
December 15 deadline for companies to request rescheduling of debts accumulated in emergency state, e-billing pilot-programme to start
23 Octombrie 2020
AgerpresHe mentioned that he added to the text of the draft OUG an "extension of the deadline for VAT refund, with subsequent control, until 25 January".
Companies will have until 15 December to apply for the rescheduling of debts accumulated in the period from the beginning of the state of emergency (16 March, ed. n.) until 25 October, Public Finance Minister Florin Citu said on Thursday.
"The idea is simple: companies have a deadline of 15 December to make this rescheduling request for next year. In addition to what we have presented so far in the public space, we have improved a little the conditions, there will be no forced recovery of debts until 25 December and today we will also introduce in the OUG [Emergency Ordinance of the Government, ed. n.] yet another facility, the discussions with the companies at the Social Economic Council, we have also had these discussions and, compared to what we have proposed, for the period 26 October to 25 December there will be no calculation of interest or penalties for these fiscal obligations due since entering the state of emergency [16 March, ed. n.] and 25 December. So if there are companies that have filed returns [tax, ed. n.] and cannot pay and they want to be in the rescheduling until they are approved for the rescheduling, there is a period of time," Citu said.
He mentioned that he added to the text of the draft OUG an "extension of the deadline for VAT refund, with subsequent control, until 25 January".
"My opinion is, and that's what we're working on now, to make this system permanent, we already have in the history of ANAF [the National Authority for Fiscal Administration, ed. n.] a lot of companies that have been controlled over time and have paid every time, there have been checks and they have received VAT, so there is no problem. And then we can make a system that for these companies that have a certain rating there is this system of reimbursement, of subsequent control, the VAT refund with permanent subsequent control, that's what we are working on for after 25 January 2021. And some other tax measures," Citu said.
Florin Citu also announced on Thursday that a pilot program for e-billing will begin in the coming period, noting that the process of digitization of invoices continues.
"Digitization goes on. (...) We have, it will start in the next period a pilot program for e-billing. It is that measure that will bring to the budget, not only from our estimates, but from those of the international institutions and what we have seen in other countries, especially in Italy, at least two percentage points of revenue, which is almost 20 billion lei at the moment," Citu concluded.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 3952 / 4551 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
CMS asistă Rezolv Energy în obținerea finanțării suplimentare de 331 milioane euro pentru parcul eolian VIFOR din România. Echipa, coordonată de Ana Radnev (Head of Banking and Finance) și Varinia Radu (Head of Energy and Projects) | Prin adoptarea în premieră a schemei de sprijin Contracte pentru Diferență, proiectul stabilește un precedent pentru viitoarele dezvoltări în domeniul energiei verzi din România
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Women Lawyers | Pentru Irina Văleanu, Counsel în cadrul firmei BACIU PARTNERS, nucleul comun de valori fundamentale a fost esențial în alegerea echipei în care se dezvoltă profesional acum: ”Reputația firmei în piața avocaturii de business din România a fost un factor decisiv, iar întâlnirea cu Ana-Maria Baciu a consolidat această alegere; am rezonat imediat, iar decizia de a colabora a venit în mod firesc”
Popovici Nițu Stoica & Asociații asistă PPC în procesul de consolidare a afacerilor din domeniul energiei regenerabile
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...