
Constantinescu (ANPC): Vidul legislativ a născut monştri din perspectiva operatorilor economici corecţi
13 Martie 2023
AgerpresPotrivit şefului ANPC, una dintre cele mai grave probleme descoperite la operatorii economici controlaţi se referă la neconformitatea produselor livrate consumatorului.
Vidul legislativ a născut monştri din perspectiva operatorilor economici corecţi, iar din punct de vedere al comerţului online nu există la acest moment pârghii care să permită scoaterea în afara ţării a unei anumite pagini de Internet într-un mod foarte rapid şi facil pentru autorităţi, a declarat, luni, într-o dezbatere de specialitate, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu.
"Noi, inclusiv din discuţia purtată cu reprezentanţii confederaţiilor şi asociaţiilor patronale, cred că am ajuns la un consens. Nu putem aplica băcăniei de cartier acea sancţiune pe care o aplicăm unui hypermarket, pentru că, dacă pentru cel mai mic dintre aceştia sancţiunea, fie ea şi minimă, poate reprezenta diferenţa dintre afaceri sau non-profit, în cazul celui de-al doilea, şi aici mă refer la cultură de vânzare mult mai mare, sancţiunea nu are nici măcar caracterul preventiv... Până la acest moment, noi considerăm că vidul legislativ a născut monştri din perspectiva operatorilor economici corecţi, în sensul că, dacă o cofetărie, de exemplu, trebuie să prepare produsele cu ingredientele pe care le transmite consumatorului ca fiind prezente în produs, în condiţiile cele mai bune şi de siguranţă pentru consumator, iată că un cozonac făcut ca acasă şi vândut prin intermediul aplicaţiilor din online nu mai poate furniza informaţiile necesare consumatorilor şi nici nu poate fi făcută o evaluare corespunzătoare de către autorităţile de control", a menţionat Constantinescu.
"Noi, inclusiv din discuţia purtată cu reprezentanţii confederaţiilor şi asociaţiilor patronale, cred că am ajuns la un consens. Nu putem aplica băcăniei de cartier acea sancţiune pe care o aplicăm unui hypermarket, pentru că, dacă pentru cel mai mic dintre aceştia sancţiunea, fie ea şi minimă, poate reprezenta diferenţa dintre afaceri sau non-profit, în cazul celui de-al doilea, şi aici mă refer la cultură de vânzare mult mai mare, sancţiunea nu are nici măcar caracterul preventiv... Până la acest moment, noi considerăm că vidul legislativ a născut monştri din perspectiva operatorilor economici corecţi, în sensul că, dacă o cofetărie, de exemplu, trebuie să prepare produsele cu ingredientele pe care le transmite consumatorului ca fiind prezente în produs, în condiţiile cele mai bune şi de siguranţă pentru consumator, iată că un cozonac făcut ca acasă şi vândut prin intermediul aplicaţiilor din online nu mai poate furniza informaţiile necesare consumatorilor şi nici nu poate fi făcută o evaluare corespunzătoare de către autorităţile de control", a menţionat Constantinescu.
Potrivit şefului ANPC, una dintre cele mai grave probleme descoperite la operatorii economici controlaţi se referă la neconformitatea produselor livrate consumatorului.
"În primul rând, nu există la acest moment pârghii care să poată scoate în afara unei ţări o anumită pagină de Internet într-un mod foarte rapid şi facil pentru autorităţi. Spun acest lucru pentru că, la acest moment, piaţa este totuşi inundată de pagini de Internet cu sediul în afara Europei, ceea ce face imposibilă evaluarea activităţii sau chiar sancţionarea acestora, lucru care ar trebui cumva semnalat fiecăreia dintre instituţiile cu posibilitate de a lua măsuri imediate. Suntem în situaţia de a nu putea să ne mişcăm cu aceeaşi viteză cu care aceştia îşi promovează produsele sau serviciile în mediul online şi nu avem cum să ajungem foarte repede în calculatoarele sau în aparatele consumatorilor pentru a semnala derapajele de la lege ale unor astfel de pagini în România. Neconformitatea produselor legate de ceea ce consumatorul a crezut că, de fapt, achiziţionează şi ceea ce a primit în realitate este una dintre cele mai grave probleme... Termenul de livrare al produselor este, de asemenea, unul dintre motivele pentru care consumatorii sesizează autoritatea noastră, cu rezerva că, în ultimul an, am încercat şi încercăm în continuare să promovăm un ordin dat de preşedintele Autorităţii prin care operatorii economici din mediul online sunt obligaţi să pună pe paginile lor informaţii despre soluţionarea alternativă a litigiilor. Nu puţine dintre sesizările primite de la consumatori se soluţionează în mod amiabil între operatorul economic şi cel care depune sesizarea, situaţie pe care noi ne dorim să o încurajăm. Credem că Autoritatea trebuie să intervină acolo unde operatorul economic nu-şi asumă", a afirmat Horia Constantinescu.
Acesta a menţionat, totodată, că de apetitul românilor pentru comerţul online au profitat unii comercianţi cu intenţii neserioase şi care livrează produse slabe calitativ.
"Prin forţa lucrurilor, ultimii doi ani au determinat o creştere substanţială a acestui tip de comerţ (online, n.r.) şi a accesului, de fapt, al consumatorilor către acest tip de comerţ, având în vedere perioada pandemică şi restricţiile generate de aceasta. Probabil cei mai mulţi dintre consumatorii ce descopereau în acea perioadă comerţul online au rămas fideli acestui tip de a-şi achiziţiona produsele sau inclusiv serviciile. Sunt şi eu unul dintre aceştia, dat fiind că fiecare dintre noi încercăm să rentabilizăm timpul pe care l-am petrece la cumpărături şi ne dorim să putem avea livrate cât mai aproape şi cât mai rapid produsele, fără a risipi niciun minut din cel dedicat activităţii. Este adevărat că de acest lucru au profitat şi operatorii economici nu foarte serioşi sau cei chiar cu intenţii neserioase, cei care pun la dispoziţia consumatorilor produse de slabă calitate, plecând de la ideea că aceştia caută produse în primul rând foarte ieftine, dar scăpând din vedere că, de fapt, raportul calitate-preţ este cel care trebuie avut în vedere", a subliniat oficialul ANPC.
Asociaţia Sută la Sută Românesc, prin platforma Tribuna Consumatorilor, în parteneriat cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC). a organizat, luni, o dezbatere despre protecţia şi drepturile consumatorilor din România.
Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului este marcată, anual, pe data 15 martie, pentru a sensibiliza opinia publică despre importanţa cunoaşterii drepturilor consumatorilor din întreaga lume, fiind şi un bun prilej pentru mobilizare în vederea protejării acestora.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2668 / 9603 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...