ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Schoenherr și Asociații | Inspecțiile fiscale de rit nou: mai multe, mai rapide, mai de la distanță

18 Aprilie 2023   |   BizLawyer

Cum vor arăta șansele contribuabililor de a evita o inspecție fiscală din faza notificării de conformare? Cât de pregătite sunt companiile să facă față noului val de inspecții și controale anunțat de autoritățile fiscale și noii proceduri pentru desfășurarea acestora? Și ce soluții administrative și litigioase au acestea pentru a suspenda executarea actului administrativ fiscal și/sau a obține anularea lui, în cazul în care compania nu este de acord cu decizia de impunere emisă de organele de control?

 
 
ANAF a derulat, în medie, 139 verificări per zi lucrătoare în anul 2022, când inspectorii fiscali și-au îndreptat atenția spre 36,08% mai mulți contribuabili decât în 2021 (conform raportului anual al autorității). Este de așteptat ca volumul de verificări să crească anul acesta, odată cu recenta adoptare a modelelor de documente și formulare care fac posibilă aplicarea modificărilor aduse pe finalul anului trecut Codului de Procedură Fiscală în scopul eficientizării inspecțiilor și controalelor fiscale.

Cum vor arăta șansele contribuabililor de a evita o inspecție fiscală din faza notificării de conformare? Cât de pregătite sunt companiile să facă față noului val de inspecții și controale anunțat de autoritățile fiscale și noii proceduri pentru desfășurarea acestora? Și ce soluții administrative și litigioase au acestea pentru a suspenda executarea actului administrativ fiscal și/sau a obține anularea lui, în cazul în care compania nu este de acord cu decizia de impunere emisă de organele de control? – Avocații și consultanții fiscali din cadrul firmei de avocatură Schoenherr și Asociații SCA au adoptat aceste teme într-un eveniment recent.


„Notificarea de conformare, introdusă ca fază prealabilă inspecției fiscale pentru unii contribuabili, are ca scop încurajarea conformării voluntare. ANAF, în urma derulării unei analize de risc, îl notifică pe contribuabil cu privire la problemele pe care le identifică în cadrul acestei analize. În cazul în care contribuabilul remediază aceste probleme în termenul legal de 30 de zile, este posibil ca inspecția fiscală să nu mai înceapă. În funcție de natura problemei identificate, remedierea în acest termen este, însă, mai mult sau mai puțin fezabilă – spre exemplu, dacă vorbim de tranzacții intra-grup, este foarte puțin probabil ca eventualele probleme să poată fi soluționate în 30 de zile‟, a declarat Adriana Stoian, coordonatoarea practicii specializate în consultanță fiscală a Schoenherr și Asociații SCA, în cadrul unui eveniment organizat recent de firma de avocatură pe tema inspecțiilor și litigiilor fiscale.

Neremedierea problemelor identificate în notificarea de conformare în termenul legal sau remedierea necorespunzătoare a acestora va duce la declanșarea inspecției fiscale, care se desfășoară – în linii mari – după același tipar ca și înainte de modificarea Codului de Procedură Fiscală. O schimbare importantă o reprezintă mutarea locului derulării inspecției fiscale de la sediul contribuabilului (care devine excepția), la sediul ANAF.

„În practică, situațiile în care optica inspectorilor fiscali coincide cu cea a contribuabilului supus inspecției fiscale sunt rare. Astfel, este destul de ridicată incidența cazurilor în care companiile decid să conteste decizia de impunere și/sau să formuleze acțiune în instanță pentru a obține suspendarea executării actului administrativ fiscal și, respectiv, anularea acestuia. Strategia de urmat într-un astfel de caz se creionează, în realitate, încă din timpul inspecției fiscale – sarcina probei revenindu-i contribuabilului, este recomandabil ca acesta să se pregătească încă din această fază sau chiar în avans față de momentul demarării inspecției fiscale pentru scenariul unui litigiu‟, a declarat, cu ocazia evenimentului, Nora Olah (managing attorney at law), specializată în litigii și arbitraje în cadrul Schoenherr și Asociații SCA.

Schoenherr este o firmă regională de avocatură, activă în Europa Centrală și de Est și Europa de Sud-Est, unde operează 15 birouri. Firma este prezentă în România din anul 1996, oferind servicii de asistență juridică în principalele arii de practică relevante pentru activitatea companiilor locale și multinaționale. Schoenherr și Asociații SCA este recomandată de principalele organisme independente de cercetare a pieței de avocatură (Chambers, Legal500, IFLR1000), inclusiv în domeniul fiscal și cel al litigiilor.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 48 / 245
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
Clifford Chance Badea a asistat PIB Group Europa în tranzacția care marchează debutul companiei britanice pe piața de brokeraj de asigurări din România. Ce avocați au făcut parte din echipa coordonată de Nadia Badea, Partener Clifford Chance
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners primește la Londra premiul Firma Anului în România pentru litigii de brevete, acordat de Managing IP. Alina Tugearu (partener): “Suntem mândri că proiectele pe care le-am derulat sunt remarcate de comunitatea internațională a profesioniștilor în proprietate intelectuală și că munca noastră primește o recunoaștere de un asemenea calibru. Premiul aparține în primul rând echipei care stă în spatele acestor rezultate remarcabile”
SIMION & BACIU câștigă distincțiile Firma Anului în Domeniul Mărcilor și Firma Anului în Domeniul Drepturilor de Autor și Desene în România în cadrul prestigioasei gale Managing IP EMEA. Ana-Maria Baciu (managing partner) a fost desemnată Practicianul Anului în România
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...