplică în mod corespunzător pentru toată perioada stării de urgenţă, precum şi pentru luna următoare celei în care a încetat starea de urgenţă.
În termen de 15 de zile de la data publicării acestei legi în Monitorul Oficial, ministerele de resort vor elabora proceduri de punere în aplicare, au mai stabilit deputaţii din comisie.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 18581 / 20684 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bondoc & Asociații a asistat ENGIE în achiziția unuia dintre cele mai mari proiecte eoliene din România. De cealaltă parte, Schoenherr a stat alături de Greenvolt Power pe tot parcursul tranzacției, care a implicat o structură contractuală complexă și multiple considerente de reglementare. Echipele, coordonate de Monica Iancu și Monica Cojocaru
Cea mai mare fuziune din istoria avocaturii de business: Hogan Lovells și Cadwalader, Wickersham & Taft au anunțat intenția de a se combina într-o singură firmă
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Kinstellar a consiliat GEA Group, firmă cu operațiuni în peste 150 de țări, cu privire la crearea unui joint venture cu RebelDot, companie de tehnologie din Cluj-Napoca. Echipa care a gestionat proiectul a fost condusă de Rusandra Sandu (Partner) și Mihai Stan (Managing Associate)
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





