Consiliul Concurenţei recomandă ‘relaxarea’ condiţiilor pentru înscrierea avizelor de ipotecă în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară
09 Iulie 2020 AGERPRES
Consiliul Concurenţei a elaborat o serie de recomandări pentru stimularea concurenţei pe această piaţă.
Anumite condiţii de acces pe piaţa serviciilor de înscriere a avizelor de ipotecă sau alte garanţii reale mobiliare în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară (RNPM) sunt excesive, reprezentând reale bariere la intrarea pe piaţă, a constatat Consiliul Concurenţei, în urma unei anchete sectoriale.
Potrivit unui comunicat remis joi spre publicare, Consiliul Concurenţei a elaborat o serie de recomandări pentru stimularea concurenţei pe această piaţă.
RNPM, fosta Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare, este un sistem informatizat de evidenţă a garanţiilor reale mobiliare şi de publicitate a actelor şi operaţiunilor juridice prevăzute de lege.
Potrivit sursei citate, prin înscrierea în această bază de date, creditorii ipotecari fac publică existenţa unei ipoteci mobiliare asupra unui bun şi obţin un rang de prioritate pentru situaţia în care bunul ipotecat este executat silit.
Potrivit unui comunicat remis joi spre publicare, Consiliul Concurenţei a elaborat o serie de recomandări pentru stimularea concurenţei pe această piaţă.
RNPM, fosta Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare, este un sistem informatizat de evidenţă a garanţiilor reale mobiliare şi de publicitate a actelor şi operaţiunilor juridice prevăzute de lege.
Potrivit sursei citate, prin înscrierea în această bază de date, creditorii ipotecari fac publică existenţa unei ipoteci mobiliare asupra unui bun şi obţin un rang de prioritate pentru situaţia în care bunul ipotecat este executat silit.
"Înscrierea în RNPM se poate face prin intermediul unui operator autorizat al Registrului sau a unui agent împuternicit al acestuia, în urma completării unui formular de aviz de ipotecă şi achitând o taxă şi un tarif stabilit de operator/agent.
Practic, înscrierea în RNPM a avizelor de garanţie reprezintă o simplă activitate administrativă şi nu presupune controlul de legalitate asupra datelor cuprinse în formularul de înscriere", se menţionează în comunicat.
Ministerul Justiţiei, în calitate de autoritate de supraveghere a acestei pieţe, a încredinţat operarea RNPM unor operatori în baza unor criterii de acces care, în timp, s-au dovedit a fi adevărate bariere la intrarea pe piaţă.
Reprezentanţii Consiliului Concurenţei precizează că, din luna decembrie 2018, prin modificarea legislaţiei în domeniu, instituţiile de credit, societăţile din domeniul asigurărilor şi executorii judecătoreşti nu mai pot opera înscrieri în RNPM. Astfel, ca urmare a reducerii numărului de operatori (la 4), gradul de concentrare al pieţei a devenit unul foarte ridicat.
În prezent, pentru a desfăşura activităţi de înscriere în RNPM, birourile teritoriale ale unui operator trebuie să acopere cel puţin 15 judeţe şi capitala, condiţie motivată de Ministerul Justiţiei prin caracterul de interes public al acestei activităţi în sensul asigurării accesului publicului la aceste servicii.
"Cu toate aceste încercări de a reglementa distribuţia teritorială, piaţa se concentrează în Bucureşti şi în câteva alte oraşe mari, unde se efectuează aproximativ 60 -70% din activitate, respectiv cele multe înscrieri. Pe de altă parte, există judeţe în care nu există niciun furnizor de servicii de înscriere (judeţul Alba) sau cu un singur furnizor (Călăraşi, Covasna, Galaţi, Harghita, Mehedinţi, Sibiu, Tulcea, Vaslui, Vâlcea şi Vrancea). În plus, ritmul accelerat de dezvoltare tehnologică a condus la orientarea desfăşurării activităţii spre varianta online. Ca urmare, numărul de clienţi care se deplasează la sediul operatorului sau agentului este din ce în ce mai mic, peste 70% din activitate desfăşurându-se în baza unei semnături electronice calificate", se mai spune în comunicat.
În aceste condiţii, Consiliul Concurenţei recomandă eliminarea criteriului privind acoperirea teritorială de către cei care doresc să intre pe piaţă, deoarece o astfel de cerinţă nu se mai justifică. În situaţii speciale şi din considerente de interes public, în urma unei analize obiective, Ministerul Justiţiei, în calitatea sa de autoritate de supraveghere, poate institui funcţionarea unor birouri într-un regim special, la un tarif reglementat.
În prezent, pentru a putea activa pe piaţă, un operator are obligaţia să încheie o poliţă de răspundere profesională de minim un milion de euro, nivel disproporţionat în raport cu riscul asumat de către cei care efectuează o astfel de activitate cu caracter pur administrativ. În acest fel, se limitează intrarea pe piaţă a unor potenţiali operatori, ceea ce ar permite o mai bună manifestare a concurenţei.
Ca urmare, autoritatea de concurenţă recomandă ca limita minimă a poliţei privind răspunderea profesională să se fie stabilită proporţional cu riscul real pe care şi-l asumă cel care efectuează înregistrarea în RNPM, plecând de la un pachet minim de riscuri, identificat printr-o analiză obiectivă, pe baze statistice istorice.
În acelaşi timp, aceşti operatori au agenţi împuterniciţi care furnizează în mod direct şi efectiv serviciile de înscriere în RNPM.
Dacă până în anul 2018, chiar şi pe fondul intervenţiei unor operatori asupra tarifelor practicate de agenţii lor, exista o oarecare concurenţă între agenţi, odată cu modificarea legislaţiei şi plafonarea tarifelor la un nivel minim, s-a ajuns la o uniformizare a tarifelor în piaţă, eliminând orice formă de concurenţă prin preţ.
Astfel, Consiliul Concurenţei susţine eliminarea oricărei forme de intervenţie asupra tarifelor cu caracter comercial, respectiv menţinerea acesteia doar în acele situaţii cu caracter special, în care activitatea de înregistrare în RNPM are caracter de serviciu public.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 6648 / 9002 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
ANALIZĂ | Eurohold Bulgaria AD & Euroins Insurance Group AD vs România: 1-1 după prima încleștare la ICSID. Arbitrii au decis bifurcarea procedurii și vor analiza mai întâi efectele Acordului de denunțare a tratatelor bilaterale intra-UE. Urmează o fază preliminară decisivă - dacă România are dreptate, Tribunalul nu va avea jurisdicție, iar dosarul se oprește
PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
‘Leading lawyers’ in Romania | RTPR, NNDKP, CMS, TZA și PNSA au cei mai mulți avocaţi recomandaţi de IFLR 1000, ediția 2025. Ce firme sunt recomandate în practicile de M&A, Banking & Finance, Capital markets și Project development
Practica de Concurență de la Băncilă, Diaconu și Asociații își confirmă maturitatea prin claritate și execuție disciplinată, luciditate tactică și robustețe în decizie | De vorbă cu Claudia Grosu (Managing Associate) despre modul de lucru al unei echipe care anticipează, ordonează pașii esențiali și finalizează impecabil mandatele dificile
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
Schoenherr a asistat fondatorii Calla Oradea în vânzarea unei participații majoritare către Integral Capital Group I Echipa, coordonată de Mădălina Neagu (partner)
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





