Autorizarea CBAM - ce trebuie să facă importatorii vizați de taxa pe carbon în 2025 pentru a nu risca blocarea operațiunilor în 2026?
28 Noiembrie 2024 Vladislav Dabija, Senior Manager, și Sorin Popa, Senior Consultant, Global Trade Advisory, Deloitte România
Ținând cont de faptul că operatorii economici vor putea solicita obținerea statutului de declarant autorizat CBAM începând cu 31 decembrie 2024, este recomandat ca aceștia să analizeze anticipat îndeplinirea criteriilor necesare și să înceapă pregătirea documentelor și procedurilor în vederea autorizării.
| |
În acest scop, Comisia Europeană a publicat, la sfârșitul lunii octombrie, proiectul de regulament pentru înființarea registrului CBAM și proiectul de regulament pentru obținerea statutului de declarant autorizat CBAM. Acesta din urmă stabilește procedura pe care solicitanții trebuie sa o urmeze începând cu 31 decembrie 2024 pentru a putea obține statutul de declarant autorizat CBAM.
Proiectul de regulament pentru obținerea statutului de „declarant autorizat CBAM”
Pentru obținerea statutului, operatorii economici vor depune o solicitare către autoritatea națională competentă, Ministerul Finanțelor, în cazul României, prin intermediul registrului electronic CBAM, care trebuie însoțită de documente și informații detaliate (conform proiectului de regulament) care să demonstreze îndeplinirea criteriilor de acordare prevăzute de legislația CBAM.
Unul din criteriile pe care solicitanții trebuie să le îndeplinească pentru a obține statutul este să nu fi încălcat grav sau repetat legislația fiscală și vamală, normele privind abuzul de piață sau regulamentele CBAM. Potrivit proiectului de regulament, pentru a constata îndeplinirea acestui criteriu, autoritățile competente ar putea solicita documente precum certificatul de cazier judiciar al operatorului în cauză și al persoanelor fizice implicate în conducerea acestuia.
Un alt criteriu prevăzut de regulamentul CBAM este demonstrarea capacităților financiare și operaționale ale solicitantului de a îndeplini obligațiile care îi revin în baza mecanismului. În acest scop, proiectul de regulament prevede că solicitantul nu va obține statutul de declarant autorizat dacă este subiectul unei proceduri de faliment sau dacă are întârzieri la plata taxelor.
Totodată, proiectul de regulament prevede că solicitantul trebuie să depună, odată cu cererea, documente prin care să demonstreze că are capacitatea financiară să-și îndeplinească obligațiile care îi revin în legătură cu regulamentul CBAM (să achiziționeze certificatele aferente emisiilor încorporate în mărfurile importate). Printre documentele pe care solicitantul ar putea să le depună în acest scop se numără contul de profit și pierderi, bilanțurile financiare și situația fluxurilor de numerar.
Tot pentru a demonstra îndeplinirea acestui criteriu, proiectul de regulament prevede că solicitantul ar trebui să dețină o structură organizațională clară și să aibă implementate proceduri de control pentru achiziția și predarea certificatelor CBAM.
Termene pentru eliberarea autorizației
În cadrul procedurii de acordare a statutului, autoritatea competentă trebuie să inițieze, prin intermediul registrului electronic, o consultare cu celelalte state membre UE, în termen de 45 de zile calendaristice de la primirea cererii, prin care acestea din urmă să confirme că nu au obiecții cu privire la acordarea statutului de declarant autorizat și că solicitantul nu a făcut obiectul unei cereri de autorizare, nu deține și nu i s-a revocat o astfel de autorizație în alt stat membru.
Autoritatea competentă va determina termenul în care celelalte state membre pot răspunde la consultare, în funcție de valoarea și volumul importurilor și de profilul de risc al solicitantului, dar acesta nu poate depăși 15 zile lucrătoare.
Solicitanții care nu au fost stabiliți în UE pe parcursul ultimelor două exerciții financiare anterioare anului în care depun cererea sunt obligați, conform regulamentului, să constituie, să monitorizeze și să înscrie în registrul CBAM o garanție, care va fi calculată de autoritatea competentă astfel încât să acopere valoarea certificatelor CBAM pe care declarantul ar trebui să le cumpere și să le predea autorităților în contul importurilor efectuate.
Per total, autoritățile vor avea la dispoziție un termen de 120 de zile calendaristice de la primirea cererii să o evalueze, iar în cazul în care vor solicita documente sau informații suplimentare de la solicitant, termenul poate fi prelungit cu încă 30 de zile, la care se adaugă alte 30 de zile în care operatorii în cauză să prezinte documentele necesare.
Astfel, având în vedere termenele de soluționare menționate în proiectul de regulament, cei interesați de obținerea autorizației de declarant CBAM ar trebui să înceapă demersurile necesare cât mai rapid, astfel încât să își asigure îndeplinirea obligațiilor aferente începând cu ianuarie 2026.
Ce prevede proiectul de regulament pentru înființarea registrului CBAM
Conform regulamentului CBAM, Comisia Europeană are obligația înființării „registrului CBAM”, sub forma unei baze de date electronice securizate, care să creeze cadrul tehnic necesar pentru îndeplinirea obligațiilor impuse prin regulament și care să permită interconectarea cu alte sisteme vamale și ne-vamale.
Potrivit proiectului de regulament, registrul CBAM va fi format din portalul dedicat declaranților, portalul dedicat operatorilor de instalații din afara UE, portalul dedicat autorităților naționale competente și portalul dedicat Comisiei Europene.
În funcție de tipul de utilizator, fiecare portal va permite efectuarea unui set unic de operațiuni. De exemplu, portalul operatorilor va permite să se includă în registrul CBAM date referitoare la operator, la instalațiile de producție și informații despre mărfurile produse în acele instalații, în timp ce portalul declaranților va permite înregistrarea solicitărilor de acordare și de revocare a statutului de declarant autorizat.
Recomandări pentru companiile implicate
Ținând cont de faptul că operatorii economici vor putea solicita obținerea statutului de declarant autorizat CBAM începând cu 31 decembrie 2024, este recomandat ca aceștia să analizeze anticipat îndeplinirea criteriilor necesare și să înceapă pregătirea documentelor și procedurilor în vederea autorizării.
Totodată, având în vedere termenul maxim de soluționare a cererii, de 180 de zile, și numărul mare de potențiale solicitări de înregistrare, este indicat ca agenții economici să demareze procedura de obținere a statutului cât mai devreme, astfel încât să elimine orice risc legat de întârzierea obținerii acestuia și de blocare a operațiunilor de import de mărfuri CBAM.
În plus, dat fiind faptul că unul dintre criteriile de acordare a autorizației de declarant CBAM este legat de conformarea la cerințele de raportare CBAM - solicitantul să nu fi încălcat grav sau repetat reglementările aferente -, importatorii de produse supuse taxei pe carbon trebuie să se asigure că respectă toate obligațiile de raportare în perioada tranzitorie, pentru a evita respingerea solicitării de acordare a statutului de declarant autorizat.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1216 / 10271 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Avocații Schoenherr, alături de Allianz-Țiriac Asigurări în tranzacția de preluare a Campion Broker. Echipa, coordonată de Monica Cojocaru (partener) și Georgiana Bădescu (partener)
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Mușat & Asociații asistă cu succes asocierea DOGUS în adjudecarea și semnarea contractului pentru cel mai mare proiect de infrastructură derulat în ultimii ani de o autoritate publică în București
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





