ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Anul școlar în pandemie: Cum vor fi acordate zile libere părinților dacă se închid școlile

11 Septembrie 2020   |   Cristina Cristea - Manager și Raluca Marales – Senior Consultant PwC Romania & Sonia Bălănescu – Avocat colaborator D&B David și Baias SCA

Indemnizația pentru fiecare zi liberă este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut pe țară (care este în prezent de 5.429 lei).

 
 
Pe lângă emoțiile firești, noul an școlar aduce multe incertitudini și îngrijorări ale părinților inclusiv cu privire la opțiunile pe care le au în cazul în care activitatea didactică ar fi limitată sau chiar suspendată. Modul în care se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor atunci când unităţile de învăţământ sunt închise din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situații extreme decretate de autorități a fost stabilit, în martie 2020, prin Legea nr. 19/2020.

Recent, guvernul a adoptat OUG 147/2020 care are în vedere acordarea de zile libere doar în cazul în care, urmare a anchetei epidemiologice efectuate de direcțiile de sănătate publică și având în vedere și hotărârea comitetului pentru situații de urgență, sunt identificate cazuri de infectare și activitățile didactice sunt limitate sau suspendate. Astfel,  prevederile OUG 147/2020 nu sunt aplicabile în ipoteza în care cursurile se pot desfășura online.


Cine și în ce condiții beneficiază?

Zilele libere se acordă obligatoriu de către angajator numai unuia dintre părinți, în cazul familiilor care au copii mai mici de 12 ani sau copii cu dizabilități de până la 26 de ani înscriși într-o unitate de învățământ sau într-o unitate de educație timpurie antepreșcolară.

Zilele libere se acordă la solicitarea părintelui, printr-o cerere care trebuie însoțită de o declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte, de o copie a certificatului de naștere al copilului sau a documentului care atestă calitatea de părinte în conformitate cu definiția prevăzută de ordonanță precum și, dacă e cazul, o copie a certificatului de încadrare în grad de handicap a copilului ori adultului în vârstă de până la 26 de ani.
Declarația pe propria răspundere a celuilalt părinte va conține elemente din care să rezulte că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere ce i s-ar cuveni potrivit OUG 147/2020 și nu se află în una din următoarele situații: are contractul de muncă suspendat pentru întreruperea temporara a activității angajatorului (în condiţiile art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul Muncii), este în concediul de creștere a copilului, este asistentul personal al unuia dintre copiii aflați în întreținere, se află în concediu de odihnă/concediu fără plată sau nu realizează venituri supuse impozitului pe venit.

În plus, în cazul angajaților din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, din penitenciare și din unitățile sanitare publice, zilele libere se acordă doar în cazul familiilor monoparentale.

Având în vedere că angajatorul are obligația să acorde zilele libere angajatului care solicită acest drept în baza prevederilor acestei Ordonanțe de urgență, un eventual refuz constituie contravenție și se sancționează cu amendă. De asemenea, în ipoteza unui litigiu, angajatorul ar putea fi obligat la repararea prejudiciilor cauzate angajatului prin refuz.

Indemnizația pentru fiecare zi liberă este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut pe țară (care este în prezent de 5.429 lei). Sumele pentru plata indemnizației se decontează din Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale, acestea urmând a fi înapoiate din bugetul de stat până la încheierea anului fiscal.

Indemnizația este supusă impozitării și plății contribuțiilor de asigurări sociale în condițiile prevăzute de Legea 227/2015 privind Codul fiscal.

Pentru decontarea sumelor aferente indemnizației, angajatorul depune o cerere la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene/a municipiului București în a cărei rază teritorială își desfășoară activitatea angajatorul sau sucursala sau punctul de lucru al acestuia, însoţită de documente justificative privind îndeplinirea condiţiilor de decontare a indemnizaţiei. Cererile se transmit în cel mult 30 de zile de la efectuarea plății contribuțiilor și impozitelor aferente indemnizației, iar decontarea se face în termen de 15 zile calendaristice de la data înregistrării documentelor.

Cine beneficiază de plăți suplimentare drepturilor salariale cuvenite?

În cazul în care ambii părinți sunt angajați în unul dintre următoarele domenii: sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, angajați în penitenciare sau  personal din unitățile sanitare publice, poate beneficia doar unul dintre ei de o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite, în cuantumul de 75% din salariul de bază/de funcție/solda de funcție corespunzătoare unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut pe țară corespunzător numărului de zile lucrătoare din perioada limitării sau suspendării activităţilor didactice.

Pentru angajații din unitățile sanitare publice, majorarea se suportă prin transferuri din bugetul Fondului național unic de sănătate. Majorarea reprezintă venit, este supusă calculării, virării și declarării impozitului și contribuțiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Codului Fiscal.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 7524 / 8577
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
    NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
    CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
    Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
    LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
    Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
    Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
    Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
    Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
    Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
    O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
    Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...