ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

De la 1 iulie, raportările în e-Factura sunt obligatorii și pentru tranzacțiile din contractele de achiziții publice

25 Mai 2022   |   Cristina Săulescu, Partener Cabot Transfer Pricing

Ordinul ANAF nr. 12/2022 este cel care stabilește lista produselor considerate cu risc fiscal ridicat, pentru care facturarea electronică va deveni obligatorie de la 1 iulie.

 
 
Sistemul de facturare electronică devine obligatoriu de la 1 iulie și în relația dintre firme și instituții ale statului, adică business to government (B2G), potrivit unei noi legi care extinde utilizarea e-Factura și introduce obligativitatea raportărilor facturilor în această platformă națională pusă la dispoziție de Ministerul Finanțelor și în sectorul achizițiilor publice, chestiune opțională până acum.

Legea nr. 139/2022 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 490 din 17 mai 2022 și aduce obligații suplimentare pentru operatorii economici ce efectuează livrări de bunuri și prestări de servicii către autorități publice contractante, stabilind că, începând cu 1 iulie 2022, inclusiv pentru aceste tipuri de operațiuni, va deveni obligatorie raportarea facturilor în sistemul național e-Factura.


Raportarea era până acum doar opțională în relațiile B2G, iar de la 1 iulie 2022 ar fi urmat să devină obligatorie, însă doar în relațiile B2B, pentru anumite categorii de bunuri considerate cu risc fiscal ridicat.
Totuși acest aspect a fost revizuit de autorități astfel că, potrivit Legii nr. 139/2022, începând cu data de 1 iulie 2022, și operatorii economici care se află într-o relație B2G au obligația să emită facturi electronice și să le declare în sistemul național RO e-Factura. O relație de activitate de tipul B2G este considerată relația prin care un operator economic are calitate de contractant sau subcontractant către o entitate publică.

Obligația vizează toți operatorii economici stabiliți în România, în această definiție încadrându-se:
•    Persoanele impozabile cu sediul activității economice în România;
•    Sediul fix din România a unor persoane impozabile străine, când de la acest sediu se efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii.

În momentul de față, sistemul e-Factura este operațional și poate fi folosit, opțional până în 30 iunie 2022, de companii pentru raportarea facturilor:
•    Pentru B2G, a devenit funcțional în luna noiembrie 2021;
•    Pentru B2B, a devenit funcțional de la 1 aprilie 2022, doar pentru produsele considerate cu risc fiscal ridicat.

De la 1 iulie 2022, însă, opționalitatea sistemului va fi înlocuită de obligativitate atât în relațiile B2G, cât și în cele B2B (aici, momentan doar limitat, raportat la lista bunurilor cu risc fiscal ridicat publicată de ANAF). Ordinul ANAF nr. 12/2022 este cel care stabilește lista produselor considerate cu risc fiscal ridicat, pentru care facturarea electronică va deveni obligatorie de la 1 iulie. Produsele vizate de raportări în relații economice B2B sunt: legume și fructe (codurile NC de la 0701 la 0714 și codurile de la 0801 la 0814); băuturi alcoolice (codurile NC de la 2203 la 2208); construcțiile noi (livrarea de construcții sau de părți de construcții și a terenurilor pe care sunt construite, conform definiției din Codul fiscal, articolul 292, alineatul 2, litera f); produsele minerale (codurile NC 2505, 2515, 2516, 2517), îmbrăcăminte și încălțăminte (codurile NC 6401 - 6405, 6101 - 6117, 6201 - 6212 și 6214 - 6217).

E bine de știut că România a solicitat de la Comisia Europeană o derogare de la procedurile uzuale privind facturarea astfel încât să permită utilizarea mai extinsă a facturării electronice. În termen de 30 de zile de la obținerea deciziei de autorizare, prin ordin al președintelui ANAF, se vor stabili acei operatori economici ce vor declara facturile în sistemul e-facturare și în relația B2B, ceea ce înseamnă că este foarte probabil ca în perioada următoare să se extindă obligația utilizării sistemului e-factura în relația B2B, nu doar pentru bunurile considerate cu risc fiscal ridicat, ci și pentru alte livrări de bunuri sau prestări de servicii.

Chestiunea reiese și din declarațiile oficiale ale Ministerului de Finanțe care anunța la începutul acestui an intenția ca, din 2023, facturarea electronică să devină instrumentul exclusiv pentru facturare, iar raportarea în sistemul național e-Factura să fie obligatorie pe scară largă.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4260 / 9718
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile în lei în valoare de 1,5 miliarde de lei. Alexandru Bîrsan (managing partener) a coordonat echipa
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Andreea Mihalache, Partener în cadrul firmei Popescu & Asociații, profesionist reputat, cu aproape 30 de ani de experiență ca avocat litigant la cel mai înalt nivel: ”Dincolo de oportunitatea de a lucra la dosare complexe, am și sprijinul unei echipe unite, ceea ce face ca fiecare provocare să fie o oportunitate de învățare și evoluție profesională”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...