
Vânzările de maşini electrice în Europa, în revenire în T1; România, în scădere accentuată, la patru luni (analiză)
26 Mai 2025
Agerpresla nivel global, piaţa auto se confruntă cu un risc tot mai pronunţat de fragmentare în trei blocuri geopolitice, în contextul escaladării barierelor comerciale şi tensiunilor internaţionale între SUA, Europa şi China.
România a înregistrat o scădere accentuată a vânzărilor de vehicule electrice, în primul trimestru din 2025, evoluţie generată de întârzierile programului "Rabla", timp în care cinci pieţe majore - Regatul Unit, Germania, Franţa, Italia şi Spania - au raportat o creştere de 30%, relevă o analiză de specialitate publicată, luni, de PwC.
"După trei trimestre de declin, Europa a înregistrat o revenire solidă. În primele cinci pieţe majore - Regatul Unit, Germania, Franţa, Italia şi Spania - vânzările de BEV au crescut cu 30% în T1 2025. Regatul Unit şi Germania conduc această revenire, cu creşteri de 43% şi 39%. Italia şi Spania vin puternic din urmă, cu avansuri de 73% şi 69%, deşi de la un punct de pornire mai scăzut. Franţa este singura care a înregistrat un regres de 7%, ca urmare a expirării subvenţiilor de stat. În ciuda trendului european ascendent, România a înregistrat o scădere accentuată a vânzărilor de vehicule electrice, evoluţie generată de întârzierile programului Rabla. Conform datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în primul trimestru al anului 2025 înmatriculările de vehicule electrice au scăzut cu 36,4%, care a continuat în aprilie cu un declin de 70%, totul pe fondul întârzierii programului Rabla. Acesta este preconizată să înceapă săptămâna aceasta. Programul este foarte important, sectorul auto românesc riscând să piardă teren într-un moment critic al transformării globale", subliniază Daniel Anghel, Country Managing Partner PwC România.
"După trei trimestre de declin, Europa a înregistrat o revenire solidă. În primele cinci pieţe majore - Regatul Unit, Germania, Franţa, Italia şi Spania - vânzările de BEV au crescut cu 30% în T1 2025. Regatul Unit şi Germania conduc această revenire, cu creşteri de 43% şi 39%. Italia şi Spania vin puternic din urmă, cu avansuri de 73% şi 69%, deşi de la un punct de pornire mai scăzut. Franţa este singura care a înregistrat un regres de 7%, ca urmare a expirării subvenţiilor de stat. În ciuda trendului european ascendent, România a înregistrat o scădere accentuată a vânzărilor de vehicule electrice, evoluţie generată de întârzierile programului Rabla. Conform datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în primul trimestru al anului 2025 înmatriculările de vehicule electrice au scăzut cu 36,4%, care a continuat în aprilie cu un declin de 70%, totul pe fondul întârzierii programului Rabla. Acesta este preconizată să înceapă săptămâna aceasta. Programul este foarte important, sectorul auto românesc riscând să piardă teren într-un moment critic al transformării globale", subliniază Daniel Anghel, Country Managing Partner PwC România.
Conform analistului, la nivel global, piaţa auto se confruntă cu un risc tot mai pronunţat de fragmentare în trei blocuri geopolitice, în contextul escaladării barierelor comerciale şi tensiunilor internaţionale între SUA, Europa şi China.
"Această evoluţie are loc într-un moment în care vehiculele electrice cu baterie (BEV) au atins în primul trimestru o cotă de piaţă record la nivel global, de 16%, după o creştere cu 42% a vânzărilor comparativ cu aceeaşi perioadă din 2024, potrivit celui mai recent raport Autofacts, realizat de PwC. Evoluţia a fost impulsionată în principal de piaţa chineză, care a generat peste 60% din vânzările mondiale şi a atins o cotă de 27%. În ciuda acestei creşteri, tranziţia către electromobilitate nu se desfăşoară la viteza prognozată anterior. Incertitudinile geopolitice, precum şi deciziile politice divergente la nivel internaţional, complică adaptarea industriilor auto locale la noile cerinţe. Europa încearcă să rămână competitivă prin măsuri de sprijin şi flexibilitate, în timp ce pieţele mari precum SUA şi China adoptă politici protecţioniste agresive. În acest peisaj volatil, România trebuie să-şi regândească politicile de stimulare pentru a nu rata tranziţia la mobilitatea electrică", notează sursa citată.
Analiza PwC arată că, pentru a face faţă competiţiei globale şi a sprijini tranziţia verde, Comisia Europeană a lansat în martie 2025 un plan de acţiune dedicat industriei auto, sector care contribuie cu 7% la PIB-ul Uniunii Europene şi susţine circa 13 milioane de locuri de muncă.
"Acest plan vizează cinci direcţii esenţiale: inovare şi digitalizare - investiţii în produse şi reducerea dependenţei tehnologice externe, tranziţie curată - reguli mai flexibile privind emisiile şi accelerarea dezvoltării infrastructurii de încărcare, lanţuri de aprovizionare reziliente - investiţii în materii prime critice pentru baterii, competenţe şi adaptare socială - reconversie profesională către electromobilitate şi mediu concurenţial echitabil - sprijin pentru concurenţa loială cu producători străini subvenţionaţi. Parlamentul European a aprobat relaxarea temporară a ţintelor de emisii de CO2 pentru autoturisme şi furgonete. Astfel, conformitatea nu mai este evaluată anual, ci pe baza unei medii în perioada 2025-2027. Măsura vine ca răspuns la solicitările industriei, care avertiza asupra unor potenţiale amenzi de până la 15 miliarde de euro, cauzate de ritmul lent al electrificării faţă de rivalii globali", menţionează Anghel.
Potrivit sursei citate, în afara Europei, SUA şi China adoptă măsuri drastice pentru protejarea industriilor proprii, într-un schimb de majorări de tarife, care în acest moment este suspendat pentru 90 de zile.
Între timp, China, lider global în producţia de baterii (98%) şi actor major în lanţul valoric al bateriilor litiu-ion, continuă să investească masiv în inovaţie pentru a-şi reduce dependenţa de tehnologiile străine.
Consultanţii sunt de părere că industria auto globală se reconfigurează între presiuni economice şi tranziţia către electromobilitate, iar succesul va depinde de capacitatea producătorilor din industrie de a inova, de a colabora şi de a se adapta rapid la noile condiţii ale pieţei.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 43 / 19195 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Corina Roman (Partener BACIU PARTNERS), pentru care cea mai bună decizie din carieră a fost aceea de a se îndrepta către avocatura de business: ”Expunerea la proiecte interesante și provocatoare este mereu un plus, deoarece te dezvoltă și, personal, îmi satisface curiozitatea înnăscută. Beneficiul principal oferit de BACIU PARTNERS constă în faptul că mă bucur de un mediu preocupat pentru knowledge, calitate și binele clienților”
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Familia Umbrărescu, cu sprijinul Bulboacă & Asociații, preia acționariatul Totalgaz Industrie – lider strategic în echipamente pentru gaze naturale
VIDEO | Pastila de insolvență – Deschiderea procedurii la cererea debitorului (powered by ZRVP)
Women Lawyers | De vorbă cu Anca Simeria (Partener Popescu & Asociații), avocat care s-a format și a profesat în cadrul unora dintre cele mai mari societăți de avocatură din România: ”Din perspectiva mea, Popescu & Asociații este probabil singura societate de avocatură din România în care există un echilibru perfect între serviciile de consultanță, litigii și dreptul penal al afacerilor, ceea ce înseamnă posibilitatea concretă de a acorda clienților servicii avocațiale integrate și de a avea o viziune cuprinzătoare asupra implicațiilor unui mandat”
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
Filip & Company asistă Fondurile Apax în achiziția preconizată a diviziei de Trezorerie și Piețe de Capital a Finastra | Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa, cu Ioan Dumitrașcu (partener) în prim plan
Women Lawyers | Ramona Pentilescu (Counsel PNSA) și-a început cariera profesională în administrația publică, intrând în profesia de avocat abia în a treia decadă de viață. Reputația excelentă, portofoliul de proiecte și clienți de top, dar și mediul intern care susține colaborarea și dezvoltarea profesională au determinat-o să aleagă PNSA și să rămână aici. „Prețuiesc echipa nu numai pentru profesionalismul desăvârșit și excelența avocaturii practicate aici, dar și pentru caracterul uman și veritabil colegial al colaborării”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...