Apostol (FPE): Proiectul privind impozitul pe construcţii speciale, aşa cum e lansat în transparenţă, presupune ca această taxă să devină permanentă
31 Martie 2025 Agerpres
El a subliniat că Ministerul Finanţelor a ţinut cont de unele dintre observaţiile FPE şi a acceptat ca acest impozit să fie calculat la valoarea contabilă netă a construcţiilor, ceea ce ar diminua povara fiscală pe care statul doreşte să o impună.
Proiectul privind impozitul pe construcţii speciale, aşa cum este lansat în transparenţă decizională, presupune ca această taxă să devină una permanentă, ceea ce ar însemna o penalizare permanentă a proiectelor de investiţii, a declarat, pentru AGERPRES, directorul general al Federaţiei Patronale a Energiei (FPE), Daniel Apostol.
"România are nevoie de dezvoltare economică, iar aceasta nu se poate obţine decât cu investiţii majore. Statul trebuie să încurajeze realizarea de investiţii. Dar impozitul pe construcţii speciale este o taxare a investiţiilor, este o povară fiscală care va descuraja semnificativ investiţiile în sectoare strategice, de interes naţional, va reduce locurile de muncă şi va aduce incertitudini cu privire la preţurile finale suportate de consumatori. Acest impozit va afecta semnificativ contribuabilii care au investit foarte mult şi pe termen lung (dat fiind faptul că impozitul este direct proporţional cu valoarea investiţiilor efectuate). Noi înţelegem nevoia statului de a face eforturi de diminuare a deficitului bugetar aflat la cote alarmante, noi solicităm şi am solicitat limitarea în timp a aplicării impozitului de construcţii speciale. Aşa cum este proiectul lansat în transparenţă, presupune ca aceasta taxă să devină una permanentă. Ceea ce ar însemna o penalizare permanentă a proiectelor de investiţii", a explicat Daniel Apostol.
"România are nevoie de dezvoltare economică, iar aceasta nu se poate obţine decât cu investiţii majore. Statul trebuie să încurajeze realizarea de investiţii. Dar impozitul pe construcţii speciale este o taxare a investiţiilor, este o povară fiscală care va descuraja semnificativ investiţiile în sectoare strategice, de interes naţional, va reduce locurile de muncă şi va aduce incertitudini cu privire la preţurile finale suportate de consumatori. Acest impozit va afecta semnificativ contribuabilii care au investit foarte mult şi pe termen lung (dat fiind faptul că impozitul este direct proporţional cu valoarea investiţiilor efectuate). Noi înţelegem nevoia statului de a face eforturi de diminuare a deficitului bugetar aflat la cote alarmante, noi solicităm şi am solicitat limitarea în timp a aplicării impozitului de construcţii speciale. Aşa cum este proiectul lansat în transparenţă, presupune ca aceasta taxă să devină una permanentă. Ceea ce ar însemna o penalizare permanentă a proiectelor de investiţii", a explicat Daniel Apostol.
El a subliniat că Ministerul Finanţelor a ţinut cont de unele dintre observaţiile FPE şi a acceptat ca acest impozit să fie calculat la valoarea contabilă netă a construcţiilor, ceea ce ar diminua povara fiscală pe care statul doreşte să o impună.
"Totuşi, calcule independente preliminare arată că impozitul pe construcţii speciale nu este o măsură fiscală eficientă şi nu adresează problemele structurale ale bugetului întrucât acest impozit are un efect marginal asupra veniturilor statului, dar un impact negativ semnificativ asupra economiei şi poate descuraja investiţiile, afectând astfel competitivitatea economică a României", a punctat directorul general al FPE.
Ministerul Finanţelor a lansat în dezbatere publică, la finele săptămânii trecute, proiectul de OUG pentru modificarea şi completarea titlului X din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Conform proiectului, impozitul pe construcţii anual se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii nete a construcţiilor, altele decât cele prevăzute pentru care nu se datorează impozit pe clădiri/taxa pe clădiri, indiferent de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea impozitului/taxei pe clădiri, existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcţii.
Potrivit Notei de fundamentare a proiectului, o modificare prevăzută vizează introducerea unei cote de impozitare de 0,5% pentru calcularea impozitului pe construcţii în cazul contribuabililor care, la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul, au în administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere construcţii de natura domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ teritoriale, luând în considerare faptul că pentru aceste construcţii nu poate fi stabilită o valoare netă.
Nu intră sub incidenţa prevederilor construcţiile situate în marea teritorială a României astfel cum este definită de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue şi al zonei economice exclusive ale României, republicată.
Proiectul prevede că valoarea netă a construcţiilor reprezintă valoarea evidenţiată în soldul debitor al conturilor corespunzătoare construcţiilor din care se scade valoarea contabilă cumulată a amortizării acestora.
Nu sunt considerate construcţii, investiţiile efectuate de contribuabili la construcţiile care sunt utilizate în baza unor contracte de administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere/locaţie de gestiune/asociere în participaţiune şi altele asemenea, dacă, până la sfârşitul anului respectiv, aceste investiţii nu se concretizează în construcţii definite.
Totodată, nu se datorează impozit pe construcţii pentru construcţiile care sunt scutite de impozitul pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal.
Conform proiectului, contribuabilii care încetează să existe în cursul anului recalculează, în mod corespunzător, impozitul pe construcţii, aferent perioadei din anul calendaristic/anul modificat pentru care contribuabilul a existat, prin împărţirea impozitului pe construcţii anual la 365 de zile calendaristice şi înmulţirea cu numărul de zile aferent perioadei din anul calendaristic/anul modificat pentru care contribuabilul a existat.
Contribuabilii nou-înfiinţaţi datorează impozit pe construcţii începând cu anul înfiinţării, iar impozitul pe construcţii se determină luând în considerare construcţiile din patrimoniu şi/sau din contractele de administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere, existente în a 30-a zi inclusiv de la data înregistrării contribuabililor, potrivit legii, în situaţia în care această dată nu depăşeşte ultima zi a anului înfiinţării. În acest caz, impozitul pe construcţii se recalculează pentru perioada cuprinsă între data înregistrării contribuabililor şi ultima zi inclusiv a anului anului calendaristic/anului modificat, în care contribuabilul s-a înfiinţat, prin împărţirea impozitului pe construcţii anual la 365 de zile calendaristice şi înmulţirea cu numărul de zile aferent perioadei respective.
Calcularea şi declararea impozitului pe construcţii se efectuează până la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datorează impozitul. Plata impozitului pe construcţii se efectuează în două rate egale până în ultima zi inclusiv a celei de a şasea luni a anului fiscal modificat, respectiv până în ultima zi inclusiv a celei de a zecea luni a anului fiscal modificat, pentru care se datorează impozitul.
Prevederile privind impozitul pe construcţii speciale intră în vigoare la data publicării ordonanţei de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I şi se aplică începând cu anul fiscal 2025/anul fiscal modificat care începe în anul 2025.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 856 / 10226 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





