ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

De la 1 iulie, raportările în e-Factura sunt obligatorii și pentru tranzacțiile din contractele de achiziții publice

25 Mai 2022   |   Cristina Săulescu, Partener Cabot Transfer Pricing

Ordinul ANAF nr. 12/2022 este cel care stabilește lista produselor considerate cu risc fiscal ridicat, pentru care facturarea electronică va deveni obligatorie de la 1 iulie.

 
 
Sistemul de facturare electronică devine obligatoriu de la 1 iulie și în relația dintre firme și instituții ale statului, adică business to government (B2G), potrivit unei noi legi care extinde utilizarea e-Factura și introduce obligativitatea raportărilor facturilor în această platformă națională pusă la dispoziție de Ministerul Finanțelor și în sectorul achizițiilor publice, chestiune opțională până acum.

Legea nr. 139/2022 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 490 din 17 mai 2022 și aduce obligații suplimentare pentru operatorii economici ce efectuează livrări de bunuri și prestări de servicii către autorități publice contractante, stabilind că, începând cu 1 iulie 2022, inclusiv pentru aceste tipuri de operațiuni, va deveni obligatorie raportarea facturilor în sistemul național e-Factura.


Raportarea era până acum doar opțională în relațiile B2G, iar de la 1 iulie 2022 ar fi urmat să devină obligatorie, însă doar în relațiile B2B, pentru anumite categorii de bunuri considerate cu risc fiscal ridicat.
Totuși acest aspect a fost revizuit de autorități astfel că, potrivit Legii nr. 139/2022, începând cu data de 1 iulie 2022, și operatorii economici care se află într-o relație B2G au obligația să emită facturi electronice și să le declare în sistemul național RO e-Factura. O relație de activitate de tipul B2G este considerată relația prin care un operator economic are calitate de contractant sau subcontractant către o entitate publică.

Obligația vizează toți operatorii economici stabiliți în România, în această definiție încadrându-se:
•    Persoanele impozabile cu sediul activității economice în România;
•    Sediul fix din România a unor persoane impozabile străine, când de la acest sediu se efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii.

În momentul de față, sistemul e-Factura este operațional și poate fi folosit, opțional până în 30 iunie 2022, de companii pentru raportarea facturilor:
•    Pentru B2G, a devenit funcțional în luna noiembrie 2021;
•    Pentru B2B, a devenit funcțional de la 1 aprilie 2022, doar pentru produsele considerate cu risc fiscal ridicat.

De la 1 iulie 2022, însă, opționalitatea sistemului va fi înlocuită de obligativitate atât în relațiile B2G, cât și în cele B2B (aici, momentan doar limitat, raportat la lista bunurilor cu risc fiscal ridicat publicată de ANAF). Ordinul ANAF nr. 12/2022 este cel care stabilește lista produselor considerate cu risc fiscal ridicat, pentru care facturarea electronică va deveni obligatorie de la 1 iulie. Produsele vizate de raportări în relații economice B2B sunt: legume și fructe (codurile NC de la 0701 la 0714 și codurile de la 0801 la 0814); băuturi alcoolice (codurile NC de la 2203 la 2208); construcțiile noi (livrarea de construcții sau de părți de construcții și a terenurilor pe care sunt construite, conform definiției din Codul fiscal, articolul 292, alineatul 2, litera f); produsele minerale (codurile NC 2505, 2515, 2516, 2517), îmbrăcăminte și încălțăminte (codurile NC 6401 - 6405, 6101 - 6117, 6201 - 6212 și 6214 - 6217).

E bine de știut că România a solicitat de la Comisia Europeană o derogare de la procedurile uzuale privind facturarea astfel încât să permită utilizarea mai extinsă a facturării electronice. În termen de 30 de zile de la obținerea deciziei de autorizare, prin ordin al președintelui ANAF, se vor stabili acei operatori economici ce vor declara facturile în sistemul e-facturare și în relația B2B, ceea ce înseamnă că este foarte probabil ca în perioada următoare să se extindă obligația utilizării sistemului e-factura în relația B2B, nu doar pentru bunurile considerate cu risc fiscal ridicat, ci și pentru alte livrări de bunuri sau prestări de servicii.

Chestiunea reiese și din declarațiile oficiale ale Ministerului de Finanțe care anunța la începutul acestui an intenția ca, din 2023, facturarea electronică să devină instrumentul exclusiv pentru facturare, iar raportarea în sistemul național e-Factura să fie obligatorie pe scară largă.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3352 / 8810
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Titlurile știintifice sunt irevocabile, indiferent de forma în care au intrat în circuitul civil | Decizie de referință a ICCJ, obținută de avocații ZRVP. Alexandru Iorgulescu (partener) și Alina Munteanu (senior associate), în prim plan
Cariere în Drept | Cum a perceput Vasile Țurcan, român din Basarabia, învățământul juridic românesc pe care l-a absolvit cu 9,85 și care au fost primele impresii după: ”Raportat la obligativitatea celor doi ani de stagiu, găsirea unui coordonator este o activitate extrem de anevoioasă, dacă ai niște așteptări minime de la această colaborare: să fii plătit măcar cu minimul pe economie conform Statutului profesiei, să ai o minimă libertate și acces la clienți proprii sau să beneficiezi de o îndrumare efectivă, nu doar expusă în contract”
Kinstellar asistă Globalworth în vânzarea unui portofoliu cu o valoare de cca. 110 mil. € către WDP, într-una dintre cele mai mari tranzacții de logistică ale anului. Victor Constantinescu, Managing Partner: ”Tranzacția a avut propriile provocări, dar prin muncă temeinică și cu ajutorul echipelor noastre extraordinare s-a încheiat cu succes” | Ce firme de avocați au mai lucrat în proiect
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2024” | ZRVP, NNDKP și Răzvan Dincă & Asociaţii au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...