
Cum poate o companie să beneficieze de prevederile Legii prevenirii nr. 270 ̸ 2017
14 Iunie 2023
Adrian Cristea (senior associate), Adrian Zamfir (associate) - Filip & CompanySocietatea controlată ar trebui să solicite inspectorilor ANPC să indice actele normative a căror nerespectare va fi urmărită în cadrul controlului. Cunoscând această informație, se va putea determina în ce măsură societatea poate beneficia de prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017.
![]() |
Cu toate acestea, entitățile controlate trebuie să știe care le sunt drepturile și cum ar putea preveni aplicarea unor eventuale sancțiuni nelegale. Societatea controlată ar trebui să solicite inspectorilor ANPC să indice actele normative a căror nerespectare va fi urmărită în cadrul controlului. Cunoscând această informație, se va putea determina în ce măsură societatea poate beneficia de prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017.
În baza respectivei legi, dacă sunt îndeplinite anumite condiții, societatea controlată trebuie sa fie sancționată doar cu avertisment (însoțit de un plan de remediere), fără posibilitatea aplicării sancțiunilor contravenționale complementare, cum ar fi suspendarea activității sau oprirea de la comercializare a anumitor produse.
Agentul constatator nu va întocmi și un plan de remediere, ci doar va aplica sancţiunea avertismentului, în următoarele situaţii:
· în cazul în care, în cursul derulării controlului, contravenientul îşi îndeplineşte obligaţia legală;
· în cazul în care contravenţia săvârşită nu este continuă.
Această normă este deosebit de importantă, deoarece, în baza ei, este evitată aplicarea unei sancțiuni care poate avea un impact semnificativ asupra desfășurării activității societății.
Reținem și că sancțiunea avertismentului se va aplica conform Legii nr. 270/2017 chiar și dacă actul normativ care sancționează fapta reglementează expres că aplicarea avertismentului este exclusă. Așadar, Legea nr. 270/2017 primește prioritate expresă, în conformitate cu art. 4 alin. (3).
Actul normativ care stabilește contravențiile ce intră sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017 este Hotărârea de Guvern nr. 33/2018. În Anexa nr. 1 a acestei hotărâri, sunt enumerate o parte din contravențiile cuprinse în aproximativ 70 de acte normative, dintre care amintim, cu titlu de exemplu:
· Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor;
· Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;
· Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală;
· Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
· Legea dialogului social nr. 62/2011;
· Legea nr. 67/2006 privind protecţia drepturilor salariaţilor în cazul transferului întreprinderii, al unităţii sau ai unor părţi ale acestora;
· Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare şi consultare a angajaţilor;
· Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006;
· Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe;
· Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic;
· Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control;
· Legea societăţilor nr. 31/1990;
· Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului;
· Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă;
· Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii.
În ipoteza în care se încalcă prevederile referitoare la aplicarea avertismentului, sancțiunea aplicabilă este nulitatea procesului-verbal de constatare a contravenției.
Totuși, dacă, în termen de 3 ani de la data încheierii procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii avertismentului, contravenientul săvârşeşte din nou aceeaşi contravenţie, atunci acesta nu mai poate beneficia de prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017.
Este foarte important de reținut și că un agent economic care are obligația de a ține registrul unic de control conform Legii nr. 252/2003 nu va putea beneficia de prevederile Legii prevenirii dacă nu ține respectivul registru unic de control din culpa sa (de exemplu, nu l-a cumpărat sau l-a pierdut). Prin intermediul registrului unic de control, agentul constatator verifică dacă contravenientul a mai beneficiat anterior de prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017.
Dacă cel verificat nu are obligația ținerii unui registru unic de control (există astfel de cazuri) atunci agentul constatator va verifica dacă acesta a mai beneficiat anterior de Legea prevenirii nr. 270/2017 prin verificarea evidențelor autorității / instituției publice din care face parte. Aceasta din urmă este o obligație a agentului constatator.
Amintim și că ulterior, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de remediere, autoritatea/instituţia publică cu atribuţii de control are obligaţia să reia controlul şi să completeze partea a II-a a planului de remediere anexat la procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii şi, dacă este cazul, registrul unic de control, cu menţiuni privind modalitatea de respectare a măsurilor de remediere dispuse.
În situaţia în care, cu ocazia reluării controlului, se constată neîndeplinirea de către contravenient a obligaţiilor legale conform măsurilor de remediere stabilite în termenul care i-a fost oferit, agentul constatator va încheia un alt proces-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, prin care se constată săvârşirea de contravenţii şi se aplică sancţiunea/sancţiunile contravenţionale aplicabile, altele decât avertisment.
Legea nr. 270/2017 și prevederile acesteia au fost și sunt binevenite, fiind o schimbare importantă de mentalitate a Statului Român în ceea ce privește politica de sancționare, însă de multe ori agenții constatatori omit aplicarea acesteia pentru motive pe care nu le putem specula. Așadar, este important a se reține că există aceste beneficii oferite de Legea nr. 270/2017 pentru cei care greșesc onest, pentru prima oară, și că pot fi evitate astfel măsuri complementare care ar putea duce la falimentul unor afaceri (cum ar fi măsura complementară a interzicerii comercializării sau închiderea cu totul a activității).
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2531 / 9885 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Cum reușește Băncilă, Diaconu și Asociații să transforme stagiile de practică într-o rampă reală spre avocatura de business: selecție riguroasă, mentorat „buddy” și oportunități concrete de carieră pentru studenții motivați | Miruna Coderie, Avocat: “Este o oportunitate reală de dezvoltare, care poate marca începutul unei cariere solide în domeniul juridic”
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | O discuție cu Stelian Vârvea, student care trece în al doilea an la Facultatea de Drept din Iași, despre provocările primului an de studiu și învățămintele ce pot fi transmise viitorilor ”boboci”: ” Dacă ești curios, motivat și vrei să înțelegi cum funcționează lumea, e un drum care te provoacă constant”
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...