
Apostol (FPE): Proiectul privind impozitul pe construcţii speciale, aşa cum e lansat în transparenţă, presupune ca această taxă să devină permanentă
31 Martie 2025
AgerpresEl a subliniat că Ministerul Finanţelor a ţinut cont de unele dintre observaţiile FPE şi a acceptat ca acest impozit să fie calculat la valoarea contabilă netă a construcţiilor, ceea ce ar diminua povara fiscală pe care statul doreşte să o impună.
Proiectul privind impozitul pe construcţii speciale, aşa cum este lansat în transparenţă decizională, presupune ca această taxă să devină una permanentă, ceea ce ar însemna o penalizare permanentă a proiectelor de investiţii, a declarat, pentru AGERPRES, directorul general al Federaţiei Patronale a Energiei (FPE), Daniel Apostol.
"România are nevoie de dezvoltare economică, iar aceasta nu se poate obţine decât cu investiţii majore. Statul trebuie să încurajeze realizarea de investiţii. Dar impozitul pe construcţii speciale este o taxare a investiţiilor, este o povară fiscală care va descuraja semnificativ investiţiile în sectoare strategice, de interes naţional, va reduce locurile de muncă şi va aduce incertitudini cu privire la preţurile finale suportate de consumatori. Acest impozit va afecta semnificativ contribuabilii care au investit foarte mult şi pe termen lung (dat fiind faptul că impozitul este direct proporţional cu valoarea investiţiilor efectuate). Noi înţelegem nevoia statului de a face eforturi de diminuare a deficitului bugetar aflat la cote alarmante, noi solicităm şi am solicitat limitarea în timp a aplicării impozitului de construcţii speciale. Aşa cum este proiectul lansat în transparenţă, presupune ca aceasta taxă să devină una permanentă. Ceea ce ar însemna o penalizare permanentă a proiectelor de investiţii", a explicat Daniel Apostol.
"România are nevoie de dezvoltare economică, iar aceasta nu se poate obţine decât cu investiţii majore. Statul trebuie să încurajeze realizarea de investiţii. Dar impozitul pe construcţii speciale este o taxare a investiţiilor, este o povară fiscală care va descuraja semnificativ investiţiile în sectoare strategice, de interes naţional, va reduce locurile de muncă şi va aduce incertitudini cu privire la preţurile finale suportate de consumatori. Acest impozit va afecta semnificativ contribuabilii care au investit foarte mult şi pe termen lung (dat fiind faptul că impozitul este direct proporţional cu valoarea investiţiilor efectuate). Noi înţelegem nevoia statului de a face eforturi de diminuare a deficitului bugetar aflat la cote alarmante, noi solicităm şi am solicitat limitarea în timp a aplicării impozitului de construcţii speciale. Aşa cum este proiectul lansat în transparenţă, presupune ca aceasta taxă să devină una permanentă. Ceea ce ar însemna o penalizare permanentă a proiectelor de investiţii", a explicat Daniel Apostol.
El a subliniat că Ministerul Finanţelor a ţinut cont de unele dintre observaţiile FPE şi a acceptat ca acest impozit să fie calculat la valoarea contabilă netă a construcţiilor, ceea ce ar diminua povara fiscală pe care statul doreşte să o impună.
"Totuşi, calcule independente preliminare arată că impozitul pe construcţii speciale nu este o măsură fiscală eficientă şi nu adresează problemele structurale ale bugetului întrucât acest impozit are un efect marginal asupra veniturilor statului, dar un impact negativ semnificativ asupra economiei şi poate descuraja investiţiile, afectând astfel competitivitatea economică a României", a punctat directorul general al FPE.
Ministerul Finanţelor a lansat în dezbatere publică, la finele săptămânii trecute, proiectul de OUG pentru modificarea şi completarea titlului X din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Conform proiectului, impozitul pe construcţii anual se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii nete a construcţiilor, altele decât cele prevăzute pentru care nu se datorează impozit pe clădiri/taxa pe clădiri, indiferent de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea impozitului/taxei pe clădiri, existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcţii.
Potrivit Notei de fundamentare a proiectului, o modificare prevăzută vizează introducerea unei cote de impozitare de 0,5% pentru calcularea impozitului pe construcţii în cazul contribuabililor care, la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul, au în administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere construcţii de natura domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ teritoriale, luând în considerare faptul că pentru aceste construcţii nu poate fi stabilită o valoare netă.
Nu intră sub incidenţa prevederilor construcţiile situate în marea teritorială a României astfel cum este definită de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue şi al zonei economice exclusive ale României, republicată.
Proiectul prevede că valoarea netă a construcţiilor reprezintă valoarea evidenţiată în soldul debitor al conturilor corespunzătoare construcţiilor din care se scade valoarea contabilă cumulată a amortizării acestora.
Nu sunt considerate construcţii, investiţiile efectuate de contribuabili la construcţiile care sunt utilizate în baza unor contracte de administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere/locaţie de gestiune/asociere în participaţiune şi altele asemenea, dacă, până la sfârşitul anului respectiv, aceste investiţii nu se concretizează în construcţii definite.
Totodată, nu se datorează impozit pe construcţii pentru construcţiile care sunt scutite de impozitul pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal.
Conform proiectului, contribuabilii care încetează să existe în cursul anului recalculează, în mod corespunzător, impozitul pe construcţii, aferent perioadei din anul calendaristic/anul modificat pentru care contribuabilul a existat, prin împărţirea impozitului pe construcţii anual la 365 de zile calendaristice şi înmulţirea cu numărul de zile aferent perioadei din anul calendaristic/anul modificat pentru care contribuabilul a existat.
Contribuabilii nou-înfiinţaţi datorează impozit pe construcţii începând cu anul înfiinţării, iar impozitul pe construcţii se determină luând în considerare construcţiile din patrimoniu şi/sau din contractele de administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere, existente în a 30-a zi inclusiv de la data înregistrării contribuabililor, potrivit legii, în situaţia în care această dată nu depăşeşte ultima zi a anului înfiinţării. În acest caz, impozitul pe construcţii se recalculează pentru perioada cuprinsă între data înregistrării contribuabililor şi ultima zi inclusiv a anului anului calendaristic/anului modificat, în care contribuabilul s-a înfiinţat, prin împărţirea impozitului pe construcţii anual la 365 de zile calendaristice şi înmulţirea cu numărul de zile aferent perioadei respective.
Calcularea şi declararea impozitului pe construcţii se efectuează până la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datorează impozitul. Plata impozitului pe construcţii se efectuează în două rate egale până în ultima zi inclusiv a celei de a şasea luni a anului fiscal modificat, respectiv până în ultima zi inclusiv a celei de a zecea luni a anului fiscal modificat, pentru care se datorează impozitul.
Prevederile privind impozitul pe construcţii speciale intră în vigoare la data publicării ordonanţei de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I şi se aplică începând cu anul fiscal 2025/anul fiscal modificat care începe în anul 2025.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 555 / 9925 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
BSMP - Bohâlțeanu și Asociații a asistat UNIGEA România în contractarea unei finanțări de 30,25 milioane EUR pentru dezvoltarea unui proiect solar de referință de 85 MW în Arad. Echipă pluridisciplinară, coordonată de partenerii Daniela Milculescu și Ionuț Bohâlțeanu, într-un efort multijurisdicțional ce a reunit investitori și consultanți cheie din patru țări
Schoenherr transformă internship-ul într-o veritabilă rampă de lansare pentru tinerii aflați la început de drum: program plătit, cu acces direct la proiecte internaționale și integrare într-o cultură bazată pe colaborare, diversitate și formarea continuă a talentelor, cu impact direct asupra recrutării viitoare | Ana Lupșor, People & Culture Manager: „Țintim să asigurăm expunere reală la proiecte și la modul de lucru specific unei firme internaționale, dar și să îi descoperim pe cei care pot deveni colegii noștri pe termen lung”
Summer Internship-ul Mușat & Asociații, mai mult decât un stagiu de vară: program strategic de formare și recrutare, care le oferă studenților experiență practică autentică, mentorat direct de la parteneri și acces la Fellowship, cu șanse reale de a deveni parte din echipa firmei | De vorbă cu Ștefan Diaconescu (Partner) despre experiență completă a cursanților, cu expunere directă la multiple arii de practică și la cultura organizațională a uneia dintre cele mai mari firme de avocatură din România
Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat dezvoltatorul şi investitorul imobiliar Prime Kapital în emisiunea de obligațiuni de 100 mil. €. Partenerii Andrei Burz-Pînzaru și Irina Dimitriu, în prim plan
League Tables of Legal Advisors (H1 2025) | Piața globală a fuziunilor și achizițiilor a atins 2 trilioane USD – cel mai bun semestru pentru mega-deal-uri din 2020, dar cu cel mai mic număr de tranzacții din ultimele două decenii. CMS și Clifford Chance, printre primele în clasamentul global. Schoenherr are un avans impresionant în Europa și a asistat cele mai multe tranzacții în CEE
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...