ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Asiguratori: Industria nu poate fi de acord cu proiectul de HG privind îngheţarea preţurilor RCA, care încalcă legislaţia europeană

24 Martie 2023   |   Agerpres

"În plus, trebuie reamintit că împotriva României s-a declanşat procedura de infringement care a încetat abia după ce s-a renunţat la intervenţia statului în politica de preţuri a societăţilor de asigurare", au mai spus asigurătorii.

 
 
Asociaţiile asigurătorilor anunţă că nu sunt de acord cu proiectul de Hotărâre de Guvern privind îngheţarea preţurilor RCA, care încalcă legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic, ambiguu şi poate destabiliza şi mai mult piaţa.
 
"UNSAR (Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România - n. r.), BAAR (Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România), PIAR (Patronatul Industriei Asigurătorilor din România) au luat notă de proiectul de Hotărâre de Guvern care instituie o plafonare pe termen de 6 luni a tarifelor de primă la asigurările RCA, făcând următoarele precizări: industria nu poate fi de acord cu proiectul de HG, care încalcă în mod evident legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic şi ambiguu pe anumite aspecte, riscând să destabilizeze şi mai mult piaţa de asigurări RCA. Legislaţia trebuie modificată, dar necesită un pachet de măsuri mai amplu care să fie discutat împreună cu toate părţile direct implicate", susţin asigurătorii, într-un comunicat transmis, joi, AGERPRES.
 
Potrivit acestora, există soluţii esenţiale pentru o piaţă funcţională şi atractivă dedicată consumatorilor, precum îndreptarea articolelor specifice din Legea nr. 132/2017 care nu permit asigurătorului un control al costurilor, conducând astfel la dezechilibre importante în funcţionarea normală a pieţei de asigurări bazată pe competitivitate, profitabilitate şi prudenţialitate şi demararea unui proiect naţional ce vizează reducerea frecvenţei şi gravităţii accidentelor rutiere şi adoptarea unor măsuri urgente de creştere a gradului de cuprindere în asigurare şi de combatere reală a fraudelor care să vină imediat şi eficient în sprijinul eforturilor deja existente în această zonă.
 
"Practic, la fiecare 100 de maşini înmatriculate în ţara noastră, cel puţin 6 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale şi decese, comparativ cu 4,08% - frecvenţa înregistrată în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,7% în Cehia, 2,3% în Ungaria şi 1,65% în Croaţia. UNSAR, BAAR şi PIAR s-au angajat într-un astfel de demers şi se declară deschişi în a colabora cu alte organizaţii şi instituţii publice în acest sens", menţionează sursa citată.
 
De asemenea, cele trei organizaţii subliniază că la o soluţie similară s-a mai apelat şi în anul 2016, tot printr-un HG, când s-au plafonat tarifele de primă RCA, şi realitatea a demonstrat că nu a fost o soluţie benefică nici pentru piaţa de asigurări din România şi nici pentru asiguraţii şi persoanele prejudiciate deopotrivă, mediul concurenţial a fost grav afectat, iar România s-a confruntat în 2021 şi 2023 cu un faliment şi o insolvenţă de o magnitudine mult mai mare decât falimentele anterioare din industria de asigurări.
 
"În plus, trebuie reamintit că împotriva României s-a declanşat procedura de infringement care a încetat abia după ce s-a renunţat la intervenţia statului în politica de preţuri a societăţilor de asigurare", au mai spus asigurătorii.
 
Aceştia reamintesc că, în prezent, deşi numărul de vehicule înmatriculate a depăşit 10 milioane, numărul asigurătorilor RCA activi din România este de doar 8, în condiţiile în care Cehia are 12 la o piaţă de aproximativ 6 milioane de vehicule.
 
"Mai mult, se pune întrebarea dacă acţionarii sunt dispuşi în continuare să investească într-un mediu de business impredictibil şi într-o piaţă RCA marcată de 4 falimente în ultimii 8 ani, în contextul în care costul de capital necesar, raportat la expunere, pentru a îndeplini cerinţele de solvabilitate, este în creştere. Industria de asigurări a fost şi va continua să fie un partener profesionist şi echilibrat în vederea asigurării unui cadru legislativ care să îmbunătăţească funcţionarea pieţei de asigurări, în beneficiul tuturor cetăţenilor", precizează cele trei organizaţii ale asigurătorilor.
 
Ministerul Finanţelor a publicat miercuri, în transparenţă decizională, proiectul de HG care stabileşte practicarea de către asigurătorii RCA a propriilor tarife de primă care au fost practicate la data de 1 martie 2022.
 
"Prezenta hotărâre stabileşte tarifele de primă maxime pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie, denumită în continuare asigurare RCA, ce urmează a fi aplicate de către societăţile de asigurare care practică asigurarea RCA, denumite în continuare asigurători RCA (...). Tarifele de primă maxime prevăzute la alin. (1) se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 1 martie 2022 şi sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri", se menţionează în proiect.
 
Documentul prevede că, în situaţia în care tarifele de primă practicate de asigurătorii RCA la data de 1 martie 2022 sunt mai mari decât cele practicate la data de 1 martie 2023, aceştia aplică cel mai mic tarif de primă dintre cele două.
 
Tarifele de primă maxime se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a HG.
 
Potrivit proiectului, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima brută încasată pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
 
Tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0. În funcţie de istoricul de daună al asiguratului, asigurătorii RCA aplică clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale.
 
În perioada aplicării prevederilor hotărârii, la despăgubirile acordate de asigurătorii RCA, în baza contractelor prevăzute, pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeaşi clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi tariful mediu de închiriere publicat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România. Despăgubirile se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.
 
Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile este de 30 de zile de la data eliberării autorizaţiei de reparaţie de către poliţie sau a documentului de intrare în reparaţie eliberat de către asigurătorul RCA, după caz. Prin excepţie, perioada maximă poate fi prelungită numai cu aprobarea prealabilă a asigurătorului RCA.
 
În cazul vehiculelor care nu se mai repară şi se încadrează în situaţia de dauna totală economică, despăgubirile acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor şi data înaintării ofertei de despăgubire. În acest caz, valoarea despăgubirii nu poate depăşi 25% din valoarea de piaţă a vehiculului avariat.
 
Depăşirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite şi practicarea de către asigurătorii RCA a comisioanelor de distribuţie la un nivel mai mare decât cel prevăzut constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3285 / 10305
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Victorie Mușat & Asociații pentru o companie membră a Grupului TIU: fapte de concurență neloială săvârșite ocult, sancționate de instanță | Hotărârea setează un reper jurisprudențial în materia concurenței neloiale
Bondoc & Asociații a asistat ENGIE în achiziția unuia dintre cele mai mari proiecte eoliene din România. De cealaltă parte, Schoenherr a stat alături de Greenvolt Power pe tot parcursul tranzacției, care a implicat o structură contractuală complexă și multiple considerente de reglementare. Echipele, coordonate de Monica Iancu și Monica Cojocaru
Cea mai mare fuziune din istoria avocaturii de business: Hogan Lovells și Cadwalader, Wickersham & Taft au anunțat intenția de a se combina într-o singură firmă
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...