Gijs Klomp, CBRE România: Volumul total de investiții imobiliare din acest an va fi cu aproximativ 50% mai mic decât cele anticipat inițial
30 Aprilie 2020 BizLawyer
CBRE România Flash Call: Măsurile de sănătate și siguranță și tehnologia sunt pe agenda tuturor
Impactul real al pandemiei COVID-19 pe piața imobiliară se va resimți pe parcursul celui de-al doilea trimestru al anului, în timp ce pe termen mediu și lung accentul va fi pus pe măsuri de siguranță și sănătate, precum și pe tehnologie. Acestea sunt principalele aspecte discutate în cadrul evenimentului online CBRE România Flash Call, organizat de CBRE, liderul pieței de consultanță imobiliară.
IMPACTUL COVID-19 PE PIEȚELE DIN EUROPA CENTRALĂ ȘI DE EST
„Impactul COVID-19 pe piața imobiliară este în creștere și se va resimți pe deplin în timpul celui de-al doilea trimestru. Încet, dar sigur, procedurile de izolare aflate în vigoare par să aibă efect în Europa, cu unele indicii de redeschidere parțială a economiilor naționale”, a declarat Jos Tromp, Head of Research, Continental Europe, CBRE. În general, locurile de muncă din spațiile de birouri vor fi mai puțin afectate decât altele, cum ar fi cele din sectorul de retail sau din turism, dar ratele de neocupare a birourilor vor crește probabil în continuare.
IMPACTUL COVID-19 PE PIEȚELE DIN EUROPA CENTRALĂ ȘI DE EST
„Impactul COVID-19 pe piața imobiliară este în creștere și se va resimți pe deplin în timpul celui de-al doilea trimestru. Încet, dar sigur, procedurile de izolare aflate în vigoare par să aibă efect în Europa, cu unele indicii de redeschidere parțială a economiilor naționale”, a declarat Jos Tromp, Head of Research, Continental Europe, CBRE. În general, locurile de muncă din spațiile de birouri vor fi mai puțin afectate decât altele, cum ar fi cele din sectorul de retail sau din turism, dar ratele de neocupare a birourilor vor crește probabil în continuare.
Pe piețele europene de investiții, activitatea a scăzut începând cu sfârșitul lunii martie, un număr tot mai mare de tranzacții fiind afectate, potrivit CBRE. Pentru a evita un impact mai puternic, toate segmentele din industrie ar trebui să colaboreze arătând flexibilitate și construind parteneriate pe termen lung”, a adăugat Jos Tromp.
PARADIGMA INVESTIȚIILOR ÎN ROMÂNIA
Noile lansări de proiecte de investiții rămân rare, însă cu toate acestea, CBRE a lansat recent vânzarea unei zone industriale dezafectate în București, iar interesul investitorilor a fost peste așteptări. Provocările apărute odată cu limitările privind deplasarea vor fi abordate în limita posibilităților prin organizarea de tururi virtuale.
„Ne așteptăm ca volumul total de investiții din acest an să fie cu aproximativ 50% mai mic decât cele anticipat inițial și doar în 2021 să vedem o revenire a pragului de peste 1 miliard de euro, având în vedere că apetitul astfel de investiții imobiliare nu va fi afectat de această criză”, a declarat Gijs Klomp, Head of Investment Properties, CBRE România.
CONTEXTUL PIEȚEI DE RETAIL
Sectoarele de alimente și băuturi și cel de divertisment au fost cele mai afectate și ar putea lua o turnură diferită după criză, cu disponibilizări ale locurilor de muncă care sunt așteptate să crească semnificativ până la sfârșitul anului. „În general, ratele de colectare au scăzut dramatic, media din aprilie în centrele comerciale a fost cuprinsă între 10 și 20% până acum și se preconizează o colectare și mai redusă în luna mai. Prin urmare, pe lângă măsurile pe termen scurt de reducere a cheltuielilor, proprietarii au început deja discuții cu băncile pentru amânarea plăților și sunt în negocieri cu retailerii”, a afirmat Luiza Moraru, Head of Property Management, CEE, CBRE.
Administratorii de proprietăți joacă un rol vital, făcând progrese în luarea măsurilor corecte pentru a reconstrui încet încrederea consumatorilor și pentru a oferi acces clienților la centrele comerciale. Managerii trebuie să pună în aplicare măsuri de siguranță și de distanțare socială, fără a afecta sentimentul de libertate și entuziasmul consumatorilor și vor redefini toate zonele mallului.
„Modul în care facem marketing se va schimba fundamental, deoarece vom redefini călătoria clientului, atât din punct de vedere fizic cât și digital. Nivelul tehnologiei din centrele comerciale trebuie să crească cu o gamă largă de instrumente disponibile și utilizabile. Operațiunile se vor schimba odată cu integrarea tehnologiei și a noilor standarde de sănătate și siguranță”, a adăugat Luiza Moraru.
PIAȚA DE BIROURI ȘI TURURILE VIRTUALE
Construcțiile de birouri ale dezvoltatorilor precum One United, Skanska, Forte Partners sau Tiriac evoluează conform planificării. În ceea ce privește activitatea de leasing, CBRE estimează că volumul tranzacțiilor de închiriere în 2020 ar putea reprezenta 50 - 60% din volumul anului trecut, cu renegocieri și cu o rată de acceptare netă de 50/50.
„Domeniul de real estate presupune tranzacții cu obiecte palpabile, iar faptul că acum nu se pot vizita și face tururi este problematic pentru piața de birouri. Pentru situațiile când nu este posibil să mergi personal în locație, există o gamă de instrumente 3D interactive care le permit utilizatorilor să efectueze tururi virtuale pentru a vizualiza aceste spații: Floored by CBRE, Panorama – sistemul de location intelligence și CBRE 360 sunt instrumente care există în portofoliul nostru digital și am observat un interes ridicat atât din partea proprietarilor, cât și a chiriașilor”, a menționat Răzvan Iorgu, Managing Director, CBRE România.
Îm ceea ce privește contractele de închiriere care expiră anul acesta și anul viitor, volumul spațiilor pentru care chiriașii și proprietarii urmează să ia o decizie ajunge la aproximativ 300.000 mp. Potrivit CBRE, aproximativ jumătate din această suprafață se va îndrepta către o soluție de reînnoire și renegociere, iar cealaltă jumătate s-ar putea orienta către proiecte de birouri existente sau aflate în curs de desfășurare.
Deoarece în România școlile nu se vor redeschide până în septembrie, vom continua să vedem o activitate de lucru flexibilă și la distanță și în următoarele luni. „Tendințe precum reducerea densității populației din birouri, ore flexibile, program de lucru prelungit, reamenajarea spațiului de birouri și măsuri de sănătate și siguranță sunt acum pe agenda tuturor”, a subliniat Răzvan Iorgu.
ADMINISTRAREA PROPRIETĂȚILOR ȘI MĂSURILE DE SĂNĂTATE ȘI SIGURANȚĂ
În sectorul de property management al spațiilor de birouri, CBRE lucrează la redefinirea zonelor comune și la deservirea acestora prin crearea de coridoare de circulație libere, măsuri specifice de sănătate și siguranță, cum ar fi filtre UV, huse pentru mânerele ușilor, protecții pentru butoanele din lifturi, operațiuni HVAC (climatizare), ventilație naturală.
„Ne așteptăm ca orele de funcționare a clădirilor de birouri să se prelungească. Mulți chiriași vor alege să lucreze la rândul lor în schimburi sau să aibă program flexibil. În consecință, costurile operaționale ale clădirilor vor crește într-un moment în care rentabilitatea este esențială”, a menționat Luiza Moraru.
În timp ce accentul pe costurile operaționale va rămâne relevant în următorii câțiva ani pentru ocupanți, administratorii de proprietăți vor trebui să vină cu soluții creative pentru a încorpora costurile privind sănătatea și siguranța în bugetele curente și pentru a profita la maxim de această oportunitate pentru a crea legătura emoțională dintre ocupanți și locul lor de muncă, conform CBRE.
DEPOZITE SIMILARE NETFLIX
Toate construcțiile din sectorul industrial se desfășoară în mod normal și în timp ce dezvoltarea speculativă poate înregistra întârzieri, preînchirirea decurge ca de obicei. Potrivit CBRE Research, există aproximativ 600.000 mp de spații industriale aflate în construcție, dintre care 70% sunt pre-închiriate.
În urma declanșării Covid-19, companiile de vânzări și producție au fost cele mai afectate, dar companiile care furnizează servicii - cum ar fi cele care se ocupă de depozitare, stocare și transport (companiile midstream) au fost privilegiate.
„Imaginați-vă că depozitele sunt ca un serviciu de streaming online precum Netflix: producția este relativ limitată, cinematografele sunt închise, dar cu toții urmărim filme online. Comerțul electronic, prin logistică, a umplut golul generat de stoparea vânzării tradiționale cu amănuntul, oferind astfel fundamentele solide pentru evoluția pe termen lung a sectorului de retail. În principiu, perspectivele pentru acest sector sunt pozitive, însă trebuie făcute distincții între viitorul fiecărui segment al acestei industrii, deoarece acesta nu va fi identic pentru toată lumea”, a concluzionat Răzvan Iorgu.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 18582 / 20684 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bondoc & Asociații a asistat ENGIE în achiziția unuia dintre cele mai mari proiecte eoliene din România. De cealaltă parte, Schoenherr a stat alături de Greenvolt Power pe tot parcursul tranzacției, care a implicat o structură contractuală complexă și multiple considerente de reglementare. Echipele, coordonate de Monica Iancu și Monica Cojocaru
Cea mai mare fuziune din istoria avocaturii de business: Hogan Lovells și Cadwalader, Wickersham & Taft au anunțat intenția de a se combina într-o singură firmă
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Kinstellar a consiliat GEA Group, firmă cu operațiuni în peste 150 de țări, cu privire la crearea unui joint venture cu RebelDot, companie de tehnologie din Cluj-Napoca. Echipa care a gestionat proiectul a fost condusă de Rusandra Sandu (Partner) și Mihai Stan (Managing Associate)
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





