
Analiza încadrării unei companii la întocmirea situațiilor financiare trebuie să țină cont de noile criterii prevăzute în Directiva UE 2775
20 Martie 2025
Diana Lup (Partener) și Ana-Maria Niţu (Senior Manager) - Global Compliance and Reporting, EY RomâniaOrdinul nr. 4164/2024 a transpus în legislația națională prevederile directivei UE 2023/2.775 a Comisiei, din 17 octombrie 2023 de modificare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte ajustarea criteriilor de mărime pentru microentități şi întreprinderi sau grupuri mici, mijlocii şi mari.
La întocmirea situațiilor financiare, companiile trebuie să schimbe categoria în care se încadrează doar dacă în două exerciţii financiare consecutive depăşesc/încetează să depăşească două dintre cele trei criterii de mărime: total active, cifra de afaceri și număr mediu de salariați, regulă ce rămâne în continuare în vigoare. Potrivit Directivei UE 2775 din 2023, criteriile valorice, de mărime a cifrei de afaceri și, respectiv, a activelor nete au fost modificate, fiind semnificativ majorate. Astfel, analiza criteriilor cumulate după care este posibilă reconsiderarea palierului de încadrare a companiei trebuie atent realizată.
Ordinul nr. 4164/2024 a transpus în legislația națională prevederile directivei UE 2023/2.775 a Comisiei, din 17 octombrie 2023 de modificare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte ajustarea criteriilor de mărime pentru microentități şi întreprinderi sau grupuri mici, mijlocii şi mari.
Ordinul nr. 4164/2024 a transpus în legislația națională prevederile directivei UE 2023/2.775 a Comisiei, din 17 octombrie 2023 de modificare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte ajustarea criteriilor de mărime pentru microentități şi întreprinderi sau grupuri mici, mijlocii şi mari.
Astfel, începând cu situaţiile financiare anuale aferente exerciţiului financiar al anului 2024 sau începând cu situaţiile financiare anuale aferente exerciţiului financiar diferit de anul calendaristic, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2024, entitățile raportoare vor fi nevoite să analizeze criteriile de mărime raportându-se la criteriile majorate prin Ordinul 4164/2024.
Criteriile de mărime au fost semnificativ majorate, indicatorul Total Active a fost majorat la 2.250.000 lei de la 1.500.000 lei anterior, pentru trecerea din categoria microentităților în categoria entităților mici, și la 25.000.000 lei de la 17.500.000, pentru trecerea din categoria entităților mici în categoria entităților mijlocii și mari. Indicatorul Cifra de Afaceri Netă a fost majorat la 4.500.000 lei de la 3.000.000 lei, pentru trecerea din categoria microentităților în categoria entităților mici și la 50.000.000 lei de la 35.000.000 lei, pentru trecerea din categoria entităților mici în categoria entităților mijlocii și mari.
Și pentru grupurile de întreprinderi au fost majorate semnificativ pragurile valorice de încadrare în categoria grupurilor mici și mijlocii și a grupurilor mari. Indicatorul Total Active a fost majorat la 125.000.000 de la 105.000.000 lei, iar Cifra de Afaceri Netă la 250.000.000 lei de la 210.000.000 lei.
În schimb, numărul mediu de salariați a rămas neschimbat pentru fiecare categorie, respectiv 10 salariați pentru trecerea din categoria microentităților în categoria entităților mici, 50 salariați pentru trecerea din categoria entităților mici în categoria entităților mijlocii și mari și 250 salariați pentru grupurile mijlocii sau mari.
Practic, încadrarea entităților raportoare în categoria microentităților, a entităților mici și a entităților mijlocii și mari se efectuează la sfârşitul exerciţiului financiar, pe baza indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare anuale aferente exerciţiului financiar precedent şi a indicatorilor determinaţi pe baza datelor din contabilitate, dar şi pe baza balanţei de verificare pregătite la finele exerciţiului financiar curent.
Rămâne în vigoare prevederea conform căreia entitățile raportoare schimbă categoria în care se încadrează doar dacă în două exerciţii financiare consecutive depăşesc sau încetează să depăşească două dintre cele trei criterii de mărime: total active, cifra de afaceri și număr mediu de salariați.
Prin urmare, începând cu anul financiar încheiat la 31 decembrie 2024, pentru societățile care au un an financiar aliniat cu anul calendaristic, modificarea criteriilor de mărime pentru perioada încheiată la această dată, peste ori sub pragurile majorate, nu determină automat încadrarea entităţii într-o nouă categorie. Încadrarea în criteriile modificate se va analiza pe baza balanței de verificare la 31 decembrie 2024 și pe baza situațiilor financiare la 31 decembrie 2023.
Pentru a se asigura că vor întocmi situațiile financiare corespunzătoare categoriei de întreprinderi din care fac parte, societățile trebuie să analizeze cu atenție indicatorii financiari pentru cei doi ani consecutivi, atât pentru anul încheiat la 31 decembrie 2023, cât și pentru anul încheiat la 31 decembrie 2024, raportându-se la criteriile de mărime majorate prin ordinul 4164/2024 și să schimbe categoria de întreprinderi doar dacă cel puțin două dintre cele trei criterii sunt depășite sau încetează să mai fie depășite la sfârșitul fiecărei perioade.
Este important de avut în vedere faptul că nu au fost introduse modificări în ceea ce privește criteriile de mărime în baza cărora se stabilește obligația de auditare a situațiilor financiare. Acestea au rămas neschimbate: total active 16.000.000 lei, cifra de afaceri netă 32.000.000 lei și numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar 50.
Altfel spus, comparând criteriile de audit cu criteriile de mărime majorate pentru stabilirea categoriei de entități raportoare, observăm că vor fi, practic, mai multe entități raportoare din categoria entităților mici care vor fi supuse auditului statutar și care întocmesc situații financiare în formă prescurtată, fără a cuprinde și situaţia modificărilor capitalului propriu și situaţia fluxurilor de trezorerie.
Impact în Raportarea CSRD și PCbCR
În plus față de întocmirea situațiilor finaciare în formatul corespunzător fiecărei categorii, încadrarea entităților raportoare în funcție de noile criterii de mărime majorate are un impact și în stabilirea obligațiilor de raportare în ceea ce privește întocmirea raportării privind durabilitatea în conformitate cu cerințele Directivei Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), precum și în aplicabilitatea cerinței de întocmire a raportului privind impozitul pe profit - Public Country by Country Report (PCbCR). Astfel, entitățile vor fi obligate să se raporteze la criteriile de mărime majorate pentru stabilirea obligațiilor CSRD și PCbCR, majorarea criteriilor conducând, practic, la diminuarea numărului de entități raportoare.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 289 / 9630 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
Filip & Company asistă NextUp Solutions în procesul de vânzare către Symfonia. Andreea Bănică (counsel): ”Tranzacția confirmă încă o dată că ecosistemul tech românesc este suficient de matur pentru a atrage interesul unor jucători internaționali serioși”
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ a oferit consultanță companiei germane de tehnologie cbs în achiziția diviziei SAP a SkyConsult | Cristina Daianu (Partener): ”A fost o tranzacție deosebit de dificilă. Proiectul a combinat elemente brownfield și greenfield”
Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii de business de astăzi înseamnă atât provocări, cât și oportunități semnificative. Dana Bivol (Partener): ”Alături de ceilalți colegi parteneri am reușit să creăm o firmă cu un brand puternic, recunoscut pentru expertiza sa, atât pe plan local, cât și internațional. Popescu & Asociații oferă un mix ideal de oportunități profesionale, mediu de lucru pozitiv și resurse pentru dezvoltare personală și profesională”
Proiectul eșuat de lobby, prin care liderii Alianței pentru Unirea Românilor ar fi beneficiat de o întâlnire și o ședință foto cu Donald Trump la reședința din Mar-a-Lago (Florida) se lasă cu un proces în SUA. Pretenții de 4,6 mil. USD pentru că șefii partidului AUR nu s-au întâlnit cu înalți oficiali americani, peste Ocean
Activitate intensă în practica de Employment de la NNDKP, firmă cu una dintre cele mai mari și performante echipe de avocați specializați în oferirea de asistență juridică pe întregul spectru de aspecte de Dreptul Muncii, într-o perioadă în care solicitările clienților s-au diversificat | Roxana Abrașu (Partener): ”Avem situații care presupun complexitate prin anvergura și impactul global adus, dar și situații unde se ridică subiecte diverse sau sensibile ce trebuie gestionate cu prudență pentru a asigura că sunt abordate ținând cont de numeroasele reglementări aplicabile și se finalizează cu luarea măsurilor corespunzătoare”
Rising Stars | Raluca Biță, unul dintre cei mai buni studenți ai generației sale, a ales să profeseze în sfera Dreptului financiar-bancar în echipa Filip & Company: ” Una dintre principalele mele așteptări a fost să găsesc un mediu care să mă stimuleze intelectual și să-mi ofere ocazia de a rezolva probleme complexe și am întâlnit exact asta. Fiecare caz aduce provocări unice, care necesită o combinație de cunoștințe juridice, gândire critică și creativitate în găsirea celor mai bune soluții pentru clienți”
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Filip & Company asistă Conversion Marketing, parte a grupului eMAG, la transferul activității Profitshare către 2Performant
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...