ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Adaptarea răspunderii prestatorilor de servicii de plată la noile tipuri de fraudă

11 Iunie 2024   |   Alexandra Pătrăscioiu (Avocat) și Gabriela Neagu (Managing Associate) - Băncilă, Diaconu şi Asociaţii SPRL

ABE precizează că tehnicile frauduloase au fost adaptate la contextul tehnologic contemporan și la gradul actual de reglementare.

 
 
Într-o lume tot mai conectată digital, fraudele legate de serviciile de plată sunt o preocupare majoră atât pentru instituții de plată/ bănci, cât și pentru autoritățile cu putere de reglementare.

În contextul procesului de adoptare a unui nou cadru legal la nivelul UE cu privire la serviciile de plată, Autoritatea Bancară Europeană (ABE) a publicat, în data de 29 aprilie 2024, o opinie privind noile tipuri de fraude legate de serviciile de plată și posibile măsuri de prevenire a acestora.

ABE precizează că tehnicile frauduloase au fost adaptate la contextul tehnologic contemporan și la gradul actual de reglementare. Cu toate că autentificarea strictă a clienților a contribuit cu succes la prevenirea fraudelor bazate pe furtul datelor de autentificare, noi forme (mai complexe) au apărut sau au devenit mai răspândite în ultimii ani.


În demersul său de a veni cu reglementări concrete care să elimine pe cât posibil interpretabilul, ABE propune anumite măsuri suplimentare pentru a asigura o prevenire mai eficientă a fraudelor, precum și revizuirea regulilor privind răspunderea.

1.    Noi cerințe care să ajute la o mai bună prevenire a fraudelor

·         Obligația prestatorilor de servicii de a efectua monitorizarea tranzacțiilor, în timp real, înainte de a executa operațiunile de plată;

·         Cerințe de securitate pentru prestatorii de servicii de plată vizând consolidarea procedurii de autentificare a tranzacțiilor, atenuarea vulnerabilităților exploatate în alte faze ale procesului de plată, precum și oferirea de suport în detectarea și investigarea fraudelor;

·         Un cadru de gestionare a riscului de fraude care să fie pus în aplicare de către prestatorii de servicii de plată, pe lângă cerințele obligatorii de securitate;

·         Modificarea regulilor privind răspunderea, inclusiv o delimitare adecvată între tranzacțiile autorizate și tranzacțiile neautorizate, precum și clarificarea conceptului de „gravă neglijență";

·         Supraveghere consolidată și armonizată a gestionării cazurilor de fraudă;

·         Crearea unei platforme unice de transmitere de informații la nivelul UE pentru a preveni și detecta tranzacțiile de plată potențial frauduloase.

 

2.    Reguli mai clare pentru stabilirea răspunderii

 

2.1  Clarificarea delimitării dintre tranzacțiile autorizate și cele neautorizate:

·         Să se prevadă că, în cazul în care un plătitor neagă că a autorizat o tranzacție, utilizarea autentificării stricte nu ar trebui să fie în sine suficientă nici pentru a dovedi că tranzacția a fost autorizată de plătitor și nici că plătitorul a acționat în mod fraudulos;

·         Să se specifice că, în cazul tranzacțiilor inițiate de plătitor, o tranzacție nerecunoscută de plătitor nu poate fi considerată autorizată în cazul în care ordinul de plată a fost inițiat de un fraudator, chiar dacă a fost ulterior autentificată de prestatorul de servicii de plată;

·         Să se precizeze că o tranzacție nerecunoscută de plătitor nu poate fi considerată ca fiind autorizată în cazul în care plătitorul nu a fost informat despre o nepotrivire între IBAN și numele beneficiarului, inclusiv, de exemplu, pentru că fraudatorul a interceptat notificarea transmisă de prestatorul de servicii de plată plătitorului.

 

2.2. Clarificarea conceptului de „gravă neglijență”:

·         Să se clarifice că, în cazul în care un utilizator de servicii de plată este victima unor acțiuni de inginerie socială, pentru a evalua dacă acesta a acționat cu gravă neglijență, ar trebui să se țină seama de toți factorii relevanți, inclusiv, dar fără a se limita la complexitatea fraudei, circumstanțele personale ale utilizatorului, dacă acesta avea motive rezonabile să creadă că face o plată către un beneficiar legitim și dacă prestatorul de servicii de plată ar fi putut să ia măsuri suplimentare pentru a ajuta la prevenirea producerii fraudei;

·         Includerea unei liste neexhaustive de circumstanțe relevante pentru evaluarea neglijenței grave, cum ar fi:

a)    utilizatorul serviciilor de plată a efectuat o plată către un fraudator fără a avea niciun motiv rezonabil pentru a considera că acesta este beneficiarul legitim;

b)    comportamentul utilizatorului a făcut ca datele sale personale de securitate, inclusiv dispozitivele sau elementele utilizate pentru al doilea factor de autentificare, să fie ușor accesibile fraudatorilor;

c)    utilizatorul a fost anterior victima aceluiași tip de fraudă și modus operandi;

d)    utilizatorul a ignorat avertismentele referitoare la tipul specific de fraudă, adresată recent de prestatorul de servicii de plată;

e)    utilizatorul nu a notificat în timp util frauda către prestatorul de servicii de plată după ce a luat cunoștință de aceasta.

 

2.3 Stabilirea răspunderii prestatorilor pentru fraudă și atunci când:

·         Nu și-au îndeplinit obligațiile de a furniza clientului asistență în ceea ce privește securitatea în raport cu frauda experimentată;

·         Fraudatorul a accesat informațiile personale sau de cont ale utilizatorului ca urmare a unei încălcări referitoare la datele prestatorului de servicii de plată.

Viziunea exprimată de ABE poate fi considerată extrem de împovărătoare pentru furnizorii de servicii de plată, aceasta implicând resurse importante atât din perspectiva tehnologiilor utilizate, precum și prin prisma costurilor antrenate. În concluzie, se anticipează că o astfel de poziție fermă și bine definită din partea Autorității Bancare Europene va conduce la transformări paradigmatice semnificative în noul cadru legislativ propus pentru adoptare în sectorul serviciilor de plată la nivelul Uniunii Europene.

 

 

Despre Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL

Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL este o societate de avocați ce oferă servicii juridice complete, care includ atât servicii de consultanță juridică, cât și asistență și reprezentare în fața instanțelor de judecată, având o practică importantă de controverse și dispute fiscale.

Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL este membră a grupului Ernst & Young Global Ltd și face parte din rețeaua globală EY Law, aflată în plină expansiune, în cadrul căreia lucrează peste 2.400 de avocați în mai mult de 90 de jurisdicții.

Experiența noastră a fost recunoscută de piață și de publicații internaționale.

Chambers Global 2019 a recunoscut practica noastră de Corporate/M&A în timp ce Chambers Europe 2019, 2020, 2021 și 2022 au plasat practica noastră de Controverse și Dispute Fiscale pe banda 1. Totodată, The Legal 500 Europe, Middle East and Africa 2019, 2020, 2021 și 2022 au premiat practicile noastre de Drept Comercial, Drept Societar/ M&A, Drept Imobiliar și Dreptul Muncii, edițiile 2020, 2021 și 2022 plasând practica de Controverse și Dispute Fiscale pe poziția 1.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 9 / 8747
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Bondoc și Asociații obține un nou succes în materia litigiilor de achiziții publice. Ce avocați au fost în echipa de proiect
    Cererea de inițiere a procedurii de arbitraj cerută de Eurohold și EIG a fost înregistrată la ICSID | Reclamanții se pregătesc să conteste restricțiile impuse de Uniunea Europeană în privința acordurilor de investiții încheiate între statele membre și spun că un astfel de arbitraj va crea un precedent pentru alte întreprinderi din UE. Ce avocați fac parte din echipa care consiliază asigurătorul
    De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Norris Alexandru Mircescu, al cincilea cel mai bun punctaj din anul 2022: ” Mi-am rezervat ultimii doi ani de facultate pentru a descoperi lumea avocaturii. Cel puțin momentan, îmi doresc să progresez și să mă dezvolt în România. Îmi iubesc țara și familia, nu văd cum aș putea sta departe prea mult timp de lucrurile care sunt cele mai importante pentru mine”
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    LegiTeam: Kinstellar is recruiting a junior to mid-level Litigation Lawyer
    Avocații Wolf Theiss văd o creștere de 20-30%, anul acesta, în practica de Dispute Resolution | Ligia Cecilia Popescu, Partenerul Wolf Theiss care coordonează Departamentul de Litigii şi Arbitraj, al doilea ca volum de activitate și ca încasări al biroului din București: “Avem o echipă foarte puternică. O parte semnificativă a portofoliului de clienţi ai practicii provine din recomandări provenite de la firme internaţionale de avocatură”
    Mergermarket - League Tables of Legal Advisors (Q1 2024) | Piața de M&A își revine în primul trimestru și crește cu o treime, la nivel global și cu 42% în Europa. CMS, printre primele în clasamentul global și în Europa. Wolf Theiss și DLA Piper, pe podium în Europa Centrală și de Est
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ionuț Alexandru Anghel, Group legal counsel - Ericsson, juristul trecut prin firme de top în avocatura de business și format în unele dintre cele mai sofisticate și cu miză proiecte: “Profesionistul Dreptului are, aidoma unui dascăl, o vocație socială: el trebuie să lumineze acolo unde este întuneric, să apropie acolo unde există divergență, să creeze reguli și să asigure respectarea lor, eliminând arbitrariul din societate”
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    LegiTeam: Attorney (flexible position) Competition, EU & Foreign trade - Bucharest
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Cătălin Istrate, Head of Legal & Business Conduct la Gilead Sciences Romania: “O bună înțelegere a businessului și ieșirea din zona de risk-free sunt calități pe care juriștii ar putea să le exerseze mai mult. De asemenea, digital și AI sunt domenii pe care juriștii ar trebui să le înțeleagă cât mai bine, pentru a nu fi depășiți de ele”
    Frații Micula câștigă apelul și continuă ofensiva legală împotriva statului român în instanțele americane pentru recunoașterea unei datorii de 356 mil. $ | Judecătorii americani spun că România a încercat să “reîmpacheteze” argumente anterioare și a eșuat argumentând că hotărârile CJUE în procedurile privind ajutoarele de stat au invalidat sentința. “Vom continua să urmărim executarea silită împotriva României în Statele Unite și în alte jurisdicții”, amenință avocații
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...