ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

De la 1 iulie, raportările în e-Factura sunt obligatorii și pentru tranzacțiile din contractele de achiziții publice

25 Mai 2022   |   Cristina Săulescu, Partener Cabot Transfer Pricing

Ordinul ANAF nr. 12/2022 este cel care stabilește lista produselor considerate cu risc fiscal ridicat, pentru care facturarea electronică va deveni obligatorie de la 1 iulie.

 
 
Sistemul de facturare electronică devine obligatoriu de la 1 iulie și în relația dintre firme și instituții ale statului, adică business to government (B2G), potrivit unei noi legi care extinde utilizarea e-Factura și introduce obligativitatea raportărilor facturilor în această platformă națională pusă la dispoziție de Ministerul Finanțelor și în sectorul achizițiilor publice, chestiune opțională până acum.

Legea nr. 139/2022 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 490 din 17 mai 2022 și aduce obligații suplimentare pentru operatorii economici ce efectuează livrări de bunuri și prestări de servicii către autorități publice contractante, stabilind că, începând cu 1 iulie 2022, inclusiv pentru aceste tipuri de operațiuni, va deveni obligatorie raportarea facturilor în sistemul național e-Factura.


Raportarea era până acum doar opțională în relațiile B2G, iar de la 1 iulie 2022 ar fi urmat să devină obligatorie, însă doar în relațiile B2B, pentru anumite categorii de bunuri considerate cu risc fiscal ridicat.
Totuși acest aspect a fost revizuit de autorități astfel că, potrivit Legii nr. 139/2022, începând cu data de 1 iulie 2022, și operatorii economici care se află într-o relație B2G au obligația să emită facturi electronice și să le declare în sistemul național RO e-Factura. O relație de activitate de tipul B2G este considerată relația prin care un operator economic are calitate de contractant sau subcontractant către o entitate publică.

Obligația vizează toți operatorii economici stabiliți în România, în această definiție încadrându-se:
•    Persoanele impozabile cu sediul activității economice în România;
•    Sediul fix din România a unor persoane impozabile străine, când de la acest sediu se efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii.

În momentul de față, sistemul e-Factura este operațional și poate fi folosit, opțional până în 30 iunie 2022, de companii pentru raportarea facturilor:
•    Pentru B2G, a devenit funcțional în luna noiembrie 2021;
•    Pentru B2B, a devenit funcțional de la 1 aprilie 2022, doar pentru produsele considerate cu risc fiscal ridicat.

De la 1 iulie 2022, însă, opționalitatea sistemului va fi înlocuită de obligativitate atât în relațiile B2G, cât și în cele B2B (aici, momentan doar limitat, raportat la lista bunurilor cu risc fiscal ridicat publicată de ANAF). Ordinul ANAF nr. 12/2022 este cel care stabilește lista produselor considerate cu risc fiscal ridicat, pentru care facturarea electronică va deveni obligatorie de la 1 iulie. Produsele vizate de raportări în relații economice B2B sunt: legume și fructe (codurile NC de la 0701 la 0714 și codurile de la 0801 la 0814); băuturi alcoolice (codurile NC de la 2203 la 2208); construcțiile noi (livrarea de construcții sau de părți de construcții și a terenurilor pe care sunt construite, conform definiției din Codul fiscal, articolul 292, alineatul 2, litera f); produsele minerale (codurile NC 2505, 2515, 2516, 2517), îmbrăcăminte și încălțăminte (codurile NC 6401 - 6405, 6101 - 6117, 6201 - 6212 și 6214 - 6217).

E bine de știut că România a solicitat de la Comisia Europeană o derogare de la procedurile uzuale privind facturarea astfel încât să permită utilizarea mai extinsă a facturării electronice. În termen de 30 de zile de la obținerea deciziei de autorizare, prin ordin al președintelui ANAF, se vor stabili acei operatori economici ce vor declara facturile în sistemul e-facturare și în relația B2B, ceea ce înseamnă că este foarte probabil ca în perioada următoare să se extindă obligația utilizării sistemului e-factura în relația B2B, nu doar pentru bunurile considerate cu risc fiscal ridicat, ci și pentru alte livrări de bunuri sau prestări de servicii.

Chestiunea reiese și din declarațiile oficiale ale Ministerului de Finanțe care anunța la începutul acestui an intenția ca, din 2023, facturarea electronică să devină instrumentul exclusiv pentru facturare, iar raportarea în sistemul național e-Factura să fie obligatorie pe scară largă.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3185 / 8643
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for lawyers - Associate level | Dispute Resolution Practice
LegiTeam: Reff & Associates is looking for fully qualified lawyer | Dispute Resolution Practice
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...